Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران با توسعه زیست‌بوم نوآوری جذب دانشجویان را توسعه می‌دهد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از دو سال قبل به این سو، تمامی روند‌ها و کلان‌روند‌های ملی و بین‌المللی کشور‌ها داشت و یکی از این حوزه‌ها، مهاجرت‌های علمی، فناورانه و دانشجویی بود که تحت تاثیر قرار گرفت.

آن‌طور که محمد هوشی پژوهشگر حوزه مهاجرت عنوان می‌کند، در پی شیوع کرونا، بسیاری از کشور‌هایی که به عنوان مقصد نخست مهاجرتی مطرح بودند، جایگاه خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



تلاش‌ها برای مقابله با کاهش روند مهاجرت‌های دانشجویی

بر اساس آمار‌های رصدخانه مهاجرت ایران، بیش از ۷۵ درصد از بازار مهاجرت اروپا در شرایط کرونا دست‌خوش نوساناتی شد و کشور‌هایی مانند آلمان، اسپانیا، فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی که جذاب‌ترین مقاصد مهاجرتی محسوب می‌شدند، جایگاه خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اتخاذ رویکرد‌های مختلف کشور‌ها در برابر شیوع ویروس کرونا و تلاش برای جلوگیری از کاهش روند مهاجرت‌های بین‌المللی ادامه می‌دهد: این کشور‌ها و مراکز اموزش عالی شان تلاش کردند تا در برابر این بحران رویکرد‌هایی را به کار ببندند که در راستای دفع چالش‌ها، پیشی گرفتن در رقابت با سایر کشور‌ها و همچنین ایجاد تعادل میان بخش عرضه کننده خدمات با هزینه‌ها باشد.

هوشی، با اشاره به استفاده از رویکرد‌های نوآورانه متناسب با شرایط بازار مهاجرت‌های دانشجویی بین‌المللی گفت: این رویکردها، متناسب با سیاست‌های دولت و توسط موسسات آموزش عالی پیاده‌سازی شده، اما همچنان در آسیب‌های ایجادشده توسط شیوع کرونا بر برنامه‌ها و راهبرد‌ها نوین جذب دانشجویان بین­‌المللی در بازار‌های اصلی و بازار‌های نوظهور در فصل دوم نشان داده می‌شود.

کرونا و مهاجرت‌های دانشجویی در ایران

هوشی با بیان این‌که ایران در سال‌های اخیر به واسطه طراحی و اجرای سیاست‌های جذب دانشجویان و استعدادها، توانسته روندی با ثبات و نسبتاً رو به جلو داشته باشد، ادامه داد: در سال‌های اخیر جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران رشد کرده است، ولی هنوز سرعت وگستردگی کافی ندارد. سه مبدا اول دانشجویان خارجی در ایران بخش قابل توجهی از دانشجویان غیر ایرانی، از کشور‌های همسایه هستند و ایران را به عنوان مقصدی مناسب برای ادامه تحصیل خود انتخاب کرده‌اند.

به گفته این پزوهشگر حوزه مهاجرت، روند‌های جذب در حوزه دانشجویی و میزبانی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی، زمینه‌ساز انتقال و هم‌افزایی تجربه‌ها بین بخش‌های علمی و دانشگاهی دو کشور بوده و اجرای برنامه‌های همکاری و تعامل می‌تواند این روند را رونق بیش‌تری ببخشد.

هوشی از نقش همکاری‌های دانشگاهی و فناورانه برای عبور از بحران کرونا و کمک به افزایش تعاملات در سطوح علمی و فناورانه گفت و ادامه داد: حمایت از تعامل بین دانشگاه‌ها و حمایت از دانشجویان، یکی از محور‌های دارای ظرفیت برای گسترش همکاری‌های دانشی و فناورانه است که در یکی دو سال اخیر و در پی اعمال محدودیت‌های سفر، با کاهش چشمگیری مواجه شد، اما با همکاری و هم افزایی کشور‌های منطقه در سیاست‌های مهار کرونا، تعریف روند‌های تعامل‌ها و جابه‌جایی‌های دانشجویی گسترش ظرفیت این حوزه می‌تواند در آینده‌ای نزدیک اتفاق بیفتد.

