Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام «حسن نوروزی» روز شنبه در بازدید از مجموعه اقتصادی، تجاری و گردشگری و منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان (آیلند)، اظهار داشت: این منطقه ظرفیت های فراوانی برای انتقال بخش‌های تجاری و اقتصادی پایتخت را دارد.

به گفته او، سرزمین ایرانیان و شهر پرند با توجه به مزیت هایی چون نزدیکی به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی، وجود گمرک و موقعیت جغرافیایی این قابلیت را دارند که در آینده به عنوان پایتخت تجاری کشور معرفی شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تحقق این مسأله مستلزم همراهی و استقرار وزارتخانه های مرتبط با تولید، اشتغال و صنعت در این منطقه است تا با استفاده از ظرفیت های مرز هوایی (فرودگاه)، خط ریلی و اتوبان های تهران، قم و ساوه موضوع ایجاد پایتخت تجاری ایران در این منطقه ژئوپلتیکی عملیاتی شود.

 وی گفت: ظرفیت های سرزمین ایرانیان در صورت تحقق پایتخت تجاری می تواند تا ۱۰۰ هزار نفر را در بخش های تولید، سلامت، ورزش، فرهنگ و تجارت و اقتصاد به صورت مستقیم دارای شغل کند و نماد اقتصاد غیردولتی کشور و الگویی برای سایر استانها باشد.

وی ادامه داد: کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی طرحی را در خصوص رفع موانع تولید و احیای دوباره واحدهای تعطیل شده در دستور کار دارد که بر اساس آن دستگاهها و شعب قضایی حق ندارند واحدهای ورشکسته را پلمب یا مصادره کنند.
نوروزی افزود: تصمیم گیری در مورد واحدهای ورشکسته و مشکل دار را به کمیته ای مرکب از مقام عالی قضایی هر استان و استانداران وابسته خواهیم کرد و بدین ترتیب هیچ شعبه دادگاهی حق ندارد بلافاصله حکم صادر و به اجرای احکام ارجاع دهد.
وی افزود: با تصویب نهایی این طرح، اگر کارخانه ای با ارزش مثلا یک هزار میلیارد تومان به دلیل ۱۰ میلیارد تومان بدهی دچار مشکل شد نباید بلافاصله و از سوی شعبه قضایی حکم به تعطیلی یا مصادره اموال آن داده شود و در فرایند جدید تلاش می کنیم دستگاه قضایی را مکلف کنیم که در یک سیستم کلی متشکل از رئیس کل دادگستری، استاندار و مدیرکل صنعت،معدن و تجارت هر استان برای این موارد تصمیم کلی و منطقی اتخاذ کنند تا واحدهای تولیدی و اشتغال کشور در هیچ استانی به تعطیلی کشیده نشوند.
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تلاش می کنیم که به هر نحوی از واحدهای تولیدی  محافظت شود و در مورد مشکلات آنها یک قاضی، یک نفر و یک شعبه تصمیم گیری نکند و امیدوارم این طرح که ریاست کمیته مربوط به آن را من بر عهده دارم به سرعت نهایی و برای رای گیری به صحن علنی مجلس برود.
نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه اکنون روسای قوه مجریه و قضائیه نسبت به حمایت از فضای کسب و کار و احیای مجدد واحدهای تعطیل شده بصورت جدی ورود کرده اند مطابق با رویه و راهبردهای کمیسیون قضایی مجلس در حمایت از واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل است.

وی با تقدیر از روند پیشرفت پروژه های منطقه ویژه اقتصادی و سرزمین ایرانیان زرندیه، تاکید کرد: نوع نگرش و سلیقه مدیریتی در این منطقه باید به عنوان الگویی برای چهار میلیون کارمند تبیین شود تا سرمایه گذاران به فعالیت در داخل کشور ترغیب شوند و از خروج منابع ملی از کشور جلوگیری شود.

به گفته او برخی کج سلیقگی ها و کم توجهی ها از موانع بازدارنده رشد سرمایه گذاری و اشتغال در کشور است و باید در برابر چنین رفتارهایی واکنش قاطع نشان داد.

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس گفت: صدا و سیما مکلف است نسبت به تبلیغ و معرفی رایگان سرمایه گذارانی که اشتغال ایجاد می کنند اقدام کند زیرا این کار خدمت به همنوع و ایجاد اشتغال و ارزآوری برای میهن است.

