Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو هیات رییسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: دهک‌های بالای جامعه اگر نمی‌خواهند الگوی مصرف برق خود را اصلاح کنند باید رقم‌ها برای آنان تصاعدی محاسبه شود اما نباید همه مشترکان را با یک الگو سنجید و الگوها و تعرفه‌ها اگر نیاز به اصلاح دارد، به فوریت باید اصلاح شود.

علی خضریان با تاکید بر ضرورت کاهش یارانه برق مشترکانی که بیش از الگوی مصرف استفاده دارند، به خبرنگار برنا گفت: برای پرداخت یارانه‌های مستقیم و غیرمستقیم در طی چندسال اخیر و از زمان دولت نهم مسائلی به صورت عملیاتی مطرح شد که ما نباید عدالت را با برابری یکسان بدانیم و این بحث مطرح شد که اگر فردی پرمصرف بوده باید هزینه مصرف خود را بالاتر از استانداردها و الگوی تعریف شده پرداخت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه اظهار کرد: این بحث رسید به حذف یارانه‌های غیر مستقیم و پرداخت یارانه های مستقیم و ما به سمت واقعی کردن قیمت‌ها حرکت کردیم. این اقدام تا بخشی موثر واقع شد و توانست الگوی مصرف را در خیلی از بخش‌ها اصلاح کند. این نتیجه به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم با کاهش یارانه مشترکان پرمصرف، به سمت اصلاح الگوی مصرف جامعه حرکت کنیم. اگر بخشی از طبقه مرفه می‌خواهد بیشتر از سقف الگوی مصرف از برق استفاده کند، باید هزینه مازاد آن را خودش بپردازد و نباید هزینه آن بر دوش قشر مستضعف بیفتد.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: بعد از اینکه به مرور زمان از اجرای طرح قبلی گذشت، با توجه به اینکه عدد یارانه مستقیم ثابت ماند و متاسفانه در چند سال اخیر ارزش پولی خود را از دست داد، مجددا ما در حقیقت داشتیم یارانه غیرمستقیم خود را رشد می‌دادیم. من معتقدم ما باید زودتر از اینها در این حوزه اقدام می‌کردیم. البته بنده موافق افزایش یارانه مستقیم برای همه طبقات اجتماعی نیستم و آن را برابر عدالت نمی‌دانم. 

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس در ادامه تاکید کرد: حتما باید دهک‌های پایین‌تر حمایت بشوند و دهک‌های بالاتر هزینه‌های مازاد خودشان را بر دوش بگیرند. در مورد یارانه‌های غیرمستقیم نیز بنده معتقدم که ما باید به این سمت برویم که دهک‌های بالای جامعه اگر نمی‌خواهند الگوی مصرف خود را اصلاح کنند، رقم‌ها برای آنان تصاعدی محاسبه شود و یارانه‌ای به پر مصرف‌ها تعلق نگیرد.

وی افزود: در عین حال که تاکید دارم مشترکان پرمصرف نباید یارانه انرژی دریافت کنند اما نباید مشترکان پرمصرف در فرمولی غیرمنصفانه شناسایی شوند. به عنوان مثال فرمولی که این روزها در محاسبه برق استفاده شده و از یکجایی به بعد مشترکان را پرمصرف تلقی می‌کند، اگر نیاز به اصلاح داشته‌ باشد، باید اصلاح شود. تنها آن بخش از اقشار مرفهی که الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند باید هزینه مصرف اضافه‌تر خود را بپردازند.

خضریان در پایان با تاکید بر ضرورت تعیین سقف میزان مصرف مشترکان پر مصرف متناسب با شرایط هر منطقه و بر اساس عدالت اجتماعی، خاطرنشان کرد: حتما الگوی مصرف برق باید در هر منطقه‌ای متناسب با شرایط بومی آن سنجیده شود. مثلا در بخشی از مناطق شمالی کشور به دلیل رطوبت بالا تقریبا استفاده از کولر گازی ناگزیر است. الگوهای مصرف باید براساس شرایط بومی هر منطقه سنجیده شود و قضاوت افراد بر اساس آن صورت گیرد و نباید یک الگوی یکدست در نظر گرفت.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: یارانه برنا دولت نهم اصلاح الگوی مصرف برق اسلامشهر مجلس شورای رشد کمیسیون اصل ۹۰ جامعه یارانه انرژی الگوی مصرف باید هزینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۷۷۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید

آفتاب‌‌نیوز :

عبدالامیر یاقوتی، مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر در اظهاراتی گفته که استفاده از کولر گازی به جای کولر آبی در مناطق عادی و معتدل کشور با افزایش ٣ برابری مصرف برق و افزایش ٨ برابری نرخ برق همراه است که در مجموع قبض برق مشترک خانگی را به ٢٤ برابر افزایش می‌دهد.

براساس اظهارات یاقوتی، تعیین الگوی مصرف برق هر منطقه بر اساس قانون و با تاکید بر حفظ رفاه اجتماعی و فرصت‌های مدیریت مصرف از برنامه‌های توانیر است.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار کرده که به طور معمول ٧٥ درصد مشترکان برق هر منطقه، نسبت به الگوی مصرف تعیین شده، برق کمتری مصرف می‌کنند.

به گفته یاقوتی، الگوی مصرف مناطق عادی در فصل گرم ٣٠٠ کیلووات ساعت است، هزینه برق مشترکان خانگی که از کولر‌های آبی استفاده می‌کنند در هر دوره ٢ ماهه حدود ٨٠ هزار تومان است که در صورت جایگزینی کولر گازی، مصرف سرمایشی از ١٠٠ تا ١٢٠ کیلووات ساعت به بیش از ٧٠٠ کیلووات ساعت افزایش پیدا می‌کند که با احتساب مصرف سایر لوازم برقی، مصرف دوره بیش از ٣ برابر افزایش و از ٣٠٠ کیلووات ساعت به حدود ٩٠٠ تا ١٢٠٠ کیلووات ساعت می‌رسد و مشترک باید بیش از ٢ میلیون تومان هزینه برق پرداخت کند.

مدیرکل امور انرژی و مشتریان شرکت توانیر اظهار کرده که کشور به ٥ اقلیم آب و هوایی شامل مناطق گرم یک تا ٤ و مناطق عادی تقسیم شده، تقریباً ٨٠ درصد مشترکان خانگی در مناطق عادی و معتدل مانند شمال غرب و شمال شرق کشور ساکن هستند که استان‌های تهران، زنجان، قزوین، همدان و لرستان، اغلب مناطق استان کردستان و کرمانشاه و بخش‌هایی از اصفهان را در بر می‌گیرد.

سال گذشته مدیرعامل شرکت توزیع برق تهران از قطع برق ۱۵ دستگاه اجرایی شامل سه وزارتخانه، ۲ بانک عامل و ساختمان مرکزی متعلق به یکی از شرکت‌های بیمه کشور، خبر داد و وصل مجدد جریان برق را منوط به تعهد کتبی بالاترین مقام مسئول این اداره‌ها مبنی بر رعایت الگوی مصرف ابلاغی دانست. 

کامبیز ناظریان تاکید کرده بود که کاهش حداقل ۳۰ درصدی مصرف برق در ساعت اداری و حداقل ۶۰ درصد کاهش مصرف در ساعت غیراداری توسط همه دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بانک‌ها و نهاد‌های عمومی غیردولتی الزامی است. 

با این حال تعرفه آب، برق و گاز مشترکین تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تا سقف الگوی مصرف به صورت رایگان محاسبه می‌شود.

سهم ۳۳ درصدی مصرف برق در شبکه خانگی

طبق اعلام مرکز آمار، حدود ۳۳ درصد مصرف کل انرژی الکتریکی از سال ۸۴ تا ۹۹ به مصرف بخش خانگی می‌رسید که بخش صنعتی با سهم حدود ۳۲ درصد، دومین مصرف‌کننده انرژی الکتریکی در ایران بود.

علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو نیز پیش‌تر در اظهاراتی گفته بود که ۳ درصد از مشترکان تهرانی ۴۰ درصد درآمد شرکت برق تهران بزرگ را می‌پردازند.

طبق اعلام شرکت توزیع برق تهران بزرگ، تعرفه بندی مصرف برق در نیمه اول سال به سه دسته ساعت کم بار، ساعت میانبار و ساعت اوج بار تقسیم می‌شود. 

بر این اساس، ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح ساعت کم بار، ساعت ۷ صبح تا ۷ شب میانبار و ساعت ۷ تا ۱۱ شب اوج بار است. 

از ابتدای ماه خرداد تا پایان ماه شهریور نیز که ماه‌های گرم سال هستند، علاوه بر ساعات اوج بار در شب از ساعت ۱۲ ظهر تا ۶ بعدازظهر به علت استفاده گسترده از وسایل سرمایشی ساعات پیک بار خواهد بود.

بر این اساس توصیه شده که وسایل پرمصرف برقی مانند اتو، ماشین لباس شویی و ظرفشویی در ساعات ابتدایی روز و انتهایی شب استفاده شوند تا همزمان با اوج مصرف برق نباشد.

منبع: اکوایران

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • قبض برق این مشترکان ۲۴ برابر می‌شود
  • توسعه صنعت نوغانداری، نیازمند تغییر الگوی مصرف 
  • قبض این مشترکان ۲۴ برابر می شود
  • ۲۴ برابر شدن قبوض برق برای مشترکان پر مصرف
  • رفع نگرانی کشاورزان با مصرف کود یارانه ای
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • آمار هولناک از وضعیت فقر مطلق /پرداختی‌ها چقدر از هزینه پایین‌ترین‌دهک‌ها را پوشش می‌دهد؟
  • اصلاح الگوی کشت بهترین راه برای مدیریت مصرف آب
  • چهار عارضه جانبی مصرف بیش از حد ویتامین D