Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، چهار کلاهبردار حرفه‌ای در پایتخت توانستند ٣٠ نفر را سرکیسه کنند. ٣٠ مالباخته‌ای که هر کدام پول‌های چند میلیونی به حساب کلاهبرداران واریز کرده بودند. چهار تبهکار در پرونده‌های جداگانه از سوی پلیس پایتخت دستگیر شدند. سه مجرم تحصیلکرده با ادعای قبولی در رشته پزشکی و طراحی سایت جعلی دانشگاه، کلاهبرداری می‌کردند و یکی دیگر از متهمان هم به بهانه سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال از مردم پول می‌گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن‌ها حساب‌شان را پر می‌کردند و متقاضیان ارز و دانشجویان رشته پزشکی نیز پول‌هایشان بر باد می‌رفت. این دو پرونده حالا روی میز ماموران پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفته است.

نخستین پرونده از هشتم شهریور امسال کلید خورد. پرونده‌ای که در آن کلاهبرداران حرفه‌ای دانشجویان پزشکی را سرکیسه می‌کردند. هشتم شهریور امسال مردی ٥٥ساله به پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت مراجعه و از کلاهبرداران شکایت کرد.

مرد میانسال زمانی که در مقابل افسر پرونده قرار گرفت، گفت: «اوایل امسال با مرد جوانی آشنا شدم که مدعی بود می‌تواند پسرم را به دانشگاه سراسری رشته پزشکی ببرد. طبق قراردادی که ما با مرد جوان به نام سهراب بستیم، ٥٤٠میلیون تومان ابتدا پرداخت کردم. ٢٠٠میلیون تومان هم قرار شد پس از آنکه اسم پسرم در سایت دانشگاه ثبت شده بود، پرداخت کنم. این ٢٠٠میلیون تومان را به صورت یک برگه چک دادم.»

شاکی ادامه داد: «بعد از مدتی هم به آدرس سایتی که مرد جوان به من داده بود، رفتم و اسم پسرم به عنوان دانشجوی پزشکی در سایت ثبت شده بود. اما زمانی که برای ثبت‌نام به دانشگاه رفتم، متوجه شدم که سایت جعلی بوده و پسرم در دانشگاه مربوطه پذیرفته نشده است.»

با اعلام این شکایت کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت وارد عمل شده و تحقیقات آغاز شد. در بررسی‌های صورت‌گرفته مشخص شد که به این شیوه و شگرد ١٦ نفر دیگر هم مورد کلاهبرداری قرار گرفته بودند. ٩ نفر آن‌ها به پلیس فتا شکایت کرده و ٦ نفر به پلیس آگاهی رفتند. یکی از آن‌ها نیز در یکی از شهرستان‌ها شکایت خود را مطرح کرده بود.

در ادامه تحقیقات پلیسی مشخص شد اعضای این باند سه مرد تحصیلکرده و جوان هستند. یکی از آن‌ها دکترای ژنتیک، نفر دوم مدرس آموزشگاه و نفر سوم هکر حرفه‌ای سایت است.

اعتراف سردسته باند

بررسی‌ها در رابطه با دستگیری متهمان ادامه داشت. در نهایت سه مرد جوان در عملیاتی ویژه دستگیر شدند. در بررسی‌های صورت‌گرفته، سردسته باند گفت: «به همراه دو نفر از دوستانم تصمیم به کلاهبرداری گرفتیم. یکی از همدستانم در آموزشگاه کنکور کار می‌کند. او دانشجویانی که وضع مالی خوبی داشتند و دنبال قبولی در رشته‌هایی مانند پزشکی بودند، انتخاب می‌کرد. همدستم با این پیشنهاد که شما در دانشگاهی معتبر و رشته دلخواه‌تان پذیرفته می‌شوید، از آن‌ها مبالغ متفاوتی را دریافت می‌کرد. همدست دیگرم که هکر حرفه‌ای است، سایت جعلی دانشگاه مورد نظر را درست و اسم داوطلب را در سایت منتشر می‌کرد. بدین ترتیب آدرس سایت را به خانواده داوطلبان می‌دادیم. آن‌ها با مشاهده اسم فرزندان‌شان در سایت جعلی، مابقی پول را به ما می‌دادند. راز این کلاهبرداری‌ها زمانی فاش شد که خانواده‌ها برای ثبت‌نام به دانشگاه مربوطه رفته و متوجه کلاهبرداری شدند.»

سردار علیرضا لطفی، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: «با اعتراف متهمان این پرونده؛ تحقیقات برای شناسایی سایر مالباختگان احتمالی اعضای باند از سوی کارآگاهان پایگاه هشتم پلیس آگاهی پایتخت ادامه دارد.»

ترفند سرمایه‌گذاری دیجیتالی

پرونده بعدی مربوط به ارز دیجیتال بود. مجرمی که با ترفند خرید ارز دیجیتال از تعدادی از شهروندان کلاهبرداری کرده بود. این پرونده نیز با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتا گشوده شد. او شکایتی مبنی بر کلاهبرداری تحت عنوان خرید ارز دیجیتال مطرح کرد. بلافاصله موضوع در دستور کار پلیس فتای پایتخت قرار گرفت.

شاکی در اظهارات خود به ماموران پلیس گفت: «چند وقت پیش در شبکه اجتماعی تلگرام با شخصی که مدعی بود در زمینه ارز‌های دیجیتال فعالیت دارد و سود‌های کلانی در ازای سرمایه‌گذاری در این زمینه پرداخت می‌کند، آشنا شدم. مدت کوتاهی با او در ارتباط بودم. پس از جلب اعتمادم مبلغ سه‌میلیارد ریال برای سرمایه‌گذاری در زمینه ارز‌های دیجیتال برای او واریز کردم. بعد از واریز پول دیگر پاسخی از او دریافت نکردم و متوجه کلاهبرداری شدم.»

کارشناسان پلیس فتای تهران بزرگ پس از بررسی‌های همه‌جانبه و تلاش بی‌وقفه برای شناسایی مجرم با انجام اقدامات تخصصی و پلیسی و بهره‌گیری از تکنیک‌های مهندسی اجتماعی اطلاعاتی از مجرم به دست آوردند و سرانجام او شناسایی شد.

١٤ شاکی در پرونده

با به دست آمدن هویت متهم و پس از تشریفات قضائی، تیم عملیات این پلیس مجرم را در یکی از محله‌های جنوبی تهران بزرگ دستگیر و به پلیس فتا منتقل کردند.

سرهنگ داود معظمی گودرزی، رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات با اعلام این خبر گفت: «با دستگیری مجرم بیش از ١٤نفر به شاکیان پرونده اضافه شدند. متهم پس از انتقال به پلیس فتا و مواجهه با شاکی به جرم خود اقرار کرد. او گفت که با هویتی جعلی و جلب اعتماد شکات با وعده واهی سود بسیار بالا حدود هشت‌میلیارد ریال کلاهبرداری کرده است.»

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: «ساده‌ترین و موثرترین راه برای مقابله با اقدامات مجرمانه مجرمان سایبری، افزایش سطح آگاهی کاربران نسبت به موضوعات مختلف فضای مجازی بوده و این مهم جز با احساس مسئولیت و برنامه‌ریزی و صرف زمان کافی محقق نخواهد شد. توصیه‌های پلیس فتا را جدی بگیرید. همواره مراقب ترفند کلاهبرداران و سودجویان باشید. در صورت مشاهده موارد مشکوک موضوع را از طریق سایت رسمی پلیس فتا به نشانی www.cyberpolice.ir اعلام کنید.»

منبع: روزنامه شهروند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار حوادث کلاهبرداری اینترنتی پلیس آگاهی پایتخت سرمایه گذاری ارز دیجیتال پلیس فتا رشته پزشکی سایت جعلی مرد جوان بررسی ها حرفه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: بین ۲۳ تا ۲۷ رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقا سلامت در شهر شود.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، مهدی مصری رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن جلسات دانشگاه علوم پزشکی قم همزمان با هفته سلامت برگزار شد، اظهار داشت: سلامت خانواده در دولت سیزدهم به‌صورت ویژه مورد تأکید است که شاخص‌های سلامت موردتوجه است.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: طرح سلامت خانواده ثبت جهانی شده است و سال گذشته طرح سلامت خانواده از پردیسان شروع شده و تا پایان تیرماه تا ۲۰۰ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار خواهند کرد.
 
وی بیان کرد: در طرح سلامت خانواده نگاه مشارکتی و مردمی‌سازی سلامت است که باید پیاده شود.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: یکپارچه‌سازی سلامت موردنظر طرح سلامت خانواده است بستر هوشمندسازی و الکترونیکی شدن نسخ باعث شده بتوانیم به یکپارچه‌سازی در بحث سلامت برسیم در موضوع سرطان یکپارچه‌سازی در دانشگاه علوم پزشکی انجام شده است.
 
وی با اشاره به اینکه طرح سراج توجه به ارتقا سلامت اجتماعی و روانی جامعه سرمایه اجرا می‌شود، گفت: امید آفرینی، نشاط اجتماعی، بهداشت روان، تعامل اجتماعی و سلامت اجتماعی و افزایش کیفیت درمان و ایمنی بیماران مدنظر طرح سلامت خانواده است.
 
دکتر مصری بیان داشت: در استان قم با کمبود متخصص درمانی مواجه هستیم که باید برنامه‌ریزی‌های برای افزایش این متخصص صورت بگیرد که کارهایی انجام شده است و در برخی از تخصص‌ها در یک سال اخیر اتفاقات خوبی در استان قم رخ‌داده است.
 
وی خاطرنشان کرد: بین ۲۳ تا ۲۷ رشته تخصصی در چند سال آینده به دانشگاه علوم پزشکی استان قم اضافه خواهد تا باعث ارتقا سلامت در شهر شود اکنون ۳۰۰ هیأت علمی در دانشگاه علوم پزشکی استان قم وجود دارد که برنامه‌ریزی صورت‌گرفته  ظرف دو سال آینده به ۴۰۰ نفر هیأت علمی برسد.
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه در حوزه پسماند هم برنامه‌ریزی صورت‌گرفته و برنامه مدونی تهیه تدوین شده است، ادامه داد: در جوانی جمعیت نیز دانشگاه علوم پزشکی قم شاخص‌های خوبی کسب کرده است‌.

دیگر خبرها

  • ورزشی‌های ششم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • دستگیری عامل کلاهبرداری سرمایه گذاری اکسیر فارابی
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در اصفهان
  • اجرای نمایش تشریفات ساده در تماشاخانه ماه در عمارت سعدی اصفهان
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی در دانشگاه اراک
  • مهلت انتخاب رشته دکتری تمدید شد
  • ورزشی‌های پنجم اردیبهشت ماه در استان سمنان
  • تمدید مهلت شرکت در جشنواره «خیمه‌شب‌بازی»
  • جزییات پرونده‌های قاچاق دختران/ ماجرای پروژه کینگ چیست؟
  • ۲۷ رشته تخصصی جدید به دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه می‌شود