Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، مقررات ملی ساختمان مجموعه ای از ضوابط فنی، اجرایی و حقوقی لازم الرعایه در طراحی، نظارت و اجرای عملیات ساختمانی به منظور تامین ایمنی، بهره دهی مناسب و آسایش افراد و جامعه است. 

در حقیقت مقررات ملی ساختمان، مجموعه ای از حداقل های مورد نیاز و بایدها و نبایدهای ساخت و ساز است که با توجه به شرایط فنی و اجرایی و توان مهندسی کشور و با بهره گیری از آخرین دستاوردهای روز ملی و بین المللی برای آحاد افراد جامعه و کشور تهیه و تدوین شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 طبق اعلام سازمان نظام مهندسی، در دهه اخیر سالانه حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع ساختمان در کشور احداث شده است. با توجه به اینکه اکثر افراد عمده اوقات شبانه‌روز خود را زیر یک سقف می‌گذرانند، ساختمان‌ها قرار است ما را از مخاطراتی همچون گرما، سرما، بارش و تابش مستقیم نور خورشید تا مخاطرات جدی‌تری مانند سیل، زلزله و توفان حفظ کنند.

امروزه در کنار مخاطرات طبیعی مانند سیل و زلزله، مقابله با تهدیدات انسانی از قبیل حملات نظامی و انفجار نیز از جمله دغدغه های نظام مهندسی و پدافند غیرعامل در ساخت و نگهداری از اماکن و بناها به شمار می رود، به همین منظور در تدوین آیین‌های طراحی و اجرای ساختمان‌ها مباحث ۲۲ گانه ای تعریف شده است که از جمله مهم ترین آنها ذیل مبحث بیست و یکم آمده است؛ مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان (پدافند غیرعامل) به مجموعه ای از اقدامات غیر مسلحانه ای گفته می شود که برای ارتقای ملی در مقابل تهدیدها و اقدام های دشمن انجام می شود.

هدف مبحث بیست و یکم مقررات ملی ساختمان این است که سازه بتواند ضعف عملکرد سازه ای خود را در برابر خسارات و تلفات جانی در تهدید های غیرطبیعی به حداقل برساند.

در طراحی شهرها برای ایجاد بستر مناسب در خصوص ساختمان های پدافند غیر عامل برای حفظ جان مردم و کاهش آسیب پذیری شهرها باید مهندسان شهرساز و طراح با همکاری هم این اهداف را اجرا کنند و در طراحی معماری ساختمان، سازه باید به گونه ای باشد که در مقابل بارهای انفجاری هزینه به حداقل برسد.

خبرگزاری ایرنا مرکز تبریز به همین منظور و به مناسبت هفته پدافند غیر عامل با علیرضا شوکتی اسکویی، مجری پروژه تدوین راهنمای مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان که طرح وی به عنوان پروژه برتر کشوری سال ۱۳۹۹ در سازمان پدافند غیر عامل کشور انتخاب شده است؛ گفت وگویی انجام داده است.

 در مورد نحوه انجام پروژه و کسب عنوان برتر سال ۱۳۹۹ کشور توضیح دهید.

برای انجام خدمت سربازی از طریق بنیاد ملی نخبگان اقدام کردم که بعد از معرفی به دانشگاه عالی دفاع ملی، جهت انجام پروژه جایگزین خدمت سربازی به سازمان پدافند غیرعامل کشور معرفی شدم که آنجا پروژه تدوین راهنمای مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان با همراهی اساتید راهنمایی چون مهندس شاپور طاحونی از دانشگاه امیرکبیر و دکتر فتح الله شمسایی از دانشگاه مالک اشتر به اینجانب ابلاغ شد و انجام این پروژه ۱۴ ماه طول کشید.

ارتباط پدافند غیرعامل و مبحث ۲۱مقررات ملی ساختمان را بیشتر دهید.

پدافند غیرعامل، مجموعه ­ای از اقدامات غیرمسلحانه ­ای است که به کارگیری آن­ها، موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری، ارتقاء پایداری ملی، تداوم فعالیت­ های ضروری و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدیدها و اقدام های نظامی دشمن می شود.

برای درک بهتر موضوع یک مثال در مقیاس شهری  و یک مثال در مقیاس کشوری می آورم.

در مقیاس شهری مردم برای افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب پذیری خانه‌های خود در برابر سارقان یکسری اقداماتی مانند استفاده از قفل های مستحکم، درهای ضدسرقت، نصب دوربین و امثال این موارد را خود مردم انجام می‌دهندکه به این اقدامات پدافند غیرعامل گفته می شود؛ لازم است اشاره کنم نقش نیروی انتظامی در جامعه به صورت پدافندی است؛ یعنی در صورت نیاز اقدام مسلحانه انجام می دهد تا شاهد شهری ایمن در برابر تهدیدات سارقان باشیم.

