Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/ایلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام گفت: سرمایه گذاری‌ها و تسهیلاتی که توسط بانک ها اعطا می شود باید با سند آمایش مغایرت نداشته باشند و در راستای اهداف سند باشد ضمناٌ مطالعات و طرح‌هایی که قبلاً تهیه شده اگر با سند آمایش استان مغایرت دارند باید بازنگری شوند.

«رحمت‌الله قیصوری» در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برنامه تلویزیونی چشم انداز در خصوص جهتگیری های آمایش سرزمین با رویکردی توسعه گرا، مشارکت جو و انعطاف پذیر مبتنی بر توان مدیریتی، اجتماعی، محیطی، کشاورزی، صنعت، گردشگری، حمل و نقل، امنیتی، خدمات، منابع طبیعی و محیط زیست استان با حضور کارشناسان خبره با همکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و صدا و سیمای مرکز ایلام با هدف قابلیت افزایی و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود در ۱۲ قسمت تهیه و از شبکه استانی ایلام پخش خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سوالاتی که سند آمایش سرزمینی به آنها پاسخ می‌دهد

وی با با بیان اینکه آمایش سرزمین تنظیم رابطه انسان، فضا و فعالیت های انسان در فضاست، گفت: برنامه آمایش استان سندی است برای تحقق توسعه پایدار فضایی، مجموعه اهداف، راهبردها، سیاست ها و برنامه های اجرایی بخش های دولتی و غیردولتی استان که ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، زیست محیطی و کالبدی را در برمی‌گیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام تصریح کرد: طرح آمایش سرزمین باید به این سه سوال اساسی پاسخ دهد که در حال حاضر استان چه موقعیت و وضعیتی دارد؟ استان به کجا می‌خواهد برود و  چگونه به چشم‌انداز و اهداف تعیین شده دست می‌یابد؟

قیصوری ادامه داد: در طرح آمایش استان تحلیل‌هایی جامع از نقاط ضعف، قوت، فرصت ها و تهدیدهای پیش روی استان، چشم انداز و اهداف بنیادین، سناریوهای مطلوب سازمان فضایی استان و تعیین اولویت‌های مبتنی بر جهت گیری های آمایش، راهبردها، سیاست‌های طرح آمایش و طرح و پروژه های اولویت‌دار و برنامه‌های توسعه بخشی و نواحی استان ارائه می‌شود.

آمایش ایلام از آغاز تا تصویب

وی با بیان سیر تاریخی و تدوین سوابق آمایش در کشور و استان گفت: در استان ایلام انجام مطالعات آمایش سرزمین در سال ۱۳۸۶ طی قراردادی با پژوهشکده اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس آغاز شد ولی با این قرارداد مطالعات به سرانجام نرسید.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام تصریح کرد: در سال ۱۳۹۰ قراردادی با مشاور منعقد شدکه این مطالعات هم نهایی نشد که نهایتاً در سال ۱۳۹۶ بر اساس شرح خدمات جدید و استفاده از نتایج سرشماری سال ۱۳۹۵، مطالعات آمایش استان با مهندسین مشاور شرق آیند و با نظارت مشاور توسعه شرق به استناد بند الف ماده ۲۶ قانون برنامه ششم و ماده ۳۲ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشوری انجام شد.

قیصوری ادامه داد: طرح آمایش استان در ۱۸ اسفند ۱۳۹۷ در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان و در کارگروه تخصصی آمایش سرزمین تصویب شد و در نهایت در اسفند ۱۳۹۹  در شورای عالی آمایش سرزمین به تصویب نهایی رسید و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم در فروردین امسال سند آمایش استان را برای اجرا به دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها ابلاغ کرد.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی باید برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت و همچنین مطالعات آینده در سطح استان و شهرستان ها و طرح ها و پروژه هایشان با سند آمایش استان مطابقت داشته باشد و همچنین سرمایه گذاری‌ها و تسهیلاتی که توسط بانک ها اعطا می شود باید با سند آمایش مغایرت نداشته باشند و در راستای اهداف سند باشد ضمناٌ مطالعات و طرح‌هایی که قبلاً تهیه شده اگر با سند آمایش استان مغایرت دارند باید بازنگری شوند و مغایرت های آن‌ها رفع شود.

