Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، علی‌اکبر شکارچی، نوازنده و مدرس پیشکسوت کمانچه در یادداشتی درگذشت زنده‌یاد پروین بهمنی، خواننده و پژوهشگر قشقائی را تسلیت گفت.

یادداشت علی‌اکبر شکارچی به شرح زیر است:

«نداند کسی چاره از چنگ مرگ
چو باد خزان است و ما همچو برگ
(فردوسی)
با دریغ و صد افسوس خبر درگذشت دوست و هنرمند عزیز، بانوی سرفراز و نغمه‌خوان ایل قشقائی، پروین بهمنی را شنیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ضمن تسلیت به خانواده گرامی ایشان و همه مردم ایل قشقایی و اهالی موسیقی نواحی ایران بسیار متاسفم که موسیقی نواحی ایران یکی از چهره‌های سرشناس خود را از دست داده است.
زنده‌یاد پروین بهمنی، هنرمندی پژوهشگر، خوش‌آواز و خوش‌نام بود که آوازه‌اش از مرزهای ایران هم گذشت. دریافت دکترای افتخاری از روسیه و ترکیه نشان از شایستگی او و دیرینگی فرهنگ قشقائی است. او از ایلی برآمده است که محمد بهمن بیگی، بنیان‌گذار آموزش عشایری اوست و  زنده‌یاد حبیب خان گرگین‌پور و فرزندان هنرمندش، موسیقیدانانش بودند. او در خاندانی بالیده است که بی شعر و موسیقی و افسانه و حکایت، روز را به شب نمی‌برند. حکایت زندگی زینت آفتاب، خواننده جوانمرگ قشقائی از نوشته‌های پژوهشی زنده‌یاد پروین بهمنی، حکایت نیست بلکه روایتی است تراژیک و عصیان‌بار.
حقیقتا او گنجینه‌ای از فرهنگ شفاهی ایل قشقائی بود که باور ندارم همه را به یادگار نهاده باشد و اطمینان دارم آن‌چه هم از او به جای مانده کلید شوق‌برانگیزی خواهد بود برای یافتن نهفته‌های فرهنگی ایل قشقائی.
لالای لالای ای بانوی لالائی خوان
بدرود ای بانوی صبور و بی ادعا
بدرود
بدرود»

پروین بهمنی، از هنرمندان و پژوهشگران شناخته‌شده موسیقی نواحی ایران که در این سال‌ها به «خالق لالایی‌های مادرانه ایران‌زمین» شهرت داشت بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، شامگاه پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰ هم زمان با نخستین شب از چهاردهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران دار فانی را وداع گفت.

۵۷۲۵۹

کد خبر 1566105

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: موسیقی موسیقی نواحی سازهای ایرانی سه تار دو تار کمانچه استان کرمان موسیقی نواحی ایران پروین بهمنی زنده یاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۴۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط‌عمومی انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران، در نوزدهمین دوره «شب کارگردان» آیین نکوداشت اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردیبهشت برگزار می‌شود.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردیبهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا می‌شود.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 6088659 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • مظلوم‌تر از تئاتر، موسیقی اصیل ایرانی است/تخصیص یارانه دولتی برای سفره فرهنگی مردم
  • واکنش فریدون زندی پس از شنیدن نام علی پروین (فیلم)
  • پخش صدای علیرضا قربانی قبل از مسابقه حساس فوتبال !
  • « نئوتنالیتی » شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • آواز علیرضا قربانی در استادیوم فوتبال؛ جدی می‌فرمایید؟
  • «نئوتنالیتی» شنیدنی شد/ انتشار مجموعه «قاوال مکتبی»
  • تصاویر دیده نشده از محمدرضا شجریان
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت