Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی گفت: راه‌های دیگر برای گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی، انتشار پژوهش‌های مشترک در حوزه علوم انسانی است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، عبدالله معتمدی سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی در مراسم اختتامیه همایش دوسالانه ایران‌شناسی که در بستر مجازی برگزار شد، گفت: این همایش تلاش عالمانه‌ای برای اندیشیدن به موضوع مشترک گسترش فرهنگ و ادب و شناسایی دامنه و چیستی دانش فرهنگی ایران زمین از زمان باستان تاکنون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی دامه داد: ایران کشوری با تاریخ و تمدنی کهن است که در گذرگاه تاریخ فراز و نشیب‌های بسیاری را پشت سر گذاشته است. این مهد تمدنی کهن در دامن خود بزرگانی را پرورش داده است که هر یک فراتر از زمان خود و برخی برای همیشه تاریخ بشریت، ستاره درخشانی برای هدایت و راهنمایی نسل‌های مختلف شده اند. آثار تاریخی که از ایرانیان باستان تا سده‌های اخیر به جا مانده، حاکی از غنای معرفتی و تفکر بلند ایرانیان است.

معتمدی تصریح کرد: این آثار در گستره وسیع نشان از دستیابی ایرانیان به اوج شکوفایی علمی و حتی دستیابی به فناوری‌هایی دارد که امروز، همچنان دانشمندان را در بهت و حیرت قرار داده است. از تیمره تا تخت جمشید، از هگمتانه تا آپادانا و طاق بستان، از چغازنبیل تا شهر سوخته و فراتر از این‌ها در تمام جغرافیای ایران صد‌ها و شاید هزاران اثر، ذکاوت و تمدن سازی ایرانیان را معرفی می‌کند. در کنار این آثار اسناد علمی موجود نیز حکایت از خدمات گسترده ایرانیان به فرهنگ جهانی دارد.

سرپرست دانشگاه علامه طباطبائی با تاکید بر اینکه با یک رویکرد ملی گرایانه به ایران نگاه نمی‌کنیم، افزود: ما فرهنگ ایران و کنشگری ایرانیان را در طول تاریخ و اکنون در جهت گسترش مرز‌های دانش و اشاعه ارزش‌های ایرانی می‌دانیم. انتخاب دین اسلام توسط ایرانیان، رویداد بس عظیمی بود که خدمات متقابل اسلام و ایران را در پی داشت. امروز به خوبی فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلامی در هم آمیخته است و این فرهنگ بود که تحقق انقلاب اسلامی را در ایران رقم زد. ایران امروز پیام صلح و دوستی، پیام بازگشت به ارزش‌های معنوی و انسانی، پیام عدالت خواهی و حقیقت طلبی و پیام مبارزه با ظلم و تعدی گری به جهان را مخابره می‌کند.

وی بیان کرد: این همایش و این نشست زمینه‌ای فراهم می‌آورد تا اندیشمندان جوامع گوناگون بتوانند با گفت و گوی علمی، زمینه شناخت بهتر از یکدیگر را فراهم آورند. دیپلماسی علمی و فرهنگی مبتنی بر همین تعامل علمی و دوستانه است. تعاملی که بدون برتری جویی و تفوق طلبی است. تعاملی که به قصد گسترش صلح و دوستی و مودت و احترام به دیگری است.

 

معتمدی تصریح کرد: از این رو بر این باورم که بهترین مرجع برای گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی دانشگاه است؛ بنابراین شایسته است زمینه‌های بایسته برای این همکاری‌ها و مراودات علمی و پژوهشی فراهم شود تا استادان و دانشجویان بتوانند به راحتی با همکاران خود در کشور‌های دیگر ارتباط علمی برقرار کنند و با تعریف پروژه‌های علمی مشترک، نیاز‌های فرهنگی انسان امروز در دنیای پیچیده و آشوب زده را در پرتو پیام‌های ادبی جهانی، مبتنی بر آموزه‌های انسان ساز پاسخ دهند.


معتمدی گفت: این همایش گامی بزرگ در برقراری و تثبیت همکاری‌های علمی و دانشگاهی است که میان دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر دانشگاه‌های ایران از یک سو و کشور‌های دوست به ویژه دانشگاه صوفیه در بلغارستان از سوی دیگر شکل گرفته‌ است.

وی با اشاره به اینکه راه‌های دیگر برای گسترش دیپلماسی علمی و فرهنگی، انتشار پژوهش‌های مشترک در حوزه علوم انسانی است، افزود: این دانشگاه مثل هممیشه آمادگی خود را برای انتشار آثار علمی و پژوهشی مشترک دانشگاهی اعلام می‌کند و انتشار این آثار را به صورت کتاب و مقاله در راستای هدف ترویج بین المللی فرهنگ و اندیشه ایرانی و اسلامی خود می‌داند. همچنین دانشگاه علامه طباطبائی می‌تواند میزبان محققان کشور‌های مختلف باشد و امکاناتی برای محققان برجسته فراهم کند تا بتوانند پژوهش‌های خود را در زمینه ایران شناسی با بهره‌گیری از منابع مختلف موجود در ایران به بهترین نحو به سرانجام برسانند.

معتمدی با اعلام آمادگی دانشگاه علامه طباطبائی برای میزبانی همایش بین‌المللی بعدی از مجموعه دوسالانه ایران شناسی، بیان کرد: امیدوارم با رفع مشکلات همه‌گیری کرونا بتوانیم میزبان ایران شناسان و پژوهش‌گران باشیم. ما در دانشگاه برآنیم تا از طریق تفاهم‌نامه‌های علمی با مراکز تحقیقات ایران شناسی، ادبیات فارسی و دانشگاه‌های فعال در زمینه ایران‌شناسی و مطالعات فرهنگی و روابط بین الملل، زمینه را برای تبادل علمی تسهیل کنیم. همچنین می‌توان با انتشار نشریه علمی مشترک، برگزاری دوره‌های دانش افزایی و همکاری در تدریس زبان و ادبیات فارسی این روابط را تقویت کرد. فرصت و امکان آموزش مجازی نیز بیش از پیش فراهم شده است و با کمترین هزینه می‌توان این دوره‌ها را با کیفیت بسیار خوب از راه دور برگزار کرد.

گفتنی است نخستین همایش مذکور با هدف ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران شناسان، شناسایی پژوهشگران و پژوهش‌های برتر حوزه ایران شناسی و حمایت از آن‌ها و بررسی گستره کرسی‌های ایران شناسی و زبان فارسی ایرانی در جهان و ایجاد انگیزه در پژوهشگران جوان به میزبانی دانشگاه گیلان، در محور‌های کرسی‌های ایران شناسی در دانشگاه‌ها و نهاد‌های علمی جهان، زبان و ادبیات فارسی، نقد ادبی و ادبیات تطبیقی در مطالعات ایران شناسی، تاریخ و تمدن ایران در مطالعات ایران شناسی، ایران شناسان و مکاتب ایران شناسی در جهان، باستان شناسی و مطالعات ایران شناسی، اسناد و نسخ خطی فارسی، ترجمه و مطالعات ایران‌شناسی و چشم انداز مطالعات ایران‌شناسی برگزار شد.

در این همایش دو روزه، کشور‌هایی از جمله آذربایجان، روسیه، ژاپن، بلغارستان، رومانی، کانادا، بوسنی و هرزگوین، ترکیه، افغانستان، پاکستان، گرجستان و ارمنستان مشارکت داشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: عبدالله معتمدی دانشگاه علامه طباطبایی انقلاب اسلامی دانشگاه علامه طباطبائی مطالعات ایران شناسی ایران شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۱۴۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی

رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه، رییس، دبیر و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد را منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، حسن مسلمی نائینی، رییس جهاددانشگاهی در احکامی جداگانه محمدحسین ایمانی خوشخو (رییس)، ابراهیم نبیونی (دبیر) و علی سعداله، محمدحسین عسگرپور، کامران جعفری، مسعود حسنلو، ابوالقاسم رئیسی،  علیرضا کلانترمهرجردی و محمدصادق سبط‌الشیخ انصاری را برای مدت دو سال به‌عنوان اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی این نهاد منصوب کرد.

پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی تنها پارک تخصصی در حوزه علوم، فناوری های نرم و صنایع فرهنگی در گستره ملی ایران محسوب می شود. این پارک با توجه به رسالت جهاددانشگاهی و ظرفیت های موجود در این نهاد و همچنین با در نظر گرفتن نیازهای کشور برای توسعه و تجاری‌‏سازی فناوری‌‏های نرم و اشتغال‏ زایی در بخش فرهنگ و هنر، صنایع دستی، گردشگری با حوزه نفوذ ملی آغاز به کار کرده است.

شبکه گسترده جهاددانشگاهی دامنه موضوعی پارک فناوری ‏های نرم و صنایع فرهنگی را وسعت بخشیده که امکان انتقال تجربیات در سطح تخصصی بالا را در سراسر کشور فراهم می کند.

 به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، این پارک به عنوان اولین و تخصصی‌ترین پارک در حوزه اقتصاد فرهنگ، محیطی مناسب برای استقرار، رشد، توسعه و شکوفایی مؤسسات و شرکت‌ها را فراهم می‌آورد و شرکت‌های فناور مستقر در آن در تعامل سازنده با دانشگاه‌ها و سایر مؤسسات پژوهشی و فناوری به فعالیت‌های فناورانه در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری می‌پردازند.

گفتنی است، بر اساس ابلاغ رییس جمهور، شهر جهانی فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی و خلاق با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی جهاددانشگاهی ایجاد می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های مذهبی - فرهنگی در دستور کار ایران و ازبکستان
  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • مرکز پژوهش فناوری و نوآوری شبکه‌های کوانتومی افتتاح شد
  • انتصاب رییس و اعضای شورای علمی و فناوری پارک علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی
  • سالانه ۲۰۰۰ نفر در حوزه کوانتوم تربیت و جذب می‌شوند
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • پارسانیا: باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیط‌های علمی را مشخص کنیم
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود