Web Analytics Made Easy - Statcounter

اینتل و AMD دو مورد از بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری هستند و تراشه‌هایی را تولید می‌کنند که در میلیون‌ها رایانه، کارت گرافیک، سِروِر و دستگاه‌های دیگر به کار می‌روند. حال می‌خواهیم بدانیم تفاوت میان این دو غول صنعت فناوری در چیست؟ با ما همراه باشید.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام پاساریا، در این پست تفاوت‌های اینتل و AMD در حوزه‌های اصلی را شرح می‌دهیم و می‌گوییم دفعه‌ی بعدی که می‌خواهید برای خرید لپ تاپ اقدام کنید، بهتر است به کدام شرکت اعتماد کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های اصلی

اینتل از سال 1968 فعالیت خود را آغاز کرد و به رشد خود ادامه داد و زمانی بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی تراشه‌های نیمه‌هادی بود (در حال حاضر بعد از سامسونگ در رتبه‌ی دوم قرار دارد). قطعات اینتل به لطف موفقیت چشمگیر تراشه‌های معماری x86 آن در اکثر رایانه ها وجود دارند، چه سیستم عاملشان ویندوز باشد و چه macOS.

AMD به هیچ وجه به بزرگی اینتل نیست، اما همچنان در بازار معماری‌های مجموعه دستورالعمل x86 (یعنی همان لپتاپ‌ها و رایانه‌های رومیزی‌ای که همه هر روز استفاده می‌کنیم) بزرگ‌ترین رقیب اینتل به شمار می‌آید. AMD‌ همچنان بر سر سهم بازار پردازنده‌های رایانه‌های شخصی با اینتل رقابت می‌کند و از سال 2006 که شرکت فناوری ATI را اکتساب کرد، در بازار کارت‌های گرافیک و چیپست‌ها هم با Nvidia رقابت دارد.

AMD به طور کلی ارزان‌قیمت‌تر است و اینتل عملکرد بهتری دارد، اما این قاعده‌ای نیست که همیشه صدق کند و از آنجا که هر شرکت مدام قطعات بیشتری عرضه می‌کند، برتری‌شان نسبت به یکدیگر هر چند ماه و هر چند سال عوض می‌شود.

AMD اخیراً به علت آن که پردازنده‌های رایزن سری 7 و 9 آن عملکرد بهتری نسبت به اینتل داشته‌اند محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. این دو سری پردازنده طبق همه‌ی معیارهای سنتی نسبت به سری i7 و i9 اینتل برتری دارند. 

این تفاوت به آن معنا نیست که اینتل فرسنگ‌ها از AMD عقب‌تر است و به همین دلیل برای تجربه‌ی استفاده از رایانه یا بازی شما مشکل‌ساز خواهد بود، اما نمی‌شود بنچمارک‌های اخیر را نادیده گرفت که برتری پردازنده‌های AMD را نسبت به پردازنده‌های مشابه اینتل تأیید می‌کنند.  

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های پردازنده‌ها

سری جدید پردازنده‌های اینتل تراشه‌های نسل 11 هستند که راکت لیک (Rocket Lake) نام گرفته‌اند. به تبع چند سال اخیر، می‌توانید هنگام خرید لپ تاپ یا رایانه رومیزی خود از میان پردازنده‌هایi3، i5، i7 و i9 انتخاب کنید و هرچه عدد آن بالاتر می‌رود، عملکردش بهتر می‌شود و قیمتش هم افزایش می‌یابد.

در مقابل، پیشرفته‌ترین پردازنده‌های AMD در حال حاضر مجموعه‌ی نسل چهارم رایزن هستند که در ادامه‌ی اولین مجموعه‌ی فوق‌العاده‌ی رایزن که در سال 2016 به بازار عرضه شد ساخته شده است. درست مانند اینتل، هم برای لپتاپ و هم برای رایانه‌ی رومیزی می‌شود سطوح عملکرد متفاوتی انتخاب کرد: رایزن 3، رایزن 5، رایزن 7 و رایزن 9 به‌ ترتیب طیف ارزان‌ترین و کم‌قدرت‌ترین تا گران‌ترین و پیشرفته‌ترین پردازنده‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. 

کدام بهتر است؟ واقعاً بستگی دارد که از سیستم رایانه‌ی خود چه انتظاری دارید و می‌خواهید چقدر هزینه صرف کنید: تراشه‌های AMD معمولاً هسته‌های بیشتر و تردهای (thread) بیشتری دارند و تراشه‌های اینتل در مقابل از نرخ کلاک (clock speed) بیشتری برخوردارند. علاوه بر آن، این دو شرکت رویکردهای معماری متفاوتی به گرافیک مجتمع دارند که این مسئله تنها وقتی مهم می‌شود که نخواهید کارت گرافیک جدایی نصب کنید.

اگر قیمت پردازنده برایتان مهم نیست، در نظر بگیرید که بسته‌های پردازنده تردریپر 3990X  (Threadripper) شرکت AMD که قیمتشان بیش از 4 هزار دلار یا 3 هزار و پانصد پوند است در کمال حیرت 64 هسته دارند و با اختلاف قدرتمندترین پردازنده‌ای به حساب می‌آید که در Geekbench  ثبت شده و امتیاز عملکرد چندهسته‌ای بیشتر از 25,000 آورده است.  

وقتی گزینه‌های معقول‌تر و محبوب‌تر را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که پردازنده Core i7-11700K شرکت اینتل به قیمت 350 دلار یا 300 پوند امتیاز چندهسته‌ای 9,840 و Ryzen 7 5800X شرکت AMD با همان قیمت امتیازی بیشتر از 10,200 آورده است.

اینتل در برابر AMD: تفاوت‌های محصولات دیگر

از آنجا که AMD شرکت ATI را اکتساب کرده، در محصولاتش کارت گرافیک هم عرضه می‌کند، اما اینتل به طور مستقیم در این حوزه فعالیتی ندارد (البته اینتل تراشه‌های گرافیک مجتمع را به عنوان بخشی از واحدهای پردازنده‌اش تولید می‌کند). AMD در حوزه‌ی کارت گرافیک هم از نظر سهم بازار دوم است و این بار Nvidia رتبه‌ی اول را در دست دارد. اما AMD باز هم از ویژگی‌های مطلوبی برخوردار است.

یک حوزه که AMD بدون شک در آن بازار را تحت نفوذ خود دارد حوزه‌ی کنسول‌های بازی است. تراشه‌های سفارشی AMD هم در پلی‌استیشن سونی و هم در اکس‌باکس سری اکس و سری اس استفاده می‌شوند. این درحالیست که اینتل سهمی از این بازار ندارد، بنابراین در این حوزه دوراهی‌ای برای انتخاب میان اینتل و AMD وجود ندارد.

اینتل نسبت به AMD به پروژه‌های آزمایشی بیشتری می‌پردازد و ساخت فناوری‌های پوشیدنی، پهپاد، سیستم‌های خودران و انواع فناوری‌های دیگر را امتحان کرده است و البته از آنجا که غول فناوری است، برای چنین پروژه‌هایی بودجه دارد.

این دو شرکت از بعضی جهات بسیار متفاوتند، اما در مهم‌ترین حوزه ــ حوزه‌ی پردازنده‌های رایانه‌ی رومیزی و لپتاپ ــ از هر وقت دیگری به هم شباهت بیشتری دارند. می‌توانید با اطمینان خاطر از هر دو تولیدکننده خرید کنید، اما پیش از خرید بنچمارک‌های پردازنده‌ها و قیمت‌هایشان را در اینترنت با هم مقایسه کنید تا تصمیم آگاهانه‌تری بگیرید.

برگرفته از مطالب وبسایت از پاساریا

بزرگ‌ترین مرجع عرضه لپ تاپ استوک، اپن باکس و آکبند در ایران

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اينتل پردازنده AMD پردازنده ها کارت گرافیک ی پردازنده اینتل و AMD بزرگ ترین رایانه ی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۰۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی

تلویزیون جزو آن دسته از لوازم الکترونیکی است که جزو ضروریات منزل به حساب می‌آید. برای خرید تلویزیون ای ای دی در بازار ایران گزینه‌های نسبتا زیادی وجود دارد. این گزینه‌ها را می‌توان به تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای، چینی و ایرانی تقسیم کرد. امروزه، با قوانین وضع شده، تلویزیون‌های ژاپنی و کره‌ای کمترین سهم را از بازار تلویزیون ایران دارند. قیمت تلویزیون ال ای دی ساخت کشورهای مذکور بسیار بالا است. این موضوع در کنار نبود خدمات و قطعات باعث می‌شود انتخاب آن‌ها معقول و منطقی نباشد. تلویزیون‌های چینی مانند TCL نیز از نظر کیفیت تفاوت چندانی با تلویزیون های ساخت داخل ندارند. بنابراین، با در نظر گرفتن قیمت انواع تلویزیون می‌توان به این نتیجه رسید که خرید تلویزیون از یک برند معتبر داخلی بهترین گزینه پیش روی کاربر ایرانی است. در ادامه چند تولیدکننده‌ی معتبر و فعال تلویزیون در ایران را معرفی می‌کنیم.

شرکت انتخاب الکترونیک

شرکت انتخاب الکترونیک که کارخانه‌ی آن در اصفهان است یکی از فعال‌ترین تولیدکنندگان تلویزیون در ایران محسوب می‌شود. انتخاب الکترونیک در حال حاضر با دو برند اصلی دوو و اسنوا در بازار تلویزیون حضور دارد. قیمت تلویزیون دوو کمی از قیمت تلویزیون اسنوا بیشتر است. این شاید به دلیل قدیمی‌تر بودن برند دوو باشد. انتخاب الکترونیک در مزایده‌ای موفق به خرید امتیاز بخش لوازم خانگی دوو شد و از آن زمان محصولات بسیاری تحت برند اصالتا کره‌ای روانه‌ی بازار کرده است. چه تلویزیون دوو را خریداری کنید چه سراغ تلویزیون اسنوا بروید، شرکت انتخاب سرویس پشتیبانی محصول شما را بر عهده خواهد داشت. انتخاب سرویس برای هر دو برند تلویزیون اسنوا و دوو گارانتی ۲۴ ماهه را در نظر گرفته است.

شرکت مادیران و تلویزیون ایکس ویژن

شرکت با سابقه‌ی ماشین های اداری ایران، مادیران که مدت‌ها به عرضه و پشتیبانی برند ال‌جی در ایران مشغول بود از ۱۳۸۵ برند ایکس ویژن را به ثبت رساند. در سال ۱۳۹۷ کارخانه‌ی تولید محصولات خانگی مادیران در هشتگرد پایه‌گذاری شد و این شرکت تصمیم گرفت با برند ایکس ویژن در سطح گسترده‌ای فعالیت خود را ادامه دهد. امروزه لوازم الکترونیکی و خانگی بسیاری تحت این برند در بازار وجود دارد که از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. تلویزیون ال ای دی هوشمند ایکس ویژن یکی از این محصولات است که پشتیبانی بسیار قوی مادیران را دارد. مادیران نیز مانند انتخاب الکترونیک تلویزیون‌های خود را تا دو سال گارانتی می‌کند.

سام الکترونیک و تلویزیون‌های سام

سام الکترونیک که سال‌ها عرضه و پشتیبانی تلویزیون های سامسونگ را برعهده داشت، با اخراج برند کره‌ای، فعالیت خود را تحت برند سام ادامه داد. اگر قصد خرید تلویزیون ساخت داخل داشته باشید، انواع تلویزیون ال ای دی سام در ابعاد ۳۲ تا ۶۵ اینچ می‌توانند پاسخگوی نیاز شما باشند. تلویزیون SAM نیز به عنوان یک برند داخلی کیفیت مطلوبی داشته و با گارانتی ۲۴ ماهه سام سرویس عرضه می‌شود.

گلدیران و برند جی پلاس

جی پلاس نتیجه‌ی اخراج برند کره‌ای ال جی است. گلدیران با کوله باری از تجربه حاصل از سال‌ها عرضه و خدمات تلویزیون‌های ال‌جی، با ممنوعیت واردات رسمی این برند، دست به کار شد و برند جی پلاس را ثبت کرد. تلویزیون جی پلاس که ساخت ایران و محصول شرکت گلدیران محسوب می‌شود، در ابعاد ۳۲ تا ۷۵ اینچ در بازار وجود دارد. قیمت تلویزیون جی پلاس با در نظر گرفتن کیفیت آن معقول به نظر می‌رسد. ضمن اینکه تلویزیون ال ای دی جی پلاس از گارانتی رسمی ۲۴ ماهه‌ی گلدیران بهره می‌برد.

تلویزیون شهاب

شهاب یکی از اصیل‌ترین برندهای ایرانی در زمینه‌ی لوازم صوتی تصویری است که بیش ۶ دهه از شروع فعالیت آن می‌گذرد. این شرکت قدیمی به خوبی توانسته است خود را با پیشرفت‌های روز صنعت تلویزیون همگام کرده و تلویزیون‌های هوشمند 4K خود را با کمترین قیمت روانه‌ی بازار کند. اگر به دنبال ارزان ترین تلویزیون ایرانی هستید، شهاب برای شما گزینه‌های جذابی دارد. ارزانی شهاب البته به معنای بی‌کیفیت بودن آن نیست. برای نمونه، تلویزیون شهاب مدل SH1015K یک تلویزیون هوشمند ۸۶ اینچی است که در نوع خود کم‌نظیر است. شهاب نیز مانند سایر تلویزیون‌های ایرانی گارانتی رسمی دو ساله دارد.

خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل

برای خرید بهترین تلویزیون ساخت داخل باید به چند نکته توجه کنید. اول اینکه ابعاد تلویزیونی که می‌خرید باید با فضایی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد هم‌خوانی داشته باشد. درست است که همیشه ابعاد بزرگتر جذاب‌تر است؛ اما قیمت تلویزیون بستگی زیادی به ابعاد آن دارد. اگر یک تلویزیون ۵۰ اینچ برای فضای شما کافی است، پیشنهاد می‌کنیم کمتر از۲۰ میلیون هزینه کنید و یک تلویزیون هوشمند ایرانی با رزولوشن 4K بخرید؛ چرا که همین تلویزیون در ابعاد ۷۵ اینچ حدود ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد.

نکته‌ی دیگر هوشمند بودن تلویزیون است. امروزه هوشمند بودن تلویزیون به یک ویژگی اساسی تبدیل شده است. انواع تلویزیون ال ای دی قابلیت دریافت شبکه‌های دیجیتال را دارند؛ اما همه‌ی آن‌ها به اینترنت وصل نمی‌شوند. برای این که بتوانید به اینترنت وصل شده و از برنامه‌های شبکه‌ی خانگی بهره ببرید باید سراغ تلویزیون اندرویدی بروید. قیمت تلویزیون اندرویدی کمی بیشتر از مدل‌های معمولی است؛ اما این تفاوت قیمت قطعا به کارایی بیشتر آن می‌ارزد.

با عرضه‌ی تلویزیون‌های 8K در حال حاضر رزولوشن 4K یک استاندارد محسوب می‌شود و خرید تلویزیون جدید با رزولوشنی پایین‌تر از آن منطقی به نظر نمی‌رسد. پس اگر به تماشای فیلم و فوتبال با کیفیت خیلی بالا علاقه‌مند هستید سعی کنید دست‌کم سراغ کیفیت UHD رفته و از خرید تلویزیون FHD خودداری کنید.

خرید تلویزیون ایرانی با کمک زومیت

برای خرید تلویزیون ایرانی می‌توانید از سایت زومیت کمک بگیرید. بخش محصول زومیت دیتابیس عظیمی از انواع تلویزیون را در خود جای داده است. شما در این بخش می‌توانید اطلاعات جامعی از مشخصات فنی، تصاویر و نظرات کاربران در مورد انواع تلویزیون را مشاهده کرده و با چشم باز نسبت به خرید تلویزیون ایرانی اقدام کنید.

لیست قیمت تلویزیون در زومیت بر اساس پایین ترین قیمت تلویزیون در فروشگاه‌های آنلاین ساخته می‌شود. اگر برند خاصی مد نظرتان است می توانید از فیلترها، برند محبوبتان را انتخاب کنید تا تنها لیست قیمت تلویزیون همان برند به نمایش در بیاید. همچنین برای خلاصه‌تر کردن لیست می‌توانید سقف بودجه‌ی خود را نیز از همان بخش تعیین کنید تا تنها گزینه‌هایی که از نظر قیمت در بازه‌ی قیمتی مورد نظرتان هستند نمایش داده شوند.

پس از مقایسه انواع تلویزیون اگر تصمیم به خرید آنلاین تلویزیون گرفتید، کافی است وارد صفحه‌ی اختصاصی تلویزیون مورد نظرتان شوید و نمودار تغییرات قیمت آن را مشاهده کنید. اگر تشخیص دادید که وقت مناسبی را برای خرید انتخاب کرده‌اید، به زبانه‌ی فروشندگان و قیمت بروید. در آنجا فهرستی از قیمت‌ها و فروشندگان معتبر وجود دارند. کلیک روی هر فروشگاه شما را به صفحه‌ی رسمی محصول محبوبتان در همان فروشگاه هدایت خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • قرارداد در چین؛ دلخوری در شورای شهر | کدام قرارداد زاکانی تنش‌زا شده؟
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • کاربردهای خلاقانه برای لپتاپ‌ها و کامپیوتر‌های قدیمی
  • کدام کشورها در رویداد اقتصاد دریامحور ایران شرکت می‌کنند؟
  • کدام مونتاژ گوشی‌های سامسونگ بهتر است؟ (چین، ویتنام یا هند)
  • شکست جدید آمریکا برای مهار پیشرفت هواوی
  • جنگ در اقتصاد دیجیتال دنیا ؛ تیک تاک در آمریکا می ماند؟
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • ایجاد مراکز نوآوری در حوزه اقتصاد دیجیتال/راه‌اندازی اولین مرکز نوآوری تولید بازی‌های رایانه‌ای
  • انتقال شرکت‌های مهم چینی به مالزی