Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی، عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در چهاردهمین وبینار از سی و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی، با اشاره به بحث تحکیم وحدت اسلامی و وحدت ادیان، گفت:همه ما اعم از مسحیت، یهودیت، اسلام و ادیان ابراهیمی باید اتحاد و وحدت داشته ‌باشیم و معنویت دینی را در جوامع کنونی ترویج دهیم و تحکیم بکنیم؛ علمای ما هم قبول دارند که جا دارد در مقابل الحاد و معنویت‌های غیر دینی و عرفان‌های کاذب، ادیان ابراهیمی یک فعالیت مؤثر و جذابی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی ادامه داد: حال که در یک نگاه کلی نیاز به وحدت ادیان ابراهیمی داریم، پس زمانی که به وحدت اسلامی می‌رسیم مساله جدی‌تر و ضروری‌تر به نظر می‌رسد؛ می شود گفت، وحدت در جهان اسلام هم مبناش این است که در اصولی چون توحید، نبوت و معاد را با برادران اهل سنت اشتراک داریم و مبانی دینی و اصول اعتقادی اولین دلیل و یکی از محکمترین ادله برای  وحدت است. 

حجت الاسلام و المسلمین معلمی افزود: نکته‌ دوم این است که به هر صورت بین انسان‌ها اختلاف نظر وجود دارد؛ اما اختلاف نظر هم در یک فضای آرام، صمیمی و دوستانه بیشتر قابل حل است؛ لذا این مبنای دوم هست که ما باید وحدت داشته باشیم  و در یک فضای دوستانه و صمیمی بشینیم  و مباحثمان را مطرح کنیم؛ حالا ممکن است در این مساله به توافق برسیم یا نرسیم ولی حداقل زوایای بحث برای هر دو طرف بیشتر روشن می شود؛ یعنی ما می‌توانیم دریابیم که طرف مقابل ما با چه مبنایی مخالف ما هست.

وی خاطر نشان کرد: در یک فضای دوستانه و با اتحاد بهتر می‌توانیم مشکلات جهان اسلام را حل کنیم؛ چه مشکلاتی که در درون خود جهان اسلام وجود دارد چه مشکلاتی که از بیرون  به آن تحمیل می شود؛ مشکلاتی که از جانب بیرون در جهان اسلام تحمیل می‌شوند، شدیدتر نیاز به وحدت دارد؛ مثلا در مورد قضیه فلسطین اگر واقعا از روز اول اتحاد بین جهان اسلام و هم یکپارچه می‌ایستادند و مقاومت می‌کردند و دولت‌ها همکاری می‌کردند اصلا کار به اینجا نمی‌رسید.

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار داشت:  خود این که جهان اسلام متحد می‌شوند، دست به دست هم میدهند و هم فکری می‌کنند باعث می‌شوند، دشمن را تا جایی که آمده متوقف بکنند؛ دشمن می‌خواهد نه تنها در فلسطین که یک نماد است بلکه بقیه‌ی جاهای جهان اسلام را هم تصرف بکند و همینطورجلو بیاید و یا بقیه جهان اسلام را با خود موافق بکنند یا با آن‌ها مقابله بکنند. 

وی تأکید کرد: خود فلسطین می تواند نمادی باشد برای تحکیم وحدت و مقابله در برابر آنچه که از بیرون به ما تحمیل می‌شود؛ یعنی درواقع اگر جهان اسلام خودش را آنجا نشان بدهد و به فلسطین کمک کند که به پیروزی برسند،  تنها فلسطین به پیروزی نرسیده‌است بله کل جهان اسلام به پیروزی رسیده است؛ امروز موضوع فلسطین است، فردا جای دیگر و پس فردا جای دیگر، فرقی ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین معلمی  خاطر نشان کرد: قضیه داعش واقعا نشان داد که اگر ما مقداری دست به دست هم بدیم و در افغانستان، پاکستان، عراق، سوریه و ...با هم متحد شویم، می توانیم پیروز شویم؛ داعش  یک گروه تنهایی که چند نفر دور هم جمع شده باشند،  نیست؛ بلکه  یک چیز حساب شده و طراحی شده ای است که چندین سال است روی آن کار کردند تا رسید به داعش؛  می‌خواستند با کل جهان اسلام از درون جنگ کنند و نشان بدهند که خود مسلمان‌ها با هم جنگ دارند و یکدیگر را قبول ندارند و در واقع به نام اسلام پرونده‌، اسلام را ببندند.

وی تأکید کرد:هرقدر رفتار مسالمت‌آمیز در جهان اسلام بیشتر شود، اختلافات نظری هم بهتر مطرح می‌شود؛ بنا نیست که شیعه، سنی بشود و یا سنی شیعه شود؛ بناست که این‌ها بتوانند دوستانه صحبت کنند؛ مثل خود علمای شیعه و خود علمای سنی که بین خودشان هم اختلاف نظر وجود دارد و هر قدر با تفاهم بتوانند با یکدیگر بحث بکنند بهتر به نتیجه می‌رسند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) افزود: مشکلاتی است که دشمنان جهان اسلام از خارج به آن تحمیل می‌کنند و فقط و فقط با وحدت اسلامی قابل حل است؛ قضیه لبنان و فلسطین و جنگ سی و سه روزه و ... نشان داد که اگر جهان اسلام  یک مقدار مقاومت کند، دشمن شکست می خورد؛ درواقع شکست ما از بزرگی دشمن نیست؛ بلکه از ضعف ماست؛ ما قوی باشیم دشمن ضعیف خواهد شد. 

انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: کنفرانس1400 وحدت اسلامی جهان اسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۵۰۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، امام جمعه گناوه صبح چهارشنبه در این آئین با اشاره به ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت استاد مطهری و هفته گرامیداشت مقام معلم با بیان اینکه معلمان مشعل داران هدایت جامعه هستند، اضافه کرد: بسیاری از معلمان این سرزمین در دوران دفاع مقدس درس و تدریس و مدرسه را رها کردند و در راه دفاع از اسلام و میهن و ملت جان خود را تقدیم کردند.

حجت الاسلام عبدالهادی رکنی حسینی با بیان اینکه شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود، یادآور شد: شهید استاد شهید مرتضی مطهری، اسلام شناس، جریان شناس، زمان شناس و دشمن شناس بود.

وی ادامه داد: در برهه کنونی دشمن توطئه‌های زیادی بر علیه نظام اسلامی به ویژه بر مسائل فرهنگی به کار گرفته و در این زمینه سرمایه گذاری زیادی کرده است که باید برای مقابله با آن هوشیار باشیم.

خیر مقدم و تبریک رئیس آموزش و پرورش، دکلمه دانش آموزی و اجرای گروه سرود دانش آموزی از دیگر بخش‌های این برنامه بود.

پایان بخش این آئین معنوی قرائت زیارت پرفیض عاشورا در محل امامزاده سلیمان بن علی (ع) بود.

کد خبر 6094116

دیگر خبرها

  • صهیونیست ها از اتحاد کشورهای اسلامی ترس دارند/ وحدت جهان اسلام از مهمات پیروزی بر صهیونیسم است
  • اولویت امروز جهان اسلام غزه است/ بقاء انقلاب و استحکام آن مرهون وحدت و تقریب است
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • آئین تجدید میثاق با شهدا در گناوه برگزار شد
  • وحدت اعضای شورا با شهرداران باعث رونق امور شهری می‌شود
  • یادواره‌های شهدا، دشمن‌ستیزی را در دلها زنده نگه می‌دارد
  • «نور» طرحی برای تکریم زنان جامعه است
  • انیس: آمریکا در قضیه فلسطین خصومت خود را با اسلام نشان داد
  • غدیر، اصل و اصول مهندسی دین خداست
  • آشتی داخلی، محور نشست فتح و حماس در پکن