در مقیاس کشوری نیز بعد از اینکه بودجه عمومی کشور ابلاغ شد، حداقل پنج درصد از بودجه برای بحث بنیه دفاعی اختصاص پیدا می کند که بیشترین بخش آن مربوط به مباحث پدافندی (دفاع مسلحانه) و یک قسمت نیز مربوط به پدافند غیر عامل (دفاع غیر مسلحانه) است؛ منظور از مباحث پدافندی توسعه توان موشکی و نظایر این موارد است که همگی در راستای پدافند غیرعامل قرار می‌گیرد تا یک دفاع کامل و همه جانبه در برابر تهدیدات دشمن ایجاد شود بطوری که دشمن جرات نزدیک شدن به استقلال ارضی کشور را نداشته باشد یا اگر بخواهد نزدیک شود آنقدر براش هزینه داشته باشد که برایش مقرون به صرفه نباشد.

پروژه‌ای که انجام دادم، در حوزه‌ پدافند کالبدی بود که توسط معاونت طرح ریزی و نظارت فنی به اینجانب واگذار شد. کالبد یعنی زیر ساخت‌ها و سرمایه‌هایی که در کشور وجود دارد و خدماتی را به مردم ارائه می‌دهد؛ مثل فرودگاه، بیمارستان و نیروگاه که پدافند کالبدی در ذیل پنج رشته تخصصی حوزه معماری، شهرسازی، سازه، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی تعریف می شود که موضوع حفاظت فیزیکی نیز پشتوانه این پنج رشته است.

طبق این طبقه بندی در واقع مبحث بیست و یکم مقررات ملّی ساختمان مکمل پدافند عامل (دفاع مسلحانه) می‌باشد تا شهری ایمن در برابر تهدیدهای غیر طبیعی (انفجار، حملات نظامی، خرابکارانه و امنیتی) که از طریق دشمن در حوزه ساختمان، تاسیسات و محوطه اماکن ایجاد می‌شود، داشته باشیم. یعنی این مبحث صرفاً به تهدیدهای انسان ساز عمدی سخت که اکثراً از طریق انفجار در هوای آزاد یا انفجار سطحی در حوزه ساختمان، تاسیسات و محوطه اماکن ایجاد می شود، می‌پردازد.

در واقع قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان یکسری مقرراتی دارد که یکی از آنها مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان می‌باشد که به بحث ایمنی و امنیت ملی پرداخته است که هدف این مبحث نیز تعیین حداقل ضوابط برای طراحی و اجرای ساختمان، تاسیسات و فضای عمومی ساختمان در برابر این تهدیدات می­ باشد به­ طوری­که با رعایت آن­ها انتظار می ­رود ساختمان­ ها بتوانند حداقل عملکرد سازه ­ای (سطح عمکرد ایمنی جانی) را تامین نموده و خسارات سازه‌ای و تلفات جانی را به حداقل برسانند.

محورهای اصلی مبحث ۲۱ مورد تاکید پدافند غیرعامل، کدام است؟

دامنه کاربرد این مبحث شامل ساختمان­ های جدیدی است که در سه حوزه معماری، سازه و تاسیسات در برابر بارهای ناشی از اصابت غیرمستقیم (هوایی و سطحی) طراحی می­ شوند. اما با این حال در صورت نیاز می­ توان ساختمان­ های متعارف موجود را با استفاده از تحلیل خطر و در نظر گرفتن سود به هزینه، به کمک این مبحث مقاوم و ایمن سازی نمود.

منظور از اصابت غیر مستقیم، انفجار هوایی و سطحی پرتاب انواع گلوله توپ و خمپاره و موشک که با فاصله از ساختمان است. یعنی این مبحث ساختمان‌ها را صرفاً برای فشار انفجار طراحی می‌کند نه برای برخورد مستقیم پرتابه‌ها؛ بنابراین اولین مورد ملاحظات شهرسازی است که در آن به کاهش آسیب پذیری مردم در برابر تهدیدات، تامین کارکرد چندمنظوره شهری، تامین قابلیت مدیریت بحران شهرها در شرایط بحران و تضمین تداوم کارکردهای ضروری مردم در شرایط بحران پرداخته است.

در جمع بندی نهایی از این طرح به چه نکاتی می توان اشاره کرد؟

به طور کلی اجزای سازه ­ای و غیر سازه ­ای در جریان وقوع انفجار رفتارهای متفاوتی را از خود به نمایش می‌گذارند. نوع رفتاری که در آن‌ها اتفاق می‌افتد، به عوامل مختلفی همچون مشخصات بارهای ناشی انفجار، جزییات طراحی و اجرای صحیح یا ناصحیح آن‌ها بستگی دارد. البته باید توجه داشت که هر ساختمان دارای سطحی خاص از مقاومت در برابر انفجار است و اصطلاح طراحی ساختمان جهت مقاومت در برابر بارهای انفجاری در مبحث ۲۱ به معنای سنگرسازی یا ایجاد پناهگاه نیست.

متأسفانه سازه مقاوم در برابر انفجار گاهی به عنوان سازه «ضد انفجار» تلقی می­ شود که این یک اشتباه لغوی است؛ به دلیل اینکه هیچ ­گاه نمی ­توان به سطح مطلق حفاظت در برابر انفجار دست یافت. به عبارت دیگر، همیشه این احتمال وجود دارد که سطح خطر انفجار از مبنای طراحی بیشتر باشد.

به این دلیل تخصیص فضای امن به عنوان بخشی از فضای ساختمان، با عملکرد چند منظوره که به میزان کمتر، در برابر آثار ناشی از انفجار، قرار می‌گیرد در این مبحث الزامی می‌باشد. چون این فضا نسبت به سایر قسمت‌ها، از مقاومت و ایمنی بیشتری برخوردار است زیرا فضای امن حفاظت نسبی افراد را تامین کرده و دارای قابلیت‌هایی از جمله ایمنی بیشتر در برابر ریزش آوار، مقاوم در برابر ترکش‌های ثانویه و حداقل نمودن نفوذ دود و غبار به داخل می باشد.

از دانشگاه عالی دفاع ملی، سازمان پدافند غیرعامل کشور و مرکز مطالعات پدافند غیرعامل که در انجام این پروژه مرا یاری کردند قدردانی می‌کنم؛ این پروژه در حدود ۴۵۰ صفحه است که نتایج آن مورد توجه مرکز تحقیقات راه و ساختمان قرار گرفته و پیشنهاد دادند که این طرح با آرم مشترک سازمان پدافند غیرعامل و مرکز تحقیقات چاپ و منتشر شود.

برچسب‌ها پدافند غیر عامل آذربایجان شرقی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پدافند غیر عامل آذربایجان شرقی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور پدافند غیر عامل آذربایجان شرقی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور مقررات ملی ساختمان سازمان پدافند غیر کاهش آسیب پذیری پدافند غیر عامل پدافند غیرعامل نظام مهندسی ساختمان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۲۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، قانونگذاران اتحادیه اروپا با اکثریت قاطع ۴۸۲ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف، به ایجاد آژانس مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا رای دادند تا از این طریق به تعهد دیرینه خود عمل کرده باشند. این تصمیم بخشی از یک بسته گسترده‌تر است که شامل ممنوعیت تراکنش‌های نقدی کلان در سراسر اروپا نیز خواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا در آخرین جلسه رای‌گیری خود تا پیش از انتخابات پارلمانی ماه ژوئن در روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) قوانین تازه‌ای برای معاملات فوتبال و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال اعمال کردند و این در حالی است که اتحادیه به دنبال ترمیم شهرت خود پس از رسوایی‌های مالی اخیر است.

مرید مک‌گینس، کمیسر و مسئول ارشد خدمات مالی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «پول‌های کثیف موجب تأمین مالی جنایات‌ وحشتناک می‌شود» و در نتیجه «با توجه وضعیت فعلی، لازم بود که یک بهبود قابل توجهی صورت می‌گرفت.»

با توجه به میزان بالای آرای موافق، به نظر می‌رسد که این ضرورت در بین همه طیف‌های سیاسی پارلمان اروپا احساس شده است.

دیمین کارم، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا  از حزب سبزها معتقد است که «تروریست‌ها و کلاهبرداران از خلأهای موجود در قوانین اروپا سوء استفاده می‌کنند؛ پس باید قاطعانه عمل کنیم تا از یک سیستم قوی اطمینان حاصل کنیم.»

پرداخت نقدی بیش از ۱۰ هزار یورو ممنوع!

بر طبق مقررات جدید، بنگاه‌های تجاری از پذیرش یا پرداخت نقدی بیش از ۱۰ هزار یورو برای هر معامله منع می‌شوند. چرا که انبوه اسکناس‌های غیرقابل ردیابی می‌توانند باعث ایجاد سوء ظن در مورد جرایم مالی شود.

در عین حال، برخی از قانونگذاران ادعا می‌کنند که این تصمیم به آزادی مالی افراد لطمه می‌زند. پاتریک بریر از حزب آلمانی موسوم به «دزدان دریایی» خطاب به قانونگذاران پارلمان اروپا گفت: «دستان خود را از پول نقد و ارزهای دیجیتال ما دور نگه دارید. ما دزدان دریایی به این محرومیت مالی خزنده نه می‌گوییم.»

قوانین پولشویی اتحادیه اروپا در حال حاضر هم در مورد مؤسسات بزرگ مالی اعمال می‌شوند و چه بسا بانک‌ها هم اکنون هم موظفند هستند هویت مشتریان خود را تأیید کنند و تراکنش‌های مشکوک را به مقامات مسئول گزارش دهند.

اما این مقررات جدید بخش‌های مبتلابه مانند دلالان آثار هنری، جواهرات و قایق‌های تفریحی لوکس را نیز شامل خواهد شد. این محدودیت‌ها بخش خدمات نوآورانه مانند ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال را نیز پوشش خواهد داد - چرا که قانونگذاران نگران بیت کوین و سایر دارایی‌های ناشناس‌تر برای پرداخت‌های غیرقانونی هستند.

با توجه به اینکه مقدار زیادی از پول‌های مشکوک در دنیای فوتبال جابه جا می‌شود؛ با اصرار نمایندگان پارلمان اروپا، این اقدامات نظارتی و محدود کننده در مورد باشگاه‌های بزرگ فوتبال و کارگزاران آن‌ها نیز اعمال خواهد شد.

فرانکفورت، مقر آژانس مبارزه با پولشویی

یکی از حساس‌ترین موضوعات‌ دیگر در مورد این بسته پیچیده، مساله جغرافیایی بود؛ این که این آژانس جدید ضد پولشویی اتحادیه اروپا قرار است در کجا مستقر باشد.

در نتیجه، پس از یک جلسه استماع عمومی ۱۲ ساعته که آن‌ هم در نوع خود نادر بود؛در نهایت شهر  فرانکفورت آلمان به عنوان مکان منتخب در میان چندین مدعی از جمله پاریس، رم، مادرید، وین، ریگا، ویلنیوس، بروکسل و دوبلین برگزیده شد. این آژانس که تقریباً ۴۰۰ نفر پرسنل خواهد داشت، مستقیماً بر اقدامات ضد پولشویی ۴۰ مؤسسه مالی بزرگ اتحادیه اروپا نظارت خواهد کرد.

این برای نخستین بار است که این مقررات از چارچوب صلاحدید ملی کشورها خارج شده و کمابیش به طور مداوم در سراسر اتحادیه اروپا اعمال می شود. 

پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام تازه، اختلافاتی که تجارت قانونی فرامرزی را دشوار می‌کند و فضای سوء استفاده از سیستم را برای جنایتکاران و تروریست ها فراهم می‌آورد مرتفع شود.

 

الیگارش‌های روس و ضرورت بازبینی مقررات  مبارزه با پولشویی

مقامات اروپایی امیدوارند که مقررات جدید به بهبود شهرت اتحادیه اروپا در خصوص پول‌های کثیف کمک کند و پایانی بر جنجال رسوایی‌های اروپا باشد.

دو عضو اتحادیه اروپا یعنی کرواسی و بلغارستان در حال حاضر در «فهرست خاکستری» گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف قرار دارند و مظنون به پولشویی هستند. مالت نیز به تازگی از این فهرست خارج شده است.

اروپا همچنین با مجموعه‌ای از رسوایی‌های بخش مالی شامل موسساتی مانند «دانسکه بانک» در دانمارک، «آ.بِ.اِل.وِ بانک» در لتونی و «پیلاتوس بانک» مالت مواجه شد.

دانسکه در سال ۲۰۲۲ از سوی نهادهای نظارتی ایالات متحده و دانمارک میلیاردها یورو جریمه شد. این بانک اعتراف کرده بود که حدود ۲۰۰ میلیارد یورو از طریق شعبه خود در استونی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ پولشویی کرده است.

بحث‌های اتحادیه اروپا به دلیل ضرورت اجرای تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین بسیار مهم بود. این نگرانی وجود داشت که الیگارشی‌های ثروتمند روس ممکن است از ساختارهای مالی مشکوک برای دور زدن تحریم‌ها سوء استفاده کنند.

معمولا بسیاری از مقررات جدید پس از سه سال اجرا می‌شوند، اما موارد استثنا نیز وجود دارد.

بنابراین قوانین مربوط به بخش فوتبال پنج سال طول می کشد تا اعمال شود، و آژانس جدید اتحادیه اروپا می‌تواند در اواخر سال جاری میلادی شروع به کار کند - اگرچه قانون آن به طور رسمی در ژوئیه ۲۰۲۵ اجرایی می شود.

 

دیگر خبرها

  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • عملیات «وعده صادق» موجب شادی تمام حق طلبان شد
  • مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰؛ علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل می‌کند؟!
  • سامانه پدافند اس-۵۰۰ چیست؟ آیا می‌تواند علیه موشک‌های هایپرسونیک عمل کند؟
  • درخواست این کشور از پاکستان و سریلانکا برای بازداشت وزیر کشور ایران!