Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: صبح امروز رسانه های منطقه ای خبر از وقوع کودتا در سودان دادند. بر اساس گزارش ها، نظامیان، «عبدالله حمدوک» نخست وزیر سودان را به همراه چهار وزیر و برخی رهبران ائتلاف «الحریه و التغییر» بازداشت کرده اند.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده استدولت فعلی سودان پس از اعتراضات مردمی در سال ۲۰۱۹ علیه «عمر البشیر» که موجب مداخله ارتش و عزل البشیر در ۱۱ آوریل ۲۰۱۹ شد، طی توافقی میان ارتش و ائتلافی از گروه های مدنی با عنوان «ائتلاف الحریه و التغییر» در تاریخ ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار آمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریاست این دولت توافقی موسوم به «شورای انتقالی» به فردی از نظامیان، «ژنرال عبدالفتاح البرهان» واگذار شد. عبدالله حمدوک هم که از طیف جنبش های مدنی بود به عنوان نخست وزیر تعریف شد. در واقع شورای انتقالی، نوعی شراکت در قدرت میان نظامیان و جامعه مدنی بود.

کارشناسان معتقدند علت اولیه موافقت نظامیان با تشکیل یک دولت ائتلافی انتقالی و بازی دادن غیر نظامیان در حاکمیت، مدیریت اعتراضات مردمی بوده است. در جامعه سودان از زمان استقلال ۱۹۵۶ تا کنون نظامیان بر سر قدرت بوده اند و جابجایی قدرت از طریق کودتا یک امر رایج در این کشور بوده است. به عبارت دیگر از طریق کودتا قدرت از یک بخش از نظامیان به یک گروه جدید نظامی منتقل شده است.

در سال ۱۹۵۸، «ابراهیم عبود» از طریق کودتا به قدرت رسید. در سال ۱۹۶۹، «جعفر نمیری» کودتا کرد. در سال ۱۹۸۵، «عبدالرحمن سوار الذهب» با کودتا به قدرت رسید. در سال ۱۹۸۹، عمر البشیر با کودتا قدرت را در دست گرفت. در سال ۲۰۱۹، ارتش علیه البشیر کودتا کرد و یک شورای انتقالی با ریاست ژنرال عبدالفتاح البرهان تشکیل شد.

سودان یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه های اجتماعی اخوان المسلمین محسوب می شود؛ به همین دلیل موضوع فلسطین در سطح افکار عمومی جامعه از حساسیت بالایی برخوردار استاز همان آغاز، نظامیان نشان دادند که از تقسیم قدرت با غیر نظامیان راضی نیستند و تلاش کردند سیاست های متفاوتی را پیگیری کنند. ائتلاف الحریه و التغییر به دنبال گسترش نقش اراده مردم در قدرت بود که این امر موجب نارضایتی نظامیان شد. به همین دلیل، نظامیان با توجه به بدهی سنگین دولت سودان و نیز نیاز به کمک های مالی خارجی، تلاش کردند به بهانه رفع مشکلات اقتصادی کشور، روابط خود را با آمریکا، عربستان و امارات تقویت کنند تا از این طریق هم حمایت های خارجی را با خود همراه کنند و هم تا حدودی ارتش را به عنوان منجی مردم معرفی کرده و مشکلات و کاستی ها را به گردن شریک غیر نظامی حکومت بیندازند. لذا بر خلاف قانون اساسی کشور امتیازاتی را بر اساس اراده آمریکا و رژیم های منطقه ای به آنها دادند که مهمترین آنها روابط با رژیم صهیونیستی تحت فشار آمریکا، امارات و عربستان بوده است، موضوعی که هم از سوی ائتلاف مدنی و هم مردم سودان به شدت مورد اعتراض واقع شد.

بخش اعظم جامعه مسلمان سودان در طیف اخوان المسلمین تعریف می شوند و سودان یکی از مهمترین و بزرگترین پایگاه های اجتماعی اخوان المسلمین محسوب می شود. به همین دلیل موضوع فلسطین در سطح افکار عمومی جامعه از حساسیت بالایی برخوردار است- موضوعی که می توانست شرایط سیاسی و اجتماعی را به ضرر نظامیان تغییر دهد. لذا هم نظامیان و هم آمریکا، اسرائیل، عربستان و امارات متحده عربی نگران آینده بودند. خصوصا که نظامیان به رهبری البرهان متعهد شده بودند که قدرت را از طریق یک انتخابات به مردم منتقل کنند. اما این نگرانی وجود داشت که انتخاب مردم نظامیان نباشند لذا تلاش کردند دولت فعلی را ناکارآمد در حل مشکلات مردم نشان دهند و مردم را علیه وضع موجود به اعتراض وادار کنند؛ مانند افزایش تورم و کمبود کالاهای اساسی که طبق آخرین گزارش ها ذخایر استراتژیک گندم سودان حتی کفاف یک هفته را ندارد. با این روش مردم را به مرحله استیصال رسانده تا به نوعی تن به تغییر قدرت به هر طریقی بدهند و از سوی دیگر زمینه را برای یک کودتای مجدد با هدف حذف جریان مدنی سهیم در قدرت با نظامیان و تثبیت جایگاه نظامیان در قدرت و حصر آن در ارتش فراهم کنند.

این نگرانی وجود داشت که انتخاب مردم نظامیان نباشند لذا آنها تلاش کردند دولت فعلی را ناکارآمد در حل مشکلات مردم نشان دهند و مردم را علیه وضع موجود به اعتراض وادار کنندلذا صبح امروز در یک برنامه هماهنگ شده ارتش مجددا کودتا کرد و در اولین اقدام شرکای خود در قدرت را بازداشت کرد. همچنین برخی از رهبران گروه های مدنی موثر در افکار عمومی را نیز بازداشت کرد تا این انتقال قدرت با کمترین هزینه ممکن صورت بگیرد.

بیانیه ژنرال عبدالفتاح البرهان شاخص مهمی از چرایی وقوع این کودتا است. وی در پیام خود شورای انتقالی را که از ۲۱ آوریل ۲۰۱۹ بر سرکار بود منحل کرد. همچنین دولت مدنی به ریاست عبدالله حمدوک را نیز منحل کرد. (موضوعی که رسما یکی از رهبران ائتلاف الحریه و التغییر نیز صبح امروز بر آن تاکید کرد کرد و گفت با این کودتا و بازداشت نخست وزیر و وزرا و رهبران گروه های مردمی عملا شورای انتقالی و دولت مدنی از معادله قدرت سودان حذف شده است). برهان همچنین اعلام کرد کشور در شرایط خاص قرار دارد و برخی از مفاد قانون اساسی در این شرایط لازم الاجرا نیست و در عین حال برای آرام سازی مردم و کسب وجهه بین المللی و کاستن از اعتراضات بین المللی، وعده برگزاری انتخابات در آینده را داد.

روند تحولات سیاسی، اجتماعی طی دو سال اخیر نشان می دهد که این کودتا با چراغ سبز و کمک آمریکا، اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی که به شدت از به قدرت رسیدن مجدد اسلامگرایان در سودان نگران بوده اند، انجام شده است. خصوصا که عربستان و امارات جریان اخوان المسلمین را یک جریان تروریستی تعریف کرده و آن را رقیب و مانعی بر سر راه اهداف منطقه ای خود می دانند و تلاش دارند تا این جریان را در هر کشور منطقه که امکان به قدرت رسیدن دارند، از معادله خارج کنند. سرنگونی دولت اخوانی در مصر شاخص مهمی در این ارتباط محسوب می شود.

