Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@04:51:41 GMT

 دغدغه‌ای برای کارگران شهرداری خاش

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۱۱۳۶

 دغدغه‌ای برای کارگران شهرداری خاش

به گزارش ایرنا، دولت برای اجرای برنامه‌های عمران و آبادانی نیاز به نیروی انسانی کارآمد دارد که مسائل مادی و معنوی‌اش تعیین و توانا بر انجام وظایف اساسی خودش باشد به همین دلیل با تصویب قوانین و مقرراتی مشخص و برنامه‌ریزی‌های بنیادین در طی سال‌های اخیر سعی کرده برای رفع مشکلات مالی و معیشتی نیروهای فعال کار در کشور قدم بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرح رتبه‌بندی مشاغل، طرح همسان‌سازی از همین اقدامات و برنامه‌هایی است که دولت برای نیروهای کار فعالش ترتیب داده طرح‌هایی که سوژه اصلی گزارش، ما را به  جزییات اجرایی شدنش در یکی از شهرداری‌های سیستان و بلوچستان کشاند.

یکی از کارگران شهرداری که خود را حدود چهل ساله معرفی و از ذکر نامش خودداری کرد؛ با صدای غمگینی به درد دل خود پرداخت؛ «ای خواهر چه بگویم که این روزها حال خوبی نداریم»؛ سه ماه است حقوق نگرفته می‌خواست به این بخش از حرف‌هایش بیشتر توجه شود با صدایی بلندتر ادامه داد: من جرات نمی‌کنم دخترم را بازار ببرم چراکه می‌ترسم داخل ویترین مغازه‌ها چیزی ببیند من نتوانم بخرم و شرمنده خانواده شوم.

دغدغه همکاران دیگرش را داشت، از نوزاد چهارماهی می‌گفت که پدر کارگرش شیر خشک هم نمی‌تواند برایش تامین کند و به او چایی شیرین می‌دهد و ادامه داد: خیلی‌های دیگر چهار ماه یا پنج ماه حقوق نگرفته اند.

 کارگر اگر حقوق نگیرد چگونه کار و زندگی کند؟ این را گفت و افزود: سرِ کار تمام فکر و ذکرمان معیشت و مشکلات مادی خانواده است و تصریح کرد: شهرداری می‌گوید بودجه و منابع مالی ما کم است و پول نداریم.

این کارگر شهرداری از طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگری و طرح همسان‌سازی حقوق در شهرداری گلایه داشت و گفت: با خودمان گفتیم این طرح‌ها اجرا می‌شود و به امید خدا روزهای بهتر هم می‌آید ولی متاسفانه تا امروز این طرح‌ها اجرا نشده که هیچ، از دستور کار هم خارج شده و همه ما را فراموش کرده‌اند.

 او با بیان اینکه با این پنج میلیون و ۱۰۰ هزار تومان حقوق که آنهم چند ماه حقویقی پرداخت نشود کارگر نمی‌تواند زندگی کند توضیح داد: اگر رتبه‌بندی مشاغل کارگری و  طرح همسان‌سازی حقوق اجرا می‌شد این حقوق به مراتب بالا می‌رفت و وضع زندگی ماهم بهتر می‌شد.

مسوولان چه می‌گویند؟

بعد از شنیدن حرف‌های این کارگر شهرداری و دغدغه‌هایش به سراغ شهردار خاش رفتیم تا جواب سوالاتی که در ذهنمان ایجاد شده بود بشنویم، مهدی شهنوازی با بیان اینکه شهرداری خاش نسبت به بقیه شهرداری‌های استان حقوق‌های کارگرانش خیلی زودتر پرداخت می‌شود گفت: ما حقوق تا آخر تیر ماه را کلا تسویه کرده ایم و برای نیروهای خدمات شهر در همین ۲ ماه مرداد و شهریور ۵۰۰ میلیون فقط مساعده به کارگرانی که مشکل داشتند پرداخت کردیم.

وقتی از گلایه کارگران و حقوق سه یا چهار ماه پرداخت نشده‌شان گفتم شهردار خاش ادامه داد: هر کس مشکلی داشته  به آنان  مساعده دادیم از لحاظ حقوقی اصلا مشکلی نداریم.

او شهرداری‌ها را متکی به درآمدهای شهری دانست و از راهکارهای شهرداری خاش برای تامین منابع مالی و بودجه‌ای گفت: سنگ شکن این شهرستان هفته آینده شروع به کار می‌کند که منبع درآمدی خوبی بوده سی. ان .جی(CNG) نیز در این شهرستان شروع به کار شده است.

«همسان‌سازی حقوق، یعنی حقوق فردی که در گروه شغلی خود حقوق پایینی دارد به کسی که حقوق بالایی دارد، نزدیک شود»

شهنوازی در رابطه با همسان‌سازی حقوق‌ها و اجرایی شدنشان در این شهرداری توضیح داد: حقوق‌ها را قانون کار به ما اعلام می‌کند و حقوق کارگری نیز بر این مبنا است البته یکسری چیزها در خود چارت مورد نظر تعریف نشده که پیگیری می‌کنیم تا اصلاح شود.

او ادامه داد: هفته گذشته ۲ جلسه برای طرح همسان‌سازی حقوق‌ها داشتیم و پیگیری می‌کنیم این موضوع را و در بحث کارگری به یاری خدا در آینده نزدیک مشکلی نداریم.

«منظور از طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگران مشمول قانون کار این است که کارگران با رعایت شرایط احراز پیش بینی شده در شناسنامه شغلی از گروه و مزد شغل و مزد سنوات برخوردار می‌شوند بر اساس این طرح فرد بعد از گذراندن دوران کاری و افزایش سوابق و یا تحصیل در رشته‌ای و بالا رفتن مدرک تحصیلی و یا کار مفید و موثر و مورد رضایت کارفرما می‌تواند ارتقاء شغلی یافته و در گروه بالاتر شغلی کار کند »

شهردار خاش به طرح رتبه‌بندی مشاغل کارگری در این شهرداری اشاره و با بیان اینکه برای این طرح هفته گذشته ۲ جلسه با اداره تعاون و کار داشتیم افزود: حقوق‌های ما از ابتدای سال براساس یکسری بخشنامه‌ها از طرف اداره کار و بر مبنای دستورالعمل‌های این اداره تعیین شده است.

او با تاکید بر اینکه شهرداری خاش از لحاظ میزان حقوقی که پرداخت می‌کند پیشتازتر از شهرهای دیگر سیستان و بلوچستان است بیان کرد: دیگر شهرداری‌ها اکثرا نیروهایشان را  شرکتی کردند و شرکت‌ها هم حقوق کامل را نمی‌دهند اما در این شهرداری قرارداد مستقیم با خود کارگر امضا می شود.  

اداره کار و پیگیری وضعیت کارگران

رییس اداره  تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان خاش نیز گفت: در ارتباط با طرح طبقه‌بندی مشاغل این طرح قبلا در شهرداری خاش اجرا شده و برای عده‌ای هم در حال انجام است.

احمد جمشیدزهی با توضیح اینکه یک بخش از طرح طبقه‌بندی مشاغل رتبه‌بندی مشاغل است و براساس این رتبه‌بندی  شغل افراد مشخص می‌شود افزود: بر همین اساس حقوق‌ها متفاوت است و آنان که رتبه‌ی بالاترند حقوق و مزایای  بیشتری می‌گیرند و این رتبه نیز از معیارهای سابقه کار، مدارک تحصیلی  و مهارت‌های فنی و حرفه‌ای تبعیت می‌کند.

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده در رابطه با طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش بیان کرد: چند روز پیش جلسه ای با حضور اعضای شورای اسلامی این شهرستان و شهردار تشکیل و صورت جلسه شده که یک پیمانکاری که طرح طبقه‌بندی مشاغل شهرداری را بازنگری کند و رتبه‌ها را شرح دهد در این زمینه اقدام کند.

رییس اداره  تعاون، کارورفاه اجتماعی شهرستان خاش اشاره کرد: وقتی طرح طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش اجرا شود از تاریخی که کارگران از مزایای این طرح طبقه بندی بهره مند نشدند جزو دیونشان خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه همسان‌سازی حقوق نیز براساس رتبه‌بندی مشخص می‌شود تصریح کرد: ما یک پایه حقوق حداقل داریم که قانون هر ساله شورای عالی کار اعلام می‌کند و براساس میزان سوابق کاری، میزان تحصیلات، میزان مهارت فنی و نوع شغل مزد افراد این مهم متفاوت است.

جمشیدزهی تاکید کرد: به زودی امیدواریم که طرح طبقه‌بندی مشاغل در شهرداری خاش اجرا شود و  به شهرداری هم اعلام کردیم و تذکر هم دادیم از زمانی که برای افرادی این طرح اجرا نشده تفاوت محاسبه و جزو طلب کارگر محسوب می شود.

