Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@22:06:20 GMT

گناباد میزبان همایش ملی زعفران شد

تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۰۶۳۶

گناباد میزبان همایش ملی زعفران شد

حامد قربانی روز دوشنبه در نشست برنامه ریزی برگزاری همایش ملی زعفران در گناباد افزود: این همایش با محوریت مجتمع آموزش عالی این شهرستان و با همکاری سایر دستگاههای اجرایی و متولیان مرتبط در سطوح شهرستانی، استانی و ملی برگزار می شود.

وی برگزاری این همایش را فرصت مغتنمی برای شناساندن بیش از پیش زعفران این شهرستان در عرصه ملی خواند و ادامه داد: باید از ظرفیت همه ادارات و دست اندرکاران ذیربط برای برگزاری پرشور این رویداد بهره گرفت و از آن برای افزایش جذب گردشگر و شناساندن ظرفیت های زعفران این شهرستان استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: باید از نقاط ضعف و قوت همایش های ملی قبلی و از جمله تجارب سایر دستگاههای اجرایی برای برگزاری هرچه کیفی‌تر همایش ملی زعفران در گناباد حداکثر بهره برداری را کرد.

قربانی با اشاره به استقرار دبیرخانه برگزاری ششمین همایش ملی زعفران گناباد در مجتمع آموزش عالی این شهرستان بر هماهنگی بیشتر سایر دستگاههای اجرایی دست اندرکار برای ایجاد وحدت رویه در برگزاری و دعوت از مدعوین همایش فوق تاکید کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های شاخص زعفران گناباد در سطوح ملی و بین المللی و از جمله ثبت نظام زراعت زعفران مبتنی بر آبدهی قنات این شهرستان در سه سال گذشته به عنوان سومین میراث جهانی کشاورزی ایران در سازمان خواروبار ملل متحد (فائو) گفت: شهرستان های دیگر خطه خراسان که در تولید زعفران سرآمد هستند تاکنون نتوانسته اند چنین توفیقی به دست آورند و این مساله نشان دهنده پتانسیل های منحصر به  فرد زعفران گناباد است.

رییس مجتمع آموزش عالی گناباد هم از ارسال بیش از ۱۷۰ مقاله از صاحبنظران و پژوهشگران سراسر کشور به دبیرخانه ششمین همایش ملی زعفران خبر داد.

دکتر سیدمصطفی موسوی زاده گفت: ششمین همایش ملی زعفران در محورهای فناوری های تولید و پس از برداشت زعفران، مصارف و کاربردها و بازاریابی و اکوتوریسم زعفران برگزار می شود.

وی اظهار داشت: فناوری‎های تولید زعفران شامل ژنتیک، اصلاح نباتات، بیوتکنولوژی، اکولوژی، فیزیولوژی و بیولوژی زعفران، فناوری­های کاشت، داشت و برداشت، مدیریت آفات، بیماری­ها و علف­های هرز، مدیریت مصرف منابع و بهره­ وری تولید، مکانیزاسیون تولید، تنوع گونه ه­ا و ذخایر ژنتیک و فناوری‎های پس از برداشت زعفران در زیربخشهای فرآوری و بسته­ بندی، فیتوشیمی، شناسایی، استخراج و خالص ­سازی مواد موثره، آنالیز، کنترل کیفیت و استانداردها و نوآوری و تولید محصولات دانش بنیان است.

وی گفت: همچنین زیربخشهای محورهای مصارف و کاربردهای و بازاریابی و اکوتوریسم زعفران همایش فوق هم مصارف غذایی، مصارف دارویی، فارماکولوژی،  کاربردهای آرایشی بهداشتی و صنعتی، اقتصاد دانش بنیان و تجاری سازی، کارآفرینی و اشتغال، برندسازی و بازاریابی، صادرات و تجارت جهانی، فرهنگ و دانش بومی، یافته ­های باستان شناسی، اگروتوریسم و توسعه پایدار روستایی را شامل می شود.

۸۶ هزار هکتار از مجموع ۱۰۵ هزار هکتار کشتزار زعفران ایران مربوط به استان خراسان رضوی است که در این میان گناباد با سه هزار و ۵۰۰ هکتار مزرعه زعفران، سالانه ۱۲ تن محصول تولید می کند و نیمی از زمین های زیر کشت این شهرستان به این گونه اختصاص دارد.

نظام زراعت و تولید زعفران مبتنی بر آبدهی قنات با محوریت روستای "سنو" شهرستان گناباد به عنوان پنجاه و پنجمین نظام میراث کشاورزی جهان و سومین میراث جهانی کشاورزی ایران دی ماه سال ۱۳۹۷ از سوی سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) به ثبت رسید.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

برچسب‌ها پژوهش کشاورزی گناباد زعفران همایش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پژوهش کشاورزی گناباد پژوهش کشاورزی گناباد زعفران همایش همایش ملی زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۰۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد

 

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، ستارزاده افزود:هوش مصنوعی کاربرد‌های زیادی در حوزه کسب وکار دارد و این همایش با هدف رونق کسب و کار طلا و جواهر در این زمینه برگزار شد.
رئیس دانشگاه علمی، کاربردی یزد هم در ادامه بیان داشت:این همایش در حقیقت شروعی برای برگزاری دوره کوتاه مدت هوش مصنوعی در صنعت طلاو جواهرات می‌باشد.
عباسعلی جعفری افزود:رسالت دانشگاه علمی کاربردی، مهارت افزایی دانشجویان در صنعت طلا و جواهر و همچنین رشد در مسیر اشتغال و کسب و کار است.

دیگر خبرها

  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در شهرستان اردل + فیلم
  • برگزاری همایش جهش تولید در دیم زار‌های روستای امام قیس شهرستان بروجن
  • کشف ۷ کیلوگرم تریاک در شهرستان گناباد
  • فعالیت۷۰هزار کارگردرگرگان/کارگران نقش مهمی درتولیدومهارتورم دارند
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • برگزاری همایش هوش مصنوعی و طلا و جواهر در یزد
  • برگزاری همایش پیاده روی خانوادگی در دیواندره
  • برگزاری همایش پیاده روی در طبیعت بهاری
  • کشت زعفران در استان مرکزی ۱۵ درصد افزایش یافت
  • واگذاری ۱۱۰۰ قطعه زمین نهضت ملی مسکن به متقاضیان گنابادی