Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/یزد اخیراً تصاویر مربوط به تخریب سنگ‌نگاره‌های ۳۵۰۰ ساله‌ی کوه ارنان در شهرستان مهریز واکنش‌هایی را در فضای مجازی به همراه داشته است ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این تخریب‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است.

سنگ نگاره‌های ۳۵۰۰ ساله‌ی کوه ارنان مهریز تنها یکی از جاذبه‌های دیدنی شهرستان مهریز است که مورد توجه باستان‌ شناسان و گردشگران زیادی قرار دارد؛ در دامنه شرقی کوه ارنان مشرف به آبگیر خشک شده‌ی دشت ارنان، روی تعدادی از تخته‎ سنگ‏‌هایی که به ابعاد مختلف از کوه جدا شده، نقوشی از حیوانات و انسان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از مجموع  ۲۷ قطعه سنگ یاد شده، یکی از تخته‌سنگ‌ها از بقیه  بزرگ‌تر و نقوش کَنده شده روی آن مفصل‌تر از همه است بنابراین آن را سنگ نگاره اصلی و مابقی را به عنوان سنگ نگاره های فرعی می‌دانند.

این سنگ‌‎‌نگاره‌های کهن برطبق بررسی‏‌های باستان‌شناسی دارای قدیمی‌ترین نقوش است و قدمت آنها به احتمال زیاد به عصر آهن یعنی ۱۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح مربوط بازمی‌گردد.

نقوش و نگاره‌های حک شده‌ی روی این تخته‌سنگ‌ها شامل بز کوهی با شاخ بلند، سگ شکاری، قوچ، صحنه‌هایی از سوارکاران تیر و کمان به دست که در حال شکار هستند، صحنه مردان برهنه در حال ستیز با حیوانی درنده که احتمالاً گرگ یا پلنگ است، مرد برهنه‌ی گرز به دست، مقداری نقوش سمبلیک و نامشخص و خطوط اسلامی است که روی سنگ‌ها با ایجاد ضربه ابزاری فلزی حک شده و در طی زمان زنگار روی آن را پوشانیده ولی کهنه و قدیمی بودن آثار محرز است.

اخیراً تصاویر مربوط به تخریب این سنگ‌نگاره‌ها در فضای مجازی باعث واکنش‌هایی از سوی فرهنگ‌دوستان و علاقمندان به حوزه میراث فرهنگی کشورمان شده ولی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد می‌گوید: این تخریب‌ها به تازگی اتفاق نیفتاده و مربوط به بیش از ۲۰ سال پیش است.

«سید مصطفی فاطمی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا تصریح کرد: براساس نظر باستان‌شناسان، تخریب‌های صورت گرفته تازه نیست و مربوطه چندین سال پیش است ولی هر از گاهی با انتشار تصاویری از آنها، مطالبی در مورد تخریب آنها در فضای مجازی منتشر و اذهان جامعه را مشوش می‌کند.

وی با تاکید بر نظارت دائم تیم‌های یگان حفاظت نیراث فرهنگی بر ابنیه و آثار تاریخی، گفت:برای حفظ و حراست از آثار و بناهای تاریخی و فرهنگی به همکاری و همراهی مسئولان، مردم و ساکنان هر  منطقه بیش از گذشته نیاز مبرم است و مهمترین موضوع در این باره فرهنگ‌سازی در این رابطه است تا به آثار ملی آسیبی وارد نشود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مدیرکل میراث فرهنگی یزد تخريب سنگ نگاره نگاره ها سال پیش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۷۰۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، فاتحی نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه مهریز گفت: در سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مواجه بودیم که ناشی از اقدامات پیشگیرانه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بود.

وی افزود: سال گذشته برای پیشگیری از بیماری هاری به عنوان بیماری مشترک بین انسان و حیوان بیش از هشت هزار قلاده سگ صاحب دار واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان بیماری تب کریمه کنگو را یکی از بیماری‌های بسیار خطرناک دانست و بر مصرف گوشت لیبل دار و خرید از فروشگاه‌ها و قصابی‌های مجاز تاکید کرد.

فاتحی نیا همچنین از افتتاح و بهره برداری ساختمان جدید شبکه دامپزشکی مهریز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ساختمان دامپزشکی مهریز با تلاش دو ساله به مراحل پایانی ساخت رسیده و با زیربنای ۲۸۰ متر تا هفته دولت به بهره برداری می‌رسد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • متلاشی شدن باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه سه هزار ساله در ارومیه
  • خط کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان
  • خط‌کشی ۳۵۰۰ کیلومتر از محورهای مواصلاتی سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۲
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • صدرشیمی، مهریزی شد
  • رشد ۱۰ برابری طرح حوزه راه شهرستان مهریز
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل
  • ۱۱۴ هکتار نخاله‌های ساختمانی طبیعت مهریز یزد را ویران می‌کند
  • تخلفی که در «سنگلج» رخ داده است