Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- کمیساریای عالی انتخابات عراق، موعد شمارش دستی آرای انتخابات پارلمانی این کشور را که به نتایج آن اعتراض شده است، اعلام کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، کمیساریای عالی انتخابات عراق، یکشنبه شب در بیانیه ای اعلام کرد کمیساریای انتخابات، از روز چهارشنبه 27 اکتبر، شمارش دستی آرا را برای آرای مراکزی که به نتایج انتخابات اعتراض شده بود، آغاز خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شورای کمیساریای انتخابات عراق روز یکشنبه، 461 اعتراض به نتایج انتخابات را رد کرد و خواهان بازشماری آرای 297 مرکز انتخاباتی شد.
بر اساس بیانیه کمیساریای عالی انتخابات عراق ، بررسی اعتراض های مطرح شده ادامه دارد.
بر اساس نتایج غیررسمی انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق که دهم اکتبر برگزار شد، جریان صدر به رهبری مقتدی صدر با کسب 73 کرسی، بیشترین تعداد کرسی‌ ها را در پارلمان این کشور به دست آورد. ائتلاف تقدم به رهبری محمد الحلبوسی، رئیس سابق مجلس نمایندگان دومین حزب بزرگ و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر اسبق عراق نیز سومین حزب بزرگ در پارلمان این کشور شده‌اند.

کمیساریای انتخابات عراق: 300 صندوق بازشماری می‌شوند
کمیساریای انتخابات عراق از رسیدگی به 816 مورد اعتراض خبر داد و اعلام کرد 300 صندوق اخذ رای بازشماری خواهند شد.
عماد جمیل عضو تیم اطلاع رسانی کمیساریای انتخابات در گفتگویی با خبرگزاری رسمی عراق اعلام کرد، کمیساریا به 816 شکایت ارائه شده رسیدگی کرد که 790 مورد آن را رد و 26 شکایت را قابل پیگیری اعلام کرد.
وی دلیل پذیرش 26 مورد را ضمیمه شدن اسناد و مدارک مستدل به شکایات عنوان کرد و خبر داد براساس این شکایات 300 صندوق مجددا بازشماری خواهند شد.
وی افزود قرار است این صندوق‌ها در استان‌های خاصی که شکایات در مورد آنها تقدیم شده، گشوده شده و شمارش آرا با حضور و نظارت ناظران و نمایندگان ائتلاف‌های مختلف به انجام برسد.
به گفته این مسئول رسانه‌ای قرار است صندوق‌‌هایی از استان‌های صلاح‌الدین، بغداد، بصره و اربیل بازشماری شوند.
جمیل همچنین تاکید کرد تا زمان پایان رسیدگی به شکایات نتایج نهایی انتخابات اعلام نخواهد شد.

مصطفی الکاظمی به دنبال نخست‌وزیری مجدد است
حزب تازه تاسیس «حرکه حقوق» عراق از تلاش «مصطفی الکاظمی» برای ایجاد فرصت به منظور تصدی مجدد نخست‌وزیری در این کشور خبر داد و گفت که اغلب گروه‌‌های سیاسی ملی مخالف نخست‌وزیری مجدد او هستند.
«عباس العرداوی» از رهبران جریان سیاسی تازه‌تأسیس «حرکه حقوق» گفت که اکثر گرو‌ه‌های سیاسی ملی و همچنین «چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه» (الاطار التنسیقی) مخالف بازگشت شخصیت‌های سابق برای تصدی پست‌های روسای قوای سه‌گانه عراق هستند و لذا مخالف نخست‌وزیری مجدد «مصطفی الکاظمی» هستند.
به نوشته وبگاه «العهد»، وی در جمع خبرنگاران گفت: هزاران شکایت و تخلف در فرایند رأی‌گیری در انتخابات اخیر چه در سطح الکترونیکی و چه به صورت مستقیم ثبت شده است و الکاظمی و عوامل آن در این پرونده دخالت دارند.
العرداوی که حزب متبوعش بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات اخیر، یک کرسی پارلمانی کسب کرده، در ادامه گفت: «الکاظمی» تلاش دارد تا فرصتی برای نخست‌وزیری مجدد خود ایجاد کند اما این امر از سوی اغلب نیروهای ملی مردود است و آن‌ها مخالف بازگشت مجدد او به قدرت هستند.
این در حالی است که ناظران سیاسی نیز تایید می‌کنند که در کنار اسامی چون، "فائق زیدان" (54 ساله) رئیس شورای عالی قضایی،«قاسم الاعرجی» مشاور فعلی امنیت ملی، «محمد شیاع السودانی» از رهبران حزب الدعوه، «جعفر الصدر» سفیر عراق در لندن و پسر عموی سید مقتدی الصدر و «نصار الربیعی»، هنوز نام مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر کنونی برای تصدی پست نخست‌وزیری مطرح است.
به نوشته العهد، «نوری المالکی» رئیس ائتلاف دولة القانون نیز امروز (یکشنبه، 24 اکتبر) گفت که قرار است عصر امروز نشستی سیاسی با حضور نیروهای ملی برای بررسی بحران مربوط به نتایج اعلامی انتخابات و موج اعتراضات مردمی و سیاسی برگزار شود.
وی با اشاره به این‌که نشست مذکور به منظور حل بحران است نه ایجاد همپیمانی سیاسی جدید، افزود که این نشست به دعوت چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه برگزار می شود تا طی آن ایده‌ها و سازوکارها برای رسیدگی و مهار بحران و جلوگیری از پیامدهای آن و دادن حق به افراد متضرر طبق قانون اساسی بررسی شود به طوری که مطالبات از چارچوب قانونی خود خارج نشود.

واکنش ها به بیانیه شورای امنیت درباره تایید انتخابات
بیانیه شورای امنیت سازمان ملل در جمعه شب گذشته 22 اکتبر (30 مهرماه 1400) در تایید انتخابات اخیر عراق، قبل از اینکه نهادهای ذیربط عراقی آن را نهایی کنند، با مواضع انتقادی جریان های سیاسی عراق مواجه شد.
ائتلاف «الفتح» (هادی العامری) طرفدار الحشد الشعبی و گروه های مقاومت در عراق و شیخ «قیس الخزعلی» دبیرکل گروه سیاسی – جهادی «عصائب اهل الحق» به علاوه گروه مقاومت کتائب حزب الله عراق در بیانیه هایی جداگانه از موضع شتابزده شورای امنیت سازمان ملل در قبال انتخابات عراق به شدت انتقاد کردند.

بیانیه شتابزده شورای امنیت
ائتلاف الفتح در بیانیه ای با ابراز تعجب از بیانیه شتابزده شورای امنیت سازمان ملل گفته است: «شورای امنیت درحالی این بیانیه تعجب برانگیز را صادر کرده و انتخابات را موفقیت آمیز خوانده که هنوز نتیجه شکایت های قانونی به نتایج انتخابات مشخص نشده و اکثر جریان های سیاسی و نامزدها در عراق اعتراضات زیادی به نتایج انتخابات دارند.»
این ائتلاف سیاسی – پارلمانی عراق تاکید کرده است که این بیانیه، بی طرفی سازمان ملل و نمایندگی سازمان ملل در عراق و نقشی را که در اتفاقات جاری در کشور بازمی کنند، زیر سوال برده است.
ائتلاف الفتح، بیانیه شورای امنیت را در قبال انتخابات اخیر عراق در تعارض با گزارش های ناظران بین المللی و بومی و اتحادیه اروپا دانسته و خاطر نشان ساخته است که ناظران بین المللی و بومی عراق از جمله اتحادیه اروپا، موارد متعددی از تخلفات را در روز انتخابات و اعلام نتایج ثبت کرده اند.
الفتح با تاکید بر ضرورت بازشماری آراء به صورت دستی گفته است که از خواست مردم و گروه های سیاسی عراق مبنی بر بازشماری دستی آراء – حسب قانون- برای همه حوزه های انتخابیه، هرگز کوتاه نمی آید.
این ائتلاف سیاسی – پارلمانی تلویحا بیانیه شورای امنیت را مصادق دخالت در روند انتخابات عراق دانسته و گفته است که با هرگونه دخالت خارجی در خصوص انتخابات عراق مخالف است.

قیس الخزعلی؛ انتخابات ناموفق
دبیر کل عصائب اهل الحق نیز در توئیتی گفته است: از بیانیه شتابزده شورای امنیت در تبریک و تهنیت به مناسبت نتایج انتخابات اخیر که در عراق برگزار شد، با وجود اینکه هنوز مشروعیت نتایج تایید نهایی نشده، تعجب می کند.
«شیخ قیس الخزعلی» افزوده است که مرجع تایید نتایج انتخابات، دادگاه قانون اساسی است.
به گفته وی، انتخابات اخیر عراق به دلیل وجود اعتراضات و مدارک مستند، ناموفق بوده و نتایج آن را اغلب بافت های جمعیتی عراق، اکثر جریان های سیاسی و قاطبه جمعیت آماری عراق رد کرده و همین امر سبب شکل گیری اعتترضات و تظاهرات مردمی در اغلب شهرهای عراق شده است.
وی افزوده است که از همه نهادهای بین المللی می خواهد که بی طرفی و حرفه ای بودن خود را در تعامل با پرونده عراق حفظ کرده و حاکمیت و قوانین عراق را محترم بشمارند.

بیانیه بدنام
سخنگوی گروه مقاومت «کتائب حزب الله عراق» نیز در توئیتی نیز تاکید کرده است که بیانیه بدنام اخیر شورای امنیت در قبال انتخابات عراق نشان داد که انتخابات اخیر یک توطئه بین المللی بوده که برخی از طرف های داخلی در عراق با آن همکاری کرده اند.
«ابوعلی العسکری» گفته است که ملت عراق با همه طیف های و اکثریت آشکار آن در برابر این جنایت تاریخی و هزینه های آن هرچه باشد، هرگز سکوت نمی کنند.
العسکری از این رو خواهان گسترش میدان اعتراضات در سراسر عراق شده است.
وی با اشاره به ایستادن گروه مقاومت کتائب حزب الله در کنار خواسته عموم مردم عراق گفته است که هر دستی بخواهد امنیت و سلامت کشور را به مخاطره بیندازد، آن دست را قطع خواهد کرد.

مداخله سازمان ملل در امور داخلی
از طرفی «عزت الشابندر» شخصیت سیاسی که نام او در دوره قبل به عنوان یکی از نامزدهای نخست وزیری نیز مطرح شد در توئیتی از این بیانیه شتابزده شورای امنیت سازمان ملل در تایید نتایج انتخابات عراق تعجب کرده است.
وی گفته است: «شورای امنیت سازمان ملل که حتی یک بار هم در قبال کشتارهای رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین موضع محکومیت نگرفته، با خرسندی تمام نتایج انتخابات عراق را حتی قبل ازاینکه کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق به شکایت های قانونی رسیدگی کند، تایید کرده است، چرا؟»
برخی از صاحب نظران عراق نیز کل تلاش بین المللی برای تایید هرچه سریعتر نتایج انتخابات را با هدف تکلیف مجدد «مصطفی الکاظمی» به پست نخست وزیری دانسته اند.
«هیثم الخزعلی» کارشناس سیاسی عراقی در این خصوص گفته است: دستکاری نتایج و همه نقض هایی که در جریان انتخابات اتفاق افتاده و حضور گسترده ناظران بین المللی و بیانیه اخیر شورای امنیت با هدف بازگرداندن الکاظمی به قدرت است.
وی با استناد به یک ضرب المثل مشهور عربی ادامه داده است: «شتر آنها را سر ببرید تا مانع بازگشت الکاظمی شوید.»

تحصن ها پشت دیوارهای منطقه امنیتی سبز
بیانیه شورای امنیت که به گفته ناظران بسیار شتابزده صادر شده و پیش از اینکه دستگاه های ذیربط در عراق، نتایج نهایی را تایید کنند، پیشدستی کرده و آن را تایید کرد، جامعه ملتهب پساانتخابات این کشور را بیش از پیش دچار شکاف سیاسی کرده است.
تحصن های اعتراضی که در طول پنج روز گذشته در ضلع جنوبی منطقه امنیتی سبز در مرکز بغداد در برابر هیات دولت و سفارتخانه های آمریکا و انگلیس برپا شده، شب گذشته تا پشت درهای این منطقه امنیتی، پیشروی کرده است.
معترضین به نتایج انتخابات خواهان استقلال کمیسیون عالی مستقل انتخابات در اعلام نتایج به دور از تاثیرات داخلی و خارجی شده اند و بر ضرورت بازشماری دستی به جای الکترونیکی تاکید دارند.
معترضین معتقدند که نتایج الکترونیکی انتخابات دهم اکتبر گذشته (18 مهرماه 1400) در معرض دستکاری اینترنتی قرار گرفته و کشورهای امارات، آمریکا، رژیم صهیونیستی به علاوه «جنین پلاسخارت» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق متهم به دست داشتن در این دستکاری شده اند.



منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تحولات عراق شورای امنیت سازمان ملل کمیساریای انتخابات بیانیه شورای امنیت نتایج انتخابات نخست وزیری مجدد شورای امنیت انتخابات عراق انتخابات اخیر مصطفی الکاظمی سازمان ملل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۱۲۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است

محسن رضایی در آستانه برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی در دیدار‌های جداگانه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا و دبیران جریانات سیاسی دیگر بر وحدت گروه‌های انقلابی تاکید کرد.

وی در دیدار با نادی، جراره و شورای مرکزی شریان، رائفی پور و سعید محمد و شورای مرکزی صبح ایران و احمد نادری و شورای مرکزی جماران گفت: باید از رویش‌های انقلاب استقبال و از هرنوع تفرقه جلوگیری کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت در جبهه انقلاب، افزود: همبستگی و برادری از ارزش‌های اصیل انقلاب اسلامی است که امروز بیش از هر زمانی باید مورد توجه باشد و اکنون ملت و نظام، نیازمند صف فشرده نیرو‌های انقلاب و کارآمدی جبهه انقلاب است و راه آن قاعده‌محوری به جای شخص‌محوری است.

وی با یادآوری شرایط حساس کشور پس از طوفان الاقصی و عملیات «وعده صادق» اظهار کرد: موقعیت ایران در غرب آسیا بیش از گذشته تعیین‌کننده شده است، بنابراین فرصت‌ها و تهدیدات جدیدی درمقابل کشور قرار گرفته است. در چنین شرایطی وحدت نیرو‌های انقلاب و تلاش همگانی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور رمز عبور از تهدیدات و بهره‌برداری از فرصت‌هاست. هر نوع تک‌روی و سهم‌خواهی آسیب بزرگی به نظام و مردم خواهد زد. امروز بشدت نیازمند عقلانیت جمعی اشخاص و جریانات سیاسی کشور هستیم.

رضایی با تاکید بر اهمیت مشارکت مردم در انتخابات گفت: انتخابات مجلس باوجود شرایط سخت اقتصادی با حضور مردم انجام شد که نشان داد تنها راه اصلاح کشور انتخابات و مردم‌سالاری است. حضور سلیقه‌های مختلف سیاسی، مشارکت مردم را جدی‌تر و بیشتر می‌کند.

وی گفت: رقابت باید برادرانه و به دور از منازعه باشد. انتقادات باید منصفانه و همراه با ضوابط اخلاقی صورت گیرد و فضا برای رویش‌های جدید مهیا باشد. تحمل سلیقه‌های سیاسی علامت بلوغ عقلانیت گروه‌های سیاسی است.

در این نشست‌های جداگانه نادی و جراره از شریان، احمد نادری از جماران، رائفی‌پور و سعید محمد از صبح ایران، با تشریح روند شکل‌گیری جریان‌ها و تشکل‌های خود، به بررسی اجمالی دور اول انتخابات و برخی گله‌مندی‌ها پرداختند و آمادگی خود برای گفتگو با سایر گروه‌های جبهه انقلاب را اعلام کردند.

محسن رضایی نیز در جلسه با داوری و روح الامینی، دبیر و معاون امور استان‌های شانا، بر وحدت همه گروه‌های جبهه انقلاب ازجمله شانا، پایداری، شریان، جماران، صبح ایران و تحول‌خواهان وسایر گروه‌ها تأکید کرد و اعضای شانا هم نظراتشان را بیان کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • دیدار رئیس اقلیم کردستان با دبیر شورای عالی امنیت ملی
  • خراسان جنوبی آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی است
  • انتخابات در حزب بعث؛ گام نخست سوریه برای ورود به دوره پساجنگ
  • دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است/ ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان دوره‌ای با شکوه باشیم
  • رئیس‌جمهور: دشمن به‌دنبال ایجاد ناامنی و موج‌سواری است / ان‌شاءالله شاهد انتخابات میان‌دوره‌ای با شکوه باشیم
  • رئیس جمهور در نشست مشترک هیأت دولت با استانداران: دشمن به دنبال ایجاد ناامنی و موج سواری است
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه حجاب هنوز کار دارد؛ ایرادات همچنان باقی است /کنایه به روحانی: وقتی تایید می شوید، سطح درک شورا بالاست؟ /تایید تشکیل سازمان «سپند»
  • وحدت نیرو‌های انقلاب رمز عبور از تهدیدات است
  • تک‌روی و سهم‌خواهی به نظام و مردم آسیب می‌زند
  • محسن رضایی از جلسات با گروه‌های سیاسی دنبال چه هدفی است؟