Web Analytics Made Easy - Statcounter

داستان ژوزه مورینیو به دو بخش تقسبیم می‌شود: بخش اول که او را به عنوان یکی از پرافتخارترین سرمربی‌های دنیا به ما معرفی می کند و بخش دومی که نشان می‌دهد او برای اثبات گذشته‌ی‌ غرور‌انگیز خودش، چقدر مثل یک گرگ زخمی بیهوده دویده است.

اختصاصی طرفداری | مرد پرتغالی به لیگ جزیره پای گذاشت و در قدم اول خودش را آقای خاص نامید‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بله او یک موفقیت بزرگ با پورتوی نه چندان مطرح کسب کرده بود، ولی آیا اعطای چنین لقبی به خود، از خودشیفتگی یک انسان حکایت نمی‌کرد؟ اما مهم نبود‌‌. او یک سرمربی موفق بود. گانگستری که با پالتوی سیاهِ معروفش به یاد می‌آمد. کسی که با همین شمایل بعد از حذف منچسترِ فرگی، مساحت اولترافورد را درنوردیده بود. کسی که بارسلونای رونالدینیوی افسانه‌ای را حذف کرد و با خوشحالی کردن‌های دیوانه‌وارش استمفوردبریج را به نقطه‌ی جوش رساند. کسی که بعدها اینتر را به سه گانه‌ی تاریخی‌اش رساند و بعدها هر کجا رفت سه انگشتش را به نشانه‌ی آن غرورِ گذشته، بالا گرفت.
اما داستان به همینجا ختم نشد. اصلاً زندگی هیچوقت به یک داستان یکنواخت ختم نمی‌شود. ژوزه در کنار ایده‌های تاکتیکی‌اش و موفقیت‌هایی که به واسطه آنها به دست می‌آورد، پستویی تاریک در ذهن خود داشت که حاوی افکار خودشکنانه‌ای بود. مشکلی جدی که او همواره با خود حمل می‌کرد: غرور افراطی و خودخواهی. هر چه جلوتر رفتیم این هیولا، روی زندگی مرد موفق پرتغالی، بیشتر سایه افکند. شاید این همان بخش پنهان زندگیِ فوتبالی مورینیو باشد‌. همان بخشی که او را از یک سرمربی موفق که همه درصدد تصاحب او بودند، به فردی تبدیل کرد که به خاطر نتایج دور از انتظار از سه تیم متوالی اخراج شده‌ است. کسی که روزی با غروری غیرمحترمانه، ونگر بزرگ را به باد تمسخر و ریشخند می‌گرفت و او را “متخصص شکست” می‌نامید حالا خودش یکی از متخصصان شکست در سطح اروپاست.

 

مورینیوی مغرور هرگز نتوانسته با این قسمت از زندگی‌اش کنار بیاید. او با بخشِ خودپذیری‌اش هرگز صلح نکرده. اصلاً برای همین است که او در هر تیمی که حضور پیدا می‌کند اوضاع را به هم می‌ریزد. این ویژگی بارز شخصیت‌های خودشیفته است. آن‌ها هرگز شکست را به عنوان قسمتی از فلسفه‌ی طبیعیِ زندگی نمی‌پذیرند، چون خودشان را محور دنیا فرض می‌کنند. اینجا ضروری‌ست که به یک نکته مهم اشاره کنیم؛ رمز تحول زندگی نه در کسب موفقیت، بلکه در واکنش و بازخوردهای ما نسبت به شکست نهفته است. هیچوقت موفقیت‌های متوالی تضمین کننده‌ی موفقیت‌ بعدی نیست، چون تداوم و ثبات، خروجیِ واکنشِ سازنده به شکست‌های گاه و بیگاه است. بخصوص در مورد فوتبال که اصلاً شبیه کشتی فرنگی نیست. طوری که کسی نتواند از بالاتنه روی لوپز کوبایی فن بزند و او صاحب همه مدال‌های طلای المپیک شود‌.

شوربختی مورینیو در جایی بیرون از دایره‌ی وجودی خودش قرار ندارد. خلاف آنچه که بارها بعد از شکست از او دیده‌ایم که هر پدیده‌ی جهان هستی را جز خودش مقصر قلمداد می کند، راز بیچارگی او فقط در سیناپس‌های مغز خودش پنهان است. همان‌جایی که او را برابر پذیرش حقیقت و تغییر، مقاوم کرده است. به رفتار او در تیم‌های مختلف نگاه کنید. او در هر سه تیم چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام یک رفتار مشابه از خود بروز داد و این را با خود به رُم نیز آورده است. با وجود استراحتی چند ماه و صحبت از بازنگری خویش، سرمربی سابق تاتنهام به طرز کنایه‌آمیزی هنوز تغییر نکرده است.

واکنش او نسبت به جوانان و تیم ذخیره‌ی رُم بعد از باخت در برابر تیم “بوده گلیمت” همان داستان مشابه چلسی، منچستریونایتد و تاتنهام را در ذهن تداعی می کرد. آیا رفتار او شبیه سرمربی نبود که کوین دیبروین را به دفترش فراخواند و او را بابت آمار ضعیفش نسبت به اسکار برزیلی سرزنش کرد، در حالی که دقایق بسیار کمتری به او بازی داده بود؟ آیا او همان سرمربی با منطقی زوار در رفته نبود که اعتماد به نفس جوانان را نابود می‌کند؟ درست حدس زده‌اید او همان مرد است. همان مردی که به جای ایجاد زمینه‌ای برای پیشرفت ذهنی و فنیِ جوانان به عزت نفس آن‌ها همانند بطری‌های آب لگد می‌زند. ژوزه‌ی مغرور هرگز تغییر نکرده است. اخراج با سناریویی مشابه از سه تیم قبلی اصلاً او را به فکر در مورد خودش وادار نکرده است. اگر هم کرده، نخوتش مانع از دیدن حقیقت شده.

 

او در رُم نیز در حال تکرار همان پیش نویس بازنده است. مردی که نتایج سینوسی کسب می‌کند و به جای آرام کردن اوضاع و بهبود ذهنیت بازیکنان، همبستگی تیم را دچار گسست می‌کند. شاید او در رُم فرصت بیشتری برای حضور پیدا کند، چون رُم شبیه باشگاهی نیست که مردی دیوانه را بخاطر هدف‌های بلند‌پروازانه‌ی خود، اخراج کند. این روزها آرزوهای رم سقف بلندی ندارد.

آن‌ها از بس طی این سالها مثل بچه‌های ساکت کلاس به وسیله‌ی قلدرهای مدرسه اذیت شده‌اند که قید بلندپروازی‌های‌شان را زده‌اند و به لاف‌های یک استاد پیر دل بسته‌اند. شاید آن‌ها به خاطر کارنامه و کاریزمای ژوزه مورینیو، از هزینه‌ی گزافی که در این تابستان کرده‌اند چشم‌پوشی کنند و در صورت تداوم نتایج ضعیف باز هم او را حفظ کنند. جالب اینجاست که خانواده فریدکین(مالکان رُم) در حالی تن به چنین هزینه‌هایی داده‌اند که باشگاه‌های ایتالیایی در وضعیت اسفناکی از نظر مالی قرار دارند. به نحوی که مدعی عنوان قهرمانی نتوانسته جانشینی برای لوکاکو جذب کند و مالدینی برای مرتفع کردن نیازهای میلان بازیکنانی پیر را بزخری کرده است!

آیا آقای خاص پاسخ این اعتماد مجموعه رُم را به درستی خواهد داد؟ کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. زیر ما دیگر شناخت کافی از مرد پرتغالی داریم. مردی که تغییر نکرده است و انگشتی که در چشم ویلانووای فقید فرو کرد را نیز به خاطر داریم. همچنین صحبت‌های زشتی که خطاب به اُوا کارنیرو انجام داد را فراموش نکرده‌ایم. حالت تهاجمی آقای خاص و واکنش‌های پرخاشگرانه‌اش در برابر ناکامی و شکست، حاوی یک پیام مهم برای ماست: او در رُم نیز همان خواهد بود و مدینه‌ی فاضله‌ای در کار نخواهد بود. به نظر می‌رسد او شکست خواهد خورد و شکست… تا جایی که رُم را نیز با همان اتومبیل گران‌قیمتش ترک خواهد کرد. البته نمی‌دانیم این بار هم هنگام خروج کلاه سویشرتش را بر روی سرش خواهد کشید یا نه!

 

چیزی که مشخص است، خوزه مورینیو هرگز از گذشته‌‌ی خود درس نگرفته و این مشخصه‌ی فردی خودشیفته‌ است که هنوز در دنیای خودش زندگی می‌کند. دنیایی که درخت‌هایش فقط میوه‌ی خودخواهی را به ثمر می‌نشینند. نمونه‌‌ای زنده برای انسان‌های خودخواه که زنده‌یاد حسین پناهی  به ظرافت آن‌ را چنین به ما معرفی می‌کند: ” کسی که پشت به آفتاب می‌ایستد فقط سایه‌ی خودش را می‌بیند”
و چنین فردی محکوم به شکست و تکرار دوباره‌ی آن است، تا جایی که دیگر طلوع آفتاب را نخواهد دید.

منبع: پارس فوتبال

کلیدواژه: ی خودش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت parsfootball.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس فوتبال» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۲۲۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود

ممتاز زهرا امروز در نشست خبری هفتگی خود در اسلام‌آباد با اشاره به اهداف سفر رسمی رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاکستان گفت: دو کشور در این بازدید طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی انرژی و همچنین همفکری پیرامون مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بررسی قرار دادند.

وی تاکید کرد که توسعه روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران در راستای منافع ملی پاکستان است و هر دو کشور عزم قوی برای تبدیل مرز‌های مشترک به مرز صلح، دوستی و رفاه دارند.

ممتاز زهرا در واکنش به مواضع آمریکا پیرامون گسترش همکاری‌های تهران و اسلام‌آباد از جمله کارشکنی واشنگتن در بحث پروژه مشترک گازی ایران و پاکستان، گفت: اسلام‌آباد معتقد است که توسعه روابط با کشور‌ها هرگز به قیمت روابط موجود با سایر کشور‌ها نیست و ما این مواضع خود را به واشنگتن منتقل کرده‌ایم.

وی اظهار داشت که در جریان سفر آیت‌الله رئیسی دو کشور تمامی گزینه‌های انرژی از جمله درباره خط لوله گاز گفتگو کردند و پاکستان مصمم است که از تمامی گزینه‌های موجود برای تامین نیاز‌های گسترده خود به انرژی استفاده کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان گفت که تجارت دوجانبه با ایران در قالب توافق تجارت ترجیحی، مراودات در مرز‌های مشترک به ویژه بهره‌برداری از ظرفیت‌های بازارچه‌های مرزی ادامه دارد و همزمان دو کشور به مذاکرات درباره توافق تجارت آزاد ادامه می‌دهند.

وی تاکید کرد: پاکستان از طریق کانال‌های مختلف به آمریکا منتقل کرده است که تقویت روابط با همسایگان برای ما اهمیت بالایی دارد و در این زمینه ایران و پاکستان مشتاق به همکاری نزدیک برای تثبیت صلح و دوستی در مرز‌های مشترک هستند.

ممتاز زهرا افزود که تهران و اسلام‌آباد بر همکاری میان بنادر چابهار و گوادر، مقابله با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و انسان و نیز مقابله با پولشویی به توافقات مطلوبی دست یافته‌اند.

وی با اشاره به همسویی جمهوری اسلامی ایران و پاکستان درخصوص مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی گفت: هر دو کشور با حمایت قوی از فلسطین و آتش‌بس در غزه خواستار توقف جنایات اسرائیل و همچنین ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه برای مردم غزه هستند.

براساس این گزارش، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در اولین سفر خارجی خود در سال جدید، روز دوشنبه سوم اردیبهشت وارد اسلام‌آباد شد. رئیس جمهور ایران همچنین از شهر‌های لاهور و کراچی نیز بازدید کرد.

وی در اسلام‌آباد روز پرکار و فشرده‌ای داشت. وزیر خارجه پاکستان با حضور در هتل محل اقامت رئیس جمهور، با وی دیدار و سپس آیت‌الله رئیسی راهی کاخ نخست وزیری شد؛ جایی که محمد شهباز شریف نخست وزیر پاکستان رسما از وی استقبال کرد. پس از آن دیدار‌های دوجانبه و سپس رایزنی میان هیات‌های بلندپایه به ریاست سران دو کشور برگزار شد.

مقامات ایران و پاکستان همچنین در حضور آیت الله رئیسی و شهباز شریف ۸ تفاهم نامه همکاری نیز امضا کردند.

آیت الله رئیسی سپس با آصف علی زرداری همتای پاکستانی خود دیدار کرد و طرفین طیف گسترده‌ای از موضوعات مهم دوجانبه، تحولات منطقه و بین المللی به ویژه جنایات رژیم غاصب اسرائیل علیه نوار غزه و فلسطین را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • فرصتی طلایی برای درخشش در جشنواره فروش بیمه میهن
  • فرصتی برای معرفی ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ماموریت محرمانه یک پرسپولیسی برای شکست استقلال
  • تالاب های نقده، فرصتی برای رونق اکوتوریسم
  • اسلام‌آباد: سفر رئیس جمهور ایران فرصتی برای تعمیق همکاری‌ها بود
  • بسکتبال NBA | در لس آنجلس صدای جارو شنیده می شود
  • حمایت دروسی از مورینیو: رم بدون من هم برنده می‌شود
  • آرنه اسلوت: لیورپول فرصتی است که نمی‌خواهم از دست بدهم؛ می دانم فاینورد موافقت می‌کند
  • ده روسی با ۷ بازی کمتر در رم به امتیازات مورینیو رسید
  • سبک بازی فجر را می‌پسندم/فرصتی برای اشتباه نداریم