Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-05-01@13:32:17 GMT

ایران چند سال نفت برای تولید دارد؟

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۰۰۸۵

ایران چند سال نفت برای تولید دارد؟

آفتاب‌‌نیوز :

در سال ۲۰۱۹ ایران به‌لحاظ ذخایر اثبات‌شده نفت پس از کشور‌های ونزوئلا، عربستان و کانادا در رتبه چهارم قرار گرفت و ۹ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد.

به‌لحاظ میزان ذخایر اثبات‌شده گاز پس از روسیه در رتبه دوم جهان قرار داشت، همچنین ایران با دارا بودن حدود ۱۳ درصد از ذخایر نفت اوپک، میان کشور‌های عضو پس از ونزوئلا و عربستان سعودی رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجم کل ذخایر نفت خام، مایعات و میعانات گازی در سال ۱۳۹۶، معادل ۲۴۵.۷۴ میلیارد بشکه معادل نفت خام بوده که این میزان در سال ۱۳۹۸ به ۲۴۵.۹۵ میلیارد بشکه معادل نفت خام رسیده و تغییر محسوسی در حجم ذخایر هیدروکربوری مایع طی این سال‌ها دیده نشده است.

مجموع ذخایر نهایی نفت خام کشور در پایان سال ۱۳۹۸، حدود ۱۸۲.۵۱ میلیارد بشکه بوده که نسبت به سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ تغییر محسوسی نداشته است.

عمر ذخایر هیدروکربوری مایع ۱۰۸ سال برآورد شده است، در‌واقع عمر ذخایر یا ضریب ذخایر به تولید، بدین‌معناست که در صورت تداوم تولید نفت در سطح فعلی و ثابت بودن حجم ذخایر تثبیت‌شده، کشور تا ۱۰۸ سال آینده، نفت برای تولید خواهد داشت.

ایران به‌منظور حفظ جایگاه خود در بازار‌های بین‌المللی باید در سال‌های آتی با اولویت قرار دادن فعالیت‌های اکتشافی بر ذخایر متعارف، به ذخایر غیر‌متعارف خود در مناطق البرز مرکزی، قالی‌کوه و زردکوه استان لرستان و دشت‌مغان آذربایجان نیز توجه کند.

کارشناسان اکتشاف ایران تخمین می‌زنند که ذخایر گسترده‌ای از شیل نفتی و شیل گازی در شمال و جنوب کشور وجود دارد، در این راستا، وزارت نفت در نظر دارد فعالیت‌های اکتشاف خود را در‌خصوص این منابع غیر‌متعارف در سه زیر‌مجموعه شیل نفتی، شیل گازی و هیدرات‌های گازی دنبال کند.

‌با توجه به اطلاعات مندرج در ترازنامه انرژی سال ۱۳۹۷، اولین پروژه شیل نفتی در قالی‌کوه لرستان در دست اجراست.

منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: آفتاب

کلیدواژه: نفت گاز نفت خام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۰۰۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بانک ذخایر دریایی افتتاح شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسعود صدری‌نسب، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و رئیس مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در آیین افتتاحیه بانک ذخایر دریایی ایران بر ضرورت توجه به دخایر ژنتیکی و زیستی کشور به عنوان سرمایه ملی و همچنین عامل تاثیر گذار در امنیت غذایی و اقتصادی کشور تاکید کرد.

وی عنوان کرد: چرخه تولید و توسعه اقتصادی بر اساس علوم و فناوری‌های نوین در همه حوزه است. در این میان حوزه زیست فناوری با تاثیرات پر شتاب در همه زمینه زندگی از اهمیت زیادی در همه کشور‌ها برخوردار است. در این میان حوزه آبزیان در ایران به ویژه در اکوسیستم خلیج فارس که تنوع خوبی دارد، نیازمند حفاطت و توجه است.

 صدری نسب توضیحات جامع و مفیدی در زمینه  اقیانوس شناسی فیزیکی خلیج فارس، و بررسی اثرات جریان‌های دریایی و ویژگی‌های فیزیکی خلیج فارس بر حضور و تجمع شیلات و آبزیان در مناطق مختلف این خلیج در زمستان و تابستان، راه‌حل‌های کاربردی‌ای را در راستای برنامه‌ریزی هوشمند و هدفمند برای بهره‌برداری بهینه از ذخایر دریایی و منابع طبیعی خلیج فارس ارائه کرد.

همچنین دکتر ناصر فرخی معاون بین الملل مرکز مطالعات و همکاری‌های علمی بین‌المللی وزارت علوم نیز در این افتتاحیه به پتانسیل بالای خلق ثروت از محصولات دانش بنیان بر پایه منابع زیستی دریایی اشاره کرد و با توجه به آغاز بهره برداری کشور‌های حاشیه خلیج فارس از زیستگاه‌های مشترک با ایران، اهتمام سریعتر به ذخیره سازی نمونه‌های زیستی و بهره برداری از منابع ارزشمند این حوزه را ضروری اعلام کرد.

وی ضمن ابراز خرسندی از راه اندازی بانک ذخایر دریایی در مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران، ابراز امیدواری کرد با مشارکت همه دستگاه‌ها حفاطت از ذخایر دریایی سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • نیمی از رشد اقتصادی کشور مربوط به نفت و گاز است
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش دوم
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • تولید بنزین از پتروشیمی‌ها کلید خورد
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی/ افزایش حدود ۶ برابری سرمایه‌گذاری در صنعت نفت در دولت سیزدهم
  • افزایش ۱۲۷ میلیون مترمکعبی ظرفیت تولید گاز کشور با توسعه ۱۶ میدان گازی
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • امضا تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند