Web Analytics Made Easy - Statcounter

بسیاری از افراد تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی دارند که اصطلاحا گفته می‌شود دچار اختلال پیکا شده اند.

خبرگزاری میزان - اختلال پیکا، زباله خوری، آشغال خوری، هرزه خواری و ... این‌ها همه صفت‌هایی است که می‌توان به افرادی که درگیر این بیماری و اختلال هستند نسبت داد.

اختلالی که بیشتر جنبه روانی دارد و فرد عادت می‌کند تا به خوردن هر آنچه که غیرمعمول است روی بیاورد از خاک گرفته تا مو و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.

موضوعی که سبب نگرانی اطرافیان می‌شود و باید برای آن راه چاره‌ای اندیشید، اما چگونه؟!

اختلال پیکا چیست؟

بسیاری از افراد تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی دارند که این اختلا از سوی روانشناسان به اختلال پیکا شهرت یافته و اطلاق کلمه‌ی پیکا به این اختلال بدلیل شباهت کار این افراد به زاغ است که از زباله تغذیه می‌کند.

ویژگی مهم اختلال پیکا عادت داشتن به خوردن غیر خوراکی‌ها نظیر رنگ، کاغذ، گل، تکه‌های لباس و پارچه، مو و حشرات است و تقریبا می‌توان گفت؛ این اختلال در تمام کودکان از طبقات اجتماعی متفاوت مشاهده می‌شود.

اما جالب است بدانید که؛ شیوع این اختلال در کودکان سیاهپوست بیشتر از سفیدپوستان و در پسران اندکی بیشتر از دختران است.

سبب شناسی و علل بروز اختلال پیکا

شاید بتوان گفت محرومیت شدید، عامل فرهنگی، اختلال رابطه‌ی مادر و کودک، عقب‌ماندگی ذهنی و سایکوز از جمله علل ابتلا به این اختلال محسوب می‌شود و با توجه به گزارش‌های بالینی عدم توجه والدین و نظارت آنان علت عمده بروز اختلال پیکا است.

به این صورت که با این عمل کودک خشنودی حاصل از پرخوری را جایگزین عطوفت و توجه والدین می‌کند.

از سوی دیگر نیز بسیاری از پژوهشگران معتقدند علت بروز اختلال پیکا و افزایش تمایل به خوردن مواد غیر خوراکی در حقیقت نوعی پاسخگویی به کمبود‌های غذایی است، اما از بسیاری نیز با رد این نظریه معتقدند اختلال پیکا در حقیقت یک بیماری فقر عاطفی محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم این موضوع را ارتباط بدهیم به اختلال رابطه‌ی مادر و کودک، می‌توان گفت؛ گاهی پیکا در کودکانی مشاهده می‌شود که در محیط‌های مرفه زندگی می‌کنند و از نظر غذا و وسایل بازی کمبودی ندارند.

از سوی دیگر نیز، گروهی علت اصلی بروز اختلال پیکا را ادامه روش کودکانه و نارس رشد کودک می‌دانند که در کودکان عقب‌مانده ذهنی مشاهده شده است.

در حقیقت می‌توان گفت؛ اختلال پیکا در بیماران سایکوتیک نشانه‌ای از تثبیت در یک سطح ابتدایی ارتباط با اشیاء و اتکا به روش‌های حسی - لمسی کشف اشیاء محیط و یا نشانه‌ی بازگشت شدید روانی است.

علائم بالینی اختلال پیکا

طبق گزارش‌های منتشر شده اختلال پیکا اغلب در ساکنان محله‌ها کثیف بروز پیدا می‌کند، بدین معنا که وجود رنگ‌های پوسته شده و نخاله‌های ساختمانی و گچ و کاغذ پاره و مواد دیگر در محیط زندگی این افراد زیاد بوده و کودک به علت مشکلات تغذیه‌ای به اختلال پیکا دچار شده است.

اگر بخواهیم سایر علائم اختلال پیکا را نام ببریم، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تحریک‌پذیری ترسناکی ضعف گوشه‌گیری گریه که قبل از حمله‌ی حاد دیده می‌شود که در حمله حاد بازگشت شدید عاطفی بروز می‌کند مشکلات ناشی از بروز اختلال پیکا

اختلال پیکا در کودکان می‌تواند به آن‌ها آسیب برساند و منجر به عوارض مختلفی شود، از جمله:

سمیت سرب (که منجر به مشکلات خونی، کلیوی، عروقی، غدد درون ریز و نقص‌های عصبی می‌شود) مشکلاتی در دستگاه گوارش (از موارد خفیف مانند یبوست گرفته تا موارد شدید و مضر مانند خونریزی) کمبود مواد مغذی (به خصوص روی و آهن) مشکلات دندانی (مانند دندان‌های پوک و شکسته)

اقداماتی برای پیشگیری از بروز اختلال پیکا

برخی معتقدند که پیش گیری از بروز اختلال پیکا تا زمانی که رفتارش شکل گیرد و انجام شود، امکان پذیر نیست، اما بهترین استراتژی که می‌توان برای پیشگیری یا تشخیص این اختلال در مراحل اولیه بکار گرفت شامل موارد زیر می‌شود:

گسترش آگاهی

درمورد عادت‌های مختلف غذایی سالم و در مورد خود اختلال، باید به زوج‌ها و بچه‌ها آموزش داده شود.

 به رژیم غذایی اش توجه کنید

به کودک رژیم غذایی سالم و مغذی بدهید.

ارتباط کلید کار است

به طور موثر با کودک خود ارتباط برقرار کنید.

 ارزیابی معمولی یک ضرورت است

برای تشخیص هر گونه مشکلات سلامتی که می‌تواند رفتار پیکا را نشان دهد، به طور مرتب به پزشک مراجعه کنید.

سلامت بمانید

کودک را تشویق کنید که وعده‌های سالم بخورد و در مقابل آیتم‌های غیر خوراکی پرهیز و مقاومت کند.

 بدانید چه کار باید بکنید

در صورت تشخیص هرگونه مسئله سلامت روان، به طور مؤثر در معالجه این مسئله شرکت کنید، زیرا غفلت از آن می‌تواند به پیشرفت اختلال پیکا منجر شود.

اما چه زمانی باید درباره اختلال پیکا به پزشک مراجعه کنیم؟

این نکته را باید مدنظر قرار دهید که باید بلافاصله پس از مشکوک شدن به کودکتان در رابطه با ابتلا به اختلال پیکا به پزشک مراجعه کنید.

اختلال پیکا سبب بروز مشکلات دندانی، عفونتی، مشکلات هاضمه و مسمومیت شود و از این رو به محض اینکه این مشکل را تشخیص دادید به پزشک مراجعه کنید.

عوارض حمله‌ی حاد اختلال پیکا

کنترل حرکات، تکلم رشد فکری اختلال یافته و مشاهده ضایعه مغزی خفیف

عوارض بعدی بازگشت عاطفی، وابستگی شدید، اختلال روابط، حواس پرتی و کم شدن توجه دیده می‌شود.

نحوه‌ی درمان اختلال پیکا

در برخی موارد، رهایی از شر اختلال پیکا می‌تواند بسیار آسان باشد در حالی که برخی کودکان ممکن است نیاز به کمک حرفه‌ای و روش‌های پیشرفته برای کاهش پیکا داشته باشند.

به این نکته توجه کنید که؛ صبر یک فضیلت بسیار مهم است که در طول این فرآیند باید از آن استفاده کنیم و در حقیقت باید به طور مداوم مثبت باشید و کودکان را به طور مداوم برای درمان موثر تشویق کنید.

اختلال پیکا بسیار سریع و ایجاد یک محیط مساعد و مطلوب در کودکان سالم از میان خواهد رفت، اما درمان اصلی باید مبتنی بر این اصل باشد که مادران از خطرات اختلال پیکا آگاه باشند.

در حقیقت باید مادران را تشویق کنیم تا نظارت و مراقبت کامل از کودک مبتلا به اختلال پیکا را انجام داده و برای رفع مشکلات وی بکوشد.

البته باید به این نکته توجه داشت که اگر علت ابتلاء کودک به اختلال پیکا کمبود توجه و محبت باشد، باید رابطه‌ی والدین و کودک را بهبود بخشید و یا از سوی دیگر در صورت عدم امکان چنین عملی کودک باید از محیط نامساعد دور شود.

بیشتر بخوانید: دختری که تمام اشیاء زمین را می خورد +عکس این ۷ علامت نشانه بیماری هستند راه کار‌های موثر برای درمان اختلال پیکا

هنگامی که پیکا از عدم تعادل در مواد غذایی ایجاد می‌شود، پزشکان مکمل‌های معدنی و ویتامین‌ها را تجویز می‌کنند و علاوه بر این برخی از روش‌های مرسوم درمانی که برای حل پیکا به کار گرفته می‌شوند نیز وجود دارند که عبارتند از:

در مواردی که پیکا به دلیل مشکلات بهداشت روانی مانند OCD ایجاد می‌شود، تراپی یا دارو و یا هر دو توسط پزشکان تجویز می‌شوند. از آنجا که غفلت از کودک می‌تواند دلیلی برای پیکا باشد، توصیه می‌شود که بر روی مهارت‌های ارتباطی کودک کار کنید و ارتباط با آن‌ها را افزایش دهید. یک جعبه خاص تهیه کنید که پر از خوراکی است تا کودک بتواند آن‌ها را جایگزین کند. وقتی کودک چنین رفتاری را از خود نشان می‌دهد از اعمال کار‌های منفی مانند مجازات‌های سخت خود داری کنید و برای اجتناب از رفتار پیکا کودک اقدامات تقویت کننده مثبت انجام دهید.

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

 

برچسب ها: اختلال پیکا زباله خوری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اختلال پیکا زباله خوری اختلال پیکا پزشک مراجعه اختلال پیکا غیر خوراکی توان گفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۴۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است

به گزارش خبرگزاری مهر، شهنام اشتری روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اینکه از مجموع ۷۰ شهر آذربایجان شرقی تعداد ۱۲ شهر دارای طرح جامع مدیریت پسماند باشند، جای تأمل و البته نگرانی دارد، چون در صورت بی توجهی به این موضوع مهم زیست محیطی آینده بهداشت محیط و فضای عمومی شهرها با مخاطرات بسیار عدیده ای مواجه خواهد شد.

وی هر گونه توسعه پایدار بدون توجه به موازین و ضوابط زیست محیطی را بی نتیجه و منجر به بروز انواع مشکلات اجتماعی، بهداشتی و اقتصادی دانست و یادآور شد: هر گونه توسعه باید با مد نظر قرار دادن مسائل زیست محیطی به ویژه در حوزه مدیریت پسماندها به انجام برسد.

اشتری از شهرداری و شوراهای اسلامی شهرهای آذربایجان شرقی خواست تا با نگرشی خاص به مساله حیاتی مدیریت پسماندها توجه و با اقدام به موقع و فوری خود زمینه‌های لازم و کافی برای تصویب این طرح‌ها را در ۵۸ را ایجاد کنند.

وی دفع پسماندهای غیر بهداشتی در کلانشهر تبریز در ۲ سال اخیر را مناسب توصیف و اظهار کرد: در این دوره زمانی شهرداری بالغ بر یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای دفع بهداشتی پسماندهای شهری هزینه کرده است که این امر نشان دهنده توجه و اهتمام خاص این مجموعه به مسائل زیست محیطی است، اما انتظار داریم این اقدامات متوقف نشده و با قدرت و حدت بیشتری ادامه یافته و تقویت شود.

اشتری یکی از چالش‌های بسیار مهم و محوری در مدیریت پسماندها در آذربایجان شرقی به خصوص تبریز را عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبدا اعلام کرد و یادآور شد: این طرح باید در دهه ۱۳۹۰ اجرایی می‌شد که بنا دلایلی هنوز شاهد اجرای آن در این کلانشهر ۲ میلیون نفری نیستیم.

وی موضوع دفع و جمع آوری بهداشتی زباله‌ها را مهم‌ترین چالش کنونی زمین و محیط زیست عنوان و اضافه کرد: مدیریت نادرست پسماندها امروز یکی از مهمترین معضلات محیط زیستی در جهان است که خسارت ناشی از آن ارقام بسیار بالا و هنگفتی را در بر می‌گیرد و باید توجه داشت که تفکیک زباله از مبدا به احترام زمین پاک می‌تواند ثمربخش باشد.

کد خبر 6090987

دیگر خبرها

  • تصمیم غیرمنتظره: ستاره میلان جدا می‌شود
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  •  عدم اجرایی شدن کامل طرح تفکیک زباله از مبداء چالشی بزرگ است
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • کودک لاهیجانی «شهر یار» حوزه آموزش پسماند شد
  • ۴۲ هزار کودک سرطانی در «محک» در حال درمان هستند
  • لوسمی رایج‌ترین سرطان کودکان/ ۶۵ تا ۷۰ درصد کودکان مبتلا به سرطان در ایران درمان می‌شوند
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • اختلال در مسیر قهرمانی، اوسمار و اولین چالش بزرگ