Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-29@09:18:05 GMT

لزوم بازنگري در قوانين صادرات

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۰۱۱۶

خبرگزاری آریا- معاون فنی گمرک گفت: قوانین محدودکننده، دست و پاگیر و خلق‌الساعه‌ای بر رویه‌ی صادرات کشور حکمرانی می‌کند که این رویه را با ایستایی‌های مختلف مواجه کرده و انگیزه را از صادرکنندگان می‌گیرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مهرداد جمال ارونقی افزود: این موضوع در روز صادرات مورد تأکید ریاست جمهوری هم قرار گرفته و دستورات لازم در این خصوص از سوی ایشان صادر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ارونقی ادامه داد: درخصوص صادرات، معمولاً روزانه یک بخشنامه صادر و به گمرک ابلاغ می‌شود که بیشتر این بخشنامه‌ها محدودکننده یا ممنوع کنند‌ه‌ی صادرات هستند و صادرکننده را در برنامه‌ریزی برای صادرات با مشکل مواجه نموده و باعث می‌شود صادرکنندگان نتوانند در موعد مقرر کالا‌های صادراتی خود را به خریدار تحویل دهند و مشتری‌های خارجی خود را به مرور زمان از دست بدهند.
معاون فنی گمرک تصریح کرد: مقرراتی که طی سالیان گذشته به گمرک ابلاغ گردید باعث شد بیشتر اظهارنامه‌های صادراتی در مسیر قرمز قرار گرفته و مشمول کنترل‌های فیزیکی مضاعف گردد که درهرحال ایستایی‌هایی را در امر صادرات بوجود آورد.
ارونقی گفت: در زمینه صادرات محصولات کشاورزی، به دلیل سریع‌الفساد بودن کالا، تسهیلاتی از سوی گمرک اعطاء شد که نتیجه این تسهیلات، به خوبی در آمار صادرات ماهیانه مشخص و گویا است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: در شهریور ماه سالجاری، بیش از 664 هزار تن محصولات کشاورزی به ارزش بیش از 443 میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است که از نظر وزنی بیش از 51 درصد و از نظر ارزشی بیش از 41 درصد نسبت به ماه قبل خود افزایش نشان می‌دهد که رکوردی از نظر صادرات محصولات کشاورزی به شمار می‌رود.
ارونقی عمد‌ه‌ی محصولات کشاورزی صادر شده از کشور را پسته، گوجه فرنگی، هندوانه، پنیر و شیرینی و مقصد این کالا‌های صادراتی را کشور‌هایی مانند چین، عراق، هند، امارات متحده عربی و پاکستان برشمرد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از صدا  و سیما، شایان ذکر است صادرات محصولات کشاورزی در شش ماهه ابتدای سال جاری بیش از 3 میلیون و 957 هزار تن و به ارزش بیش از 2 میلیارد و 340 میلیون دلار برآورد گردیده است.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صادرات محصولات کشاورزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۰۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، مدیرکل گمرکات استان، در گفتگو با خبرنگار صدا و سیما گفت: در این مدت ۱۴۲ هزار تُن کالا از گمرکات خراسان جنوبی به ارزش ۴۳ میلیون دلار به خارج از کشور صادر شده است.

کوهگرد افزود: صادرات قطعی کالا‌های تولیدی صادراتی استان به ارزش ۱۱ میلیون دلار به وزن ۷۱ هزار تن بوده که در مقایسه با پارسال ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: کالا‌های تولیدی استان در این مدت به کشور‌های عراق، ارمنستان، پاکستان، قزاقستان، ترکمنستان و افغانستان صادر شده است.

مدیر کل گمرکات استان افزود: سیمان، روغن سوخت تقطیری، صیفی جات، کاشی و سرامیک، مصنوعات پلاستیکی و نمک خوراکی از جمله کالا‌های صادراتی از گمرک خراسان جنوبی در این مدت بوده است.

کوهگرد به مجموع کالا‌های اظهار شده در سایر گمرکات کشور، خروجی از گمرک ماهیرود و گمرک مستقر در بازارچه‌های مرزی استان در این مدت مدت اشاره کرد و گفت: در این مدت ۷۱ هزار تُن کالا به ارزش ۳۲ میلیون دلار کالا‌های تولیدی دیگر استان‌های کشور از طریق گمرکات استان صادر شده است.

کوهگرد گفت: این صادرات به لحاظ ارزشی ۸۸ درصد افزایش داشته است.

وی شیشه، اوره پریل، کاشی و سرامیک، ظروف شیشه‌ای، شمش آهن و سایر کالا‌ها را از اجمله این کالا برشمرد.

دیگر خبرها

  • ۸۰۳ میلیون دلار محصولات شیلاتی از مازندران صادر شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • صادرات محصولات کشاورزی ایران از مرز ۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار فراتر رفت
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار عبور کرد
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶.۲ میلیارد دلار گذشت
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • صادرات محصولات کشاورزی از مرز ۶ میلیارد دلار گذشت
  • حضور بازرگانان محصولات کشاورزی و شیلات در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی