Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@13:21:48 GMT

گرانی مصرف قزل‌آلا را ۴۰ درصد کاهش داد

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۴۰۸۹

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور گفت: افزایش نرخ قزل آلا مصرف این ماهی را ۴۰ درصد کاهش داده است.

خبرگزاری میزان _ ایلنا نوشت: آرش نبی زاده با اشاره به دلایل گرانی ماهی قزل آلا، گفت: تولید آبزیان از حمایت‌های لازم برخوردار نیست و تولید آن به صورت مستقل صورت می‌گیرد.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور با بیان اینکه در زمان ارزانی کمتر کسی به ماهی قزل آلا اهمیت می‌داد، افزود: حساسیت‌های اخیر نسبت به گرانی قزل آلا ریشه در انعکاس خبری آن در رسانه‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قیمت در بازار قزل آلا را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند.

این فعال اقتصادی ادامه داد: تولید کنندگان قزل آلا در پی افزایش نرخ نیستند چرا که با گرانی ماهی این محصول از سبد پروتئینی خانوار‌ها حذف می‌شود و این چیزی نیست که ما خواهان آن باشیم.

نبی زاده با اشاره به حمایت دولت از تولیدکنندگان مرغ گوشتی، تصریح کرد: دولت ۹۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز تولیدکنندگان مرغ را تامین و تلاش می‌کند تا آنجا که امکان دارد نرخ آن را ثابت نگه دارد این درحالیست که شاهد چنین حمایت‌هایی در بخش تولید ماهی نیستیم.

نبی زاده تولید قزل آلا در سال گذشته را ۱۴۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: در سال جاری به دلیل خشکسالی میزان تولید کاهش یافت و پیش بینی تولید روی رقم ۱۱۰ هزار تن نشسته است. امسال در حدود ۲۵ درصد کاهش تولید داشتیم.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی ماهیان سردآبی کشور، ادامه داد: اگر قیمت مرغ پایین نبود ماهی از سبد غذایی مردم حذف نمی‌شد و این مسئله در دراز مدت به سلامت آن‌ها خدشه وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه کاهش مصرف انگیزه تولید را از تولیدکنندگان گرفته است، افزود: قزل آلا سال گذشته ۴۰ هزار تومان بود، اما در سال جاری این نرخ به ۶۸ هزار تومان سر مزرعه رسیده است.

به گفته این فعال اقتصادی، افزایش نرخ قزل آلا مصرف این ماهی را ۴۰ درصد کاهش داده است.

وی با بیان اینکه ماهی این روز‌ها جزو خوراکی لوکس محسوب می‌شود، افزود: متاسفانه عدم حمایت دولت باعث شد که این ماده غذایی برای سلامت انسان مفید است به یک کالای لوکس تبدیل شود که فقط عده‌ای خاص توانایی خرید و مصرف آن را دارند.

این فعال اقتصادی بابیان اینکه نهاده و خوراک ماهی با ارز آزاد وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: پودر ماهی ایرانی یک کالای صادراتی است که ما مجبوریم این کالا را با نرخ جهانی خریداری کنیم. قیمت پودر ماهی کیلویی ۳۰ هزار تومان است که ۶۰ درصد خوراک ماهی‌ها از این ماده تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برخی نهاده‌ها مانند کنجاله ذرت و سویا که ۱۰ درصد خوراک تولیدات ما را تامین می‌کند با ارز دولتی وارد می‌شود.

نبی‌زاده با اشاره به افزایش نرخ تجهیزات مزارع آبزی پروری، گفت: هزینه‌های برگشت آب روند صعودی به خود گرفته است قطع مکرر برق در مزارع به بسیاری از این تجهیزات آسیب وارد کرد و از آنجایی که هزینه خرید و تعمیر آن بسیار بالا رفته است تولیدکننده ترجیح می‌دهد که تولید را متوقف کند.

وی در ادامه با اشاره به رقم صادرات گفت: در سال گذشته ۱۶ هزار تن ماهی قزل آلا صادر کردیم که این رقم نسبت به سال‌های گذشته بسیار قابل توجه است

این فعال اقتصادی با اشاره به قیمت پایین قزل آلا ایرانی در بازار‌های جهانی، افزود: اگر نرخ قزل آلا نسبت به بازار‌های جهانی بالاتر بود واردکنندگان همیشه در صحنه قزل آلا در حجم زیادی وارد و قیمت تولید داخلی شکسته می‌شد.

نبی زاده نرخ قزل آلا را ۴ یورو عنوان کرد و افزود: کشور‌های حوزه خلیج فارس، روسیه، آذربایجان و ارمنستان خریدار ماهی قزل سالمون ایرانی هستند. وزن این ماهی بالای ۲ کیلو است و رنگ گوشت آن قرمز است.

بیشتر بخوانید: مضر‌های مفید؛ از لبنیات پرچرب تا نمک!

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: آبزیان ماهی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آبزیان ماهی فعال اقتصادی نرخ قزل آلا افزایش نرخ درصد کاهش ماهی قزل نبی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۰۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود

محمد اله‌بخش در حاشیه بازدید از مزارع پرورش ماهی مشگین شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: با مشارکت بخش خصوصی بزرگترین سایت پرورش ماهی استان اردبیل در شهرستان مشگین شهر ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با هدف شناسایی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های آبزی پروری شهرستان مشگین شهر و رفع موانع سرمایه‌گذاری و ارائه راهکارهای کارشناسی بازدیدهای مستمری را با حضور مسئولان ذیربط از این مزرعه پرورش ماهی انجام می دهیم.

مدیرکل شیلات استان اردبیل بیان کرد: نخستین مزرعه پرورش ماهی سردآبی استان با اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در منطقه ییلاق قجل آسیا بخش مشگین شهر مورد احداث و بهره برداری قرار می گیرد.

اله‌بخش ادامه داد: با توجه به نامگذاری سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری به سال «جهش تولید با مشارکت مردم» تمام تلاش خود را در راستای ایجاد جهش واقعی در امر تولید آبزیان به کار خواهیم بست و در این راستا صدور موافقت نامه اصولی برای پرورش ماهیان سردآبی به ظرفیت ۵۰۰ تن در شهرستان مشگین شهر نمونه بارزی از اقدامات عملی و متناسب با تحقق شعار سال است.

مدیرکل شیلات استان اردبیل گفت: با حمایت دولت و سرمایه گذاران شرایط و ظرفیت‌های لازم برای آبزی پروری در استان اردبیل و شهرستان‌های آن فراهم شده است.

اله‌بخش از تامین زیرساخت‌های لازم برای احداث مزارع پرورش ماهی در استان اردبیل خبر داد و بیان کرد: زیرساخت‌های مناسبی از محل وجود منابع آبی متعدد در صنعت آبزی‌پروری استان وجود دارد که با حمایت از سرمایه گذاران این صنعت، می‌توان میزان تولید و پرورش آبزیان را در استان ارتقا داد.

کد خبر 6088789

دیگر خبرها

  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • نرخ تورم در آمریکا همچنان بازهم افزایشی شد
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • لایحه جدید مالیاتی دولت به نفع تولید و در جهت جذب سرمایه در بخش مولد است؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • بزرگترین مزرعه پرورش ماهی در مشگین شهر احداث می شود
  • طرح‌های پرورش ماهی در استان بوشهر حمایت می‌شود
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