Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:27:52 GMT

فراز و نشیب‌های اجرای قانون بیمه همگانی سلامت

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۸۹۴۹۴

فراز و نشیب‌های اجرای قانون بیمه همگانی سلامت

مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایران، فراز و نشیب‌های اجرای قانون بیمه همگانی سلامت را تشریح کرد.

به گزارش ایسنا، داوود حاج قاسمعلی با تبریک به مناسبت هفته بیمه سلامت، گفت: پوشش بیمه پایه سلامت در ایران فراز و نشیب بسیار زیادی داشته است، به طوری که پس از سال ۷۴ که قانون بیمه همگانی خدمات درمانی مصوب شد و سازمان بیمه خدمات درمانی شکل گرفت؛ سازمان مکلف شد که اقشار فاقد بیمه را تحت پوشش قرار دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه در ابتدا طبق قانون مصوب، روستاییان تحت پوشش قرار گرفتند، افزود: همچنین گروه سایر اقشار که بیمه گذار خاص دارند، همانند بیمه شدگان بنیاد شهید، دانشجویان و طلاب نیز بر اساس قانون تحت پوشش قرار گرفتند؛ ضمن اینکه جمعیت خویش فرما که خود حق بیمه را پرداخت می‌کنند نیز ذیل چتر حمایتی سازمان قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: طی این سال‌ها سازمان به تناسب تصمیمات قانونگذار یا دولت‌های وقت، اقداماتی را در خصوص موارد گفته شده انجام داد که در برخی شرایط دچار تغییراتی شد، به عنوان مثال قبل از سال ۷۶ روستاییان به صورت داوطلبانه تحت پوشش سازمان قرار می گرفتند، اما در همین سال قانون پوشش عمومی روستاییان اجرا شد و با همکاری بسیج و سازمان ثبت احوال افتتاح پوشش بیمه روستاییان در کرمان صورت گرفت.

حاج قاسمعلی تاکید کرد: در سال ۸۴ با بودجه قابل قبولی که دولت وقت اختصاص داد، کارت های بیمه روستاییان تبدیل به دفترچه روستاییان و عشایر گردید؛ لذا با هماهنگی با وزارت بهداشت و تفاهم نامه‌های منعقد شده، چون در روستاها بخش خصوصی فعال برای خدمات رسانی نداشتیم، تفاهم نامه‌ای با وزارت بهداشت امضا شد و این وزارتخانه مکلف گردید که بر اساس مفاد تفام نامه پزشک و ماما در روستاها مستقر کند.

وی با بیان اینکه سیستم نظام ارجاع روستاییان و پزشک خانواده در این مقطع شکل گرفت، گفت: بدون شک روستاییان از حالت مهجور و کم برخوردار در زمینه خدمات سلامت خارج شده و در شرایط بهتری قرار گرفتند؛ به طوری که بیش از ۹۰ درصد خدمات مورد نیاز روستاییان در روستاها تامین می شود.

وی با اشاره به اینکه طی سال های گذشته ارایه خدمات به گروه خویش فرما طبق سیاست های دولت وقت صورت گرفته است، افزود: در برخی شرایط  فرد با دفترچه خویش فرما و پرداخت حق بیمه روی تخت بیمه می شد، اما این مساله در مقطعی تبدیل به بیمه بستری شهری و خدمات رایگان شد؛ این درحالی است که این موضوع در شرایطی نیز تبدیل به بیمه ایرانیان گردید، البته در سال ۹۳ و در نهایت بیمه سلامت همگانی به وجود آمد.

حاج قاسمعلی ادامه داد: در حال حاضر نیز بیمه سلامت همگانی در اختیار مردم قرار می گیرد، ضمن اینکه در کنار این مساله بیمه ایرانیان نیز که ۱۰۰ تا ۵۰ درصد حق بیمه آن توسط فرد پرداخت می‌شود؛ نیز به مردم خدمات ارایه می کند، البته بیمه سلامت همگانی  محدود به دریافت خدمات در بیمارستان های دولتی است؛ اما افراد تحت پوشش بیمه ایرانیان می توانند از خدمات بخش خصوصی نیز استفاده کنند؛ هر چند از سال ۹۸ با توجه به محدودیت منابع قانون ارزیابی وسع مصوب و ابلاغ شد.

