Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-27@04:38:15 GMT

انتشار اخباری از کودتای نظامی در سودان

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۴۵۷۷

انتشار اخباری از کودتای نظامی در سودان

به نوشته خبرگزاری اسپوتنیک، منابع خبری از قبیل «عرب نیوز» و «الحدث» خبرهایی درباره وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند.

طبق این گزارش‌ها، نیروهای نظامی ناشناس به خانه «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان حمله کردند و او اکنون تحت بازداشت خانگی آنها قرار دارد.

بنا بر گزارش الحدث، نظامیان ناشناس همچنین چهار وزیر کابینه سودان و یک نماینده عضو «شورای حاکمیتی» سودان را در ساعت‌های اولیه بامداد دوشنبه (امروز) بازداشت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی منابع رسانه‌ای محلی خبر دادند، تعدادی از مردم ساکن خارطوم پایتخت سودان برای مقابله و اعتراض به تلاش برای کودتای نظامی به خیابان‌ها آمده‌اند.

از سوی دیگر، خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از «مقام‌های سودانی» خبر داد که نیروهای نظامی حداقل پنج مقام ارشد دولتی شامل نخست‌وزیر را تحت بازداشت خانگی قرار داده‌اند.

در بحبوحه خبرها درباره کودتا در سودان، منابع رسانه‌ای از بسته شدن فرودگاه خارطوم پایتخت این کشور خبر داده‌اند.

وزارت اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد که نیروهای نظامی مشترک در حال اعمال فشار بر حمدوک هستند تا وی بیانیه‌ای در تایید کودتا صادر کند. وی طی پیامی از مقر اقامت اجباری‌اش از سودانی‌ها می‌خواهد که به صلح پایبند باشند و برای دفاع از انقلابشان به خیابان بیایبند.

رسانه‌های سودانی از آغاز نشست فوری فرماندهان ارتش سودان برای بررسی تحولات جاری و بازداشت اغلب رهبران ارشد احزاب سیاسی و برقراری تدابیر امنیتی در خارطوم خبر می‌دهند.

در چنین شرایطی، فرستاده ویژه آمریکا به سودان نیز در خصوص گزارش‌های واصله در خصوص کودتای نظامی در سودان ابراز نگرانی کرد

انتشار این خبرها در شرایطی صورت گرفته که اواخر شهریور ماه سال جاری، خبرهایی درباره کودتا در سودان منتشر شده بود.

 تلویزیون رسمی سودان ۳۰ شهریور ۱۴۰۰، ، ناگهان پخش زنده برنامه‌های خود را متوقف و اعلام کرد در این کشور «کودتایی نافرجام» صورت گرفته است.

گمانه‌زنی‌ها درزباره کودتا در سودان در حالی صورت گرفته که این کشور در تاریخ ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ (۲۲ فروردین ۱۳۹۸) پس از تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به اوضاع نابسامان اقتصادی، شاهد عزل «عمر البشیر» رئیس جمهور سابق سودان به دستور ارتش بود.

سودان از ۲۱ آگوست ۲۰۱۹ (۳۰ مرداد ۱۳۹۸) وارد مرحله انتقالی شده که به مدت ۵۳ ماه ادامه خواهد داشت و قرار است اوایل ۲۰۲۴ انتخابات در این کشور برگزار شود. در حال حاضر قدرت بین ارتش، نیروهای مسلح و ائتلاف موسوم به «الحریة والتغییر» تقسیم شده است.

311311

کد خبر 1566788

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سودان کودتای نظامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۴۵۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟

به‌گزارش همشهری آنلاین یک منبع آگاه در گفت و گو با مهر با اعلام این خبر گفت: ۶ نیروی مرزبان ایرانی که ساعتی قبل توسط نیروهای طالبان در جنوب شرق کشور بازداشت شده بودند با انجام اقدامات لازم آزاد شدند.
عصر امروز نیروهای طالبان ۶ مرزبان ایرانی را به بهانه ورود غیرقانونی به خاک افغانستان بازداشت کردند.

کد خبر 847183 برچسب‌ها مرزباني خبر ویژه افغانستان طالبان

دیگر خبرها

  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشتی ازسوی طالبان آزاد شدند
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در شرق کشور
  • اطلاعیه مرزبانی درباره بازداشت ۶ مرزبان توسط طالبان
  • آزادی ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • ۶ مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان آزاد شدند
  • عملیات وعده صادق تنها گوشه‌ای از اقتدار نظامی کشور
  • آغازی برپایان سلطه واشنگتن درنیجر/پیروزی راهبردی مسکودرمصاف باغرب
  • ابراز تمایل نیجر به خرید سلاح از روسیه به موازات برنامه‌ریزی برای خروج نظامیان آمریکا