Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-04-28@13:11:01 GMT

◄ برقی کردن یا احداث راه آهن پرسرعت؟

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۶۹۹۱۷

◄ برقی کردن یا احداث راه آهن پرسرعت؟

تین نیوز

یک کارشناس حمل و نقل در مورد خبرهای شنیده شده مبنی بر پیگیری احداث راه‌ آهن پرسرعت در مسیر مشهد به تهران و از تهران به تبریز از طریق جلب فاینانس کشور چین توسط یکی از مقامات تبریز، گفت: وام یا فاینانس خارجی در شرایط کنونی فراهم نیست ولی اگر فراهم شود، به جای راه‌ آهن پرسرعت، پیگیری اجرای برقی کردن راه‌ آهن موجود تهران -مشهد و تهران- تبریز مناسب تر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تین نیوز، سید مرتضی ناصریان در توضیح این دیدگاه خود چندین مورد اشاره کرد و این نکات را به شرح زیر برشمرد:

بیشتر بخوانید: چین از پروژه راه‌آهن برقی تهران-مشهدخارج شد/با توان داخل می‌سازیم

الف. راه‌ آهن پرسرعت روی خط موجود قابل اجرا نیست و نیازمند احداث محور جدید است.

ب. ظرفیت ترابری خطوط ریلی موجود پر نشده و با برقی کردن بیشتر می شود لذا از حیث ظرفیت نیاز به خط جدید نیست.

ج. اقلام پروژه برقی کردن تا ۸۰ درصد داخلی است ولی اقلام راه‌ آهن پرسرعت تا ۵۰ درصد خارجی است.

د. هزینه راه‌ آهن پرسرعت هشت تا ده برابر پروژه برقی کردن خط موجود است.

ه.  پروژه های راه‌ آهن پرسرعت در شرایط اقتصادی کنونی ایران توجیه اقتصادی ندارند.

و. پروژه راه‌آهن پرسرعت تهران-اصفهان با ده درصد پیشرفت یک تجربه شکست خورده است که گزارش شرح آن موجود است و می توانند نظر کمیسیون عمران مجلس و سازمان برنامه مبنی بر توقف آن را جویا شوند.

ز. پروژه های راه‌ آهن پرسرعت تهران-مشهد یا تهران-تبریز فاقد مصوبه قانونی و ردیف اعتباری هستند.

ح. پروژه برقی کردن تهران-مشهد مصوبه قانونی و ردیف اعتباری دارد.

ط. دوخطه کردن راه‌ آهن تهران تا تبریز در دست اجراست و بخش تهران قزوین و میانه تا خاوران تکمیل شده و بخش قزوین-زنجان نیز به زودی به بهره‌ برداری می‌رسد. با دوخطه شدن محور تهران-تبریز مسافران این محور بیشتر می شود و برقی کردن آن توجیه پذیر می‌گردد.

ی. در مطالعاتی که قبلا با کمک مهندسان مشاور فرانسوی برای محور تهران مشهد انجام شد و گزارشات  آن در ۱۳ جلد در دسترس است، نرخ برگشت سرمایه برای برقی کردن خط موجود ۲۷ درصد و برای احداث راه‌ آهن پرسرعت منفی سه درصد محاسبه شد.

ک. برقی کردن خطوط ریلی پرترافیک (باری یا مسافری) پروژه ای فانتزی یا لوکس نیست بلکه تاثیر زیادی بر رفاه مسافران و رقابت با جاده (سفر با خودرو شخصی) دارد و از نظر تحول در راه‌ آهن ایران و رفع معضل کمبود دیزل بسیار موثر است و حتی با نرخ های بین‌ المللی برق و سوخت، کاملا توجیه‌پذیر است.

ل‌. شرکت های چینی به پروژه های راه آهن پرسرعت رغبت بیشتری دارند و علت آن منافع بیشتر برای آنها در صدور کالای چینی است و این همسو با منافع ما نیست.

م. راه آهن ایران اکنون لکوموتیوهای دیزلی بسیاری دارد که به علت مشکلات در موتور یا ژنراتور و فقدان قطعات راکد مانده اند و در صورت برقی کردن یک محور راه آهن، نیاز به خرید لکوموتیو برقی نیست و می توان لکوموتیوهای دیزلی معیوب را با حذف موتور و ژنراتور و مخزن سوخت و با اصلاحات محدود تبدیل به لکوموتیو برقی نمود.

وی تاکید کرد: برای هر کدام از نکات فوق مستندات نیز، قابل ارایه است.

کلیدواژه ها:

برقی کردن راه آهن

راه آهن پرسرعت

راه آهن تهران مشهد

راه آهن تهران تبریز

راه آهن تهران اصفهان

فاینانس خارجی

سیدمرتضی ناصریان

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: حمل و نقل مشهد چین مسافران مشهد برقی کردن خطوط ریلی مسافران رقابت خودرو برق حمل و نقل ریلی قطار باری قطار مسافری قطار برقی قطار سریع السیر شبکه راه آهن راه آهن تهران ـ مشهد راه آهن پرسرعت راه آهن ایران برقی کردن راه آهن فاینانس خارجی تامین منابع مالی لکوموتیو دیزل راه آهن تهران تبریز راه آهن تهران اصفهان راه آهن پرسرعت تهران مشهد آهن تهران برقی کردن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۶۹۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مافیای خودرو؛ مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور!

علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگاران برخی حواشی درباره قرارداد برقی‌سازی ناوگان عمومی پایتخت، اظهار داشت: پس از آنکه دلال‌ها و مافیای خودرو نتوانستند نقشه‌ها و منافع کلان و نجومی خود را در موضوع خرید خودرو‌های برقی تأمین کنند و قرارداد‌های خرید خودرو‌های برقی شهرداری تهران امید آن‌ها را نومید کرده، اکنون بازوی رسانه‌ای این باند با پول‌پاشی میان برخی افراد و رسانه‌ها تلاش می‌کند تا مانع از اجرایی شدن ورود تکنولوژی خودرو‌های برقی توسط دولت سیزدهم و مدیریت شهری شود.

به گزارش فارس، وی تأکید کرد: این در حالی است که چندی پیش برخی از وزرا، نمایندگان مجلس و شهردار تهران اعلام‌کرده بودند مافیای خودرو در مسیر واردات خودروی باکیفیت و ارزان به کشور سنگ‌اندازی می‌کنند.

دیگر خبرها

  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • مافیای خودرو؛ مانع ورود خودرو‌های برقی به کشور!
  • احداث آسفالت بازیافتی تا پایان سال/تولید ۱.۵ میلیون تن آسفالت برای ۱۴۰۳
  • ادامه روند رفع نواقص خط ۳ متروی تهران
  • رفع نواقص خط ۳ مترو تهران
  • سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به تبریز
  • احداث و راه اندازی ۳۹۰۰ مترمکعب تصفیه خانه پساب در غرب تهران
  • اتصال ۲۳۲ روستاهای لرستان به اینترنت پرسرعت
  • ۲۳۲ روستای بالای بیست خانوار لرستان به اینترنت پر سرعت دسترسی پیدا کردند
  • فعالیت ۱۰ هزار نفر در طرح‌های صنعتی ایلام