او گفت: طبق این قانون افرادی که از هیچ پوشش بیمه ای برخوردار نبودند، در صورتی که متقاضی استفاده از خدمات بیمه بودند؛ باید با مراجعه به دفاتر پیشخوان و یا سایت سازمان درخواست خود را اعلام کرده و در صورت تمکن مالی تمام حق بیمه توسط  فرد پرداخت می‌شود، یا اینکه در صورت عدم توانایی مالی در چرخه ارزیابی وسع بررسی شده و با توجه به شاخص‌ها دهک خانوار فرد تعیین می‌شود؛ لذا فرد یا بیمه رایگان دریافت می‌کند، یا اینکه با پرداخت ۵۰ یا ۱۰۰ درصد حق بیمه می‌تواند از دفترچه بیمه ایرانیان استفاده کند.

بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت، وی تاکید کرد: با همه‌گیر شدن بیماری کرونا و ایجاد مشکلات اقتصادی برای مردم و با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در آبان سال ۹۹ ارزیابی وسع متوقف شد، لذا مقرر گردید امکان استفاده از بیمه سلامت همگانی برای تمامی مردم با شرط مراجعه به بخش دولتی و عدم پرداخت حق بیمه به صورت رایگان  فراهم شود، بنابراین ارزیابی وسع تنها برای افرادی انجام می شود که متقاضی استفاده از خدمات بخش خصوصی بوده و ادعای عدم تمکن مالی داشته و باید بررسی‌های لازم درباره آنها انجام شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سازمان بیمه سلامت کروناویروس بیمه سلامت همگانی بیمه ایرانیان قرار گرفتند ارزیابی وسع پوشش بیمه تحت پوشش حق بیمه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۸۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۶ هزار زوج نابارور در لرستان

محسن اسدبیگی با اشاره به اینکه در راستای ماده ۴۳ قانون جمعیت و خانواده نزدیک به ۶ هزار زوج نابارور در سطح استان شناسایی شده است، اظهار کرد: از ۶ هزار زوج نابارور ۱۳۸۱ نفر به عنوان نابارور در سامانه نشاندار شده‌اند.
به گفته وی اداره کل بیمه سلامت استان در حال حاضر با دو مرکز درمان ناباروری خصوصی شفا و غیر دولتی جهاد دانشگاهی جهت ارائه خدمات تخصصی سطح دوم درمان ناباروری قرارداد دارد.
مدیرکل بیمه سلامت لرستان گفت: در حال حاضر دخواست و دریافت خدمات ناباروری بصورت الکترونیک در سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت انجام می‌شود.
اسد بیگی با اشاره به اینکه تاکنون ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان در قالب ۸ میلیارد تومان بابت اسناد خدمات ناباروری به مراکز درمان ناباروری و ۳ میلیارد تومان بابت اسناد سرپایی به زوجین نابارور پرداخت شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شناسایی ۶ هزار زوج نابارور در لرستان
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای افراد قطع عضو
  • پوشش بیمه‌ای تجهیزات دست و پای کربنی
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی
  • اجرایی شدن پوشش بیمه‌ای دست و پای کربنی
  • الزام مراکز طرف قرار داد بیمه سلامت به ارائه خدمات پوشش بیمه‌ای
  • «خدمات رایگان درمانی» برای تمام کودکان/ مشوق‌های طرح جوانی جمعیت
  • اجرای طرح «روز دفتر مدرسه» در آموزش و پرورش سمنان/ کار معلم در هیچ زمانی فراز و نشیب نداشته و معلم همیشه معلم است
  • بیمه سلامت متولی امر بیمه همگانی است