عضو هیات مدیره سرزمین ایرانیان نیز گفت: شکل‌گیری این پروژه مرهون هم افزایی و تعامل بین بخش خصوصی و دولتی است.

«سید احمد موسوی» افزود: با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان در مرز جغرافیایی بین استان های تهران و مرکزی جانمایی شده است، مسئولان استان تهران به ویژه نماینده رباط کریم و بهارستان در پیگیری مطالبات و تامین زیرساختها نقش تاثیرگذاری داشت.

وی با اشاره به اینکه در اجرای این پروژه تاکنون افزون بر پنج هزار میلیارد تومان با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و بدون دریافت تسهیلات بانکی هزینه شده است، گفت: شهر جدید آیلند با پیش بینی ۲۴ نوع کاربری با ایجاد فرصت شغلی مستقیم برای افزون بر یک هزار و ۶۰۰ نفر در حوزه های ورزشی، تفریحی، تجاری، و دانش بنیان فضایی موثر برای تقویت نشاط اجتماعی ایجاد می کند و از بار آسیب های اجتماعی نیز خواهد کاست.
وی گفت: کسب درآمدهای ارزی و جلوگیری از خروج ارز،  ایجاد اشتغال برای ۳۲ هزار نفر به صورت مستقیم، جذب سرمایه‌گذاران خارجی و اسکان ۶۰ هزار نفر به صورت دائم و موقت، ایجاد زیرساخت های مناسب برای نگهداری سالمندان و استقرار امکانات فرهنگی، ورزشی، تفریحی، گردشگری و سیاحتی از مهمترین اهداف پیش بینی شده در چشم انداز سرزمین ایرانیان است.
رئیس هیات موسس سرزمین ایرانیان اظهار کرد: این منطقه با وجود اینکه در حوزه استحفاظی استان مرکزی مستقر است اما زیرساختهای آن نظیر برق، گاز و فیبرنوری از استان تهران تامین شده است. 
موسوی افزود: تاکنون افزون بر ۲۵۰ میلیارد تومان برای انتقال آب از تهران به این مجموعه هزینه شده است که میزان آب آن بسیار پایدار است و برای فازهای توسعه ای هم کفایت می کند.

وی اجرای شبکه فاضلاب و احداث تصفیه خانه آب را از دیگر فعالیت های انجام شده در سرزمین ایرانیان برشمرد و افزود: آب مصرفی در شهر آیلند از طریق شبکه فاضلاب وارد تصفیه خانه خواهد شد و اولین شهری است شبکه فاضلاب آن جلوتر از احداث معابر اجرا شده است و به عبارتی نخستین شهر کشور است که شبکه فاضلاب آن قبل از تبدیل شدن به شهر. عملیاتی شده است.
وی، آماده سازی یک هزار و ۴۰۰ هکتار زیرساخت را مهمترین دستاورد سرزمین ایرانیان بیان کرد و افزود: در حال حاضر هزینه آماده سازی هر یک متر مربع زمین بالغ بر یک میلیون تومان است و با این حساب ۱۴ هزار میلیارد تومان در این حوزه سرمایه گذاری شده و این فضاها آماده بارگذاری و ایجاد کاربری است.
به گفته او، در سال گذشته ۵۵۰ میلیون دلاری کالا از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان به خارج از کشور صادر شد که نتیجه آن کسب رتبه نخست در میان گمرکات استان مرکزی است.
موسوی همچنین از اخذ مجوز واردات به منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان خبر داد و گفت: تبدیل شدن این منطقه به هاب واردات قطعات کارخانه های خودروسازی کشور هدفگذاری شده است.
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ایجاد بندرخشک در مرکز کشور، گفت: قرار است کالاهای اساسی که در بنادر کشور دپو شده است با تصمیم شورای مذکور با هدف تمرکز زدایی از بنادر آبی، با فعالیت یک بندر خشک در مرکز برای مواقع بحران و اتفاقات تجمیع و استفاده شود و به دلیل قرار گرفتن سرزمین ایران در مجاورت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، راه آهن، شریان مواصلاتی کشور و برخورداری از مزیت منطقه ویژه اقتصادی این ظرفیت برای فعالیت بندرخشک را دارد.

برچسب‌ها پرند زرندیه وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال زایی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرند زرندیه وزارت صنعت معدن و تجارت پرند زرندیه وزارت صنعت معدن و تجارت اشتغال زایی منطقه ویژه اقتصادی سرزمین ایرانیان مجلس شورای اسلامی میلیارد تومان پایتخت تجاری شبکه فاضلاب قضایی مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۷۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رئیس مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزئیاتی از طرح‌های در درست اجرای این مرکز ارائه کرد و گفت: امیدوارم به سرانجام رسیدن طرح‌های ملی، انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم زده و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

به گزارش ایسنا،‌ نشست خبری مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امروز با حضور صابر جعفری کافی‌آباد (رئیس مرکز) و سجاد یاهک (معاون مرکز) در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

در ابتدای این نشست صابر جعفری درباره تحولات ساختاری و فنی مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: در این دو سالی که مسئولیت مرکز طرح‌های ملی را عهده‌دار شده‌ام، تصور می‌کنم انقلاب یا دست‌کم تحول بسیار عمیقی در مکانیزم پیمایش‌های ملی مربوط به حوزه‌های مختلف ساحت فرهنگی رقم خورده است.

وی افزود: پیش از این مدت، حدود یک دهه شاهد رکودِ داده در این مرکز بودیم که در این دو سال این مرکز احیا شد. به‌ عبارت دیگر این تغییر را، محصول شجاعت دولت محترم و البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حرکت در مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مبتنی بر ارزیابی‌های علمی از فرهنگ کشور می‌دانم.

جعفری با تاکید بر اینکه این احیا با دو تحول جدی در دو محور مهم دنبال شد، بیان کرد: سال‌ها به دلیل تعطیلی این مرکز در دولت‌های نهم و دهم و اقتضائات آن، این مرکز تبدیل به دبیرخانه انجام طرح‌های ملی شده و ساختار انجام طرح‌های ملی دچار فروپاشی شده بود. در این سال‌ها انجام طرح‌های ملی از سوی نهادی انجام می‌شد که رئیس دفتر از سوی آن مأمور شده بود. بعد از ایام کرونا از طریق ارزیابی کارشناسی طرح‌های انجام‌شده با یک شورای علمی متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف کشور، به این نتیجه رسیدیم که پیشرفت کار مطابق با مفاد قرارداد منعقد شده بین دفتر طرح‌های ملی و مجریان نیست.

وی افزود: از این‌رو با مجریان جدیدی که از اساتید دانشگاه‌های درجه یک کشور هستند، قراردادها منعقد و انجام طرح‌ها به راه افتاد. در این تحول جدید، دفتر طرح‌های ملی در متن اجرای طرح‌های ملی و کل فرآیند انجام طرح‌ها در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت. تغییر دوم در این زمینه، کاهش مدت‌ زمان انجام طرح‌ها از طریق استفاده از اساتید برجسته علمی انجمن‌شناسی در هر استان و نیز هزینه مالی آن به نصف مبلغ موارد پیشنهادی بنگاه‌های جمع‌آوری داده بود.

وی با اشاره به موضوع دل‌مشغولی نسبت به کیفیت داده‌ها در طول تاریخ، اظهار کرد: یکی از تغییرات در طول تاریخ پیمایش‌ها در جهان، دل‌مشغولی نسبت به داده‌هایی است که پشتوانه سیاست‌گذاری قرار می‌گیرند. بعد از ورود ما به دفتر طرح‌های ملی برای اولین‌بار و با توجه به پیشرفت پلتفرم‌های انجام پرسشنامه، همه پرسشنامه‌ها اعم از میدانی و تلفنی را به شیوه بسیار نظام‌مند شنود می‌کنیم و به محض دریافت خطا، آن پرسشنامه و در صورت لزوم آن پرسشگر را کنار را می‌گذاریم.

جعفری ادامه داد: به عبارت دیگر کیفیت جمع‌آوری داده‌ها دائماً به‌صورت نظام‌مند پایش می‌شود. مشکل دیگر در این زمینه، «عدم پاسخگویی» است که در سال‌های اخیر میزان آن افزایش یافته است. نرخ عدم پاسخگویی در برخی پیمایش‌های اخیر بسته به میزان حساسیت آن‌ها، به ۵۰ درصد می‌رسد و نوعاً آنچه تحت عنوان نتایج پیمایش‌ها منتشر می‌شود، مربوط به بخشی است که افراد حاضر به پاسخگویی شده‌اند. در گزارش‌های رسمی مرکز طرح‌های ملی علاوه بر گزارش از پاسخگویان، گزارش تفصیلی از عدم پاسخگویان ارائه می‌شود تا امکان تفسیر روشن از داده‌ها در اختیاز مخاطب قرار گیرد.

