Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین مدیر اجرایی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین با اشاره به اینکه وفای به عهد یکی از اصول پذیرفته‌شده جهانی است، گفت: اصل پای بندی به قراردادها و وجوب ایفای به عهد یکی از اصول مهم و بنیادین فقهی و حقوقی است و کتاب «تعذر وفای به عهد در حقوق ایران (مطالعات تطبیقی)» درباره این موضوع توسط جهاد دانشگاهی قزوین منتشر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علی دل‌زنده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به موضوع این کتاب تصریح کرد: کتاب «تعذر وفای به عهد در حقوق ایران (مطالعات تطبیقی)» به اهمیت و تأثیر معاذیر قراردادی در تعهدات بین‌المللی و اصول مسلم فقهی و حقوقی می‌پردازد، یکی از اصول مسلم فقهی و حقوقی پذیرفته‌شده در همهٔ نظام‌های حقوقی دنیا، اصل احترام به قراردادها و لزوم آن است تا آنجا که اصل را لزوم قراردادها قرار داده‌اند و جواز را امری استثنایی و خلاف اصل تلقی کرده‌اند.

وی افزود: طرفین قرارداد بنابر این اصل حق ندارند از انجام تعهدات خود استنکاف کنند، هر یک از طرفین که برخلاف قرارداد و تعهدات خویش از اجرای امری که برعهده‌گرفته، سر باز زند، عهدشکنی کرده و طبق ضوابط فقهی و مبانی مسئولیت حقوقی، ضامن جبران خسارت وارده به‌طرف دیگر است، از این شرایط تحت عنوان معاذیر قراردادی یاد می‌شود

دلزنده بیان کرد: همان‌طور که اصل پای بندی به قراردادها و وجوب ایفای به عهد یکی از اصول مهم و بنیادین فقهی و حقوقی است، اصل سقوط تعهد و عدم مسئولیت متعهد در صورت ایجاد تعذر در وفای به عهد نیز یکی از اصول پذیرفته‌شده جهانی است. از همین روست که در فقه اسلامی به این امر پرداخته‌شده و در جای‌جای کتب فقهی به مناسبت‌های مختلف از این اصل بنیادین سخن به میان آمده تا آنجا که قاعده‌ای مستقل به آن اختصاص داده‌شده است.

وی یادآور شد: کتاب «تعذر وفای به عهد در حقوق ایران (مطالعات تطبیقی)» تألیف امین کلیشادی نجف‌آبادی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور در ۱۵۰ صفحه و قطع وزیری به بهای ۳۰ هزار تومان از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی قزوین منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری کتاب سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی قزوين جهاد دانشگاهی قزوین فقهی و حقوقی وفای به عهد یکی از اصول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۶۹۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد

نصرت الله نیکو مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: اجرای این طرح‌ها باعث شد تا هزار و ۲۴۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه نوین آبیاری مجهز شوند و نیاز بهره برداران را برطرف سازد.

وی با بیان اینکه هزار و ۹۵۵ هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین نیز در حال اجرای سامانه‌های نوین آبیاری است، ادامه داد: ۱۳۰ طرح برای این منظور در دستور کار قرار دارد که میانگین پیشرفت فیزیکی آنها ۶۳ درصد بوده و درحال تکمیل است.

نیکو اضافه کرد: ۶۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان قزوین به سامانه‌های نوین آبیاری مجهز است که این عملکرد سبب شده تا در سطح کشور رتبه دهم را بین استان‌ها به دست بیاوریم.

به گفته این مسئول، سازمان جهاد کشاورزی در برنامه ریزی پیش رو باید سه هزار هکتار طرح سامانه‌های نوین آبیاری را در اراضی کشاورزی اجرایی کند که بخش قابل توجهی از این مهم نیازمند تامین اعتبار به موقع و در برخی موارد همکاری بهره برداران است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین اضافه کرد: سامانه‌های نوین آبیاری سبب کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری و کیفیت مصرف آب می‌شود که استفاده از این روش به عنوان یکی از برنامه اصلی و هدفمند در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی است.

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • دانشجویان خود را نسبت به مسائل روز دخیل بدانند
  • مسابقات ملی «سدید»‌ بستری برای رشد و تقویت مهارت‌های ارتباطی در دانشجویان است
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • تمدید مهلت ثبت‌نام دانشجویان دانشگاه‌های تهران برای شرکت در مسابقه ملی «سدید»
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • مهلت ثبت‌نام دانشجویان در مسابقه ملی «سدید» تمدید شد
  • ۵۰ طرح آبیاری در اراضی کشاورزی قزوین اجرایی شد