Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست قائم مقام سازمان تنظیم مقررات صوت تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) با حضور جمعی از تهیه‌کنندگان سریال‌های شبکه نمایش برای تعامل میان ساترا و سازندگان سریال‌های شبکه نمایش آنلاین برگزار شد.

به گزارش برنا؛  نشست سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) و جمعی از تهیه‌کنندگان پلتفرم‌های صوت و تصویر چهارشنبه ۲۸ مهرماه در سالن جلسات ساترا برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست وحید فرهمند قائم مقام ساترا، محمدرضا تخت‌کشیان، مهدی فرجی، علی سرتیپی، اسماعیل عفیفه، محمد شایسته، محمدحسین قاسمی، مصطفی کیایی، علی اسدزاده و مصطفی احمدی حضور داشتند.

قائم مقام ساترا در ابتدای نشست ضمن ارائه گزارش عملکرد ۱۰ ماهه دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا گفت: ورود محتوایی ساترا در سریال‌ها از سریال «قورباغه» آقای اسدزاده و و پلتفرم نماوا شروع شد. از آنجا که پلتفرم بخش خصوصی است امکان هماهنگ کردن آن با ساختار و بخش دولتی در زمان کوتاه میسر نیست. بنابراین دبیرخانه محتوای حرفه‌ای ساترا سعی کرده است تمام فرآیندها و نظرات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر را ترجمه کند.

وی افزود: با توجه به توقعات و اصطکاک‌هایی که بین تهیه‌کننده و پلتفرم وجود دارد همواره تلاش کرده‌ایم تا آثار به موقع به پخش برسند. بازخوردهایی که در این زمینه از بازار دریافت کرده‌ایم هم بسیار خوب بوده‌اند.

فرهمند با بیان مراحل بخش صدور مجوز در بازه زمانی ۳ تا ۴ ماهه گفت: تمام تلاش ما این بوده است با توجه به بحران کرونا مراحل صدور مجوز به صورت غیرحضوری و در مدت‌زمانی سه تا چهارماهه صورت پذیرد. از طرفی بازار سازی که در قالب کارگزاری شکل گرفت بسیار به فهم موضوع نزدیک بود. من به عنوان کسی که در یک سازمان دولتی فعالیت می‌کنم همیشه انتظار دارم یک تسهیل‌گری وجود داشته باشد تا دغدغه‌های من که بخش خصوصی هستم را از زبان خودش بیان کند. به همین دلیل تصور می‌کنم کارگزاری تجربه زیستی خوبی بوده و قابل بهبود است. مسیر بهبود آن نیز از همین جلسات مهیا خواهد شد.

قائم مقام ساترا اضافه کرد: با همین اهداف فراخوانی را منتشر کردیم تا هرکس دارای ظرفیت است وارد این کارگزاری شود. از بین ۲۷ درخواست ثبت شده پنج مورد بعد از بررسی نهایی شدند. از دی‌ماه به صورت خاص دبیرخانه مستقر شد. از شهریورماه ۲۰ اثر به ما ارجاع شده است. تبدیل مداخلات محتوایی ما به عدد بسیار دشوار است. چراکه گاهی این مداخلات به صورت کیفی بوده نه کمی. ایده‌آل من و ساترا در تعداد مداخلات، عدد صفر است. به این معنا که محتوا پیش از ورود ما خودش را تنظیم کرده است.

فرهمند در بخشی دیگر به بیان شاخص‌های ارزیابی ساترا پرداخت و گفت: آسیب به ارزش‌های نهاد خانواده، آسیب به باورها و اعتقادات، آسیب به ارزش‌های ملی و انقلابی و گفتار نامناسب جز این شاخص‌ها هستند. نقص مدیریتی آثار نمایشی ما در این ۴ حوزه بالا می‌روند.

وی افزود: در مواردی که باعث نقض مالکیت شما تولیدکنندگان باشد برخورد خواهیم کرد. ما وظیفه شنیدن توقعات و ایده‌های شما را داریم. جلسات ما با تهیه‌کنندگان بدون حضور نمایندگان آنها اعتباری مخدوش شده دارد. این جلسات در آینده نیز ادامه‌دار خواهند بود. ساترا محلی برای بیان دغدغه‌های شماست. اگر جایی احساس کردید گره‌ای وجود دارد وظیفه ماست تا سازوکار لازم را تعریف کنیم.

سروکار بیشتر ساترا با تهیه‌کنندگان

علی اسدزاده، تهیه‌کننده در این نشست اظهار کرد: من برای دو سریال از ساترا مجوز نمایش گرفته‌ام و شاهد همکاری مناسبی از سوی این مجموعه بوده ام. بسیاری از ما از ممیزی آسیب دیده‌ایم. همه ما حد و مرزها را می‌شناسیم. اما باید بیشتر کارگزاری ما را بشناسد. ساترا باید علاوه بر پلتفرم با تهیه‌کننده هم سروکار داشته باشد.

وی افزود: از اسم نمایش خانگی پرهیز کنیم و به جای آن از نمایش آنلاین استفاده کنیم، نماینده تهیه‌کننده ها در ساترا حضور داشته باشد و شفاف صحبت کند و امیدوارم مراحل صدور پروانه ساخت تسهیل شود.

حل پیچیدگی‌ها و آگاهی‌بخشی

علی سرتیپی، تهیه کننده با عنوان دغدغه‌های خود اظهار کرد: مشکل حال حاضر ما عدم آگاهی است. ما باید طبق یک برنامه‌ریزی بدانیم با چه کسانی طرف هستیم. این پیچیدگی در ساترا باید برای ما حل شود. اصل کلام من به ناشناخته بودن ارتباطات است. ما برای جمعیتی کار تولید می‌کنیم که سریال‌های ایرانی را می‌بینند و این به معنای خدمت به فرهنگ کشور است.

سوالاتی از ساترا

مصطفی کیایی، بازیگر و کارگردان سینما نیز در ادامه این نشست اظهار کرد: این اولین بار است که من به ساترا آمده‌ام. برای یک کار هم درخواست مجوز داده‌ام که هنوز صادر نشده است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد همکاری بهتر باید به فهم مشترک رسید گفت: برای ما باید روشن شود که دخالت کمی و کیفی در کارها به چه معناست؟ آیا مداخله را در تولید می‌بینید یا قبل و بعد آن، ذائقه ایده‌آل چگونه است؟

دغدغه خانواده

محمدرضا تخت‌کشیان، بازیگر, و تهیه کننده نیز در این نشست اظهار کرد: واقعیت این است کاری که ما قصد ساخت آن را داریم چند درصد مشکل خواهد داشت. وقتی آقای فرهمند میزان مداخلات ساترا به محتوا را عنوان می‌کنند پس یعنی ما درصد بالایی درست عمل کرده‌ایم و این جای تقدیر دارد. ما باید بدانیم مشکل کار کجاست.

وی تاکید کرد: اعتقاد من این است هر کاری خوب یا بد شود به طور کل همه چیز به کار باز نمی‌گردد بلکه شرایط اقبال و … هم مهم هستند. اگر من حساسیت‌ها را بدانم خودم بهترین ممیز هستم. ما قصد کار کردن در همین چارچوب را داریم. ارشاد، ساترا و… چه تفاوتی برای ما دارد. مشکلات ما برای قبل از تولید است. ما دغدغه خانواده داریم اما ممکن است اشتباه هم بکنیم. ما نیز به عنوان تهیه‌کننده باید مسئولیت‌پذیر باشیم و ارتباط دوطرفه‌ای با ساترا داشته باشیم.

دشواری اصلاحیه‌های شناور

مصطفی شایسته، کارگردان و تهیه‌کننده نیز اظهار کرد: در سریال «می‌خواهم زنده بمانم» فقط پروانه نمایش را از ساترا دریافت کردیم و در بحث اصلاحات مشکلی نداشتیم. اما باید بگویم اصلاحیه‌های شناور کار را برای ما سخت می‌کنند. معادله ما با ساترا باید مشخص شود. چندین نفر در هر کار مشغول هستند این افراد دارای خانواده هستند بنابراین ما با جمعیت زیادی طرف هستیم که باید فکر معیشت آنها هم باشیم.

حمایت ساترا از تهیه‌کنندگان

محمدحسین قاسمی، تهیه کننده هم در این نشست اظهار کرد: سینمای ما در جهان جز ده کشور برتر است. ما در هیچ صنعتی این‌طور نیستیم. رسانه ملی و پلتفرم با هم رقیب نیستند. زیرا این دو دارای دو فضای جداگانه هستند. پلتفرم کمی به واقعیت جامعه نزدیک‌تر است؛ بنابراین باعث جذب مخاطب شده است. آیا باید به پلتفرم باید به عنوان یه سرگرمی نگاه کنیم یا مدیوم! اینکه رسانه مردم از جانب بیگانگان باشد اتفاق بسیار بدی است. سینماگران ما پتانسیل بالایی دارند.

