Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-04@18:18:49 GMT

وحدت اسلامی و راه طی شده فتحی شقاقی

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۶۴۳۱

وحدت اسلامی و راه طی شده فتحی شقاقی

فلسطین با همه دردهای جانکاهش، با همه بیدادهایی که بیش از یک قرن است استعمار و صهیونیسم بر آن روا می‌دارند، با همه خانه‌های ویران شده و باغ‌های زیتون سوخته‌اش، سرزمین قهرمان‌پروری است، جوانانش آن ‌قدر غیرت دارند که با دست خالی به جنگ دشمن بروند و در میان آن‌ها، مغزهای متفکری که بتوانند راه را از بیراهه تشخیص دهند، کم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر فتحی شقاقی یکی از همان مغزهای متفکر بود؛ یک مبارز که می‌دانست درد اصلی کجاست و درمانش چیست؛ مردی که به قول بزرگان، تمام زندگی‌اش را در مسیر شدن پیمود و راه طی شده او، به الگویی برای بسیاری از مبارزان فلسطینی تبدیل شد.

مبدأ یک مبارز

فتحی شقاقی در سال ۱۳۳۰ش متولد شد؛ دو سه سال پس از شکل گرفتن رژیم صهیونیستی و آواره شدن خانواده‌اش از روستای «زرنوقه» در نزدیکی شهر زیبای «یافا». پدر فتحی ابراهیم، یک کشاورز زحمتکش بود که با زور سرنیزه، زمینش را گرفتند و آواره‌اش کردند. فتحی در اردوگاه به دنیا آمد؛ اردوگاه «رفح» در نوار غزه. فتحی از زمانی که خاطرات کودکی‌اش شکل گرفت، همیشه با پدیده اشغالگری و غصب روبه‌رو بود؛ چهره‌های خونین جوانان، بینی‌های بریده شده مردان و زنان و مادرانی که به خاطر شهادت یا اسارت فرزندانشان ضجه می‌زدند.

مبارزی در مسیر شدن

فتحی هم مانند هر نوجوان دیگری، می‌خواست دشمن را از کشورش براند؛ خیلی زود جذب حرکت‌های ضداشغالگری شد. نخست گرایش‌های ناصریستی پیدا کرد. آن روزها جمال عبدالناصر برای خیلی از عرب‌ها، یک امید بزرگ بود.

اما وقتی کشتی ناصریست‌ها به گل نشست و در جنگ ۱۹۶۷م، هیمنه آن چیزی که به نام ناسیونالیسم عربی مشهور شده بود، شکست و صهیونیست‌ها خیلی راحت صحرای سینا را اشغال کردند، فتحی شقاقی هم تکان خورد؛ خودش بعدها گفت: «این‌ شکست‌ مسیر حرکت‌ جوانی‌ را که‌ خواستار آزادی‌ و بازگشت‌ به‌ وطن‌ اشغال‌ شده‌اش‌ بود تغییر داد؛ زیرا برای‌ من‌ قابل‌ تحمل‌ نبود که‌ شخصیتی‌ چون‌ عبدالناصر شکست‌ بخورد».

همان سال بود که یکی از دوستانش، کتاب «نشانه‌های راه» اثر سیدقطب را به وی هدیه کرد و این کتاب، تکان دیگری به افکار فتحی داد.  او که حالا از دانشگاه «بیت زیت» در کرانه باختری دانش‌آموخته و تبدیل به معلم ریاضی مدرسه نظامیه در بیت‌المقدس شده ‌بود، به این باور رسید که راه آزادی قدس، نه از میان داد و فریادهای ناسیونالیسم نخ‌نمای عربی، بلکه از مسیر درخشانی عبور می‌کند که فقط می‌شود آن را با عبارت «ید واحده» توصیف کرد.

راه حل اسلامی و جایگزین

این ‌گونه بود که برای نخستین بار مفهوم وحدت در ذهن فتحی جا گرفت و اسلام و آموزه‌های آن، برای جوان مبارز فلسطینی، به مفهومی دینامیک و تأثیرگذار تبدیل شد؛ آن ‌قدر که وقتی در سال ۱۹۷۴م برای تحصیل در رشته پزشکی به مصر رفت و در دانشگاه «الزقازیق» تحصیل کرد و مدرک پزشکی‌اش را با تخصص اطفال دریافت کرد، باز هم لحظه‌ای از این فکر غافل نمی‌شد.

فتحی در همان زمان حضور در مصر، بنیان تشکیلات جهاد اسلامی را گذاشت؛ تشکیلاتی که پس از اخراج وی از مصر در ۱۹۸۱م، به داخل سرزمین‌های اشغالی برده و نهادینه شد. این زمان، مصادف با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران بود؛ انقلابی که به دلیل ماهیت اسلامی، به خاطر رویکردهای وحدت‌افزایی که داشت و به واسطه تلاشی که برای پیوند مسلمانان به یکدیگر با استفاده از داشته‌های فرهنگی و تمدنی خودشان می‌کرد، سخت مطبوع و مورد توجه دکتر فتحی شقاقی واقع شد.

