Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/لرستان مدیرکل دامپزشکی لرستان گفت: دنبال این هستیم که بحث ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در سطح استان اجرایی کنیم.

مصطفی زبردست در گفت‌وگو با ایسنا، در بحث ایمن‌سازی دام‌های سبک و سنگین در مقابل بیماری‌های مختلف، اظهار کرد: در حال حاضر تقریباً ۱۱ بیماری شایع داریم که برخی بین انسان و دام مشترک هستند، کلیه عملیات‌های پیشگیری، کنترل، شناسایی و حذف دام‌های آلوده توسط اداره مل دامپزشکی لرستان در حال انجام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: یکی‌از اقدامات خوبی که در یک سال گذشته انجام دادیم این بود که خدمات خود را به دل روستاها و مناطق دورافتاده بردیم به طوری که در حال حاضر در هفت چشمه نورآباد، شول‌آباد و سپیددشت و در دوراُفتاده‌ترین نقاط استان پست دامپزشکی داریم و همکاران ما مستقر هستند و عملیات‌های مختلف پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی توسط همکاران ما در این مناطق انجام می‌شود.

زبردست بیان کرد: آخرین اقدامی که ابتدای مهرماه امسال به پایان رسید این است که ظرف مدت دو ماه چیزی نزدیک به ۱۰۷ هزار رأس دام سنگین استان به صورت رایگان برعلیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان با اشاره به این‌که عملیات بعدی که نسبت به سنوات گذشته رشد داشته و حائز اهمیت است بحث پیشگیری و کنترل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا PPR است، عنوان کرد: بیش‌ از ۹۰ درصد جمعیت روستایی ما واکسینه شده نزدیک به سه میلیون رأس و به اندازه کافی نیز واکسن تهیه کردیم که در ماه‌های پایانی سال و با حضور دامداران در مناطق قشلاقی مستقر می‌شوند دام‌های عشایر را نیز واکسینه کنیم و دام‌ها در مقابل این بیماری ایمن شوند.

وی بیان کرد: دنبال این هستیم که بحث ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را در سطح استان اجرایی کنیم.

زبردست در بحث کنترل بیماری تب مالت، تصریح کرد: باتوجه به این‌که مسائل فرهنگی مرتبط با مدل پرورش دام در میزان بروز و شیوع این بیماری دخالت دارد، مراکزی که پایلوت هستند و بیشترین میزان ابتلا تب مالت انسانی را دارند در سطح روستاها و بخش‌ها توسط مراکز علوم پزشکی شناسایی شده و لیست مناطق برای ما ارسال می‌شود که اولویت واکسیناسیون ما در این مناطق است.

مدیرکل دامپزشکی لرستان افزود: علاوه‌ بر واکسیناسیون مباحث آموزشی و انجام عملیات ضدعفونی در مکان‌های دامی در حال انجام بوده و بحث ایمن‌سازی کلیه دام‌ها در کلیه مناطق برعلیه تب مالت در دستور کار ماست و در حال حاضر در سطح استان انجام می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی دامپزشكي طاعون نشخوارکنندگان کوچک تب برفكي تب مالت ایسنا طاعون نشخوارکنندگان کوچک دامپزشکی لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۹۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارش‌ سنگین باران در لرستان/ روستای «کمندان» تخلیه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سامانۀ بارشی اخیر که از ۱۲اردیبهشت به مناطق غربی کشور وارد شده‌است، هشدار نارنجی هواشناسی را در لرستان صادر کرد. وقوع بارش‌های ادامه‌دار در لرستان بارندگی ۱۰۸میلی‌متر را در رومشکان ثبت کرده‌است و آب‌گرفتگی خیابان‌ها را در کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد شدت داده‌است.

هواشناسی هشدار شدت بارش‌ها را در حالی برای لرستان صادر کرده‌است‌ که راه‌ها و پل‌های تخریب‌شدۀ سیل ۱۳۹۸ در این استان هنوز موقت است و بی‌اعتبار.