کد خبر 5335706

منبع: مهر

کلیدواژه: سودان کودتای نظامی اسلام گرایان اخوان المسلمین ایالات متحده امریکا رژیم صهیونیستی ایالات متحده امریکا افغانستان سوریه عراق رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین طالبان ترکیه انتخابات عراق ولادیمیر پوتین لبنان ایران رجب طیب اردوغان اخوان المسلمین شورای انتقالی تلاش کردند منطقه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۰۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت

آفتاب‌‌نیوز :

اسدالله عباسی در جمع مردمان روستای امام‌زاده ابراهیم (ع) شفت با بیان اینکه دولت حمایت بیمه‌ای و تسهیلاتی لازم را از خسارت دیدگان در حریق امام زاده ابراهیم شفت را انجام می‌دهد، اظهار کرد: افرادی که بیمه بوده و دچار حریق شدند بیمه باید ارزیابی لازم را انجام داده و افراد آسیب دیده را مورد حمایت بیمه‌ای قرارد می‌دهد و همچنین در روز یک شنبه و در جلسه هیئت دولت سعی می‌کنیم به صورت تسهیلات برای ساخت مسکن، اعتباراتی را دریافت کرده و به افراد اعطا شود.

وی با ابراز تأسف از وقوع حریق در منطقه سیاحتی و زیارتی امام زاده ابراهیم شفت گفت: خیلی از حریق امامزاده ابراهیم شفت دل آزرده شدم و از طرفی بسیار خدا رو شکر می‌کنم که به فردی آسیب جانی وارد نشد، زیرا خسارت مالی جبران پذیر بوده و دولت در کنار مردم و خسارت دیدگان است.

استاندار گیلان با اشاره به حضور نیرو‌های امدادی در محل حریق ایجاد شده در امامزاده ابراهیم شفت افزود: تمامی دستگاه‌های خدمات رسان در محل حادثه کنار اهالی هستند و تمامی صحبت‌های مردم شنیده شده و خسارات آنان جبران می‌شود.

عباسی با تاکید بر شناسایی علت آتش‌سوزی در امام زاده ابراهیم شفت بیان کرد: براساس اعلام کارشناسان ۲ عامل باعث ایجاد حریق شد و باید جلوی آن گرفته شود، زیرا اگر در دهه ۷۰ و سال ۹۶ آسیب شناسی شده و ایرادات برطرف می‌شد دیگر شاهد بروز چنین اتفاقاتی نبودیم.

وی با بیان اینکه علت حادثه آتش سوزی در امام زاده شفت باید به طور دقیق بررسی شود، تصریح کرد: حادثه رخ داده غیر عمدی بوده است، ولی علت حادثه باید به طور دقیق بررسی شود و سپس تصمیمات لازم را اتخاذ کنیم.

استاندار گیلان با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده در تمامی حوزه‌هاست، گفت: دولت سیزدهم در کنار مردم آسیب دیده است و این قول را می‌دهم که خسارت مالی افرادی که مغازه و منازل خود را از دست دادند تا حد امکان جبران می‌شود.

عباسی با اشاره به اسکان اضطراری افرادی که منازل آنان در حریق به طور کامل از بین رفته است، بیان کرد: افرادی که منازل آنان دچار حریق شده باید توسط بنیاد مسکن و هلال احمر اسکان موقت داده شوند.

وی احداث ساختمان‌های ایمن را یکی از الزامات احداثات در منطقه امام زاده ابراهیم شفت دانست و تصریح کرد: دولت بر اساس قانون باید عمل کنند سازه‌ها باید ایمن باشند در غیر این صورت مجوز ساختی داده نمی‌شود، زیرا جان مردم برای ما در اولویت است.

استاندار گیلان با تاکید بر احداث بازارچه به منظور حمایت از کسبه‌هایی که مغازه خود را در این حریق از دست دادند، افزود: متولیان امر ضمن آغاز آواربرداری ناشی از حریق فوق؛ بازارچه‌هایی را برای کسبه‌های آسیب دیده احداث کرده تا کمک حالی به افرادی که مغازه خود را از دست دادند باشد.