او خیلی زود این علاقه را بروز داد؛ فتحی از مدت‌ها پیش، جریان انقلاب اسلامی ایران و اقدام‌های امام خمینی(ره) را پیگیری می‌کرد. پنج روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ۲۷ بهمن ۱۳۵۷، کتابی از دکتر فتحی شقاقی با عنوان «خمینی؛ راه حل اسلامی و جایگزین» منتشر شد؛ این نخستین کتابی بود که درباره انقلاب اسلامی ایران، در جهان اسلام و به زبان عربی انتشار یافت.

فتحی شقاقی گمشده خود را در این انقلاب می‌دید؛ انقلابی که مطابق ذهنیت او، فلسطین را یکی از مظاهر تبلور وحدت اسلامی می‌دانست و به باور وی، می‌توانست زمینه وحدت تمام مسلمانان را برای آزادسازی قبله اول فراهم کند.

 این یک باور قدرت‌افزا در میان فلسطینی‌ها بود و صهیونیست‌ها را سخت به وحشت انداخت؛ او را دو بار به زندان انداختند، یک بار ۱۱ ماه و با دوم چهار سال. اما مدتی بعد معلوم شد که او حتی از داخل زندان نیز جنبش جهاد اسلامی را

رهبری می‌کند.  در سال ۱۹۹۵م زمانی که شقاقی مخفیانه از سرزمین‌های اشغالی خارج شد، موساد مسیر حرکت او را کشف کرد و در هتل «دیپلماتیک» جزیره مالت، وی را هدف ترور قرار داد و به شهادت رساند.  

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: فتحی شقاقی انقلاب اسلامی فتحی شقاقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۴۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند

به گزارش خبرنگار حوزه استان‌ها خبرگزاری تقریب،  دکتر "علی سروری‌مجد" دیروز در جلسه تقریب و در نشست و دیدار با نمایندگان مردم کردستان در مجلس خبرگان رهبری با تبریک هفته معلم به معلمان و زحمت کشان عرصه علم و دانش و دانایی اظهار داشت: در حال حاضر  ۳۵ دفتر تقریب مذاهب اسلامی در استان‌های تقریبی به همت حجت الاسلام علم الهدی تشکیل شده است، که در همین راستا نشستی در مشهد با حضور ۱۵۰ عالم اهل سنت از سراسر جهان در حرم رضوی برگزار شده بود.

وی تأکید کرد:  در ۳۵ دفتر تقریبی که در سطح دانشگاه‌های آزاد اسلامی سراسر کشور تشکیل شده است اساتید باید ابعاد مختلف تقریب را بیان کنند تا ثمراتی داشته باشد.

سروری‌مجد با اشاره به اینکه در مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی کشور یک میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو با ۵۰ هزار نفر هیئت علمی تمام وقت و وابسته فعالیت دارند، تصریح کرد: در حال حاضر ۲۷۶ واحد و مرکز دانشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور وجود دارد و حدود ۸۰۰ مدرسه سما با حدود ۱۵۰ هزار دانش آموز مشغول به تحصیل هستند و یعنی یک‌ خانواده بسیار بزرگ که در اقصی نقاط کشور الحمدلله حضوری فعال داریم.

قائم مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور بیان کرد: امروز خوشبختانه موفقیت های دانشگاه آزاد اسلامی در همه زمینه های آموزشی، پژوهشی و توسعه رو به رشد بوده و انشالله با تلاش و کوشش مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی شاهد توسعه و شکوفایی این مجموعه در استان کردستان باشیم.

سروری‌مجد اضافه کرد: ما به هر استانی که سفر می کنیم مخصوصا استانهای تقریبی گزارش کاری از دفتر تقریبی ارائه خواهیم داد و کاری که دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه غیر دولتی و غیر خصوصی این است که نخبگان  منطقه را در خصوص تقریب مذاهب اسلامی جمع کند تا گفتگو کنند و در مقابل دشمن نابکار که به هیچ وجه وحدت امت اسلامی را بر نمی تابد خودشان را مجهز کنند.

وی اضافه کرد: مسئله غزه نشان داد که امت اسلامی با هر مذهب و گرایش و عقیده ای در این مسئله اتفاق نظر دارند و پای مردم مظلوم و بی دفاع غزه ایستاده اند و حمایت تام و کامل را دارند همین مسئله امروز نه تنها در بین مذاهب اسلامی بلکه در میان سایر ادیان خودش را نشان داد و اتفاقاتی که این روزها در دانشگاه‌هاي آمریکا نشان داده می شود حاکی این است که ما به وحدت ادیان الهی نیازمندیم نه تنها مذاهب اسلامی و همین تفکر وحدت ادیان الهی انشالله بتواند دشمنان نابکار صهیونیسم بین الملل را به نابودی بکشاند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت اسلامی است
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند
  • امام صادق (ع) محور وحدت بین مذاهب اسلامی است
  • اسرار موفقیت امام صادق (ع) در تقویت بنیان‌های وحدت امت اسلام
  • ایران اسلامی الگوی وحدت و برادری در جهان است
  • لیست نامزدهای شورای وحدت در دور دوم انتخابات اعلام شد
  • دانشگاه آزاد اسلامی نخبگان منطقه را در مسئله تقریب مذاهب جمع کند
  • نقش مهم متفکران دینی در ایجاد وحدت
  • مردم فلسطین، نیازمند دوراندیشی دولتهای مسلمان
  • شوراهای تنگستان باید مظهر وحدت و همدلی باشند