Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- رئیس کل گمرک ایران گفت: توسعه زیرساخت‌های بندری و گمرکی، میلیارد‌ها دلار ارز نصیب کشور خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایران در روسیه گفت: حجم کل تولید ناخالص داخلی کشور‌های دنیا 87 هزار میلیارد دلار است که بیش از 50 درصد آن، که بیشترین درآمد و اشتغال را در کشور‌ها ایجاد میکند، سهم صادرات و واردات است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: در حال حاضر 10 گمرک و بندر بزرگ دنیا در آسیا قرار دارد و چنانچه ظرفیت بندری و گمرکی خود را افزایش دهیم، از سهم ترانزیت، واردات و صادرات کالا، میلیارد‌ها دلار درآمد برای کشورمان بدنبال خواهد شد.
میراشرفی گفت: کریدور‌های شرق به غرب و شمال به جنوب، دو راهگذر مهم بین‌المللی است که ایران در مسیر هر دو گذرگاه بین‌قاره‌ای قرار دارد.
رئیس کل گمرک ایران خطاب به بازرگانان ایرانی گفت: ما هیچ راهی جز کمک به تجار و بازرگانان نداریم، چراکه موفقیت در تجارت بر اساس شانس نیست، بلکه موفقیت ناشی از برنامه‌ریزی دقیق و حاصل برنامه مدونی است که باید تدوین و اجرا شود.
آقای میراشرفی با بیان اینکه ایران کشوری نیست که بخواهند بطور کامل تحریم کنند، تصریح کرد: شاید بتوانند مسیر‌های هوایی را با تحریم محدود کنند، اما مسیر‌های زمینی و دریایی ایران که با 15 کشور از زمین و دریا همسایگی دارد، قابل تحریم نیست.
میراشرفی با اشاره به اهمیت گذرگاه‌های زمینی برای صادرات و واردات کالا بین ایران و روسیه گفت: تکمیل هرچه سریعتر زیرساخت‌های دریایی و جاده‌ای، بویژه در زمینه افزایش ناوگان کشتی‌های رو-رو در دریای خزر و تسهیلات بیشتر گمرکی، می‌تواند حجم مبادلات را افزایش دهد.
میراشرفی با اشاره به اقدامات گمرک ایران برای تسهیل مراودات تجاری بین ایران و روسیه در سه سال اخیر اشاره و تاکید کرد: گمرک ایران همچنان با جدیت پیگیر حل مشکلات گمرکی است.
رئیس کل گمرک ایران استفاده از گمرک سبز را یکی از مهمترین راه‌های تسهیل شرایط صادرات کالا به روسیه عنوان کرد و گفت: برای استفاده از کریدور سبز گمرکی به حضور شرکت‌های بسبار بزرگ یا هلدینگ‌های تجاری نیاز است، اما متاسفانه در حال حاضر شرکت‌های مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری یا شرکت‌های بزرگ فعال نیست و تنها بخش خصوصی یا شرکت‌های تجاری بصورت جزیره‌ای و کوچک وارد تجارت می‌شوند.
وی به ضرورت تشکیل شرکت‌های بزرگ مدیریت صادرات، هلدینگ‌های تجاری و ورود شرکت‌های مادر تخصصی به بازار روسیه اشاره کرد و گفت: در این صورت میتوان از مزایای کریدور سبز گمرکی بهره برد.
در این نشست کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه با تشریح وضعیت کنونی تجارت و بازرگانی بین ایران و روسیه، موانع و مشکلات گمرکی در مسیر مبادلات بازرگانی بین دوکشور را تشریح کرد.
زارعی رایزن بازرگانی و حیدری رایزن اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران، جلالی فر عضو اتاق مشترک بازرگانی و صنایع ایران و روسیه و نیز جمعی از تجار و فعالان اقتصادی ایرانی در روسیه در این نشست با بیان مشکلات ترانزیتی و گمرکی، پیشنهادات و راهکار‌های خود در زمینه رفع مشکلات موجود را ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ارزآوری رئیس کل گمرک ایران ایران و روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۲۲۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سید روح اله لطیفی سخنگوی کمیسیون روابط بین الملل و توسعه تجارت خانه صنعت ، معدن و تجارت ایران ، همزمان با دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا اظهار داشت : قاره آفریقا با دارا بودن ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت و ۵۴ کشور ، یک فرصت بزرگ در حوزه روابط تجاری و اقتصادی است و ایران می تواند به واسطه نیاز این قاره به سوخت و انرژی ، تکنولوژی و مکانیزاسیون در تولید محصولات کشاورزی ، سرمایه گذاری و طراحی و ساخت امور زیر بنایی از جمله معدن ، سد ، راه سازی و پروژه های عمرانی ، اورهال کردن پالایشگاه ها ، استخراج گاز ، بازار مصرف مناسب مواد غذایی ، و محصولات صنعتی ، تجاری و مصرفی و نیاز ما به کشت فراسرزمینی همراه با توانمندی کشورمان در صادرات خدمات فنی و مهندسی در این قاره فرصت ها ضمن حفظ شئونات انسانی و حفظ منافع توامان کشورمان و کشورهای آفریقایی حضور پیدا کند .
وی افزود در سال ۱۴۰۲ پراکنش صادراتی کشور به این قاره از نکات قابل توجه بود و صادرات در شرق ، غرب ، شمال و جنوب این قاره به صورت خاصی توسعه پیدا کرد و ۳۹ کشور از این قاره ، مقصد صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم  بودند .
وی افزود:  با وجود کاهش صادرات کشور به بخش سفید این قاره در شمال در سال های گذشته ، شاهد افزایش صادرات به کشورهای الجزایر ، مصر ، لیبی، تونس، جیبوتی  و مراکش در سال ۱۴۰۲ با وجود بحران حمل و نقل در دریای سرخ بودیم .

لطیفی در خصوص هفت مقصد نخست محصولات صادراتی به آفریقا گفت: در سال ۱۴۰۲ ، غنا با خرید ۱۷۳.۵ میلیون دلار ، آفریقای جنوبی با ۱۴۵ میلیون دلار، تانزانیا با ۹۲.۸ میلیون دلار، کنیا با ۴۸.۷ میلیون دلار ، نیجریه با ۴۸ میلیون دلار ، موزامبیک با ۴۷.۱ میلیون دلار و سومالی با ۳۳.۳ میلیون دلار هفت مقصد نخست صادرات کالاهای ایرانی به صورت مستقیم به این قاره بودند .
وی افزود : ۵۱ درصد صادرات ایران به این قاره مشتقات نفتی ،  شامل کود اوره ، قیر ، گاز مایع و انواع روغن های صنعتی بود و بعد از آن ۳۷ درصد صادرات کشورمان را  محصولات فولادی و آهنی به خود اختصاص داده است ، مواد غذایی ، مصالح ساختمانی ، انواع فرش و کف پوش ، شوینده ها و لوازم بهداشتی ، لوازم خانگی ، دارو و تجهیزات پزشکی، لوازم صنعتی ، قطعات خودرو ، لاستیک ، مواد معدنی ، لوازم الکتریکی، لوستر ، مبلمان  و اسباب بازی از دیگر کالاهای صادراتی ایران به قاره آفریقا در سال ۱۴۰۲ بودند‌.


سخنگوی کمیسیون توسعه تجارت خانه صمت در خصوص واردات از قاره سیاه گفت: ۲۲ کشور از این قاره فروشنده مستقیم کالا به ایران در سال ۱۴۰۲ بودند که  آفریقای جنوبی با فروش ۱۹ میلیون دلار ، زامبیا با ۱۲.۵ میلیون دلار ، غنا ۱۲ میلیون دلار ، سیشل با ۱۱.۷ میلیون دلار ، کنیا ۹.۵ میلیون دلار ، تانزانیا با ۶.۱ میلیون دلار و اوگاندا با ۴.۱ میلیون دلار ، هفت کشور نخست فروش کالا در بین کشورهای قاره آفریقا به ایران در سال گذشته بودند.
وی افزود : ۶۶ درصد واردات ایران از این قاره مواد غذایی و کشاورزی  مانند چای، ذرت، قهوه، توتون ، حبوبات ، لاشه گوسفند و محصولات شیلاتی بودند و ۲۱ درصد نیز مواد معدنی مانند سنگ منگنز ، سنگ و خاک روی ، کنسانتره گروم ، و ۱۳ درصد دیگر نیز عمدتا روغن صنعتی و گریس ، انواع تسمه ، ماشین آلات ، مواد شیمیایی و صنعتی و لوازم یدکی بودند .
لطیفی در خصوص موانع توسعه روابط اقتصادی با قاره آفریقا گفت: عدم شناخت ظرفیت ها در بین تجار ایرانی و آفریقایی ، نبود یا کمبود  حمل نقل ارزان ، مستمر و فراگیر و موانع جابجایی مستقیم ارز و پول ، از موانع توسعه تجارت یا تجارت مستقیم بین ایران و قاره آفریقا است که رفع این موانع با اراده دولت ها و پیگیری بخش خصوصی تا حدودی به تجارت ایران با این قاره شتاب خواهد داد.

دیگر خبرها

  • درخواست کنسرسیوم ریلی برای انجام تشریفات قطار ترانزیتی افغانستان به گمرک ارائه شد
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • توسعه صادرات گیاهان دارویی با تکمیل زنجیره ارزش
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک + اسامی
  • افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک / یک میلیارد دلار برای مدیران خودرو! + اسامی
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • صادرات ایران به ۳۹ کشور آفریقایی