رئیس مرکز طرح‌های ملی به پیمایش‌های معوق و جدید انجام‌ شده در این مرکز اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت این دفتر را عهده‌دار شدم، ۶ پیمایش ملی بر زمین‌ مانده وجود داشت که علی‌رغم مشکلات بودجه‌ای پژوهشگاه، با تلاش همکاران آن‌ها را به راه انداختیم که مهم‌ترین آن‌ها، موج چهارم ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان بود که اواخر آذر ۱۴۰۲ آغاز و گزارش ملی آن در اواسط زمستان ۱۴۰۲ ارائه شد و برای اولین‌بار فعالانه در مدت بسیار کوتاه ۲ الی ۳ ماهه، از آن رونمایی کردیم. داده‌ها و برش‌های استانی این پیمایش مهم و تأثیرگذار نهایتاً تا اواسط خردادماه، در اختیار شورای فرهنگ عمومی و استان‌ها قرار خواهد گرفت که امیدوارم به بصیرت سیاست‌گذاران حوزه فرهنگی بیفزاید.

وی افزود: از دیگر پیمایش‌های بسیار مهم، «پیمایش نگرانی‌های ایرانیان نسبت به مهاجران افغانستانی» بود که با توجه به حساسیت‌های سیاست‌گذاری وقت نسبت به مهاجران افغانی، انجام این پیمایش کمکی بنیادی به بدنه سیاست‌گذاری کشور بود. همچنین پیمایش‌های «سبک زندگی ایرانیان» و «وضعیت استفاده از شبکه‌های مجازی و ابعاد زندگی کاربران» در حال انجام هستند. همچنین پیمایش‌های دیگری در دستور کار قرار دارند که عبارتند از: پیمایش هویت ملی ایرانیان با اجرای دکتر اردشیر انتظاری، طراحی نقشه خلقیات ایرانیان با اجرای دکتر صبوریان، آرزوهای جوانان با اجرای دکتر علیرضا حدادی و همکاری مرکز طرح‌های ملی.

جعفری بیان کرد: علاوه‌بر این موارد، پیمایش‌های معنی‌داری در سال‌های آتی انجام خواهد شد که سنجش وضعیت فرهنگ عمومی ایرانیان، سواد تاریخی ایرانیان و سواد فرهنگی ایرانیان از آن جمله‌اند. پیمایش‌های «خانواده» به سفارش وزارت کشور و «سبک زندگی نوجوانان» از دیگر پیمایش‌های در دستورکار هستند که امید است منابع مالی آن‌ها تأمین شود.

وی در پایان اضافه کرد: امیدوارم به سرانجام رسیدن این طرح‌های ملی، انفجار و انقلابی در ساحت تولید داده‌های فرهنگی کشور رقم بزند و دست سیاست‌گذاران این حوزه را از حیث سیاست‌گذاری پر کند.

در ادامه این نشست سجاد یاهک - معاون مرکز طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با بیان اینکه درست‌ اجرا کردن یک پیمایش، مهم‌ترین بخش یک داده است، اظهار کرد: اگر این مهم مخدوش شود و پرسشنامه، طرح فنی آن، نظارت بر آن‌ها و ... معیوب باشد، کل این چرخه معیوب خواهد شد. از این رو دفتر طرح‌های ملی خیلی تلاش کرد که این زیرساخت اساسی را فراهم کند و مسئولیت گردآوری داده و راهبری آن را خود بر عهده گیرد. این کار از مهم‌ترین اقدامات بود که قطعاً اهمیت داده‌های آن طی سال‌های آتی روشن خواهد شد. ما در این دفتر ریل‌گذاری خوبی انجام دادیم که تاکنون ۴ پیمایش ملی انجام شده و ۸ پیمایش دیگر نیز در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه‌های مهم دولت است
  • پیشنهاد امیرعبداللهیان به ایرانیان خارج از کشور
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند
  • ایرانیان خارج از کشور از سربلندی ایران دفاع می‌کنند.
  • اردیبهشت زمان سفر سرزمین لاله های سر به زیر
  • ارزش های اخلاقی در ایرانیان بالاترین رتبه را در جهان دارد
  • آزردگی آمریکا از همکاری تجاری ایران و پاکستان
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • جزئیاتی از طرح‌های مطالعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
  • کالری مصرفی 50 درصد ایرانیان زیر استاندارد