نماینده عالی دولت در گیلان در این نشست و دیدار با مردم و اهالی و خسارت دیدگان پای صحبت‌ها و درددل آن‌ها نیز نشست.

استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران خسارت مردم روستای امامزاده ابراهیم (ع)

عباسی همچنین ضمن حضور در بین مردم آسیب دیده از این آتش سوزی و شنیدن مسائل آن‌ها اظهار داشت: آتش سوزی رخ داده در روستای امامزاده ابراهیم شهرستان شفت به بیش از ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی این روستا که عموما سازه‌های چوبی بودند آسیب زد.

وی با بیان اینکه تعدادی از این واحد‌ها بیمه هستند، عنوان کرد: بخش زیادی از آن‌ها فاقد پوشش بیمه‌ای هستند که با توجه به وضعیت روستا و خسارت وارده به منطقه، فرماندار شهرستان شفت، مدیرکل مدیریت بحران استان و مدیران حوزه زیرساختی گیلان در بین مردم و محل حادثه حضور یافته و وضعیت را برای رفع مشکلات خسارت دیدگان از این حریق بررسی کردند.

وی با تاکید بر اینکه هلال احمر موضوع اسکان اضطراری، تامین اقلام ضروری و غذای گرم برای این خانوار‌ها را آغاز کرده است، افزود: به زودی کار آوار برداری شروع می‌شود.

عباسی تصریح کرد: گزارشی هم از این حادثه و وضعیت خسارت دیدگان به وزارت کشور و رئیس جمهور ارائه می‌کنیم و کمک‌هایی به صورت بلاعوض و در قالب تسهیلات برای ساخت منازل مسکونی و واحد‌های تجاری مردم تامین خواهیم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به آتش‌سوزی‌های مکرری که در این منطقه طی سال‌های از ۱۳۷۵، ۱۳۹۲، ۱۳۹۶ و نیز نیمه شب گذشته رخ داده باید این منطقه و خانه‌های آن ایمن سازی شود.

نماینده عالی دولت در گیلان تصریح کرد: باید سازه‌ها بتنی یا فلزی و بر اساس اصول و قواعد نظام مهندسی احداث شود و بدین منظور اعتباراتی هم داده شود تا این امر محقق شود و شاهد اتفاقاتی از این دست نباشیم.

استاندار گیلان توضیح داد: این منطقه کوهستانی و شاهد وزش باد‌های شدید است که برای جلوگیری از اتفاقات مشابه باید در زمینه شیوه‌های ساخت و ساز تجدید نظر شود و حتما این امر انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های آب و برق هم اینک مشغول رفع مشکلات هستند، گفت: پروژه گازرسانی به روستا هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و به زودی مردم آن از گاز طبیعی برخوردار می‌شود.

عباسی همچنین قول داد: راه دسترسی روستا هم بعد ازبازسازی اصلاح می‌شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • ایران معادله صهیونیست‌ها را بهم زد
  • تشریح طرح تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران
  • حمله نظامیان صهیونیست به شمال طولکرم+فیلم
  • بسیج و سپاه با تمام قدرت در کنار مردم امامزاده ابراهیم(ع) است
  • لزوم اجرای وعده صادق اقتصادی در کشور
  • آخرین وضعیت تقسیم استان‌های کرمان و تهران از زبان معاون پارلمانی رییس جمهور
  • جدیدترین اظهارات معاون پارلمانی رییس جمهور در خصوص تقسیم استان‌های کرمان و تهران
  • خسارت سنگین آتش‌سوزی به ۱۰۰ واحد تجاری و مسکونی در شفت
  • استان تهران چطور تقسیم می شود ؟ مراکز استان ها مشخص شدند
  • جزئیات جدید از تقسیم استان تهران / کدام شهر‌ها مرکز می‌شوند؟