Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا - روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

 

«شرق» نامه‌ای که اخیر در فضای مجازی دست به دست می‌شود و نشان دهنده درخواست یک نماینده برای استخدام دخترش در وزارت نفت است را بهانه کرده و مروری دارد بر «همه دخالت‌ها در انتصابات».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «سفارش‌های تکذیب‌ شده» در گزارشی که تیتر یک هم شده، نوشته است: «برخلاف این مستندات منتشرشده اما رمضانعلی سنگدوینی مدعی شده دخترش به صورت کاملا عادی در آزمون استخدامی وزارت نفت شرکت کرده و او هم هیچ توصیه‌ای برای استخدام او انجام نداده است. نماینده مجلس با فرار رو به جلو رسانه‌ای‌کردن نامه وزیر را مشکوک خوانده و تقصیر را گردن وزیر انداخته و گفته مسئله مشکوک این است که نامه آقای وزیر رسانه‌ای می‌شود و وقتی جنجال صورت گرفت، آقای اوجی که دستوری خلاف مقررات داده و باید پاسخ‌گوی اصلی این ماجرا باشد، کنار گذاشته می‌شود و بنده می‌شوم متهم اصلی» در ادامه این گزارش نیز به چند انتقاد از دخالت‌ها در رسانه‌های اصولگرا و تریبون جمعه اشاره و چند مورد دیگر از اخباری شبیه این که منتشر و تکذیب شد را ذکر کرده‌اند.

این روزنامه اصلاح‌طلب عکس یک امروز خود را نیز به سیدمصطفی خمینی اختصاص داده و دلیلش مصاحبه اخیر همسر وی درباره او است. 

«کیهان» سخنان دیروز رهبری در جمع مسئولان نظام و مهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی را مورد توجه قرار داد  آن بخش از سخنان رهبری را برای تیتر انتخاب کرده که تاکید کردند «عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گناه بزرگی است که باید جبران کنند». این روزنامه اصولگرا چند عکس از همین دیدار را کنار هم قرار داده و عکس یک کرده است که یکی از آنها هم نشان دهنده حضور حسن روحانی در جلسه دیروز است. این عکس در فضای مجازی هم بسیار مورد توجه قرار گرفت زیرا رئیس دولت یازدهم و دوازدهم بعد از اتمام دوره ریاست جمهوری خود بسیار ساکت بود و در نشستی شرکت نکرده بود.

این روزنامه اصولگرا در گزارش دیگری نیز از «کاهش 4/5 درصدی نرخ تورم نقطه‌ به‌ نقطه در مهرماه» گفته و آن را «نخستین نتیجه عدم استقراض دوماهه دولت رئیسی از بانک مرکزی» می‌داند. 

نکته قابل توجه دیگر در صفحه یک امروز «کیهان» آن است که اظهارات اخیر حسین امیرعبداللهیان در ملاقات با دبیرکل جدید سازمان همکاری اقتصادی اکو را در صفحه یک خود بازتاب داده است. وزیر خارجه کشورمان در این دیدار گفته بود که «مذاکرات هسته‌ای با ۱+۴ به زودی از سر گرفته خواهد شد» و حالا توجه به این سخن در روزنامه کیهان که موضع آن در قبال مذاکره و پرونده هسته‌ای روشن است، می‌تواند از جهاتی مهم باشد.

«آرمان ملی» جنجالی که در جریان معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی به پا شد را عکس و تیتر یک کرده و در گزارشی با عنوان «سیلی تلخ؛ تصویر یک دولت نظامی» نوشته است: «آنچه در مراسم معارفه استاندار آذربایجان‌شرقی رخ داد مایه تأسف است، هر چند نشان داد که نگاه امنیتی و نظامی در انتصابات چگونه می‌تواند در محافل عمومی خودنمایی کند تا جایی که از آن به‌عنوان اقدام بی‌سابقه یاد شود. سیلی تلخی که توسط سرهنگ علیزاده بر صورت زین‌العابدین خرم نشست، تصویری در ظاهر از دولت نظامی را نشان داد که این مساله به همه اعضای دولت مربوط نمی‌شود، البته همه کارشناسان و  نخبگان در این مدت همواره این هشدار را دادند که در انتصابات نباید نگاه امنیتی داشت چراکه آقای رئیسی هم چنین دیدگاهی ندارد و حتی در زمان تبلیغات نیز ایشان فقط بر شایستگی و کارآمدی و غیر‌جناحی بودن در انتخاب مدیران دولت تاکید داشته و دارد،  اما وزیر کشور نظامی به سمت انتخاب استانداران نظامی می‌رود که نشان‌دهنده این است که وزارت کشور به استان‌ها نگاه امنیتی دارد که این نگاه نقش مردم را کمرنگ می‌کند وگرنه اگر دولتی شعارهای متفاوتی نسبت به دولت قبل می‌دهد، حق دارد استانداران را تغییر دهد.»

«وطن امروز» بخش عمده‌ای از صفحه یک امروز خود را به دیدار دیروز رهبری با مسئولان نظام و شرکت‌کنندگان در کنفرانس وحدت اسلامی اختصاص داده است. برای تیتر نی آن بخش از سخنان رهبری را انتخاب کرده که ایشان فلسطین را شاخص وحدت خوانده و از عادی سازی برخی کشورها با رژیم صهیونیستی انتقاد جدی کردند. 

این روزنامه اصولگرا اما در یکی از تیترهای کناری خود به حواشی مراسم معارفه استاندار آذربایجان شرقی هم پرداخته است. منتها موضوع را از سوی دیگر قضیه دیده و با عنوان «مرام استاندار» به جای سیلی و ضارب به واکنش استاندار پرداخته است. در این گزارش آمده است: «متانت و صبوری استاندار در مدیریت و برخورد با اتفاق مذکور علاوه بر آنکه در مراسم معارفه مورد حمایت نماینده ولی‌فقیه در استان، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان و خانواده شهدا و ایثارگران حاضر در سالن قرار گرفت، مورد توجه اقشار مختلف مردم و مسؤولان نیز قرار گرفت. بر این اساس جمعی از خانواده‌های شهدا و جوانان و نمایندگان مجلس با حضور در دفتر استاندار جدید آذربایجان شرقی ضمن اعلام حمایت و دلجویی از وی انتصابش را تبریک گفته و برای وی آرزوی موفقیت کردند‌. شایان ذکر است روز گذشته اخباری در خصوص اینکه شخص ضارب استاندار فرزند شهید بوده است انتشار پیدا کرد اما پیگیری‌های صورت گرفته در این خصوص حاکی از تکذیب این ادعا بوده و این موضوع صحت ندارد.»

«آفتاب یزد» حواشی مراسم تودیع و معارفه استاندار جدید آذربایجان شرقی را از منظر جامعه‌شناسی مورد توجه قرار داده و در گزارشی که تیتر یک شده و با عنوان «واکنش‌های قابل تامل مردم به یک سیلی» به نقل از علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و استاد دانشگاه نوشته است: «رچه این رخداد، رخداد بسیار زشت و ناپسندی است ولی نشانه خشم عمومی و فروخوردن خشمی است که آحاد جامعه نسبت به برخی مسئولان دارند. اگر اقدامات مناسبی انجام نشود این ترس وجود دارد که این خشم به یک خشم کور تبدیل شود و دوباره رخداد‌های نامطلوب سال 96 و 98 تکرار شود. در نتیجه به لحاظ جامعه شناسی و از منظر من واکنش مردم اصل داستان است. مردم سیستم را یکپارچه می‌بینند. برای مثال اگر از استاندار قبلی هم خشمی وجود داشته باشد وقتی فرد جدیدی بر سر کار می‌آید او را هم مثل مسئول قبلی می‌داند. توده مردم در این بین تفکیکی قائل نیستند.مسئولین ابتدا باید خشم عمومی را درک کنند و آن را بپذیرند سپس در جهت پیدا کردن راه‌های کاهش خشم حرکت کنند. به نظر من در شرایط فعلی مهمترین گام برای کاهش خشم اصلاح وضعیت اقتصادی است.یعنی اولین گام باید این باشد که وضعیت اقتصادی بهبود پیدا کند. این بهبود نباید در قالب شعار باشد بلکه باید عینی و واقعی باشد که مردم احساس کنند تورم، بیکاری و گرانی به یک نقطه مطلوبی برسد تا مردم احساس آرامش کنند.»

«جوان» امروز صفحه یک خلوتی دارد. عکس بزرگی از دیدار دیروز رهبری و مسئولان نظام را انتخاب کرده و غیر از مساله فلسطین و وحدت که تیتر اغلب رسانه‌ها شد، به بخش دیگری از سخنان رهبری هم پرداخته است. آنجا که تاکید کردند آمریکا در اصل دشمنی با اسلام مساله شیعه و سنی را رها نمی‌کند. 

این روزنامه اصولگرا اما در تیتر یک خود به عملکرد دستگاه قضا و مشخصا عملکرد محسنی‌اژه‌ای در جایگاه رئیس قوه قضاییه پرداخته است. «جوان» در گزارشی با عنوان «اژه‌ای: سیاسیون عدلیه را ابزار حذف رقیب نخواهند» آورده است: «رئیس عدلیه تا اینجای کار توانسته از موافق و مخالف، دل‌ربایی‌هایی داشته باشد، تا آنجا که با مخالفان تندرو خود-که بعضاً در محافل و نوشته‌های خود چندان احترامی هم به او نمی‌گذارند- نشست و برخاست می‌کند و حرف آنان را می‌شنود و این مسیری است که در سابقه این قوه، نادر بود یا اصلاً نبود و بعضاً مواردی برعکس آن دیده می‌شد، یعنی ترساندن و توبیخ مخالفان. این‌بار نیز محسنی اژه‌ای در جمع فعالان سیاسی و اجتماعی از موضوعی پرده برداشت که نشان می‌دهد او بیشتر از آنکه محافظه‌کاری‌های معمول و رودربایستی‌های قوا با یکدیگر را در نظر بگیرد و باری به هر جهتی عمل کند، می‌خواهد روی برخی اصول پا‌فشاری کند که حذف یا تعدیل آن‌ها ریشه عدل و استقلال عدلیه را می‌زند. اژه‌ای در این سخنان می‌خواهد نشان دهد برای او اصل استقلال قاضی و قوه قضائیه و بیرون ماندن دستگاه عدلیه از «ظلم جریان‌های سیاسی به یکدیگر» قابل معامله و تعارف نیست و مهم‌تر اینکه این سخنان نشان می‌دهد چنین روندی که بین برخی گروه‌های سیاسی، امری عادی و حق مسلم آنان تلقی می‌شده است، ظلم به افراد و جریان‌های ضعیف‌تر است و قابل تحمل نیست».

«اعتماد» به هیچ یک از موضوعات خبر ساز در یکی، دو روز اخیر نپرداخته و به جای آن سراغ بررسی ولی‌الله سیف، رئیس کل پیشین بانک مرکزی رفته است. این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش خود با عنوان «رئیس کل بدشناس» آورده است: «آنچه ولی‌الله سیف، ‌رییس کل اسبق بانک مرکزی را به زندان و حبس و اتهام کشانده، مداخله ارزی در سطح 35 میلیارد دلار بوده است. هرچند استفاده از مکانیزم تزریق ارز به بازار برای مدیریت سمت تقاضا منحصر به او نیست. از ابتدای دهه 80، در طول مدیریت پنج رییس کل بانک مرکزی کشور در مجموع حدود ۵۸۸ میلیارد دلار ارز توسط بانک مرکزی فروخته شده که نزدیک به ۲۸۲ میلیارد دلار آن برای مداخله به بازار تزریق شده است. دراین بین ۳۵ میلیارد دلار در دوره ریاست ولی‌الله سیف، ۱۶۰ میلیارد دلار در دوره ریاست محمود بهمنی، ۳۰ میلیارد در دوره ریاست طهماسب مظاهری، ۵۷ میلیارد دلار ارز در دوره ریاست ابراهیم شیبانی توسط این بانک به بازار تزریق شد. اما در روندی معکوس و در طول دوران تصدی عبدالناصر همتی، رییس‌کل پیشین بانک مرکزی به جذب و جمع‌آوری بیش از یک میلیارد دلار ارز فیزیکی از بازار تبدیل‌ شد. 

در جریان محاکمه ولی‌الله سیف و معاونانش توسط نماینده دادستان به این موضوع متهم شدند که «چوب حراج به دارایی کشور زدند و بخش قابل توجهی از ذخایر ارزی را وارد بازار کردند». این در حالی است که طی 20 سال گذشته، راهکار دیگری جز همین مکانیسم تزریق ارز به بازار برای کنترل شوک‌های احتمالی وجود نداشته و پیگیری هم نشده است. آیا تشدید تحریم‌ها و کاهش ذخایر ارزی چیزی بود که سیف را به دردسر انداخت؟ آیا مدیران پیشین بانک مرکزی نیز باید به همین اتهام مورد مواخذه و محاکمه قرار بگیرند؟»

«ایران» نیز مثل بسیاری از روزنامه‌های امروز سخنان دیروز رهبری و تاکیدشان بر اهمیت مساله فلسطین در ایجاد وحدت اسلامی را مورد توجه قرار داده و عکس یک کرده است. این روزنامه دولتی اما برای بازتاب این دیدار عکسی را انتخاب کرده که نشانگر لحظه خوش و بش مقام معظم رهبری با روسای قوا است. 

واکنش این روزنامه دولتی به حاشیه‌ای که در جراین معارفه استاندار آذربایجان شرقی ایجاد شد هم قابل توجه است. «ایران» در تیترهای خود اصلا اشاره‌ای به موضوع نکرده و اما یک ستون از صفحه یک را به سخنان وزیر کشور در مراسم معارفه استانداران جدید اختصاص داره و در متن گریزی هم به ماجراهای پیش آمده، کرده است.

«سازندگی» اما امروز فارغ از همه حواشی که این روزها وجود داشته، جلد خود را به واکسن برکت اختصاص داده است! چرا؟ چون پس از انتشار گزارش «از برکت چه خبر؟» در این روزنامه، دفتر محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور برای روزنامه سازندگی «تور برکت» را تدارک دیده و گزارش امروز هم محصول بازدید اهالی سازندگی از فاز اول و دوم پروژه تولید واکسن برکت است. گفت‌وگویی هم با دکتر حسن جلیلی مدیر این پروژه انجام داده اند. خلاصه آنکه امروز سازندگی تیتر زده «ناگفته‌های برکت» و از مدیر پروژه پرسیده که اصالت واکسن برکت چقدر جدی است؟ خط تولید واکسن برکت راه افتاده یا همچنان در مقدمات اولیه مانده است؟ تمایز واکسن برکت و واکسن پاستور چیست؟ و ...؟

 

 

منبع: فردا

کلیدواژه: استخدام رهبری سیلی روزنامه ها برکت سیف خبر به روایت فردا روزنامه اصولگرا معارفه استاندار آذربایجان شرقی مورد توجه قرار دوره ریاست مراسم معارفه میلیارد دلار ولی الله سیف انتخاب کرده سخنان رهبری دیروز رهبری بانک مرکزی واکسن برکت صفحه یک تیتر یک اژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۷۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط

جایگاه نتانیاهو در نظر سنجی‌ها همچنان در سراشیبی حرکت می‌کند و به زیر ۲۰ کرسی رسیده است. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، رسانه‌های عبری زبان امروز جمعه با استناد نتایج آخرین نظر سنجی انجام گرفته، اعلام کردند، جایگاه نتانیاهو همچنان در حال تنزل و سقوط است به نحوی که اگر هم اکنون انتخابات برگزار شود، نتانیاهو حداکثر 19 کرسی در اختیار خواهد داشت.

براساس این نظر سنجی که امروز جمعه منتشر شد، در صورت برگزاری امروز انتخابات، مخالفان کابینه فعلی، 65 کرسی را در مقابل 50 کرسی ائتلاف حاکم به دست خواهند آورد، حزب یش عتید به رهبری یائیر لاپید با 13 کرسی و یسرائیل بیتنو به رهبری اویگدور لیبرمن با 12 کرسی، به عنوان دو منتقد اصلی نتانیاهو، در تبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند.

این نظرسنجی که به سفارش روزنامه معاریو انجام و نتایج آن منتشر شده است، حزب لیکود دو کرسی خود را از دست داده و از 21 کرسی به 19 کرسی تنزل پیدا کرده است در حالی که حزب دولت راست به رهبری «گدعون ساعر» هم اصلا نتوانست این بار از حد نصاب عبور کرده و فقط 1.6 درصد از آرای شرکت کنندگان در نظر سنجی را به خود اختصاص داد.

این نظر سنجی همچنین از رشد بلوک دولت به رهبری «بنی گانتس» هم خبر می‌دهد که از 29 کرسی در نظر سنجی‌های گذشته به 31 کرسی رسیده است، در این حال نباید فراموش کرد که دو کرسی ریزش یافته از لیکود نیز نصیب حزب اویگدور لیبرمن و ایتمان بن گویر شده است و بقیه احزاب تقریبا تغییری نداشته‌اند.

پایگاه خبری عبری زبان کیپا هم در تحلیل این نتایج نوشت این ضعف نتانیاهو حاصل بی برنامگی و ناتوانی نتانیاهو در پیشبرد توافق مبادله اسرا از یک سو و سردرگمی در مورد انجام عملیات نظامی در رفح است.

فیلم| تایمز انگلیس: به‌زودی حکم بازداشت نتانیاهو صادر می شودرکوردی که نتانیاهو ثبت کرداکثریت صهیونیست‌ها خواستار استعفای نتانیاهو هستندرسانه عبری: نتانیاهو در محاصره 3 میدان مین است

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین بازتاب نامه‌‌های مقام معظم رهبری است
  • دفاع دانشجویان غیر مسلمان از مردم مظلوم فلسطین و غزه بازتاب نامه‌های مقام معظم رهبری است
  • یک روزنامه‌نگار بر اثر انفجار بمب در پاکستان کشته شد
  • نتانیاهو همچنان رو به سراشیبی سقوط
  • دیدار استاندار لرستان و آیت‌الله «نیازی»
  • افشاگری سلیمی نمین علیه مهدی نصیری
  • بهترین بازی‌های لیگ ایران آبکی از آب درآمد!
  • عکس/ تیتر روزنامه‌های ورزشی پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت
  • مهدی نصیری، جزئیات زندگی خصوصی محسن مخملباف و مادرش را منتشر کرد که خلاف اخلاق بود /او به سیدمحمد خاتمی توهین و بی ادبی می کرد
  • صفحه نخست روزنامه‌های خراسان جنوبی - پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت