Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجاهد کرباسی شنبه‌شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در گذر زمان ،مسایل جوی و همچنین برخی عوامل انسانی موجب تخریب بخشی از سنگ نگاره‌های کوه ارنان شد .

وی ادامه داد: تاکنون در این خصوص موضوع یادشده از سوی مسئولان محلی و استان یزد بر حسب اهمیت موضوع و نیز مطالبه مردمی پیگیری شده و همچنان این امر با قوت در  منطقه ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مسئول اظهار کرد: برای حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی به همکاری و همراهی مردم، مسئولان و ساکنان هر محل و منطقه بیش از گذشته نیاز مبرم است .

کرباسی بیان کرد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی در کنار مردم هر منطقه باید بیش از گذشته برای حفظ آثار ارزشمند فرهنگی و تاریخی که سند هویت گذشتگان است، همکاری داشته باشند.

سنگ نگاره‌های هفت هزار ساله کوه ارنان مهریز تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی باغ‌شهر تاریخی مهریز است که مورد توجه باستان‌‎ شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد.

یکی از دیدنی‌های منطقه این سنگ‌‎ نگاره های کهن است که با توجه به بررسی‏‌های باستان‌‎ شناسی تاریخچه و قدمت آنها که مربوط به قدیمی‌ترین نقوش آنهاست و به احتمال زیاد به عصر آهن یعنی ۱۵۰۰سال پیش از میلاد مسیح مربوط است.

در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشک شده دشت ارنان روی تعدادی از تخته ‎ سنگ‏‌هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد و از مجموع  ۲۷ قطعه سنگ یادشده ، یکی از تخته سنگ‌ها از بقیه سنگ‏ ‎ها بزرگ‌تر و نقوش کنده شده روی آن مفصل‌تر از همه است بنابراین آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره های فرعی می‌دانند.

نقوش و نگاره‌هایی نظیر بز کوهی با شاخ بلند، سگ شکاری، قوچ، صحنه‌هایی از سوارکاران تیر و کمان به دست که در حال شکار هستند، صحنه مردان برهنه در حال ستیز با حیوانی درنده که احتمالاً گرگ یا پلنگ است، مرد برهنه گرز به دست، مقداری نقوش سمبلیک و نامشخص و خطوط اسلامی که روی سنگ‌ها با ایجاد ضربه ابزاری فلزی حک شده در طی زمان، زنگار روی آن را پوشانیده ولی کهنه و قدیمی بودن آثار محرز است.

دهستان ارنان در ۷۰ کیلومتری شهر مهریز قرار دارد.

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد واقع شده است . 

برچسب‌ها مهریز یزد آثار تاریخی میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مهریز یزد آثار تاریخی مهریز یزد آثار تاریخی میراث فرهنگی سنگ نگاره کوه ارنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۵۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، طباطبایی گفت: در حادثه برخورد اتوبوس مسافربری زاهدان _ اصفهان، در محور مهریز _ یزد، ۱۰ کیلومتری پلیس راه ۶ نفر مصدوم شدند که مصدومان با دو کد آمبولانس اورژانس به بیمارستان فاطمه‌الزهرا (س) مهریز منتقل شدند.
وی با اشاره به اینکه این حادثه ساعت ۰۰:۱۴ بامداد چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ رخ داده، ادامه داد: هم اکنون ۵ مصدوم این حادثه 
پس از دریافت خدمات اورژانس در بیمارستان فاطمه الزهرا (س) مهریز مرخص شده اند و یک مصدوم دیگر هم در بخش تخصصی بیمارستان بستری شده است.

دیگر خبرها

  • صدرشیمی، مهریزی شد
  • رشد ۱۰ برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز
  • برخورد با متخلفین تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی در مهریز
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به ۹ منزل مسکونی
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • پیشنهاد دیواره نگاره شهدای ارتش و نیروی انتظامی
  • پس از باران/ جاده -یزد مهریز+فیلم
  • ترخیص ۵ مصدوم حادثه برخورد اتوبوس با تریلر در یزد
  • سرپرست فرمانداری مهریز معرفی شد