بارش‌های لرستان که در مناطق غربی و جنوبی این استان از شدت بیشتری برخوردار است، برق شهر معمولان و آب روستای دمرود افرینه را قطع کرد تا بار دیگر خسارت و هراس‌های سیل بیش‌ازپیش عیان شود.

از سوی دیگر روستای کمندان در ازنا با افزایش شدت بارش‌ها در معرض خطر سیل است و هشدار تخلیه به ساکنان این روستا داده شده‌است.

روستای کمندان تخلیه شود

محمدرضا فاتحی، فرماندار ازنا، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به آماده‌باش ستاد مدیریت بحران در این شهرستان، گفت: بارندگی در ازنا از ظهر امروز شدت یافته‌است.

او با تأکید به اعزام نیروهای امدادی، راهداری، نیروی انتظامی و هلال‌احمر به روستای کمندان، اضافه کرد: ساکنان این روستا که در نزدیکی مخزن سد قرار دارند هرچه سریع‌تر به اماکن امن مورد تأیید ستاد بحران انتقال یابند.

فرماندار ازنا با اعلام احتمال سیلابی‌شدن منطقۀ کمندان، عنوان کرد: آب پشت سد کمندان در حال افزایش است و تدابیر لازم را برای جلوگیری از هرگونه خسارتی به‌کار می‌بریم.

او اعلام کرد: گردشگران و طبیعت‌گردان هرچه سریع‌تر از مناطق کوهستانی اشترانکوه و به‌ویژه کمندان فاصله بگیرند و در صورت بروز حادثه با شماره‌های اضطراری ۱۱۵ و ۱۱۰ تماس بگیرند.

ثبت  ۱۰۸  میلی‌متر بارش باران در رومشکان

بهروز مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان، در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به تداوم بارندگی در لرستان، گفت: شدت بارش‌ها در این استان تا سه ساعت دیگر به‌صورت رگباری ادامه دارد.

او اضافه کرد: سامانۀ بارشی اخیر امشب از جو لرستان خارج می‌شود، اما بارش‌های رگباری و خفیف را در برخی از نقاط این استان به‌دلیل وجود رطوبت کافی و بالا در فردا شنبه ۱۵ اردیبهشت خواهیم داشت.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اعلام بیشترین بارش سامانۀ اخیر در رومشکان با ۱۰۸میلی‌متر یادآور شد: کمترین میزان بارندگی نیز در دورود با ۱۴میلی‌متر ثبت شده‌است.

مرادپور با بیان اینکه متوسط بارندگی لرستان در حال حاضر ۴۶میلی‌متر است، بیان کرد: این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش سه درصدی برخوردار است.

مدیرکل هواشناسی لرستان اعلام کرد: بارش‌های اخیر در مناطق جنوبی و تا حدودی شمالی از شدت بیشتری برخوردار است، اما بارش‌های کمتری را در مناطق شرق و جنوب‌شرق این استان شاهد بوده‌ایم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بارش‌ سنگین باران در لرستان/ روستای «کمندان» تخلیه می‌شود
  • بارش‌های سیل‌آسا در لرستان/ هشدار تخلیه روستای کمندان
  • وقوع سیل در برخی مناطق آذربایجان شرقی
  • نظارت دامپزشکی کرمان بر کارخانجات شیر و مراکز عرضه شیر خام
  • واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک
  • ثبت بالاترین رکورد جوجه‌ریزی در سال ۱۴۰۲ / کاهش ۴۱ درصدی کانون بیماری در واحدهای پرورشی
  • جلال و مورایس، یک روح در دو بدن
  • سیلزدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا هستند
  • سازمان دامپزشکی به‌دنبال بازمهندسی در فرایندهای سازمانی است
  • سیل‌زدگان بلوچستان در معرض خطر بیماری مالاریا