Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: برای راه اندازی بازارچه صنایع دستی در بافت تاریخی دهدشت(بلادشاپور) اعتبار لازم را نداریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از  دهدشت ، سید علی احمدزاده ظهر امروز در بازدید از بافت تاریخی دهدشت اظهار داشت: برای مرمت، تملک و ایجاد بازارچه صنایع دستی در این بافت تاریخی کمبود اعتبار داریم که امیدوارم با همکاری مسئولان کشوری اعتبار مورد نیاز تامین شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اقدامات انجام شده برای مرمت بناهای تاریخی بافت تاریخی بلادشاپور را رضایت بخش دانست و افزود: جذب اعتبارات ملی و حمایت از سرمایه‌گذاری در بافت تاریخی دهدشت جزو اولویت‌ها است.

احمدزاده با تاکید بر اینکه فراهم کردن امکانات در بافت تاریخی دهدشت نقش بسزایی در رونق گردشگری شهرستان کهگیلویه دارد، ادامه داد: توسعه صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های توسعه بوده که بایسد مدیران در این زمینه اهتمام داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این بازدید خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از 20 میلیارد ریال برای مرمت بناهای بافت تاریخی دهدشت هزینه شده است.

مجید صفایی هزینه انجام شده برای تملک بافت تاریخی دهدشت را 5 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت:  واگذاری دو بنای تاریخی این بافت به بخش خصوصی و بازدید ارزیابان سازمان یونسکو برای ثبت جهانی کاروانسرای بافت تاریخی دهدشت دو اقدام مهم برای ساماندهی بلاد شاپور در سال 1400 بوده است.

تعامل پایین وزارت میراث فرهنگی و وزارت علوم در آموزش نیروی تخصصی حوزه گردشگریوزیر میراث فرهنگی:گردشگری امروز اردبیل در خور و شایسته این جایگاه نیست + فیلموزیر میراث فرهنگی در اردبیل: حذف بروکراسی‌های "عجیب" در دستور کار است/ فضای باز میراث برای علاقه‌مندگان سرمایه‌گذاری

به گزارش تسنیم، بافت تاریخی دهدشت در تاریخ 27 مرداد 1364 با شماره ثبت 1689 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

بافت تاریخی دهدشت که بر اساس دست‌نوشته‌های تاریخی به دستور اردشیر بابکان و به یاد فرزندش "شاپور"، "بلاد شاپور" نام گرفت، در ضلع جنوبی شهر کنونی دهدشت به وسعت 34 تا 40 هکتار قرار گرفته است.

در سندی که از عصر شاه عباس صفوی در سال 1086 هجری قمری به جا مانده نام این شهر قریه‌الدشت بوده که در زمان حکومت سلجوقیان به اوج رونق خود رسیده است.

با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی این شهر و اینکه کوتاه‌ترین راه میان بنادر جنوبی و اصفهان مرکز حکومت صفویان بود از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.

وجود راه‌های سنگفرش شده و پل‌های متعدد و مرکزیت تجاری آن حکایت از این دارد که شاخه‌های فرعی جاده ابریشم از این شهر عبور می‌کرد.

شهری مذهبی و تجاری که در آمیختگی هنر و مذهب سبب خلق شاهکارهای شگفت‌انگیزی در آن شده است و وجود 7 امامزاده، 2 مدرسه، یک کاروانسرا، 4 مسجد، بازاری بزرگ و منازل مسکونی گواه بر این مطلب است.

انتهای پیام/542/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: سازمان میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بافت تاریخی دهدشت میراث فرهنگی صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: سریال «نون خ» در ترویج صنایع دستی، مناطق گردشگری و آداب و روسوم مردم موفق بود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عزت‌الله ضرغامی صبح امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: جا دارد از سازمان صداوسیما به‌خاطر انعکاس خوب در حوزه صنایع دستی و سنت‌های بومی مردم در سریال نون خ تشکر کنم، در نمایش دادن سبک زندگی مردم و برنامه‌های محلی و سنتی و ترویج این زندگی پاک خیلی موفق بودند و تصور من این است که اگر این‌ها به صورت فیلم‌های کوتاه دربیاید، در حوزه تولید شادی و روحیه برای مردم، می‌تواند خیلی مؤثر باشد.

وی درباره مقایسه موزه ملی با موزه لوور افزود: از من در مورد قیمت بلیت‌ها سوال شده بود و من گفتم رقم ۳۰,۰۰۰ تومان که سال‌ها تغییر نکرده بود، رقمی بسیار پایین و از همه دنیا ارزان‌تر است حتی من گفتم که نمی‌خواهیم خودمان را با موزه لوور مقایسه کنیم که ۲۲ یورو و معادل ۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: خدمات خاصی در موزه لوور داده نمی‌شود و تقریباً همه موزه‌ها شبیه هم هستند و ما کارشناسان خیلی خوبی داریم.

این خبر در حال تکمیل است...

منبع: ایرنا

کد خبر 747457

دیگر خبرها

  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • اجرای ۸۰ طرح مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار شد
  • رسیدگی به بحث فرونشست از برنامه‌های اصلی وزارت میراث فرهنگی است
  • اجرای طرح احیا باغات و بافت تاریخی شهر شاهدیه
  • تقدیر وزیر میراث فرهنگی از سریال «نون خ»
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • ادعای عبور آزادراه قائمشهر_ ساری از محوطه تاریخی پایه علمی ندارد
  • راه اندازی نخستین بازارچه صنایع دستی دربنای تاریخی ملک زاهدان بزودی