Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@08:02:25 GMT

پری کوچک غمگین

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۱۶۷۷

پری کوچک غمگین

فیلم، از مدخلی به جهان مرگ ورود می‌کند که رئالیته اوبژکتیو، توان هضم جشنواره پدید آمده از ضیافت ماهی‌ها و دختر داغ‌دیده را ندارد. ضیافتی که نجات دختر از مرگ، نه ریشه در ترحم کائنات و تلاش هستی، برای بازپس دادن گوهر جان به کالبد تن دارد و نه حاصل ترحم فرشته مرگ بر مرد ماهیگیر غم‌زده‌ای دارد که گریه‌هایش را برای دریا می‌برد و سوگوار از دست دادن همسر زود سفر کرده‌اش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دختر، بدون اینکه از زیست‌کار و عملکرد فردی‌اش در زندگی آگاه باشد، در نجات ماهی‌ها از دست پدر صیاد خود (که جبر زمانه، حیاتش را به این کار پیوند زده است)، به دوستی دوطرفه و وفادارانه‌ای با آنها می‌رسد که عامل نجات او از مرگ می‌شود.

در واقع، کارمای رفتار دختر، بدون آنکه مبنایی برای حصول نتیجه در زندگی پس از مرگ او قرار گیرد، درست در زمانی که تلاشی مجدانه و آگاهانه برای رهایی ماهی‌ها دارد، به داد زندگی او می‌رسد و بازگشتی باشکوه و سورئال را برای او به ارمغان می‌آورد. همین بازگشت شاعرانه، در نمای اینسرت پایانی، چنان تأثیر عمیقی از فیلم در ذهن مخاطب باقی می‌گذارد که حجم هولناک اندوه حاصل از گریه‌های ابتدایی پدر و به‌ویژه دختر که در فقدان همسر/مادر به مخاطب وارد می‌شود، به فراموشی سپرده می‌شود و بازخورد فیلم را در یک چرخش آگاهانه، معطوف به عطوفت و نیک‌خواهی متقابل انسان و طبیعت می‌کند.

این نتیجه‌گیری به کمک رویکرد خلاقانه و بهره‌گیری از ابزار ویژوال، چنان عمیق، لطیف، تماشایی و چشم‌نواز است که به نمونه‌ای قابل ذکر از استفاده تکنولوژی در فیلم کوتاه بدل می‌شود. هرچند ترسیم و به تصویر کشیدن غرق شدن دخترک در دریا و سپس نجات او توسط ماهی‌ها صرفاً با بهره‌برداری از ابزارهای رایانه‌ای مقدور است اما بهره‌گیری از علم در هنر، صرفاً به دلیل استیصال در نمایش رخدادهای پیش‌آمده در فیلم نیست؛ شیوه اجرای درونیات و مفروضات ذهنی و دنیای زیسته دختر، به‌گونه‌ای بعد جداگانه و ظریفی به فیلم افزوده که توانسته مخاطب را به کمک ابزاهای ساده کودکانه برای طراحی و نقاشی روی دیوار خانه، به دنیای رمزآلود، معمایی و اسرارآمیزی ببرد که تا پیش از این با آن روبه‌رو نبوده است.

از سویی دیگر بر اساس شواهد بوم‌فمینیستی موجود در جان داد و براساس نظریات اکوفمینیسم (که نقش جنسیت را در روابط اجتماعی- محیط‌زیست، برجسته می‌کند)، رابطه بین جنس زن (دخترک داستان)، طبیعت و محیط‌زیست و نیز رابطه بین مرد (پدر صیاد)، فرهنگ و آسیب به طبیعت را تأیید می‌کند. بر اساس این دیدگاه، به‌طور کل، زنان، تماس نزدیک‌تری با محیط‌زیست محلی دارند و شاید این مسئله، دلیلی بر انتخاب کودک دختر در این فیلم است؛ دختری که پس از مرگ مادر، ژاکت سبزرنگ مادر را بر تن می‌کند و وظیفه جان‌بخشی به طبیعت را بر عهده می‌گیرد.

جان داد، در تحلیلی معنایی و کارکردی دوگانه و ایهامی، علاوه بر این‌که به روایت رهایی روح از تن مادر و جان دادن او اشاره دارد، به بازگشت دوباره جان بر تن دختر و استمرار حیات او نیز اشاره می‌کند. همین مرگ آغازین و زندگی پایانی و معنای خلاف جهتی که از قوانین هستی در فیلم مستتر شده، در واقع سنگ بنای پوزخندی بر معادلات ذهنی واقع‌گریانی است که از قوانین و معانی جان داد به دور هستند.

بنا بر این گزارش، فیلم‌ کوتاه جان داد به نویسندگی و کارگردانی سهیلا پورمحمدی که در جشنواره فیلم کوتاه تهران مورد توجه مخاطبن قرار گرفته است، درباره دختری است که به تازگی شاهد مرگ مادرش بوده است. محمود تقوی، ستیا اسدی دو بازیگر این فیلم کوتاه هستند. تیتر طلب بخشی از شعر تولدی دیگر سروده فروغ فرخزاد است.

برچسب‌ها جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران فیلم کوتاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران فیلم کوتاه جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران سینمای ایران فیلم کوتاه فیلم کوتاه ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۱۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک حاشیه کوچک، کمر استقلال و پرسپولیس را می‌شکند

  کم‌کم به پایان لیگ نزدیک می‌شویم. این رقابت را چطور می‌بینید و چقدر جذابیت‌های لیگ از لحاظ فنی بالاتر رفته است؟
لیگ وقفه‌های بسیار زیادی در این فصل داشت. ما در نیم فصل به یک وقفه ۵۰ روزه خوردیم که می‌توانست هر تیمی را دچارچالش کند. اما با وجود این وقفه‌ها اکنون شاهدیم هفته به هفته اوضاع بهتر می‌شود و تیم‌ها از لحاظ فنی نمایش بهتری دارند. اما باید به این نکته هم اشاره کنم که فاصله فنی بین تیم‌ها زیاد است. شاهد این ادعا فاصله ۲۰ امتیازی بین تیم اول و تیم هفتم جدول است. لیگ قبلا به این منوال نبود و در این ۲۲ سال قدمت لیگ برتر چنین فاصله زیادی را بین تیم‌ها سراغ ندارم. این موضوع نشان می‌دهد تیم‌ها از لحاظ فنی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند. برای این موضوع باید آسیب‌شناسی انجام شود.
 
یکی از مدعیان قهرمانی این فصل سپاهان بود که ناگهان از دور این رقابت بیرون شده است. شما این اتفاق را چگونه دیدید؟
سپاهان در شروع این فصل تیم بسیار متحدی بود اما چالش‌های زیادی را هم تجربه کرد. به هر حال تیمی که در کورس قهرمانی قرار دارد و رقیبان بزرگی هم در کنار خود می‌بیند ممکن است با هر چالشی به سرعت دچار مشکل شود. این چالش می‌تواند هم از بیرون باشد و هم از درون. ایجاد هر گونه حاشیه باعث شد سپاهان از صف مدعیان قهرمانی خارج شود.
 
الان جنگ قهرمانی بین استقلال و پرسپولیس است. این جنگ در نهایت به سود کدام تیم تمام می‌شود؟
دو تیم آن‌چنان به هم نزدیک هستند که هیچکسی نمی‌تواند با اطمینان بگوید کدام تیم قهرمان می‌شود. دو تیم از لحاظ کیفی وفنی تقریبا در یک سطح هستند. تفاوت‌های بین دو تیم آنچنان زیاد نیست که بگوییم این تفاوت‌ها باعث می‌شود این تیم درهفته‌های پایانی ببرد و تیم دیگر درهفته‌های پایانی ببازد. اما یک اشتباه کوچک،یک حاشیه جزئی ویک چالش ریزمی‌توانداین تیم‌ها رازمین بزند.هر گونه حاشیه کوچک برای هر یک ازدو تیم‌ استقلال وپرسپولیس کمرآنها رامی‌شکندوقهرمانی رابه تیم دیگری واگذار می‌کند.
 
استقلال و پرسپولیس از لحاظ کیفی نمایش مطلوبی دارند. اما غیر از این دو مدعی قهرمانی کدام تیم را سراغ دارید که نمایش کیفی قابل قبولی داشته باشد؟
چند تیم واقعا از لحاظ کیفی خوب هستند. این تیم‌ها ملوان، ذوب‌آهن والان هم مس رفسنجان هستند که در هفته‌های اخیر واقعا نمایش فنی خوبی داشتند.
 
شما این کیفیت فنی را در تیم‌های پایین جدول هم می‌بینید؟
همان‌طور که گفتم فاصله بین تیم‌ها زیاد است. من برای لیگ‌برتر یک طبقه‌بندی در‌نظر می‌گیرم، در واقع تیم‌های لیگ برتر در چهار طبقه هستند.این چهارطبقه براساس بودجه،سازماندهی، تشکیلات درون باشگاهی و مسائل دیگر است. این موارد فاصله بین تیم‌ها را می‌سازد. سه، چهار تیم در طبقه نخست قرار دارند. درطبقه دوم تیم‌هایی هستند که یک سری محدودیت‌های بیشتر دارند. به همین ترتیب با طبقات دیگر روبه‌رو هستیم.باید اقداماتی اساسی انجام شود تا فاصله‌های طبقاتی بین تیم‌های لیگ‌برتری از بین برود.
 
موضوع دیگر در رابطه با لیگ‌برتر این فصل به مسائل داوری و اشتباهات متعدد در این زمینه برمی‌گردد. به نظر شما این مشکلات در هفته‌های پایانی می‌تواند دامنگیر تیم‌ها به خصوص مدعیان قهرمانی شود؟
اشتباهات داوری در این فصل تاثیرگذار بود اما درفرآیندکلی برای هرتیمی۵درصد تاثیرگذارشد. باید بگویم شاید برخی از اشتباهات در جایگاه تیم‌ها تاثیر گذاشت اما شاید نهایت یک پله آنها را جابه‌جا کرد. تیم‌های حاضر در کورس قهرمانی اکنون شرایط ویژه‌ای دارند. شاهد بودیم چطور اشتباه داوری در الکلاسیکوی اخیر به سود رئال مادرید تمام شد. مبادا که یک اشتباه داوری منجر به تغییر چهره قهرمان شود که در این صورت جنجال به وجود آمده را با هیچ چیز نمی‌شود جمع کرد.

دیگر خبرها

  • مسئولان مشکلات کارگران را مورد توجه قرار دهند
  • مهارت بالای ماریو بالوتلی در چالش گل کوچک / فیلم
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • اوسمار: امیدوارم هواداران فردا مثل همیشه کنار پرسپولیس باشند
  • اوسمار:‌همیشه بازی با سپاهان سخت و حساس است
  • یک حاشیه کوچک، کمر استقلال و پرسپولیس را می‌شکند
  • این خانه یک سرایدار است، همین قدر زیبا! (+تصاویر)
  • یک عملکرد غیرمنتظره در مخچه کشف شد
  • تکیه خاتون‌آبادی، نقش جهانی کوچک در دل تخت فولاد
  • 5 چالش اصلی کسب و کارهای کوچک