قیصوری درباره سهم دستگاه های اجرایی ایلام از مصوبات سفر رئیس جمهور هم اظهار کرد: برای حوزه های مهم و حیاتی استان از جمله نفت، گاز و انرژی، آب و خاک، بهداشت و درمان، راه و مسکن، آموزش و فرهنگ، امور اجتماعی و رفاهی، عمران شهری، اشتغال خرد و زود بازده و ارتباطات در این سفر تعداد ۱۱۲ طرح مصوب شد.

آموزش‌و پرورش

وی گفت: از تعهدات وزارت آموزش و پرورش در سفر ریاست جمهوری به استان مبلغ ۹۶ میلیارد تومان برای تکمیل ۳۷ مدرسه در دست احداث، تکمیل ۲ سالن ورزشی و ۲ استخر و تبدیل مدارس کانکسی به ساختمان در نظر گرفته شده است.

وزارت نیرو

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام تصریح کرد: تعهدات وزارت نیرو نیز ۳۴۰ میلیارد تومان است که برای تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و ارتقاء ظرفیت تامین آب آشامیدنی شهر ایلام شهر ایلام، طرح آبرسانی به ملکشاهی و روستاهای مسیر، اجرای تامین آب شرب و سیستم فاضلاب پایانه مرزی مهران، برق‌رسانی به روستاهای فاقد شبکه برق و بهسازی شبکه برق موجود، تکمیل تصفیه خانه آب شرب شهرستان ایوان و تکمیل طرح گرمسیری در هزینه می‌شود.

ورزش و جوانان

قیصوری با بیان اینکه در این سفر مقرر شد بانک مرکزی نیز ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به زوج های جوان متقاضی دریافت را از طریق شبکه بانکی استان پرداخت کند، در خصوص اعتبارات حوزه ورزش و جوانان به مجموع ۵۶ میلیارد تومان، ادامه داد: تکمیل استادیوم ۱۵ هزار نفری شهر ایلام، نوسازی ۵ زمین فوتبال چمن طبیعی، تکمیل ۸ سالن ورزشی، احداث ۱۰ زمین چمن مصنوعی روستایی در نقاط مختلف استان، تکمیل ورزشگاه شهدای چوار و استخر سرپوشیده موسیان از دیگر مصوبات سفر بود.

راه و مسکن

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام گفت: در حوزه راه و مسکن مبلغ ۵۹۰ میلیارد تومان برای تکمیل تونل کبیر کوه و راه های دسترسی آن، بهسازی قطعه اول راه اصلی صالح آباد - ایلام – حمیل، رفع نقاط حادثه خیز و تامین زمین مورد نیاز احداث هشت هزار واحد مسکن روستایی و شهری در سال های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ و ۲ هزار واحد مسکونی از محل موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه و بنیاد مسکن در سال جاری از دیگر تعهدات سفر دکتر رییسی به استان است.

کمیته امداد

قیصوری در مورد مصوبات سفر ریاست جمهوری مربوط به کمیته امداد استان ایلام هم تصریح کرد: مبلغ ۳۴۵ میلیارد تومان تسهیلات و سه میلیارد تومان اعتبار برای انجام گاز کشی به منازل۴۵۰ خانوار تحت پوشش، تأمین مالی اجرای ۶ هزار طرح اشتغالزایی کوچک در استان با اشتغالزایی هفت هزار نفر، پرداخت وام قرض‌الحسنه به مددجویان، احداث دو هزار واحد مسکونی شهری، تأمین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی و اهداء جهیزیه به تمام زوج در این سفر مصوب شد.

