Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@15:17:50 GMT

افزایش تنش های لفظی میان آمریکا و چین بر سر تایوان

تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۴۷۵۰

افزایش تنش های لفظی میان آمریکا و چین بر سر تایوان

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا می گوید اگر چین به تایوان حمله کند، واشنگتن از تایوان دفاع خواهد کرد. او در  پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا آمریکا در صورت حمله احتمالی چین به تایوان، از تایوان دفاع خواهد کرد،  گفته است: بله، ما چنین تعهدی داریم.
کاخ سفید روز جمعه به وقت محلی و پس از این صحبت بایدن  اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییری نکرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یک سخنگوی کاخ سفید درگفت و گو با تارنمای هیل کاخ سفید گفت: رییس جمهوری آمریکا تغییر سیاست آمریکا را اعلام نکرد و این سیاست  در مقابل تایوان تغییر نکرده است.
وی افزود: روابط دفاعی آمریکا با تایوان بر اساس قانون روابط با تایوان است. ما بر اساس این قانون به تعهدات خود عمل خواهیم کرد، ما از دفاع  تایوان از خود ادامه خواهیم داد و ما همچنان با هرگونه تغییر وضعیت یک طرفه مخالف هستیم.
به گزارش ایرنا، لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در ادامه درگیری لفظی بین واشنگتن و پکن اعلام کرد که چین یک تهدید برای نظم بین المللی است.
آستین در مقر ناتو در بروکسل گفت که آمریکا با شرکای خود در منطقه هند- آرام جهت حفظ منطقه‌ای آزاد همکاری می‌کند.
این اظهارات بایدن در تضاد با بیانیه های پیشین آمریکا در خصوص تایوان است. وی در ماه اوت سال جاری نیز اظهاراتی مشابه منتشر کرد و گفت سیاست آمریکا در مقابل تایوان برابر با تعهدات امنیتی آمریکا در مقابل کره جنوبی و ژاپن است.
کاخ سفید در ماه اوت نیز برای روشن سازی اظهارات بایدن اقدام و اعلام کرد موضع آمریکا در مقابل تایوان تغییر نکرده است و این سیاست همچنان "عدم شفافیت راهبردی" است.
آمریکا مدعی شده است تعهداتش در مقابل تایوان به این کشور اجازه می دهد تا  برای توانمند سازی قابلیت های دفاعی تایوان، به آن  سلاح نظامی بفروشد. با این حال آمریکا هیچگاه آشکار اعلام نکرده است که در صورت وقوع یک  حمله، به تایوان نیروی نظامی اعزام خواهد کرد.
در همین حال چین از این اظهارات بایدن انتقاد کرده و آن را دخالت در امور داخلی چین دانسته است.
وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه گفت: مساله تایوان صرفا امور داخلی چین است که اجازه دخالت خارجی را نمی دهد. هیچ کس نباید عزم، اراده و توانایی مردم چین برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود را دست کم بگیرد.
وی افزود: ما از آمریکا می خواهیم که به طور جدی از اصل و مقررات چین واحد که در سه اعلامیه مشترک چین و آمریکا به آن اشاره شده است، پیروی کند و در گفتار و اقدامات خود در مورد مسئله تایوان محتاط باشد و از ارسال پیام های اشتباه به نیروهای جدایی طلب "استقلال تایوان" خودداری کند. مبادا این امر به روابط چین و آمریکا و صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان آسیب جدی برساند.
به گزارش ایرنا، آمریکا در سال ۱۹۷۹ رسما تحت سه اعلامیه رسمی مشترک واشنگتن با پکن، سیاست چین واحد را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک خود با تایوان را قطع کرد، اما با وجود تعهد رسمی واشنگتن به پکن، طی سال‌های اخیر روسای جمهور آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات اقداماتی مغایر با سیاست چین واحد از قبیل فروش تسلیحات نظامی و برقراری مراودات دیپلماتیک با تایوان انجام داده‌اند.
همچنین نیروی دریایی آمریکا چندین بار و به بهانه دفاع از آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی و به قصد حمایت از جدایی‌طلبان تایوان، کشتی‌های جنگی خود را از تنگه تایوان عبور داده است
روزنامه نیویورک تایمز به تازگی در گزارشی  با اشاره به تنش فزاینده در روابط چین و آمریکا و با تشبیه آن به دوران جنگ سرد میان ایالات متحده و شوروی سابق، به دلایلی پرداخته که امکان تکرار آنچه که در دهه ۵۰ میلادی رخ داد را میان چین- واشنگتن محتمل می داند.
به گزارش ایرنا به نقل از تارنمای روزنامه نیویورک، تحرکات اخیر از جانب چین احتمالا می تواند نشانه تکرار تحولاتی شبیه تحولات دهه ۵۰ میلادی باشد؛ تکرار آنچه که تحت عنوان جنگ کره رخ داد؛ جنگی میان جمهوری کره (کره جنوبی) با پشتیبانی نیروهای سازمان ملل متحد به رهبری ایالات متحده آمریکا و جمهوری دمکراتیک خلق کره (کره شمالی) با پشتیبانی چین و کمک نظامی اتحاد جماهیر شوروی سابق.

نیویورک تایمز در گزارش خود آورده است: هنگامی که «کوین راد» نخست وزیر پیشین استرالیا و کارشناس خبره مسائل چین، به تازگی به یک روزنامه آلمانی گفت که جنگ سرد میان پکن و واشنگتن "محتمل است"، اظهارات وی همچون بمب در کاخ سفید صدا کرد.
به عقیده مقامات آمریکا، چین در حال تبدیل شدن به یک دشمن راهبردی بسیار بزرگتر از اتحاد جماهیر شوروی سابق است و یک تهدید تکنولوژیکی، نظامی و رقیبی اقتصادی برای واشنگتن بشمار می رود. هرچند «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا ماه گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اصرار داشت که "ما به دنبال جنگ سرد جدید یا ایجاد جهانی تقسیم شده به بلوک‌های مختلف نیستیم".
با این حال، این سوال که آیا ایالات متحده وارد جنگ سرد جدیدی می شود، چیزی فراتر از یافتن واژه ای مناسب برای چرخش عجیب در سیاست های این ابرقدرت است.
به عقیده نویسنده این گزارش، دولت هایی که وارد ذهنیت جنگ سرد می شوند، ممکن است در مورد هر درگیری اغراق کنند، زیرا متقاعد شده اند که بخشی از یک مبارزه بزرگتر هستند. آنها ممکن است فرصت های همکاری را از دست بدهند، درست همانند موقعیت کنونی ایالات متحده و چین در مبارزه با کووید -۱۹  و حتی موضوع تغییرات اقلیمی.و این مساله که آیا تنش های موجود میان پکن و واشنگتن جنگ سرد است یا چیزی کاملا متفاوت، درست در زیر آتش تنش های فزاینده بر سر راهبرد اقتصادی، رقابت در حوزه تکنولوژیکی و مانورهای نظامی زیر دریا، فضا و دنیای مجازی کمین کرده است.
 

برچسب‌ها چین ایالات متحده آمریکا تایوان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: چین ایالات متحده آمریکا تایوان چین ایالات متحده آمریکا تایوان مقابل تایوان آمریکا در مقابل ایالات متحده کاخ سفید جنگ سرد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۴۷۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد

پایگاه خبری «خلیج آنلاین» با اعلام این خبر اضافه کرد: روزنامه «وال استریت ژورنال» به نقل از یک مقام اماراتی نوشت که کشورش محدودیت هایی را برای عملیات جنگنده های آمریکا علیه اهدافی در عراق و یمن اعمال کرد.

این مقام اماراتی که به نام وی اشاره ای نشده است، خاطرنشان کرد که این تصمیم ناشی از ایده دفاع از خود اتخاذ شده است.

این مقام اماراتی اظهار داشت که از حملات جنگنده های آمریکایی مستقر در پایگاه الظفره به عراق و یمن جلوگیری شد زیرا پس از حمله شبه‌نظامیان در این کشورها در آغاز سال ۲۰۲۲، آمریکا برای اتخاذ اقدامات برای دفاع از امارات به کُندی عمل کرد.

در همین حال، مقامات آمریکایی گفتند که این موضع امارات، فرماندهان آمریکایی را بر آن داشت تا هواپیماهای بیشتری را به پایگاه هوایی «العدید» در قطر ارسال کنند.

وال استریت ژورنال نوشت که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، انتقال جنگنده‌های جت، پهپادهای مسلح و سایر هواپیماها را به قطر آغاز کرد و در مورد تمرکز نیروها برای دور زدن محدودیت‌های اعمال شده برای حملات هوایی از پایگاه هوایی در امارات که واشنگتن از مدت‌ها پیش از آن استفاده می‌کرد، تجدید نظر کرده است.

این روزنامه آمریکایی تصریح کرد که این اقدام، نشاندهنده تنش بین واشنگتن و برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس است که نیروهای آمریکایی در آنها پایگاه نظامی دارند.

به نوشته وال استریت ژورنال، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بیم آن دارند که جنگی که ۸ ماه است در غزه ادامه دارد، گسترده و به یک درگیری منطقه ای کشیده شوند.

این روزنامه آمریکایی به نقل از مقامات ابوظبی اضافه کرد که امارات متحده عربی به طور فزاینده ای نسبت به احتمال اینکه این کشور از سوی نیروهای مقاومت در منطقه به عنوان کمک کننده آمریکا در انجام عملیات نظامی محسوب شود و هدف نیروهای مقاومت در منطقه قرار گیرد، نگران است.

وال استریت ژورنال به نقل از یک منبع آگاه اشاره کرد که آمریکا در روزهای اخیر با قطری ها برای آوردن جنگنده ها، هواپیماهای شناسایی و پهپادهای مسلح اضافی به پایگاه العدید هماهنگ شده است.

مقامات آمریکایی اظهار داشتند که واشنگتن افزون بر انتقال عملیات به قطر، در حال بررسی حملاتی از سوی جیبوتی در شرق آفریقا است.

بر اساس گزارش این روزنامه آمریکایی، پایگاه هوایی العدید در قطر افزون بر اینکه مرکز فرماندهی منطقه‌ای نیروی هوایی ایالات متحده است یکی از بزرگترین مراکز جنگنده های نیروی هوایی آمریکایی نیز به حساب می‌آید.

پایگاه العدید به عنوان بزرگترین پایگاه های آمریکایی در منطقه به حساب می آید و حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی را در خود جای داده است.

قطر یکی از متحدان اصلی آمریکا در خارج از ناتو محسوب می شود و به حل و فصل بسیاری از پرونده های پیچیده واشنگتن از جمله پرونده افغانستان کمک کرده است.

دوحه در حال حاضر نیز نقش برجسته ای در تلاش های میانجی گری بین حماس و رژیم اسرائیل ایفا می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • کره شمالی: آمریکا و متحدانش به دنبال اجتناب از چارچوب سازمان ملل هستند
  • جان جیمز یوبل، فعال ضدصهیونیسم در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • جان جیمز یوبل فعال ضدصهیونیسم آمریکایی در گفت‌وگو با قدس: صهیونیسم‌ستیزی در میان آمریکایی‌ها افزایش خواهد یافت
  • (ویدئو) اهتزاز پرچم فلسطین در دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا
  • آلمان همکاری‌های تسلیحاتی با استرالیا را تقویت می‌کند
  • روزنامه‌آمریکایی: ابوظبی اجازه استفاده از خاک امارات برای حمله به عراق و یمن را نداد
  • اتهام‌زنی آمریکا به ما درباره حمله سایبری به اروپا دروغ است
  • پیام ویژه آمریکا خطاب به عربستان درباره سازش با اسرائیل