وی افزود: اشکالی ندارد ما در کشورهای دیگر هم کار کنیم اما زیر پرچم ایران نه ترکیه و انگلیس. در مورد کارشناسی، کم دانشی بدتر از بی‌دانشی است. این موارد همگی پای نظام نوشته می‌شوند. وظیفه اصلی ساتراست تا از تهیه‌کننده در برابر پلتفرم حمایت کند. تولید کشور ما هنر است. در دنیا نظارت و حمایت وجود دارد. ما بایستی از تولید مانع‌زدایی کنیم.

تعریفی دقیق از محتوا

اسماعیل عفیفه، تهیه کننده هم در ادامه جلسه گفت: وقتی شما به گفت‌وگو با ما می‌نشینید متوجه می‌شوید که ما با علم به اینکه در این شرایط سخت اقتصادی مشکلات فراوانی داریم اما بازهم در این حرفه فعالیت می‌کنیم. ساترا و همه نهادهایی که وارد نمایش خانگی می‌شوند باید تعریفی از محتوا ارائه کنند. هر نوع محتوا در دسترس مردم هست. اگر به نمایش خانگی با نگاه فعلی بنگریم تا دو سال دیگر جمع خواهد شد.

وی افزود: ساترا از نمایش خانگی تعریفی ارائه کند و بگوید جایگاه آن کجاست. رویکرد ساترا باید با تلویزیون متفاوت باشد. گردش مالی بالای شبکه نمایش خانگی بیش از ۱,۰۰۰ میلیارد تومان است. با این رقم باید به فعالان این عرصه مدال داد. ما باید به روز باشیم. برقراری ارتباط با یکدیگر اتفاقات خوبی همراه خواهد داشت.

حسن نیت عملکرد ساترا

مهدی فرجی در بخشی دیگر از نشست ساترا و تهیه‌کنندگان گفت: من زبان مشترکی بین ساترا و تهیه‌کنندگان هستم. باید بگویم در عملکرد ساترا حسن نیت وجود دارد. ساترا رقیب نمایش خانگی نیست. این سازمان به دنبال حذف اثر نمایشی هم نیست. اما مشکلات موجود دلایلی دارند. من شاهد تلاش‌های شبانه‌روزی ساترا هستم.

وی افزود: معتقدم ساختارها در ساترا باید طوری تعریف شوند که دوستان کارهای خود را راحت‌تر پیگیری کنند. اگر می‌خواهیم اثر نمایشی ساخته و پخش شود باید به تعامل برسیم. این جلسات چرخه تعامل را روان می‌کند. اگر مسائل نمایش خانگی در ساترا حل شوند این صنعت رونق بسیاری خواهد یافت.

وحید فرهمند در بخش پایانی نشست در پاسخ به صحبت‌های حاضران گفت: این جلسات بسیار ارزشمند هستند و امیدوارم تداوم داشته باشند. صرف نظر از اینکه متولی تولید کیست، در هرگونه صدور منِ صادرکننده مجوز باید پای مجوزی که می‌دهم بایستم. ما گزارشات عملکرد شما را خرج می‌کنیم. ما پلتفرم داخلی داریم که بسیار مهم است و محتوای بومی هم داریم و این سرمایه ما محسوب می‌شود.

قائم مقام ساترا تاکید کرد: دغدغه تولیدکنندگان در حوزه تولید ارزشمند است. فاصله بین ما و تهیه‌کنندگان ابهاماتی را دامن زده است. ما تا دی ماه اجازه ثبت اثر را فقط به پلتفرم می‌دادیم اما متوجه شدیم این روند خیلی کمک کننده نیست به همین علت به تهیه‌کننده هم اجازه ثبت اثر را دادیم. ما مکلف به پاسخ‌گویی هستیم و ایرادها را برطرف می‌کنیم زیرا سیستم بسته‌ای نداریم و امیدوارم این روند به همه ما کمک کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: بخش خصوصی مشکلات خانواده جهان رسانه ملی جامعه رسانه ایران ترکیه تلویزیون صنعت سرمایه بخش خصوصی خانواده رسانه ملی صنعت فضای مجازی ساترا نشست اظهار قائم مقام ساترا تهیه کننده هم تهیه کنندگان نمایش خانگی شبکه نمایش سریال ها برای ما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟

مهران مدیری مدتی است با تولید و پخش برنامه «اسکار»، در کنار پیگیری ماجرای اختلافش با صداوسیما بر سر «دورهمی» و اخیرا هم خبر ساخت سریال جدیدش، نگاه‌ها را به خود معطوف کرده است.

به گزارش ایسنا، ماجرای اختلاف نظر میان مهران مدیری و صداوسیما، با امتداد شکایت این سازمان از سازندگان «دورهمی» و جلوگیری از پخش قسمت‌های جدید برنامه  مدیری، به مرحله‌ی تازه‌ای نرسیده اما متوقف هم نشده است.

اختلاف‌نظرها میان صداوسیما و مهران مدیری از آن زمان بار دیگر بالا گرفت که عنوان شد، مدیری قصد ساخت برنامه‌ای با نام «اسکار» را برای شبکه نمایش خانگی دارد و در حالی که مجوز تولید این برنامه از سوی خود ساترا داده شده بود، شائبه‌هایی مبنی بر جلوگیری از پخش وجود داشت. با این وجود و در حالی که بحث‌ بر سر «دورهمی» و شکایت صداوسیما از مهران مدیری ادامه داشت، این کارگردان «اسکار» را ساخت که این روزها در شبکه نمایش خانگی هم در حال انتشار است.

به تازگی هم خبرهایی مبنی بر ساخت سریال جدید مهران مدیری با عنوان «پدر قهوه» عنوان شده اما هنوز به تایید رسمی نرسیده است؛ هرچند این کارگردان از آن دسته افرادی است که معمولا ترجیح می‌دهند پروژه‌هایشان را در بی‌خبری و در عین حال با توسل به انتشار اخبار غیررسمی پیش ببرند.

در اخباری که منتشر شده، عنوان شده است که «پدر قهوه» را می‌توان پروژه‌ی جدید مهران مدیری پس از برنامه‌ی «اسکار» دانست؛ رئالیتی‌شویی که اتفاقا استقبال چندانی هم از آن نشد و حالا داستان سریال جدید، در فضا و ساختاری کاملا متفاوت، حول موضوع مافیای قهوه در ایران می‌گذرد.

گویا قرار است ژاله صامتی ـ بازیگر محبوب سریال زیرخاکی ـ بازیگر نقش اول زن این سریال باشد. مهران مدیری نقش رئیس مافیای قهوه را ایفا کند و سام درخشانی هم یکی از نقش‌های محوری پدر قهوه را بر عهده بگیرد. همچنین از ترکیبی که برای بازیگران در نظر گرفته شده، می‌توان از همین حالا فضای کمدی کار و شباهتش با آثاری چون مرد هزار چهره یا هیولا را متصور شد.

هرچند مدیری حدود ۱۴ سال پیش، سریال «قهوه تلخ» را هم در شبکه نمایش خانگی ساخته بود و حالا نام «پدر قهوه»، این سریال را هم به یاد مخاطبان می‌اندازد؛ سریالی که در قالب سی‌دی و دی‌وی دی منتشر می‌شد و به عنوان پرفروش‌ترین سریال رسانهٔ خانگی لقب گرفت. با این حال ناتمام ماندن انتشار «قهوه تلخ»، برای همیشه برگی پرسش‌برانگیز را در کارنامه این هنرمند و حتی شبکه نمایش خانگی رقم زد.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌های ایرانی
  • چرا پخش سریال حشاشین پس از انتشار ممنوع شد؟/ ممیزی سریال‌های خارجی پسینی است
  • چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟
  • سریال جدید مهران مدیری؛ در «پدر قهوه» چه می‌گذرد؟
  • مهران مدیری در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • مهران مدیری باز هم در سکوت قهوه‌اش را می‌خورد؟
  • انتشار سریال «حشاشین» در پلتفرم‌ها ممنوع است
  • دلایل حذف یک سریال از پلتفرم‌ها ایرانی
  • «پدر قهوه»؛ سریال جدید مهران مدیری درباره چیست؟
  • بعد از «اسکار» مهران مدیری با «پدر قهوه» در شبکه نمایش خانگی