 کارگر زمانی می‌تواند بهره‌وری مناسب داشته و وظایفش را به خوبی انجام دهد که خیالش از خیلی چیزها راحت باشد وقتی حقوقش را مرتب دریافت کند و از طرح‌های حمایتی دولت هم استفاده کند مطمئنا سفره‌اش رنگین‌تر و انگیزه‌اش دوبرابر خواهد بود.

در این گزارش کارگر شهرداری خاش دغدغه‌‍اش را گفت دغدغه‌ای که شهردار و مسوولان اداره کار این شهرستان از حل شدنش در آینده نزدیک خبر دادند.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان کارگر خاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان کارگر خاش سیستان و بلوچستان کارگر خاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور طرح رتبه بندی مشاغل طرح طبقه بندی مشاغل همسان سازی حقوق طرح همسان سازی شهرداری خاش شهرداری ها حقوق ها طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۱۱۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود

رییس‌جمهور از بازگشت حدود ۱۰ هزار کارخانه و کارگاه به مدار تولید خبر داد و بر لزوم رفع دغدغه مسکن برای کارگران تاکید کرد.

به گزارش مشرق، آیت الله «سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان در جشنواره ملی امتنان از کارگران گروه‌های کار و واحدهای نمونه که صبح امروز برگزار شد اظهار کرد: تولیدات کارگران عزیز ما علی رغم همه تهدیدها و تحریم‌ها برای کشور نقش آفرین است.

وی‌افزود: همان طور که رهبری بر آن تاکید فرمودند، تلاش‌ها و اقدامات کارگران ما باید امید آفرین باشد و همان طور که در شعار امروز این جشنواره آمده است، «ما پای کار ایران هستیم» و این شعار نشان از روحیه جهادی و ارزشمند کارگران، مدیران و کارفرمایان ماست.

رییس‌جمهور اظهار کرد: دشمن در عرصه های مختلف ناکام مانده است و در عرصه اقتصادی هم ناکام خواهد ماند و تلاش و فعالیت‌های کارگران ایرانی به عنوان محور همه تلاش‌ها در عرصه تولید محسوب می شود و نقش کارگران در آن بی بدیل است، لذا باید همه حمایت‌های حقوقی، مالی و اجتماعی از کار و کارگر صورت بگیرد.

آیت‌الله رییسی با اشاره به اهمیت رشد فرهنگ کار در کشور، اظهار کرد: باید به کار و کارگر توجه شود؛ عمل برتر و موثر مهم است؛ همانطور که میان نماز اول وقت و نماز قضا تفاوت وجود دارد. تاکید دارم که کار زمان‌شناسانه اهمیت دارد.

وی ادامه داد: در زمان دفاع مقدس، کارهایی در کارخانه‌ها انجام شد که ما را از کشورهای بیگانه بی نیاز کرد؛ کارهایی که همراه با خلاقیت و نوآوری بود؛ در حالی که کارگران ما سابقه این کارها را نداشتند.

رییس‌جمهور گفت: هم‌اکنون هم که به ما جنگ اقتصادی تحمیل شده است، جوانان، کارگران و کارفرمایان ما نشان دادند که همچنان که رزمندگان ما سیلی محکمی به دشمن زدند، آن‌ها هم در عرصه اقتصادی سیلی محکم به دشمن خواهند زد؛ در حالی که دشمنان فکر می‌کنند با تهدید و تحریم می‌توانند ما را متوقف کنند.

وی ادامه داد: ما در کشور رشد تولید، رشد اقتصادی، رشد نوآوری داریم و در حوزه فناورانه رشد کمی در شرکت‌های دانش‌بنیان‌ها را شاهد هستیم؛ جامعه کارگری و کارآفرینی ما پای کار است و این جای قدردانی دارد.

آیت‌الله رییسی با اعلام اینکه لایحه امنیت شغلی کارگران در دولت تصویب شده و در مجلس پیگیری می‌شود افزود: ثبات شغلی بسیار مهم است؛ ما امروز شاهدیم که اشتغال در کشور افزایش و بیکاری کاهش یافته و این جای افتخار دارد.

رییس‌جمهور با اشاره به موضوع بیمه کارگران ساختمانی گفت: آقای وزیر گفته است که موانع این کار در حال رفع است؛ بیمه کارگران ساختمانی مورد تاکید دولت است.

آیت الله رییسی همچنین با بیان اینکه سازوکار قانونی سه‌جانبه دولت، کارفرما و کارگر مناسب است که ادامه یابد تا تصمیم‌های مناسب و قابل دفاع با تورم گرفته شود، ادامه داد: لازم است بانک‌ها با اشتغال، مسکن و ازدواج همراهی کنند؛ لذا تاکید می‌کنم که در پرداخت وام برای این سه موضوع که به رفع دغدغه جوانان کمک می‌کند، همراهی کنند.

وی تصریح کرد: مسوول بانک رفاه کارگران اعلام کرد که آمادگی دارد برای تسهیلات مسکن کارگران کمک کند و من از وی تشکر می‌کنم تا ان‌شاء الله این دغدغه کارگران را حل کند زیرا سهم مسکن در سبد هزینه خانواده زیاد است و بنای دولت این است که با امکاناتی که در کشور وجود دارد، این مشکل را حل کند.

رییس‌جمهور ادامه داد: یکی از ابزارها و امکانات مهم کشور، زمین است که باید از آن بهره ببریم؛ البته ممکن در مراکز استان‌ها یا تهران و تبریز و مشهد، زمین برای ارایه نداشته باشیم اما آن طرف‌تر از این شهرها، امکان ارایه و تهیه زمین وجود دارد.

آیت‌الله رییسی اظهار کرد: از همه مدیران شرکت‌ها و کارخانجات می‌خواهم همت کنند تا تعاونی‌های مسکن فعال شوند؛ وزارت راه و شهرسازی آمادگی لازم برای رفع دغدغه مسکن را دارد زیرا مسکن دغدغه مهمی برای کارگران است و باید این دغدغه رفع شود.

رییس‌جمهور با بیان اینکه مهارت‌ورزی برای همه لازم است افزود: برای هر کاری در کنار دانش‌افزایی، مهارت‌افزایی هم لازم است؛ در واقع مهارت و دانش باید به روز شوند؛ لذا همواره باید نسبت به کسب دانش اقدام کرد. دنیای امروز، دنیای اطلاعات و ارتباطات و دانش است.

آیت‌الله رییسی با اشاره به موضوع دولت الکترونیک گفت: در گذشته، حرف دولت الکترونیک مطرح بود و امروز بحث «دولت هوشمند» مطرح است. متاسفانه در سال‌های گذشته دولت‌ها نتوانستند دولت الکترونیک را اجرایی کنند و الان تنها بین ۳۵ تا ۳۷ درصد دولت الکترونیک، محقق شده است؛ این در حالی است که دیگر موضوع دولت هوشمند مطرح شده است.

وی اضافه کرد: حدود ۱۰ هزار کارخانه و کارگاه تولیدی که از مدار تولید خارج شده بودند، به تولید بازگشته‌اند؛ در سفرهای استانی شاهد هستیم که کارخانه‌های به مدار برگشته، در غرفه‌های تولیدات خود را عرضه می‌کنند؛ از طرفی هزاران کارگر مشغول به کار شده‌اند و کارخانجات تعطیل دوباره احیاء شده اند.

رییس‌جمهور گفت: باید توجه کرد که تعطیلی کارخانجات، مشکلات زیادی در زندگی کارگران ایجاد می‌کند؛ لذا مسوولان اجازه ندهند کارخانه‌ای به هر دلیل تعطیل شود.

آیت‌الله رییسی با اشاره به صادرات ۲ میلیارد دلاری شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان اظهار کرد: البته اگر کارخانه یا کارگاهی در گذشته از مدار تولید خارج شده، حتماً دلایل مالی و حقوقی وجود داشته که لازم است استانداران و فرمانداران از وقوع دوباره آن در آینده جلوگیری کنند.

دیگر خبرها

  • حقوق پاکبانان و کارگران شهرداری قبل از پایان هر ماه واریز می‌شود
  • قول استاندار کرمان برای رفع مشکلات کارگران
  • احقاق حقوق کارگران شهرداری، خط قرمز شورای ششم
  • شهرداری توان پرداخت حقوق به کارگران را ندارد؛ مسئولان کمک کنند
  • حقوق و بیمه کارگران شهرداری بندرعباس به روز شد
  • حقوق کارگران در موعد مقرر پرداخت شود
  • تجلیل از کارگران نمونه شهرداری بندرعباس
  • کارفرمایان در این روزهای سخت به ‌کارگران ‌توجه ویژه کنند
  • طبقه بندی مشاغل باید به صورت ویژه پیگیری شود
  • لازم است دغدغه مسکن برای کارگران رفع شود/ هیچ کارخانه‌ای نباید تعطیل شود