ضروری است علما و روشنفکران اسلامی منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۸۶۰۳
به گزارش حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، دکتر فاطمه کسرایی، استاد دانشگاه اصول دین در سخنانی در وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی به اهمیت وجود الفت و همگرایی میان مسلمانان اشاره کرد و گفت: امام خمینی رحمت الله علیه می فرمایند مسلمانان باید در اقدامات دشمنان دقت کرده و ببینند که مسائل مورد اهمیت آنها شامل چه موضوعاتی می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
دکتر کسرایی در ادامه وجود اصل اختلاف در میان جوامع بشری را امری طبیعی توصیف کرد و گفت: گاهی وجود عقل و طبیعت بشری چنین امری را اقتضا می کند اما گاهی اختلاف سبب بروز شکاف هایی می شود که اصل و حیات جامعه مسلمان را به خطر می اندازد. همبستگی و وحدت به این معنا نیست که اقلیتهای مذهبی از عقاید خود دست بردارند و عقیده واحدی داشته باشند و یا برادران سنی، شیعه بشوند و شیعیان، سنی بلکه مقصود از وحدت این است که همه افراد و گروههای یک جامعه با بهرهگیری از عوامل وحدت و همبستگی در مقابل سیاستهای خصمانه دشمن مشترک، متحد شوند و از اختلافات غیر معقول پرهیز کنند و بتوانند اختلافات خود را با تبادل اندیشه حل کنند. علما و اندیشمندان جوامع مسلمان باید بدانند که اتحاد نخ تسبیحی است که مهرهها را در کنار هم نگه میدارد و ارتباط منظمی بین آنها برقرار میکند و آنها را از پراکندگی و دورافتادگی حفظ و از گم شدن حفظ می کند. اگر این نخ تسبیح پاره شود، انسجام مهره ها گسسته شده و هر یک به جایی میفتند. حضرت علی علیه السلام میفرمایند به جمعیت عظیم مسلمانان بپیوندید که دست خدا با جماعت است.
او در ادامه افزود: وحدت و انسجام همچنین یکی از دغدغههای پیامبر اکرم (ص) در زمان حیات سیاسی و اجتماعی شان بوده به همین منظور در اوایل حکومت شان در مدینه پیمانهایی را منعقد کردند که تاثیر به سزایی در تقویت پایههای حکومت ایشان داشته است. از جمله پیمان با مردم مدینه اعم از مسلمان و غیر مسلمان و یا پیمان برادری میان مسلمانان اعم از مهاجرین و انصار. خداوند در آیه 101 سورهی مبارکهی آل عمران میفرماید: چگونه کفر میورزید با اینکه آیات خدا بر شما خوانده میشود و پیامبر او میان شماست و هرکسی به خدا تمسک جوید، قطعا به راه راست هدایت شده است. خداوند پیامبر را به عنوان یک الگو و اسوه حسنه قرار داده است و میفرماید:« ولو کنت فظا غلیظ القلب لا انفضوا من حولک». اگر تندخو و سخت دل بودی، قطعا از پیرامون تو پراکنده میشدند. حضرت علی علیه السلام به عنوان تربیت یافته مکتب نبوی، یکی از مصداقهای کوشا در ایجاد انسجام اسلامی بودند و اقداماتی را هم در این زمینه انجام دادند از جمله اینکه ایشان با خلفا روابط خانوادگی داشتند. در نماز جماعت ایشان حاضر میشدند و در حل مسایل و مشکلات روز با خلفا همکاری میکردند تا مبادا مشکلات داخلی، جهان اسلام را در برابر جهان کفر ناتوان کند.
دکتر کسرایی در ادامه افزود: مقام معظم رهبری میفرمایند آن کسی که علنا و آشکارا مقدسات فرقهای از طرف مسلمین را به باد اهانت میگیرد، خواست استکبار را محقق می کند. از نظر نظام و از نظر مقام معظم رهبری، اهانت به مقدسات یکدیگر خط قرمز است. ایشان اقدامات مهمی را برای ایجاد وحدت انجام داده و فرمایشات و توصیههای ارزندهای را به همه مسلمین در این زمینه ارائه نموده اند. به عنوان مثال توصیه نموده اند که در حج با کسانی که شیعه نیستند، نماز بخوانید. یکی از مواردی که در حج خیلی مهم است، مسالهی الفت و برادری است. یک اقدام عملی دیگر رهبر معظم انقلاب در زمینه ایجاد وحدت، فتاوای ارزشمندی است که داشتند. ایشان توهین به زنان پیامبران و نمادهای برادران اهل تسنن را حرام دانستند. بنابراین یکی از موارد رعایت آداب اختلاف، توجه به همین نکات است. عیب گویی، فحاشی و شمشیر به روی هم کشیدن کمک کردن به دشمنان اسلام است که هم دشمن شیعه و هم دشمن اهل سنت هستند.
این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: نکته دیگر در ایجاد وحدت و رعایت آداب اختلاف، زمانشناسی و گذر از گذشته است. مقام معظم رهبری میفرمایند اگر کسی مخلصا لله احساس میکند که باید امروز بین برادران، برادری واقعی و عملی باشد، باید کوشش کند که گذشته را به یاد نیاورد. مسلمانان باید سعی کنند از طرح مسایل اختلاف آفرین و تفرقه افکن بپرهیزند. هم سنی و هم شیعه باید بر این نقطه اتحاد تکیه کنند. به فرمایش رهبری، ضروری است علما و روشنفکران اسلامی منشور وحدت اسلامی را تنظیم کنند تا از طریق آن، هر کسی نتواند دیگران را متهم به خروج از اسلام نماید و تکفیر کند. بنابراین علما در این زمینه وظیفهی بزرگی دارند. به عنوان نمونه، میرزای شیرازی مرجع بزرگ شیعیان یکی از کسانی است که تلاشهای بسیاری را در راه وحدت انجام داده است و یا شیخ شلتوت از بزرگان اهل سنت، محقق، مفسر، فقیه اصولی و از موسسان دارالتقریب، هم از مدافعان و از فعالان وحدت شیعه و سنی بوده است.
او در پایان افزود: وحدت مسلمانان جهان از مسائل ضروری جوامع اسلامی است و همه باید بر محوری جامع و فراگیر که تمامی مذاهب و اندیشههای دینی آن را قبول داشته باشند، گرد هم آیند و یکپارچه و هماهنگ حرکت نمایند. وجود مقدس پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله مناسبترین محور وحدت مسلمانان است. زیرا آن حضرت بنیانگذار نهضت اسلامی است و مسلمانان موظف هستند از رهنمودهای ایشان پیروی کنند. سیره پیامبر اکرم صلوات الله علیه به ویژه سیرهی تربیتی ایشان، سهم عمدهای در وحدت جامعهی اسلامی داشته و دارد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: کنفرانس1400
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۸۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مردم فلسطین، نیازمند دوراندیشی دولتهای مسلمان
نشیب نامین، رییس اجرایی مرکز مسلمانان رواندا در گفتگو با خبرگزاری تقریب با تاکید بر اینکه اسرائیل در ماههای اخیر مهم ترین بازیگر بحران ساز منطقه خاورمیانه بوده است، اظهار داشت: در طول تاریخ چندین دهه ای مناقشه میان اسرائیل و مردم فلسطین هیچ گاه شرایط مانند وضعیت کنونی، خطیر و هزینه ساز نبوده است. مردم مسلمان فلسطین بیش از هر وقت دیگری نیازمند سیاست و دوراندیشی کشورهای مسلمان هستند. کشورهایی که برای تحقق اهداف همگرایانه خود سازمان ها و نهادهای منطقه ای میان خود به وجود آورده اند.
نشیب نامین ادامه داد: اما سازوکارهایی که دولتهای اسلامی از طریق نهادهای همکاری ایجاد کرده اند، تاکنون اقدام عاجلی برای جلوگیری از اقدامات نظامی اسرائیل به عمل نیاورده است. این در حالی است که در سیاست خارجی کشورهای اسلامی باید ارزشهای دین اسلام معیار باشد نه گرایش ها. امروزه با توجه به توانمندی امت اسلامی و فقدان وحدت در جهت گیری سیاسی دولت های اسلامی، امت اسلامی بر سر دوراهی قرار گرفته است، به طوری که یا وحدت و همبستگی اسلامی را ایجاد و بر استمرار و عملیاتی شدن آن متمرکز شوند یا منافع ملی و سرزمینی خود را ترجیح دهند.
او با بیان اینکه ترجیح منافع سیاسی نتیجه ای جز شکست در پی نخواهد داشت، افزود: برای عملیاتی شدن وحدت امت اسلامی و وحدت در سیاستگذاری دولت های اسلامی می توان انگیزه ها وزمینه های متعددی را مطرح کرد. اما در حال حاضر هیچ انگیزه ای بالاتر از موضوع فلسطین مطرح نیست. زیرا شکست مردم فلسطین و پیروزی اسرائیل در بیرون راندن مردم مسلمان از سرزمین شان معنایی جز شکست همه کشورهای جهان اسلام ندارد.
نشیب نامین ادامه داد: هر یک از کشورهای مسلمان منافع خود را در افزایش توان سیاسی و اقتصادی و در نتیجه نفوذ و دامنه قدرت خود می بینند اما این امر چگونه می تواند اتفاق بیفتد در حالی که در منطقه و جغرافیای منحصر به خودشان، اسرائیل می تواند تا این اندازه نفوذ کند و به اهداف اشغالگرانه اش بپردازد. بنابراین کشورهای مسلمان راهی ندارند جز اینکه زیر پرچم توحید اسلامی جمع شوند و از قرآن و عترت تاسی کنند. این وجهی از وجوه اندیشه اسلامی است؛ که نه به دلیل فشارهای پیرامونی همچون منافع سرزمینی و اقتصادی بلکه به دلیل پایه های ایدئولوژیکی آن تحقق پذیر است.