Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا ورزی با بیان این‌که معرفی قومیت‌ها در قالب آثار مستند و نمایشی باعث تعامل فرهنگی میان آن‌ها شده است، گفت: هیچ محدودیتی برای نگارش فیلمنامه در خارج از پایتخت نداریم!

محمدرضا ورزی، کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون که تجربه ساخت سریال‌هایی چون «تبریز در مه»، «معمای شاه»، «عمارت فرنگی»، «سال‌های مشروطه» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

....  را دارد، در پاسخ به این سوال که سریال‌های بسیاری در سال‌های اخیر ساخته شده‌اند که در شهرهایی غیر از تهران روایت می‌شوند؛ چقدر پرداختن به آئین‌ها، سنن، سبک زندگی و... را در سریال‌ها دقیق و تحقیق شده می‌دانید و علاوه بر کلیت فضای سریال و قصه در شخصیت‌پردازی چقدر به این تفاوت‌ها و نشانه‌های شخصیتی بومی توجه شده است؟ به خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: هر اقلیمی یا هر قومیتی آداب و رسوم و مناسبات خود را دارد و بسیار هم جذاب است.

کارگردان سریال «تبریز در مه» افزود: درگذشته، در زمان دکتر دارابی و در رسانه ملی از معاونت استان‌ها برخوردار بودیم که یکی از رسالت‌ها در آن زمان این بود که قومیت‌ها را در قالب آثار  مستند و نمایشی به دیگر اقوام معرفی کند تا وفاق ملی و تعامل فرهنگی میان آن‌ها شکل بگیرد و در این میان آثاری نیز روی کار آمد و مورد پسند هم واقع شد اما به اعتقاد من این نوع آثار باید غنی‌تر هم شود و بیش از پیش باید به این مسئله پرداخت چراکه هر قومی برای خود تاریخ، رسالت، فرهنگ با پیشینه تاریخی چند هزار ساله در ایران دارد و اینگونه نبوده که در چند صده اخیر ایجاد شده باشد. امروز اتحاد اقوام برای وفاق ملی بسیار مهم است.

او در ادامه افزود: سریال سازی برای اقلیم‌های مختلف ضمن اینکه معرفی فرهنگ قومی می باشد معرفی اقلیم و جغرافیای اقصی و نقاط کشور، چه در قالب مستند و چه درقالب نمایش نیز به حساب می‌آید. به عنوان نمونه و مثال مستند «ایرانگرد» یک اثر ملی و یکی از آثار نمایشی موفق بود و ساختار ساده ای نیز داشت اما بسیار برنامه مهم و موفقی در حوزه مستند قومی- ملیتی بود و در معرفی جغرافیا و اقوام این سرزمین کار برجسته و ماندگاری را انجام داد و چنین مسئله ای قابل تجلیل و تقدیر است و به نظر من باید ثبت جهانی شود.

نویسنده و کارگردان «معمای شاه» در این خصوص که فضای خارج از تهران در نگارش فیلمنامه چقدر سخت تر از شرایط آپارتمانی و پایتختی است؟ بیان کرد: درحقیقت نگارش فیلمنامه سختی آنچنانی ندارد و فقط پژوهش آن کمی مشکل و سخت است. به طور مثال اگر یک نویسنده برای ساخت یک اثر در شمال کشور قرار باشد تولید محتوا کند و بخواهد برای آن خطه مشخص سریال بسازد باید حتما بر پوشش، خوراک، فرهنگ، سنت و حتی موسیقی آنها اشراف کامل داشته باشد تا بر اساس آن شخصیت پردازی کند و بر اساس آداب و رسوم قصه را پیش ببرد.

محمدرضا ورزی در پایان و در این باره که چه محدودیت هایی برای ساخت سریال در خارج از تهران دارد خاطرنشان کرد: ما به هیچ عنوان محدودیت در نگارش فیلمنامه برای خارج از پایتخت نداریم.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سبک زندگی فرهنگ و هنر آداب و رسوم رسانه ملی ایران موسیقی پایتخت پایتخت رسانه ملی سینما و تلویزیون مصاحبه برنا شهرستان غرب شمال سریال جنوب کارگردان شرق نویسنده معمای شاه محمدرضا ورزی تبریز در مه عمارت فرنگی سال های مشروطه نگارش فیلمنامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۸۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی

حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش با کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی درخصوص اجرای آثار چهاردهمین جشنواره تئاتر ارتش، اجرای عمومی آثار تولیدی، تولید آثار هنری مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده گفت‌وگو و تفاهم کردند.

به گزارش ایسنا در جلسه‌ای که با حضور حجت‌الاسلام سعید نصیراسلامی؛ معاون فرهنگی و تبلیغات سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش، کاظم نظری؛ مدیر کل هنرهای نمایشی و سیامک موحدی؛ مدیر امور هنری سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و شهرام نوشیر؛ مدیر کانون تئاتر دینی برگزار شد، مقرر شد آثار برگزیده سیزدهمین جشنواره تئاتر ارتش، که اسفندماه ۱۴۰۲ برگزار شد، در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و جشنواره تئاتر مقاومت اجرا داشته باشند. همچنین در این جلسه قرار شد فرصتی فراهم شود تا نمایش‌های خیابانی با موضوع شهدا و مضامین مرتبط، بتوانند در پادگان‌ها و فضاهای سازمانی ارتش، روی صحنه بروند.
در سومین مورد از این تفاهم، قرار شد گروه‌های اجرای تعزیه ارتش در فضاهای نمایشی و میادین و فضاهای روباز مختص این نوع نمایش، در ایام سوگواری اجرا داشته باشند.
همکاری دو طرف برای تولید یک اثر فاخر مشترک، نیز جزو مواردی بود که در این جلسه درباره آن گفت‌وگو شد و توافقاتی نیز به عمل آمد که به زودی نام نمایش و سالن اجرای آن اعلام خواهدشد.
همچنین در این جلسه درباره حمایت از نمایشنامه‌های برگزیده جشنواره «نسیم رحمت» با موضوع و نگاه مورد توافق دو طرف، گفت‌وگو شد. جشنواره «نسیم رحمت» از جمله جشنواره‌های برگزارشده توسط ارتش است که امسال هنرمندان شاخص در عرصه نمایشنامه‌نویسی در آن شرکت خواهند کرد.
 همچنین سال جاری، برای تقویت متون نمایشی و جشنواره تئاتر میثاق ۱۴، به نمایشنامه‌نویسان جوان و مطرح کشور نگارش ۲۸ نمایشنامه سفارش داده شده است.
درپایان این جلسه، گفت‌وگوهای اولیه درخصوص احیای سالن‌های ارتش برای اجرای تئاتر و برگزاری کارگاه‌های آموزشی مشترک نیز صورت گرفت و ادامه آن برای بررسی سیستم، مشکلات و تحلیل بیشتر موضوع به جلسات آتی موکول شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ضبط برنامه تلویزیونی نامزد‌های انتخابات میان دوره‌ای مجلس
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • طبیعت چشم نواز ایلام در قاب مستند ایرانگرد
  • همکاری سازمان عقیدتی سیاسی ارتش و اداره کل هنرهای نمایشی برای تولید آثار نمایشی
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد
  • اماکن ورزشی شهرداری یزد از حالت تعطیلی خارج شود
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • تفاهم ارتش واداره‌کل هنرهای نمایشی درحمایت از نمایشنامه‌های برتر
  • گروه های جشنواره هنرهای نمایشی مازندران معرفی شدند
  • معرفی گروه‌های راه یافته به مرحله استانی جشنواره هنر‌های نمایشی