به گفته وی، برنامه‌های مختلفی همچون برنامه توسعه زیست‌بوم نوآوری و برنامه همکاری با متخصصان ایرانی خارج از کشور توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با همکاری سایر نهاد‌ها می‌تواند نقشی تعیین کننده در تغییر سوگیری‌های مهاجران دانشجو به سوی کشورمان باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناور فناوری کسب و کار جذب دانشجویان بین المللی روند ها کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۱۱۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

به گزارش خبرنگار مهر، جواد کریمی ثابت با اشاره به برگزاری سی‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ در اصفهان اظهار کرد: این کنفرانس در روزهای دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه در اصفهان برگزار می ود.

وی گفت: در حال حاضر بیش از ۵۰۰ مقاله برای کنفرانس ارسال شده و ۵۰ دانشگاه در فرآیند داوری مشارکت داشتند، همچنین ۱۶ میزگرد فنی و بنرهای تخصصی برای پوشش تمام ابعاد فناوری‌های هسته‌ای تدارک دیده شد.

رئیس انجمن هسته‌ای ایران با بیان اینکه ۱۰۰ سخنران از مقالات برای سخنرانی‌های علمی انتخاب شد، تصریح کرد: در میزگردهای تخصصی ۸۰ سخنران علمی داریم و دانشمندان از کشورهای ۵ قاره و بیش از ۵۰ نفر فعال در مجموعه هسته‌ای میهمان داریم.

وی هدف از برگزاری این کنفرانس را آشنایی صنعت با آخرین پژوهش‌ها اعلام کرد و گفت: دانشجویان موضوعات اولویت کشور را در دستورکار قرار دهند، از صنعت هسته‌ای و دانشگاه‌های کشور و دانشجویان حوزه هسته‌ای برای همه حوزه‌ها حضور دارند.

کریمی ثابت با بیان اینکه در این کنفرانس تحقیقات پژوهشگران در ۴ بخش محتوایی ۱۳ گانه ارائه می‌شود که سخنرانان خارجی نیز حضور مؤثر دارند، گفت: همچنین میزگردهای تخصصی با بیش از ۸۰ سخنران از دانشگاه و صنعت و با حضور پژوهشگران خارجی صورت می‌گیرد و یکی از پنل‌های تخصصی به همین موضوع اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برگزاری اولین کنفرانس با هدایت‌های ریاست سازمان و همکاری مدیر کل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شد، ابراز کرد: نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت هسته‌ای برای دانشجویان و پژوهشگران انجام شد و یکی دیگر از محورهای ارائه محتوا، پوسترها هستند که به مدت ۳ روز، در ۴ سالن در بازه زمانی صبح و عصر تدارک دیده شده و نشان از استقبال بالا و بلوغ صنعت هسته‌ای کشور است، موضوعاتی که در این همایش مطرح می‌شود از معضلات تمامی کشورهای دنیاست.

به گزارش مهر، این کنفرانس با محوریت کاربرد پرتوها، راکتورهای هسته‌ای، فیزیک هسته‌ای و شتاب‌دهنده‌های ذرات، اندازه‌گیری تشعشعات، انرژی همجوشی و پلاسما، چرخه سوخت هسته‌ای ایزوتوپ‌های پایدار و رادیو اکتیو، ایمنی و امنیت هسته‌ای، کشاورزی هسته‌ای، فناوری کوانتمی، آموزش هسته‌ای، حکمرانی هسته‌ای و تغییر اقلیم و نقش انرژی هسته‌ای برگزار می‌شود.

کد خبر 6097097

دیگر خبرها

  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطا می‌شود
  • ارتقای کیفیت آموزش و پیشرفت علمی با جذب دانشجویان بین الملل
  • امتیاز ویژه برنامه اعزام به خارج از کشور در «ایران هلث» اعطاء می‌شود
  • برگزاری سی‌امین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان
  • تحرک بین المللی دانشجویان انتقال فناوری به جهان را تسهیل می‌بخشد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی از همه کشورها خواست کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند
  • ایران دیگر ظرفیت پذیرش اتباع افغانستانی جدید را ندارد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی خواستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد
  • سازمان همکاری‌ اسلامی به رسمیت شناختن کشور فلسطین را خواستار شد
  • چهاردهمین جشنواره بین المللی فیلم پکن