کشاورزی

وی با بیان اینکه تعهدات سفر رئیس جمهور به استان در بخش کشاورزی مبلغ ۹۸ میلیارد تومان است، ادامه داد: تکمیل ۹ ایستگاه پمپاژ آب، خرید ۲ دستگاه تانکر آبرسانی و بهسازی راه های عشایری، ایجاد زیر ساخت گلخانه های امیر آباد و رضا آباد و توسعه باغات دیم در اراضی شیبدار در استان، تکمیل سامانه گرمسیری، استفاده از منابع آبی بالادست و پایین دست سدهای سیمره و کرخه با مجوز وزارت نیرو و استمهال وام های خشکسالی کشاورزان استان در سالجاری توسط وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه طی مراحل قانونی از جمله تعهدات و مصوبه‌های سفر بود.

بنیاد مستضعفان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی در مورد تعهدات سفرمربوط به بنیاد مستضعفان است، اظهار کرد: در این بخش ۱۵ میلیارد اعتبار عمرانی و ۲۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که برای تکمیل ۲ ایستگاه پمپاژ آب کشاورزی شهرستان هلیلان، پرداخت وام قرض الحسنه به متقاضیان، کمک به تکمیل کامل درمانگاه مادر شهرستان ایوان، مشارکت در تکمیل بیمارستان نیمه تمام و پروژه آبرسانی به ملکشاهی و روستاهای مسیر هزینه می‌شود.

ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)

وی در خصوص تعهدات ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سفر ریاست محترم جمهور به استان، توضیح داد: مبلغ ۳۳ میلیارد تومان اعتبار و ۳۹۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ۲ دستگاه تانکر آبرسانی برای عشایر، اجرای سه هزار طرح اشتغالزایی خرد و خانگی اجتماع محور با ظرفیت ایجاد ۹ هزار شغل، تأمین آب شرب و سیستم فاضلاب پایانه مهران، کمک در جایگزینی تمامی مدارس کانکسی به ساختمان، مشارکت در احداث بیمارستان بدره و مشارکت در تکمیل ۱۰ مرکز درمانی استان تا سقف ۵۰ درصد اعتبار از تعهدات این بخش است.

نفت و گاز

وی ادامه داد: از محل سفر ریاست جمهوری مبلغ ۲۰۳ میلیارد تومان اعتبار و ۳۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای تکمیل اجرای ۱۱۷ پروژه در دست اجرا، احداث پارک پروپلین، لوله کشی گاز ۴۵۰ منزل مسکونی مدد جویان تحت پوشش و هشت روستای استان، صدور مجوز و تامین خوراک پترو پالایش به ظرفیت ۵۰ هزار بشکه ، تسریع در توسعه طرح میدان نفتی چنگوله در سال جاری، تکمیل پترو پالایش دهلران (NGL۳۱۰۰) و اجرای عملیات ایستگاه تقویت فشار گاز آن، اجرای عملیات توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب و تکمیل عملیات میدان نفتی دانان از دیگر تعهدات سفر در حوزه نفت و گاز است.

بهداشت و درمان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان ایلام ادامه داد: تکمیل و تجهیز بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی ایلام، تکمیل و تجهیز دی کلینیک شهرستان ملکشاهی، تکمیل و راه اندازی دانشکده پزشکی ایلام، تکمیل ۱۰ مرکز بهداشتی، درمانی و خانه بهداشت، تکمیل ۲۴ واحد مسکن متخصصان و پایگاه اورژانس، مشارکت در احداث بیمارستان بدره و تکمیل بیمارستان ایوان توسط بنیاد مستضعفان از جمله مصوبه های سفر برای حوزه بهداشت و درمان با مجموع اعتباری ۱۲۱ میلیارد تومان بود.

گردشگری و ارتباطات

قیصوری تصریح کرد:تکمیل طرح های اجرایی زیر ساخت های گردشگری استان به اعتبار ۱۰ میلیارد تومان، شروع عملیات اجرایی ناحیه صنعتی تخصصی پایین دستی پتروشیمی دهلران به وسعت ۴۳ هکتاردر بخش صنعت، اتصال ۳۰ روستای بالای ۲۰ خانوار به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پر سرعت از ۵۳ روستای باقیمانده و اجرای ۱۷۵ کیلومتر فیبر نوری در سطح روستاهای استان از دیگر مصوبه‌های سفر در حوزه ارتباطات و فناروی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی منطقه ایلام رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ایلام میلیارد تومان تسهیلات دستگاه های اجرایی سند آمایش استان آمایش سرزمین سند آمایش تعهدات سفر مصوبات سفر برای تکمیل طرح آمایش سفر ریاست طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است

شهردار قم گفت: بخش مهمی از مصوبات سفر نخست رئیس جمهور به قم که در ارتباط با مدیریت شهری بود، در ارگان‌های دولتی مرتبط بلاتکلیف مانده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از قم، سیدمرتضی سقائیان‌نژاد امروز _دوشنبه هفدهم اردیبهشت_ در جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به اینکه پیگیری مصوبات سفر با استاندار و محوریت معاونت عمرانی استانداری قم است، اظهار کرد: پروژه‌های مربوط به شهرداری طی نامه‌های متعدد به معاونت عمرانی مطرح شده است.

وی افزود: این پروژه‌ها در جلساتی که از زمان استاندار سابق برای پیگیری مصوبات سفر رئیس جمهوری به قم تشکیل شده، پیگیری شده است و تنها مسئله گرمخانه و بلوار پیامبر اعظم (ص) به نتیجه رسیده است.

شهردار قم خاطرنشان کرد: درباره بلوار پیامبر اعظم (ص) هم قرار بود تفویض اختیار به صورت کامل به استان صورت بگیرد اما برای این کار یک نامه هفت بنده با شروطی که اصل موضوع را دچار مشکل می‌کند، به کمیسیون ماده پنج استان ارسال شده است.

سقائیان‌نژاد تصریح کرد: مسائل دیگر مانند اختصاص ۲۵ درصد از کاربری‌های تجاری منطقه پردیسان، اختصاص ۸۰ هکتار اراضی معوض برای تملک ریل راه آهن و اختصاص ۳۰ هکتار اراضی برای آزادسازی کاربری‌های معارض بوستان جوان نیز اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه در این موضوعات مکاتبات متعدد از سوی شهرداری قم صورت گرفته است، گفت: برای سفر دوم ریاست جمهوری نیز از ماه‌ها قبل جمع بندی پروژه‌های حوزه مدیریت شهری انجام شده است.

شهردار قم با اشاره به اینکه پروژه‌هایی مانند اتصال بلوار امام صادق (ع) به جاده اراک و اتصال محور عمار یاسر به بلوار امیرکبیر از جمله اقداماتی است که باید در وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود، افزود: پیشنهادات ما در سفر ریاست جمهوری باید اقداماتی در حوزه کاری شهرداری باشد.

کد خبر 751132

دیگر خبرها

  • سند آمایش لرستان در چارچوب برنامه توسعه تا مردادماه آماده شود
  • با توجه به شعار سال امکانات کشور و دستگاه‌های اجرایی باید در حمایت از تولید باشد/تلاش برای بومی سازی و تکیه بر توان داخلی
  • مصوبات شورای ساماندهی مبادلات مرزی آذربایجان غربی اجرایی شود
  • لزوم همکاری همه دستگاه های اجرایی ایلام برای مقابله با حریق جنگل
  • مصوبات سفر نخست رئیس‌جمهور به قم اجرایی نشده است
  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • هاشمی: طرح آمایش سرزمینی، ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • طرح آمایش سرزمین ورزش کشور را از روزمرگی دور می‌کند
  • بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از بی‌توجهی به امر نماز است
  • برنامه امسال شهرداری تهران برای مترو چیست؟