Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، اتصال استان فارس به خلیج فارس طرحی است که به جداسازی بخش‌هایی از شهرستان پارسیان در استان هرمزگان و الحاق آن به شهرستان لامرد در استان فارس اشاره دارد که گفته می‌شود مصوبه‌ای مربوط به اواخر دولت دهم دارد.

بر مبنای این طرح 5 روستای صورباش، فارسی، اکبری، تمبو جنوبی و تمبو شمالی از بخش کوشکنار تابع شهرستان پارسیان در استان هرمزگان جدا شده و به دهستان حومه (ترمان) از بخش مرکزی شهرستان لامرد استان فارس ملحق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منطقه دارای چند اسکله و چند ناحیه ساحلی است که بدین ترتیب این طرح باعث همجواری استان فارس با ۶ کیلومتر از ساحل خلیج‌ فارس و عدم همجواری استان هرمزگان با استان بوشهر و منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی خواهد شد.

۹ مهر ۱۳۹۲ بود که صادق عابدین استاندار فارس، خبر از پیوستن روستاهای یاد شده به استان فارس داد که منجر به بروز اعتراضاتی در استان هرمزگان شد. عصر و شب ۱۶ مهر دست کم 5 هزار نفر از مردم شهر بندرعباس در مقابل استانداری هرمزگان تجمع کردند. صبح روز بعد، مقامات هرمزگان از توقف این الحاق خبر دادند و دولت حسن روحانی، محمد احمدی را به‌جای عابدین به استانداری فارس منصوب کرد. محمدعلی افشانی استاندار بعدی فارس، چند ماه بعد خبر داد این استان به‌زودی به خلیج‌فارس متصل خواهد شد و در واقع دعواها از سر گرفته شد.

بانیان و موافقین این طرح، «تأمین امنیت بیشتر دریاهای جنوب، تسریع در توسعه مناطق ساحلی جنوب، بالفعل کردن ظرفیت تجاری این نوار از کشور، با مسمی شدن نام خلیج‌فارس و افزایش معابر استراتژیک به دریاهای آزاد» را از اهداف و دلایل این طرح اعلام کرده‌اند و مخالفان این طرح نیز معتقدند دلیل محرومیت منطقه باید ریشه‌ای حل شود نه از طریق انتقال این منطقه به استان فارس.

به اعتقاد مخالفان، رفتار مسؤولان دو استان به گونه‌ای بوده‌ است که انگار این دو استان تحت نظارت دو دولت مختلف اداره شده و قرار است فقط به یک استان توجه ویژه شود.

فاصله زیاد به مرکز بخش

با وجودی که طبق قانون تقسیمات کشوری، روستاهای تابعه هر بخش باید کمترین فاصله را نسبت به مرکز بخش داشته باشند، فاصله روستاهای فوق با لامرد فارس بیش از یکصد کیلومتر است و باعث سرگردانی و نارضایتی مردم روستاها خواهد شد در حالی که فاصلهٔ آن‌ها با مرکز بخش کوشکنار، ۵ کیلومتر و با مرکز شهرستان پارسیان کمتر از ۳۰ کیلومتر است که در صورت انجام این انتقال، مرکز استان یعنی شیراز، از این مناطق بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر فاصله خواهد داشت.

از دست دادن مزیت همجواری با بوشهر

مسؤولان استانی و نمایندگان هرمزگان بر این باورند که با الحاق ۵ روستای مرزی هرمزگان امتیاز همجواری هرمزگان با پارس جنوبی از دست خواهد رفت و به این ترتیب پارسیان و کوشکنار از امتیاز پارس‌جنوبی برای به‌کارگیری نیروهای بومی و تخصیص اعتبارات عمرانی محروم خواهند شد و تمامی منابع درآمدی ایجادکننده عمران و آبادی منطقه غرب هرمزگان را از آن فارس خواهد کرد و این کار موجب توقف توسعه همه‌جانبهٔ غرب هرمزگان خواهد شد.

نابودی پارک ملی نایبند

مسؤولان استان فارس هدف خود از الحاق این پنج روستا را ایجاد بندر آزاد و منطقه ویژه اقتصادی در این محدوده اعلام کرده‌اند که نیازمند خاک‌برداری و خاک‌ریزی در سطح بسیار وسیع و دگرگونی گسترده در ساختار محیط زیست است در حالی که مناطقی که در مصوبه دولت دهم به‌عنوان بخش‌هایی از هرمزگان برای جداسازی در نظر گرفته شده و مصوب شده‌ است، شامل ۴ کیلومتر از سواحل مرجانی پارسیان و در مجموع ۱۰۰ کیلومتر مربع از اراضی منطقه کوشکنار در غرب پارسیان است که بسیاری از این مناطق تحت مدیریت پارک ملی و بین‌المللی نایبند به‌شمار می‌رود و اساساً دست‌اندازی در حد جابجایی مقداری از خاک این منطقه امکان‌پذیر نیست چه برسد که برخی بخواهند در تصور ایجاد بندر و جاده و تأسیسات در آن باشند.

محرومیت ساحل‌نشینان بیشتر از دریا

با ایجاد بندرگاه و مناطق ویژه اقتصادی که مد نظر مسؤولان استان فارس است، مرزنشینان دریا دل و ساحل‌نشین از نعمت عظیم خدادادی دریا محروم خواهند شد و این نعمت از آن استانی می‌شود که نزدیکترین شهرستان آن بیش از یکصد کیلومتر با دریا فاصله دارد و غرب پارسیان که در مجاورت دریا قرار دارد باید از این نعمت خدادادی دریا محروم شود که به بیکاری بین صیادان منجر خواهد شد.

ملی بودن نام خلیج‌ فارس

خلیج‌ فارس نامی ملی و فرامنطقه‌ای است و هیچ استانی حتی استان‌های برخوردار از پهنه خلیج فارس مانند هرمزگان حق ندارد آن را برای خود مصادره کند چراکه خلیج‌فارس متعلق به همه مردم ایران است و اینکه به‌دلیل آمدن نام فارس در خلیج، بخشی از ساحل خلیج‌ فارس به استان فارس واگذار شود، منطقی نیست.

حالا پس از مدت‌ها آرامش و خاموشی انتزاع، دوباره تنور الحاق داغ و مسؤولان دو استان تریبون موافقت و مخالفت را به دست گرفته و حتی این موضوع نیز به صحن علنی مجلس و تریبون نماز جمعه کشیده شده است.

چرا حرفی می‌زنید که باعث تفرقه شود؟

حجت‌الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب در بخشی از خطبه‌های 30 مهرماه جاری نماز جمعه این شهر گفت: هنوز مصوبه الحاق بخشی از پارسیان به استان فارس تصویب و اجرایی نشده است و برخی از مسؤولان استان فارس باعث اختلاف بین مردم شده‌اند. سکوت کنید تا تفرقه ایجاد نشود.

وی اظهار داشت: چرا برخی از مسؤولان با بی‌تدبیری حرفی می‌زنند که موجب اختلاف در میان مردم شود. اگر شما باالحاق بخشی از استان هرمزگان به فارس صاحب دریا خواهید شد لطفا شما هم بخشی از استان فارس را به هرمزگان الحاق کنید.

انتظار داریم اتصال فارس به خلیج فارس در دولت سیزدهم انجام شود

محسن علی‌زاده نماینده مردم سپیدان و بیضا در استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز با بیان اینکه اتصال فارس به دریای خلیج فارس از نکاتی است که انتظار داریم در دولت سیزدهم انجام شود، گفت: قطعا این مهم به‌عنوان یک آرزوی دیرینه مردم استان است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان‌هایی که مسیرشان از دریا به نسبت به فارس دورتر است، توانسته‌اند در سال‌های گذشته به دریا متصل شوند، ادامه داد: متاسفانه استان فارس از این مهم محروم مانده و علی‌رغم لحاظ شدن تمام پیوست‌های امنیتی اما استان پهناور فارس هنوز نتوانسته به دریا متصل شود.

مطرح‌کنندگان دوباره طرح انتزاع متوجه منافع ملی نیستند

محمد آشوری نماینده مردم حوزه مرکزی هرمزگان در مجلس در گفت‌وگویی رسانه‌ای اظهار کرد: طرح درخواست‌های غیرمنطقی و غیر اصولی از رئیس جمهور محترم با هدف القای موافقت دولت با یک طرح غیرمنطقی و به حاشیه رفته، تنها یک بازی‌سازی سیاسی است که همگرایی، برادری و زیست همدلانه مردم فارس و هرمزگان در گذر سال‌ها زندگی در کنار یکدیگر را نشانه رفته است.

وی با بیان این که هیچ منطقی پشت انتزاع نیست، عنوان کرد: عاملان به طرح چنین ادعاهایی، متوجه منافع ملی و مبانی توسعه پایدار نیستند و ریاست محترم جمهور نیز به‌خوبی از ماهیت چنین خواسته‌هایی مطلع بوده و نگاه جامعی به مسائل اینچنینی دارند و حتما در بررسی این درخواست مجموعه ملاحضات ملی و منطقه‌ای را در نظر خواهند گرفت.

نماینده مردم بندرعباس ادامه داد: برخی، طرحی را که  سال‌ها است به حاشیه رفته و دولت‌ها آن را بواسطه فقدان توجیه منطقی، علمی و منطقه‌ای متوقف کرده‌اند، با پافشاری و بازی سیاسی به صحنه نگرانی مردم بدل ساخته‌اند و ما در این زمینه تذکرات لازم را در مجلس خواهیم داد.

آشوری بیان داشت: هرمزگان هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های ساحلی خود برای هیچ استان دیگری ایجاد نکرده و این ظرفیت در خدمت توسعه ملی است اما دست درازی به تاریخ و هویت هرمزگان و ایجاد نگرانی در وجود مردم را با هیچ استدلالی نمی‌توان توجیه کرد چرا که هرمزگان با بسیاری از شهرهای جنوبی استان فارس دارای فرهنگ مشترک است.

این عضو مجمع نمایندگان هرمزگان تأکید کرد: هیچ عقل سلیم و اندیشه خرمندانه‌ای نمی‌پذیرد که در شرایط فعلی کشور، موضوعی را مطرح و توسعه دهد که جز نگرانی و تشویش مردم ثمری برای کشور ندارد.

وی تأکید کرد: استدلال‌های 44 گانه‌ای که در سال‌های گذشته به دولتمردان پیشین در زمینه غیرمنطقی و غیراصولی بودن چنین طرحی ارائه کرده بودیم را به مسؤولان کنونی نیز ارائه خواهیم کرد تا بدانند این طرح جز بازی با روان و احساسات مردم ثمری برای دو استان فارس و هرمزگان ندارد و نه تنها به امید، اعتماد و رضایتمندی مردم کمکی نخواهد کرد بلکه سبب ایجاد یک سرخوردگی تاریخی برای مردم می‌شود.

طرح دوباره ماجرای انتزاع وحدت‌شکن است

احمد جباری نماینده مردم پارسیان، بندرلنگه و بستک در مجلس در گفت‌وگویی رسانه‌ای با بیان این که طرح دوباره موضوع انتزاع و الحاق در مورد دو استان فارس و هرمزگان، موضوعی غیرکارشناسی، غیرمنطقی و وحدت‌شکن است، اظهار کرد: طرح چنین مباحثی آنهم هر از گاهی با برخی دستاویزهای سیاسی، در مسیر همگرایی و وحدت عمومی در جامعه نیست.

وی خاطرنشان ساخت: سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از دریا و امکانات کنار آن برای هیچ ایرانی محدودیت ندارد و مناطق ویژه ایجاد شده در پارسیان نیز با همین هدف صورت گرفته و این مناطق پذیرای همه نوع سرمایه‌گذاری مخصوصا از استان همجوار خود است و توجیهی سیاسی و اقتصادی برای آن وجود ندارد.

نماینده مردم غرب هرمزگان در خانه ملت اضافه کرد: برخی شهرهای جنوبی استان فارس نیز متقاضی پیوستن به هرمزگان هستند چرا که قرابت فرهنگی و اجتماعی فراوانی با هرمزگان دارند و اگر برخی اشتیاق پیوستن به دریا دارند، به هرمزگان الحاق شوند.

جباری گفت: در این دولت که عدالت و خدمت مبنای آن قرار دارد، انتظار می‌رود تا با نگاهی کارشناسانه، عدالت‌گرایانه و منطقی به هرمزگان نگریسته شود تا چنین مباحث «تاریخ مصرف گذشته‌ای» فرصت بروز نیابند.

واکنش توئیتری احمد مرادی و منصور آرامی به ماجرای انتزاع

احمد مرادی رئیس مجمع نمایندگان هرمزگان و منصور آرامی عضو کمیسیون عمران مجلس در توئیت‌های جداگانه‌ای به موضوع اظهارات نمایندگان فارس در طرح موضوع اتصال به خلیج فارس واکنش نشان دادند.

احمد مرادی نوشت: اتصال استان فارس به دریا هیچ‌گونه مبنای علمی و منطقی ندارد. ریاست محترم جمهور؛ مردم هرمزگان ثابت کرده‌اند یکپارچه در برابر این تصمیمات غیرکارشناسی و احساسی می‌ایستند.

منصور آرامی نیز در توئیت دیگری نوشت: جناب آقای رئیس‌جمهور مطالبه واقعی مردم هرمزگان بر این است که راه توسعه جنوب کشور کوچک کردن استان‌های ساحلی نیست بلکه تلاش در جهت اجرای عدالت و پیشرفت است.

انتهای پیام/3264

منبع: فارس

کلیدواژه: خلیج فارس استان هرمزگان هرمزگان پارس جنوبی انتزاع اتصال استان فارس به دریا اتصال استان فارس به خلیج فارس شهرستان پارسیان کوشکنار استان هرمزگان مسؤولان استان استان فارس نماینده مردم خلیج فارس خواهد شد دو استان سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۵۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس


داوود عسکرپور در گفتگو با خبرنگار ایسنا از برگزاری دومین کارگروه منطقه‌ای ادارات کل ثبت اسناد و املاک و اوقاف و امور خیریه استان فارس در سال جاری خبر داد و گفت: در این نشست مباحثی پیرامون اختلافات اراضی بین منابع طبیعی و اوقاف فارس مطرح شد.

وی از رفع اختلاف و تعیین تکلیف ۳۰ پلاک از اراضی استان فارس به وسعت ۷۲۸ هکتار فی مابین منابع طبیعی و اوقاف و امور خیریه از ابتدای سال جاری تاکنون خبر داد و افزود: این اراضی که شامل اماکن مذهبی، اراضی زراعی و بافت مسکونی است، متعلق به شهرستان‌های ممسنی، رستم، مُهر، ارسنجان، فیروزآباد، بوانات و مرودشت است.

 معاون حقوقی و ثبتی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس بیان کرد: در اجرای آئین‌نامه اجرایی ماده ۲۱ مصوب هیئت وزیران موضوع قانون ابطال این اراضی متعلق به رقبات موقوفه اعلام شد.

 عسکرپور تصریح کرد: دومین کارگروه ادارات کل ثبت و اوقاف و امور خییه استان فارس به میزبانی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس و با حضور مدیران کل، روسا، معاونین و کارشناسان دودستگاه، ادارات نواحی شیراز و شهرستان‌های بیضاء و سپیدان برگزار شد.

 وی در پایان هدف از برگزاری این جلسات را بررسی عملکرد ادارات در خصوص صدور اسناد مالکیت موقوفات و تسهیل در امور ارباب رجوع عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • سرپرست بیمارستان خلیج فارس منصوب شد
  • اعلام برنامه های روز ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • اجرای 30 برنامه ملی، منطقه ای و محلی هفته ملی خلیج فارس در هرمزگان
  • خلیج فارس جزو هویت ملی ایران
  • نقش خلیج فارس در راهبرد امنیت ملی کشور بی‌بدیل است
  • الحاق یک فروند شناور آتشخوار به ناوگان بندرجاسک
  • صنایع استان بوشهر به مسئولیت اجتماعی خود عمل کنند
  • اماکن مرتبط با مقاومت در کتاب‌های درسی معرفی شوند
  • ‌ تعیین تکلیف ۷۲۸ هکتار اراضی منابع طبیعی و اوقاف در فارس
  • توسعه اقتصاد دریا و شعار سال اولویت‌های اصلی هرمزگان در سال جاری