اصغر فرهادی ؛ سنگ زدن از همه طرف به شیششه قطار در حرکت
تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۴۳۵۱
عصر ایران ؛ کاوه معینفر - روز پنج شنبه 29 آبان اعلام شد که از طرف هیات معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم سالانه آکادمی اسکار فیلم «قهرمان» به کارگردانی «اصغر فرهادی» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۲ انتخاب شده است.
اتفاقی که هر سال رخ میدهد و یک فیلم از ایران برای شرکت در بخش بهترین فیلم بین المللی اسکار معرفی میشود، سال گذشته فیلم خورشید مجید مجیدی بود که به لیست 5 فیلم نهایی انتخاب شده راه نیافت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همزمان با اعلام این خبر طبق معمول جنجالهای بسیاری شکل گرفت که بیشتر از اینکه انتقادها و یا موارد مورد بحث متوجه هیات معرفی فیلم باشد به اصغر فرهادی حمله شد. اگر نقدی هم باشد به هیات معرفی و انتخاب فیلم وارد است نه به اصغر فرهادی.
اصغر فرهادی تنها کاری که کرده است این است که مانند تمام فیلمسازان دیگر فیلم ساخته و فیلمی ساخته است که در جشنواره فیلم کن ۲۰۲۱ موفق شد به طور مشترک با فیلم «کوپه شماره ۶» ساخته یوهو کوآسمانن، کارگردان فنلاندی، جایزه بزرگ این جشنواره را کسب کند. بعد از کن هم حضور در بسیاری جشنواره های دیگر چون تورنتو ، تلوراید و ...
واقعیت این است که اگر بگویم اصغر فرهادی شناخته شده ترین کارگردان سینمای ایران در عرصه جهانی است اغراق نکردهایم و علاوه بر جوایز معتبری که از جشنواره هایی چون کن و برلین گرفته است برای 2 فیلم جایزه اسکار برده است.
با هر متر و معیاری این حجم از حمله و انتقاد به اصغر فرهادی از طیف چپ روشنفکری ایران گرفته تا راست راست سیاسی و از برانداز و ارزشی گرفته تا اصلاح طلب و ... قابل درک نیست.
اگر فیلمهای دیگری چون «دشت خاموش» ، «قصیده گاو سفید» ، «جنایت بی دقت» ، «زالاوا» و ... هم مستحق معرفی به اسکار بوده یا هستند و قهرمان انتخاب شده است این قضیه چه ربطی به اصغر فرهادی دارد؟
چرا به هر دلیلی و به هر بهانهای اصغر فرهادی را وسط گذاشته و انواع و اقسام حملات را به او روا میداریم؟!
از کیهان داخلی تا شبکههای خارجی سنگ به شیشه فرهادی میزنند ، واقعا قابل درک نیست این حجم از دشمنی و عصبانیت از فرهادی!
پرسش این است فرهادی چه کرده است که زندگی یا حیات این جماعت همیشه معترض به او را چنان تحت الشعاع قرار داده است که این گونه کمر به زدن و ساقط کردن او بستهاند؟ حق شما را خورده است؟ موقعیتی که مال شما بود را ازتان گرفته است؟ شما را به درهای هُل داده است و خود عقب ایستاده و از این سقوط شماها لذت برده است؟
بی تعارف دیگر این حجم و شکل حمله به فرهادی بیمزه ، سطحی و رقت برانگیز شده است، تا جایی پیش رفتهاند خانمی که ادعایی درباره فیلمنامه قهرمان دارد (فقط یک ادعا) را به اتاقی در کلاب هاوس آورده (البته با حضور وکیلش!) و از چند و چون این جریان، جلسه کشف جرم تشکیل دادهاند! این اگر فقط زدن اعتبار فرهادی نیست پس چیست؟ این قضیه چه ارتباطی به انتخاب فیلم فرهادی برای اسکار دارد؟ از هر دستاویزی استفاده کنید که بگوید فرهادی بد است؟! واقعا تاسف برانگیز است.
در طرف مقابل هم یکی دو نفر به عنوان دفاع از فرهادی با ادبیاتی بسیار زننده و هتاک متنهای منتشر کردهاند که واقعا آنها هم شرم آور است.
انصافا در این 2 دهه گذشته کدام فیلمساز داشتهایم که اندازه اصغر فرهادی بر مخاطبش اثر گذاشته باشد و جهان فکری مخاطبان را درباره موضوعات مختلفی چون تهمت، قصاص، خیانت، قضاوت، مهاجرت، تجاوز و ... مورد چالش قرار داده باشد؟ موضوعاتی که هر کدام یک موضوع چند لایه در جامعه ماست. چه فیلمسازی این حجم از مخاطب را به فکر و تامل درباره این موضوعات واداشته است؟
زمانی که مرحوم عباس کیارستمی هم زنده بود هر موفقیت یا اتفاق فیلمسازی او معمولا با چنین عکسالعملهایی مواجه میشد (البته نسبت به فرهادی کمتر) ولی زمانی که ایشان فوت کرد حالا همه در رثای استاد ناله و فغان سر دادند و هر کسی میخواست بگوید در یک بعدظهری با ایشان چایی خورده است.
در یک کلام خلاصه کنم اصغر فرهادی به جایگاهی غیرقابل انکار در تاریخ سینمای ایران و حتی جهان دست یافته است. حال به هر بهانهای بخواهیم او را به پایین بکشیم یا ضربهای به او بزنیم هیچ چیزی را عوض نخواهد کرد. اصغر فرهادی، اصغر فرهادی است.
منبع: عصر ایران
کلیدواژه: اصغر فرهادی سینمای ایران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عکس| دو تصویر ناب از «ماشین دودی»؛ نخستین لوکوموتیو ایران
نخستین قرارداد راهاندازی راهآهن در ایران، مربوط به راهآهن تهران به شهر ری، به طول ۸۷۰۰ متر بود که در سال ۱۲۶۱ش از سوی ناصرالدین شاه قاجار به فابیوس بوآتال فرانسوی واگذار شد. اما بوآتال چند سال بعد، قرارداد خود را به شرکت بلژیکی «آتلیرز دِ توبیز» واگذار کرد و این شرکت بر اساس قراردادی ۹۹ ساله، دست به احداث خط آهنی زد که زائران تهرانی را به شهر ری و زیارت حضرت عبدالعظیم میبرد. شرکت همه ادوات مورد نیاز خود را از بلژیک وارد کرد؛ حتی ریلها را از بندر «آنتورپ» بار کشتی کردند و به ایران آوردند.
برای راهاندازی قطار، چهار لوکوموتیو بین سالهای ۱۲۶۵ تا ۱۲۸۳ش وارد ایران شد که اولین لوکوموتیو را «پارس» نامگذاری کردهبودند. این خط آهن تا اوایل دوره رضاشاه فعال بود و کار میکرد و بعد، برای همیشه از دور خارج شد و فقط بقایای آن در معدود بخشهای مسیر تهران به شهر ری باقی است.
امروزه نخستین لوکوموتیو وارداتی را که به «ماشین دودی» شهرت داشت در سالن مترو شهر ری نگهداری میکنند. تصاویری که مشاهده میکنید، هر دو متعلق به همان قطار قدیمی یا «ماشین دودی» است. یکی آن را در حال عبور از دروازه شهر ری نشان میدهد و دیگری، قطار متوقف شده در ایستگاه تهران را به نمایش میگذارد.
تصویری از اولین لوکوموتیو ایرانعکس: آنتون سوروگین
اولین لوکوموتیو ایران اولین لوکوموتیو ایران