Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-30@13:12:47 GMT

کودتای نظامی در سودان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۴۶۴۴

کودتای نظامی در سودان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، همسر ایمن نمر، فرماندار خارطوم نیز به الجزیره گفت که نیروهای مسلح فرماندار را از منزلش دستگیر کردند. شماری از منابع نیز اخباری از حبس خانگی عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان را منتشر کرده است.

سی‌ان‌ان نیز می‌گوید: حمدوک و همسرش در بازداشت نیروهای نظامی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین منابعی از خانواده فیصل محمد صالح، مشاور رسانه‌ای عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر سودان به رویترز گفتند یک نیروی نظامی مسلح اوایل روز دوشنبه به خانه صالح حمله کرده و او را دستگیر کردند.

علاوه بر این گزارش‌هایی مبنی بر دستگیری «هاشم حسب الرسول» وزیر ارتباطات، «حمزه بلول» وزیر اطلاعات، «خالد عمر یوسف»، وزیر امور کابینه و «محمد الفکی»، عضو شورای حاکم سودان «عمر دقبر»، رییس حزب کنگره سودان «علی‌الریح السنهوری»، دبیرکل حزب بعث سودان و «جعفر حسن»، سخنگوی نیروهای آزادی و تغییر هم منتشر شده است. رویترز اعلام کرد: بیشتر اعضای کابینه و شمار زیادی از رهبران احزاب حامی دولت دستگیر شده‌اند.

شاهدان عینی به رویترز گفتند که ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در خیابان‌های خارطوم، پایتخت این کشور مستقر شده‌اند و رفت و آمد غیرنظامیان را تحت کنترل دارند.

همزمان «تجمع کادرهای حرفه‌ای» سودان با تاکید بر اینکه آنچه در کشور رخ می‌دهد یک تلاش نظامی برای قبضه کردن قدرت است، از مردم و نیروهای انقلابی خواست که به خیابان‌ها بیایند و در برابر هرگونه «کودتای نظامی» مقاومت کنند و آنها را به بستن جاده‌ها و اعتصاب عمومی و عدم همکاری با کودتاگران دعوت کرد.

تجمع کادرهای حرفه‌ای در بیانیه دوم خود تاکید کرد که اکثر اعضای هیات دولت و شورای حکومتی بازداشت شده‌اند و قرار است اینترنت در سراسر سودان قطع شود و از نیروهای انقلابی و سیاسی و اصناف و مردمی خواست که آماده هر سناریویی باشند. حزب سوسیالیست سودان نیز خواهان نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در پی بازداشت‌های گسترده شد.

فعالان در رسانه‌های اجتماعی هم گزارش دادند که اینترنت و خدمات تلفن همراه در بیشتر نواحی سودان قطع شده و ارتباطات در برخی مناطق در خارطوم پایتخت تحت تاثیر قرار گرفته است. فعالان همچنین عکس‌ها و فیلم‌هایی را پخش کردند که نشان می‌داد معترضان در اعتراض به دستگیری وزیران و مقامات، برخی از جاده‌های خارطوم را مسدود کردند و لاستیک ماشین آتش می‌زنند. شاهدان عینی گفتند که نیروهای مسلح سودان در میان استقرار گسترده ارتش تعدادی از پل‌های ارتباطی خارطوم را بستند.

همچنین وزارت اطلاع‌رسانی سودان اعلام کرد نیروهای نظامی به مقر رادیو و تلویزیون حمله کرده و شماری از کارکنان را دستگیر کردند. شبکه تلویزیونی الحدث هم در خبری فوری اعلام کرد که عبدالفتاح البرهان، رییس شورای حاکمیت سودان درباره آخرین تحولات این کشور بیانیه‌ای ارائه خواهد کرد.

این حوادث تنها چند ساعت پس از آن رخ می‌دهد که جفری فلتمن، فرستاده ویژه آمریکا در امور شاخ آفریقا، در سفر به خارطوم با شماری از مقامات حکومت انتقالی سودان دیدار و پیشنهادهایی برای بحران سیاسی ناشی از کودتای ناکام ۵ هفته پیش (۲۱ سپتامبر) در این کشور مطرح کرد.

پربیننده ترین ملاقات با وزیر خارجه ایران بسیار مهم است / شواهدی مبنی بر ساخت بمب اتم در ایران وجود ندارد علی اف فعلا به فکر کاهش تنش با ایران نیست افزایش نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در ترکیه / بدترین بحران اقتصادی بعد از سال۲۰۰۲؟ دیدار سفیر ایران با وزیر خارجه طالبان اردوغان سرکش

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: کودتا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۴۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «داگلاس مک‌گرگور» مشاور سابق وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس اعلم کرد که این نگرانی وجود دارد که حتی پیش از حمله بزرگ روسیه، ارتش اوکراین از نظر نیروی نظامی دچار کمبود شدید شود.

وی دراین‌باره نوشت: ارتش اوکراین هم‌اکنون با کمبود سرباز و نیروی نظامی روبروست وحمله روسیه هنوز آغاز نشده است.

مک‌گرگور با اشاره به اینکه ارتش اوکراین روزانه صدها نیروی نظامی را از دست می‌دهد افزود که اوکراین به فروپاشی کامل نزدیک شده است.

وزارت دفاع روسیه دیروز دوشنبه در بیانیه ای در خصوص روند ادامه عملیات ویژه روسیه در اوکراین در ۲۴ ساعت گذشته اعلام کرد: یگان های غرب نیروهای مسلح روسیه ۳ حمله نیروهای مسلح اوکراین را در لوهانسک دفع کردند. دشمن تا ۴۰ پرسنل نظامی خود را از دست داد.

وزارت دفاع روسیه در این خصوص می افزاید: یگان های جنوب مواضع را در خط مقدم بهبود بخشیدند، اوکراین بالغ بر ۳۹۵ پرسنل نظامی و یک هویتزر ساخت آمریکا را در دونتسک از دست داد.

بیانیه مذکور در ادامه اضافه می‌کند: یک کارگاه مونتاژ پهپاد و همچنین نیروی انسانی و تجهیزات نظامی نیروهای مسلح اوکراین در ۱۱۰ منطقه مورد اصابت قرار گرفت.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: یگان مرکزی روسیه، نیروهای اوکراین و مزدوران لژیون خارجی را در دونتسک هدف قرار داد. ۱۰ ضدحمله دفع شد، دشمن ۳۷۰ نظامی را از دست داد.

ضدحملات ارتش اوکراین که از پیش‌تر مقامات و رسانه های غربی و اوکراینی با آب‌وتاب فراوان وعده آن را داده بودند، سرانجام ۴ ژوئن (۱۴ خرداد سال ۱۴۰۲) بی‌سروصدا و بدون اعلام رسمی در محورهای مختلف آغاز شد و بنا بر گزارش‌ها، نیروهای اوکراینی نه تنها تاکنون موفق به شکست خطوط دفاعی ارتش روسیه و پیشروی چشمگیری نشدند، بلکه حجم زیادی از تجهیزات نظامی مدرن اهدایی غربی‌ها نیز در این ضدحملات نابود شده یا سالم به تصرف نیروهای ارتش روسیه درآمد.

کد خبر 6092918

دیگر خبرها

  • گرامیداشت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران در اندونزی
  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • اذعان ارتش صهیونیستی به کشته و زخمی شدن 3 نظامی خود در غزه
  • حمله موشکی به کشتی مرتبط با رژیم اسرائیل
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • ما به انگلیس یا هر کشور دیگری درباره دخالت نظامی هشدار می‌دهیم
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • روسیه: ارتش اوکراین بیش از هزار نظامی دیگر را از دست داد