Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-02@00:25:08 GMT

رضایت مردمی؛ اندوخته ارزشمند دولت سیزدهم

تاریخ انتشار: ۱ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۷۴۴۳۵

رضایت مردمی؛ اندوخته ارزشمند دولت سیزدهم

رضایت از دولت، آن طور که موسسات معتبر نظرسنجی گفته‌اند اندوخته‌ای ارزشمند برای دولت سیزدهم است تا بتواند در ماه‌های آغازین فعالیت خود بخشی از گرفتاری‌ها و مشکلات مردم را حل کند.

به گزارش مشرق، موسسه نظرسنجی گالوپ مستقر در واشنگتن با انتشار آخرین نظرسنجی‌های صورت گرفته درباره ایران نوشت: از هر ۱۰ بزرگسال، بیش از هفت نفر عملکرد سید ابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران را تایید می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نظرسنجی از۲۴ تا ۳۱ آگوست (دوم تا نهم شهریور) انجام شده است. مرکز افکارسنجی گالوپ در توضیحی درباره این نظرسنجی نوشته در این پیمایش که تنها چند هفته بعد از ریاست‌جمهوری رئیسی انجام شد اکثر ایرانی‌ها از عملکرد وی ابراز رضایت کردند.

موسسه نظرسنجی گالوپ تصریح کرد: افزایش دسترسی به واکسن‌ از منابع غیرغربی و تأکید دولت جدید بر مقابله با بیماری همه‌گیر احتمالاً عامل افزایش اعتماد مردم ایران به دولت بوده است. میزان اعتماد به دولت جدید اندکی بعد از روی کارآمدن رئیسی به ۶۲ درصد افزایش پیدا کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که سرعت واکسیناسیون در کوتاه مدت رشد محسوسی در ایران داشته است. هرچند چالش‌ها به ویژه در زمینه‌های اقتصادی کماکان پابرجا هستند و تنها زمان مشخص خواهد کرد که آیا رئیسی قادر به محقق کردن وعده‌هایش به مردم ایران خواهد بود یا خیر.

در نظرسنجی موسسه گالوپ، واکسیناسیون گسترده کرونا یکی از دلایل افزایش رضایت ایرانی‌ها از عملکرد رییس‌جمهوری جدید ایران عنوان شده است.

این موسسه نظرسنجی نوشت: رئیسی حتی قبل از روی کار آمدن برنامه‌ای برای مقابله با بیماری همه‌گیر کرونا اعلام کرد. تا قبل از انتخاب رئیسی در ماه ژوئن، تنها پنج درصد از جمعیت ایرانیان واکسینه شده بودند. از آن زمان به بعد، میزان افراد واکسینه شده به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است.

 این در حالی است که نظرسنجی مشترک دانشگاه مریلند و مرکز افکارسنجی (Iran Poll) نیز از نظر مثبت مردم ایران به دولت ابراهیم رئیسی خبر داده بود. این نظر سنجی نیز تنها چند هفته پس از مراسم تحلیف سید ابراهیم رئیسی انجام شد، حمایت بی‌سابقه‌ای از رییس جمهوری جدید نشان داد. ۷۸ درصد از پاسخ دهندگان گفتند که نظرشان نسبت به رییس‌جمهوری جدید تاحدی مطلوب (۳۳ درصد) یا بسیار مطلوب (۴۵ درصد) است. این آمار به معنی بهبود ۵۰ درصدی وضعیت رئیسی نسبت به ماه مه ۲۰۱۷ است، زمانی که او در انتخابات مغلوب حسن روحانی رییس‌جمهوری سابق ایران شد.

طی ماه‌ها و سال‌های اخیر، یکی از هشدارهای مکرر ناظران مسائل ایران و جامعه شناسان، کاهش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دولت و تاکید بر لزوم چاره اندیشی برای این معضل اساسی بوده است. سرمایه اجتماعی عنصر اصلی و مهم پیشبرد برنامه‌ها و اهداف دولت‌هاست. در واقع، اجرای هر برنامه‌ای مستلزم همراهی آحاد مختلف است بویژه اینکه برخی از تصمیمات دولت‌ها ممکن است به هر حال هزینه‌هایی برای شهروندان داشته و تنگناهایی برای آنها به همراه داشته باشد.

 گزارش‌های موسسات معتبر نظرسنجی حاکی از مسیر درست دولت سیزدهم در تعامل با مردم و شیوه حکومتداری است. طی نزدیک به دو سال اخیر، ایران همانند همه کشورهای جهان درگیر شیوع گسترده و فراگیر ویروس کرونا بوده است. هر چند ارکان مختلف قدرت، اعم از دولت و دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح تمام توان خود را برای مقابله با کرونا بسیج کردند با این حال واقعیت این است که استفاده از واکسن کرونا مطمئن ترین راه در مواجهه با این ویروس بوده است و دولت‌های مختلف تلاش می‌کنند با واکسیناسیون گسترده فرایندهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را به روال عادی برگردانند علاوه بر این و مهمتر از اینها، واکسیناسیون گسترده فوری‌ترین راه در حفاظت از جان شهروندان است. از همین رو بود که طی ماه‌های اخیر تامین واکسن به یکی از مطالبات و خواسته‌های اصلی  و فوری شهروندان تبدیل شده بود.

امری که در همین ماه‌های آغاز فعالیت سید ابراهیم رییسی  با جدیت مورد توجه قرار گرفت به طوری که امروز بخش اعظم نیاز به واکسن مورد نیاز کشور تامین شده است و در صورت تداوم این روند می‌توان انتظار داشت شرایط کشور از این بابت  به سمت عادی شدن برود. شروع آموزش حضوری در مدارس و دانشگاه‌ها، فعالیت بخش‌های خدماتی مانند صنعت گردشگری و ده‌ها فعالیت دیگر از پیامدها و دستاوردهای واکسیناسیون گسترده است. واقع امر این است که در دو سال اخیر، همزمانی شیوع کرونا با ویروس تحریم یکجانبه‌آمریکا، فشارهای زایدالوصفی به دولت و جامعه ایرانی وارد کرد. ایران در این مدت توانست نیازهای ضروری خود را هر چند با دشواری‌های زیاد تامین کند و انتظار می رود با شروع فعالیت‌های اقتصادی، بخش زیادی از فشارهای وارده بر جامعه کاهش یابد.   

موضوع دیگری که نباید از یاد برد، حضور رییسی در میان مردم و پرهیز از عافیت‌نشینی است. رییسی از زمانی که برسرکار آمده، سفرهایی به استان‌های اغلب محروم داشته و از نزدیک در جریان مشکلات و گرفتاری‌های مردم قرار گرفته است. این دیدارها، این دلگرمی را به مردم می دهد که دولت در کنار آنهاست و با درد و گرفتاری‌های آنها بیگانه نیست و برای حل و فصل آن تلاش می کند. صد البته، مردم ایران می دانند که بخش زیادی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه‌ای است که علیه ایران اعمال می‌شود. دولت و نظام در مواجهه با این راهبرد خصمانه دشمنان، رویکرد خنثی‌سازی تحریم را در پیش گرفته است و امروز می توان ادعا کرد پس از عبور از گردنه تحریم‌های ترامپ، این تحریم‌ها کارآمدی خود را از دست داده و یا حداقل گزندگی سابق را ندارد و دشمنان ملت ایران، دیگر نمی توانند با تهدید ایران به اعمال تحریم، خواسته‌ها و مطالبات نابجای خود را به ایران تحمیل کنند.

 بدون تردید، پیگیری و تداوم این رویکرد و شکست قطعی راهبرد خصمانه دشمنان، مستلزم همراهی بیشتر جامعه با دولت و نظام است. دراین بین، رضایت از دولت، آن طور که موسسات معتبر نظرسنجی گفته‌اند اندوخته‌ای ارزشمند برای دولت سیزدهم است تا بتواند از گرفتاری‌ها و مشکلات کشور و مردم گره‌گشایی کرده و آینده امیدبخشی را برای کشور رقم بزند.

منبع: ایرنا

منبع: مشرق

کلیدواژه: تحولات قفقاز تحولات افغانستان کرونا موسسه گالوپ دولت ویروس کرونا سیدابراهیم رئیسی واشنگتن واکسیناسیون گسترده رییس جمهوری دولت سیزدهم گرفتاری ها مردم ایران ماه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۴۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی صبح امروز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با اشاره به نزدیک شدن زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در برخی حوزه‌های انتخاباتی، بر ضرورت فراهم کردن زمینه حضور گسترده مردم در این مرحله از انتخابات و تمهید تمامی امکانات برای تکمیل حماسه‌آفرینی آنان در انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تاکید کرد.

رئیس جمهور انتخابات را جلوه روشن مردم‌سالاری دینی دانست که آحاد جامعه در راستای عمل به تکلیف اجتماعی و شرعی در آن مشارکت کرده و معتمدین خود را برای قانونگذاری و بهبود روند امور انتخاب می‌کنند.

رئیسی در ادامه به موضوع ضرورت مشارکت مردم برای تحقق هدف جهش تولید اشاره کرد و افزود: تمهید مقدمات تحقق مشارکت مردم نیازمند اهتمام جدی همه بخش‌های دولت است؛ هر دستگاهی باید زمینه‌ها و راهکار‌های جذب مشارکت مردم در بخش خود را به شکل دقیق و با زمان‌بندی مشخص تدوین و اعلام کرده و اجرای آن را به شکل مستمر و گام به گام پایش کند.

رئیس جمهور در جلسه امروز هیات دولت همچنین ضمن تبریک فرارسیدن روز کارگر و روز معلم، نقش کارگران و معلمان در پیشرفت و آبادانی کشور را اساسی و مهم توصیف و تصریح کرد: مبنای خلقت عالم بر تعلیم و تربیت استوار است و لذا همه ما در هر زمان و با لحاظ برخورداری از هر سطحی از دانش، همچنان نیازمند دانش‌افزایی و علم‌آموزی بیشتر هستیم.

در جلسه امروز هیات دولت وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه هفته گذشته، هفته درخشش ورزشکاران کشورمان در میادین بین‌المللی بود، قهرمانی تیم ملی فوتسال در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا، قهرمانی تیم ملی وشوو در رقابت‌های انتخابی جام جهانی، قهرمانی تیم ملی دختران کمتر از ۱۸ سال در تورنمنت کافا در تاجیکستان، قهرمانی تیم والیبال دانش‌آموزی ایران در رقابت‌های مدارس جهان، قهرمانی، شکستن رکورد و کسب مدال طلای خانم عیدیان در ماده ۴۰۰ متر دو با مانع قهرمانی آسیا، نائب قهرمانی تیم ملی تپانچه بادی کشورمان در مسابقات جام جهانی کره جنوبی و نائب قهرمانی تیم شطرنج امید کشورمان در مسابقات شهر‌های آسیا را از جمله این موفقیت‌ها برشمرد که باعث شادی و شعف عمومی در کشور شد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری نیز با اعلام خبر دستیابی به فرمولاسیون، فرآیند و فناوری استحصال کود «تریپل سوپر فسفات» به عنوان یکی از کود‌های مهم و بسیار پرکاربرد در کشاورزی گفت: سالانه نیاز به واردات ۲۵۰ هزار تن از این نوع کود داشتیم که خوشبختانه تولید آن در کشور بومی‌سازی و خط تولیدی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن راه‌اندازی شده که تا ۲۰۰ هزار تن قابل افزایش است و می‌تواند سالانه تا ۳۷ میلیون دلار صرفه‌جویی ایجاد کند.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت از تولیدات داخل، زمینه رونق تولید داخلی این محصول فراهم شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • آبرسانی پایدار به ۱۰ هزار روستا رویکرد محوری دولت سیزدهم است
  • توصیه های انتخاباتی رئیسی در جلسه هیات دولت
  • فرمان علم الهدی به دولت رئیسی درباره گرانی ها
  • ادعای وزیر رئیسی درباره تحقق وعده مهم دولت سیزدهم! | فیلم
  • اقدام بانک ملی ایران در واگذاری پتروشیمی شازند بسیار ارزشمند است
  • رشد ۵۰درصدی تشکل های مردم نهاد چهارمحال و بختیاری
  • پرواز بودجه نهاد ریاست‌جمهوری در دولت رئیسی؛ افزایش ۸۶ درصدی کجا صرف می‌شود؟
  • افزایش ۸۶ درصدی بودجه در دولت سیزدهم!
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند