امام جمعه اردبیل: سفرهای استانی رئیس جمهور جهت اشراف بر مشکلات و قابلیتها است
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۲۱۲۲
به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در خطبههای این هفته نماز جمعه ضمن قدردانی از حضور رئیس جمهور در استان اردبیل اظهار کرد: از ریاست محترم جمهور به خاطر حضور در استان از طرف خودم و اهالی مکرم استان اردبیل تشکر میکنم حضور در استانها و ملاقات با اقشار مختلف مردم آشنا شدن با مشکلات منطقه و اهالی و وقوف بر قابلیتها بسیار ارزشمند است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: این سفر را به فال نیک میگیریم و آن را موجب خیر و برکت برای استان میدانیم و برای ایشان و دولت ایشان آرزوی موفقیت بیشتر داریم. البته سفرهای استانی مقدمه کار اصلی ایشان است. سفرهای استانی جهت اشراف بر مشکلات و قابلیتها است.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: ایشان برنامههای میان مدت و دراز مدت برای معماری اقتصادی ایران دارند البته تحریم ظالمانه کرونا و خشکسالی تاثیر اقتصادی خاص دارند اما باغبان متبحر باید هنر باغبانی خود را در زمین مشکل دار زراعی نشان دهد.
مذاکرهای که از سر تهدید باشد نتیجه آن از قبل معلوم است
نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با اشاره به لحن تهدید آمیز کشورهای آمریکایی و اروپایی در دعوت ایران به مذاکره تصریح کرد: این روزها آمریکاییها و اروپاییها بارها با تهدید ایران را به مذاکره دعوت کردهاند؛ گاهی میگویند وقت به نفع ایران نیست، گاهی میگویند فرصت در حال تمام شدن است و گاهی می گویند مهلت در حال اتمام است.
وی ادامه داد: مذاکرهای که از سر تهدید باشد نتیجه آن از قبل معلوم است، مذاکره از سر تهدید یعنی باید در پشت میز مذاکره هر چه را که ما میگوییم آن را امضاء کنید آنها هنوز نمیدانند که زمان تهدید گذشته است.
نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: از عجایب امور این است که هم آمریکاییها و هم اروپاییها پیدر پی این هفته تکرار کردند که ما برای مذاکره آمادهایم یا برای مذاکره آمادگی کامل داریم و این بسیار جای تعجب است چون آنها باید بگویند ما برای عمل به برجام و رفع تحریمها آمادگی داریم برای احترام به امضای خودمان آمادگی داریم.
وی بیان کرد: آنها میگویند ما هیچ پیش شرط را برای مذاکره در ایران نمیپذیریم در حالی که ایران هیچ پیش شرط ندارد، حرف ایران فقط عمل به بندهای برجام است دولتهایی که بندهای برجام را پیش شرط نامیدهاند از اول سوء نیت خود را نشان میدهند.
عضو مجلس خبرگان رهبری پاسخ رئیس جمهور را به کشورهای آمریکایی و اروپایی شایسته دانست و ادامه داد: آقای رئیس جمهور جواب خوبی به آنها دادند، ایشان گفتند: «ما در مذاکره جدی هستیم شما هم جدی باشید» یعنی ما برای سرگرمی و گذراندن وقت و فرصت به پای مذاکره نمیآییم. برای همه ما سوال است که چرا کشورهای توسعه یافته برای محدودیت هستهای ایران و برای خلع سلاح ایران و برای زدن بال و پر ایران در منطقه آنقدر حساس هستند که میخواهند با تهدید، ایران را پای مسالحه بیاورند.
عاملی با ذکر دو دلیل به تبیین چرایی ایجاد محدودیت برای ایران توسط کشورهای توسعه یافته پرداخته و افزود: یک علت آن، حساسیت آنها به بمب اتمی است در این صورت سوال میشود که پس باید بیشتر از ما به اسرائیل حساس باشند که بالفعل بمبهای هسته ای دارند، پس معلوم میشود که با معیار دوگانه و با حق ویژه دنیا را اداره میکنند.
امام جمعه اردبیل بیان کرد: علت دوم کارکرد بسیار حیاتی توان هستهای در آینده اقتصادی و امنیتی دنیا است؛ توان هستهای کاربردهای فراوانی دارد یکی از آنها تامین انرژی است آینده دنیا حذف انرژی فسیلی است و از حالا میگویند عصر نفت تمام شده است. با توان هستهای هم برق تولید میشود هم گرمایش دنیا تامین میگردد و هم کاربرد بسیار حساس دارویی دارد.
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان در پایان گفت: از حالا لولههای بسیار بزرگ نیروگاههای هستهای در کشورهای پیشرفته در همه جا به چشم میخورند، آنها آب را با توان هستهای گرم و گرمایش کشور را با آن تامین میکنند. بر خلاف ما که گاز را به جای کارخانجات به خانهها آوردهایم، آنها میخواهند با محروم ساختن ایران از سوخت هستهای هم بازار آن را در انحصار بگیرند و هم ایران را محتاج و به قیمت گزافی بفروشند.
انتهای پیام/3463/
منبع: فارس
کلیدواژه: امام جمعه اردبیل سید حسن عاملی سفر رئیس جمهور توان هسته ای رئیس جمهور
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۲۱۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مشاوران شما بیتهایی بهتر از شاهنامه را میتوانستند پیدا کنند
روزنامه هم میهن در مطلبی با عنوان «نگر تا نباشی به جز دادگر» نوشت؛ در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند.
چند سال پیش که شهرداری مشهد ذوقی به خرج داده بود و تصویرهایی از شاهنامه در و دیوار شهر را آراسته بودند، دستور به زدودن این تصویرها داده شد، گویی که بین این تصویرها و آنچه مشهد به آن شهره است، تقابلی وجود دارد. چندین دهه به دلیل همین تصور، توسعه و رسیدگی به آرامگاه فردوسی که یکی از بزرگترین شاعران و حکیمان ایران است، متوقف بود تا اینکه از مقامات بالاتر حکم به آبادانی آرامگاه فردوسی داده شد.
مقامات استانی و از جمله امام جمعه شال و کلاه کردند و به آرامگاه فردوسی رفتند. اگر اسم این مقامات و فردوسی را کنار هم در موتورهای جستوجوگر بنویسید و نتایج را هر چه بالا و پایین کنید، همان چند عکس را خواهید دید. با چنین پیشینهای است که سخنان آیتالله علمالهدی و استنادش به شاهنامه برای دفاع از اجبار در پوشش با واکنشهای بسیاری روبهرو شده است.
علمالهدی گفته است: مسئله حجاب نیز یکی از همین هویتهای دینی و ملی است. اصلاً حجاب متعلق به فرهنگ ایران است. حتی آن زمان که هنوز اسلام وارد ایران نشده بود، حجاب فرهنگ ایرانیان بود؛ بهخصوص در تاریخ ایران باستان و انعکاس این فرهنگ را میتوان در شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی دید. او همچنین بهعنوان نمونه بیتی از شاهنامه خوانده است که منیژه خطاب به بیژه گفته است: منیژه منم دخت افراسیاب/برهنه ندیده تنم آفتاب
این سخن که زنان ایرانی براساس آنچه به ما رسیده، پوششی برای موی سر داشتهاند یا چیزی شبیه چادر حتی، نادرست نیست. حتی این سخن که در شاهنامهی فردوسی پاکدامنی و شرم از ویژگیهای مثبت زنان و البته مردان شمرده میشود، هم بیراه نیست، هرچند تعریف پاکدامنی در نگاه حکیم توس و امام جمعه مشهد متفاوت است، اما بیتی که آقای علمالهدی به آن ارجاع داده، ربطی به زنان ایران ندارد. افراسیاب شاه توران است و منیژه دختری تورانی است نه ایرانی.
این به خودی خود ایرادی در استدلال امام جمعه به حساب نمیآید و میتواند بگوید که حکیم خصلت نیکو را حتی در دشمن ستوده است. ماجرا از اینجا جالب میشود که بدانیم این بیت را منیژه کی خوانده است و اصلاً ارتباطی به پوشش سر دارد یا نه؟
منیژه دلبستهی بیژن شاهزادهی ایرانی میشود و -به زبان امروزی- او را چیزخور کرده بیهوش به شبستان خود میآورد و همهی این اتفاقات بدون اجازهی والدین و بدون پیمان زناشویی -که از قضا در ایران باستان هم مرسوم بوده- رخ میدهد. بیژن در قصر او به هوش میآید و باقی قضایا و منیژه در چنین لحظات احساسی دربارهی اهمیت چیزی که به بیژن عرضه میکند این بیت را به زبان میآورد که تا به حال چنین بوده، اما بعدش را میتوان در شاهنامه خواند.
البته اگر مشاوران امام جمعه با شاهنامه به از این بودند که هستند، بیتهایی میتوانستند پیدا کنند که به کارشان بیاید، مثلاً آنجا که شیرین میگوید:
به سه چیز باشد زنان را بهی/ که باشند زیبای گاه مهی/ یکی آنک با شرم و با خواسته است/ که جفتش بدو خانه آراسته است/ دگر آن که فرخ پسر زاید او/ ز شوی خجسته بیافزاید او/ سه دیگر که بالا و رویش بود/ به پوشیدگی نیز مویش بود
این ابیات به روشنی از پوشیدگی موها میگوید، درحالیکه در بیت استنادی امامجمعهی مشهد، تفاوت برهنگی و نداشتن پوشش سرنادیده گرفته است. این مغالطه در سخنان بسیاری دیگر از مقامات هم دیده میشود.
نداشتن پوشش سر با برهنگی هممعنا نیست. با این حال همچنان که در بیت انتخابی امام جمعه مشهد و این ابیات میبینیم هیچکدام توصیهی فردوسی نیست و سخنان شخصیتهای شاهنامه است. شاهنامه مثل هر متن کهن ادبی در کنار ارزشهای ادبی و زیباشناختی و روایی خود، مجموعهای از ارزشهای اخلاقی و اجتماعی زمانهی خود را منتقل میکند که به دنیایی دیگر تعلق دارند، چنانکه در همین بیتهای بالا پسرزا بودن جزو ارزشهایی شمرده شده است.
در شاهنامه زنان برجستهای نقشآفرینی کردهاند که الگوی زن مطلوب امام جمعه مشهد نمیتوانند باشند. برخی از زنان برجستهی شاهنامه مثل منیژه در طلب معشوق در انتظار خواستاری و خواستگاری او نماندهاند و از جملهی آنان تهمینه است مادر سهراب که در شاهنامه زنی ستوده است و تنها یک شب همخواب رستم بوده است. رودابه مادر رستم نیز در راه دادن زال به قصرش از موی خویش کمندی بافته و انداخته و بعد هم که ماجرا در شاهنامه روشن است.
در این میان داستان گردآفرید اگرچه متفاوت است، اما در کنشگری از روابط خصوصی پیشتر رفته و اگر روی و موی پوشیده به این خاطر است که شناخته نشود و آنجا که روی و موی گشاده به قصد فریب دشمن است:
رها شد ز بند زره موی اوی/ در افشان چو خورشید شد روی اوی/ بدانست سهراب کو دختر است/ سر و موی او از در و افسر است
درست است که فکر میکنم شاهنامه ارزشهای جهانی دیگر را منتقل میکند و چنین استناداتی به آن راه به جایی نمیبرد، اما به نظرم از قضا در شاهنامه برای صاحبان مقام و قدرت توصیههایی شایستهتر میتوان یافت، مضمونهایی که بارها تکرار شده است. یکی از این مضمونها دادگری است. دادگر در شاهنامه همصفت خداوند است که جای نام نشسته است و هم وظیفهی صاحب قدرت. فردوسی میگوید، پادشاهی که دادگر باشد، نیازی به فریادرس ندارد: کجا پادشا دادگر بود و بس/ نیازش نیاید به فریادرس
نویسنده: علیاصغر سیدآبادی