Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@03:49:35 GMT

پروژه سیستان راهی برای نجات هامون

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۵۰۱۱

پروژه سیستان راهی برای نجات هامون

به گزارش ایرنا، تالاب بین المللی ۵۷۰ هزار هکتاری هامون علاوه بر تعدیل آب و هوا و تمام نقش‌های زیست محیطی اش منبع اشتغال مردم منطقه، دامپروری، کشاورزی و استحصال آبزیان است تالابی که از گذشته‌های دور تا همین زمان‌هایی که ذهن و حافظه ما یاری می‌دهد نبض زندگی سیستان را در دست داشته و دارد اما این نبض زندگی و شاهرگ حیاتی اش وقتی از جریان افتاد که هیرمند و آسمان بخیل شد و هامون دیگر هامون سابق نبود؛ هامون رنگ از رخسار پریده دیگر نه طبیعتی داشت که چشم‌نواز باشد و نه منفعتی که اشتغال‌آفرین؛ این در حالیه که هرازگاهی دست نوازشگر باد بر سرش کشیده و ذرات گرد و غبار برخاسته از بستر آن مهمان خانه‌هایمان می‌شد که بهتر است تعریفش را نگویم زیرا فقط باید در سیستان و بلوچستان زندگی کنید تا درد و رنج مردمانش را بفهمید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این شرایط و سخت شدن اوضاع بر اکوسیستم تالاب هامون «پروژه سیستان» شکل گرفت، پروژه ای که در توضیح آن آمده است: «ارتقای مدیریت جامع منابع طبیعی برای احیای اکوسیستم تالاب و حمایت از معیشت‌های جایگزین جوامع محلی در قالب پروژه‌ای مشترک میان برنامه توسعه ملل متحد، سازمان حفاظت محیط زیست با حمایت مالی اتحادیه اروپا با نام اختصاری پروژه سیستان از سال ۲۰۲۰ شروع به کار کرده، پروژه‌‍ای که بر چهار گزینه توسعه اقتصاد محلی شامل کشاورزی سازگار با اقلیم معیشت‌های سازگار با منابع آب و خاک، مدیریت پایدار آب و سرزمین شامل مدیریت و احیاء تالاب هامون، ارتقای ظرفیت‌ها و هماهنگی  و طرح‌های کوچک زود بازده» استوار است.

جزییات پروژه سیستان را بیشتر بدانیم

پروژه سیستان و  چهارمولفه اصلی‌اش که از سال گذشته حرفشان به میدان آمد موضوعات زیادی برای گفتن دارد و زیر مجموعه‌هایی را در برمی‌گیرند که در نهایت به نجات تالاب بین‌المللی هامون ختم می‌شود.

مولفه نخست: «ارتقای ظرفیت‌ها و هماهنگی» است، به گفته کارشناسان پروژه‌ی سیستان ذیل این مولفه برنامه‌ریزی در راستای برگزاری رویدادهای مرزی در چارچوب قوانین و مقتضیات منطقه به‌منظور توسعه‌ی اقتصادی و اجتماعی با هدف دستیابی به توسعه‌ی پایدار و برقرار صلح و ثبات در منطقه را در اولویت قرار داده که این برنامه‌ها شامل فعالیت‌هایی از قبیل جشنواره، بازارچه مرزی، مراودات فرهنگی، هنری و تجاری، برگزاری کارگاه فنی، و تبادل دانش هستند.

مولفه دوم: «مدیریت پایدار آب و سرزمین که مدیریت و احیاء تالاب هامون را شامل می شود»،  این مولفه جامعه محلی را برای مدیریت و احیای تالاب، به ویژه از طریق اجرای راه‌حل‌های کشاورزی پایدار در مزارع پایلوت تشویق ‌می‌کند. 

مولفه سوم: «توسعه اقتصاد محلی شامل کشاورزی سازگار با اقلیم و معیشت‌های سازگار با منابع آب و خاک»، در این بخش از پروژه فعالیت‌هایی در راستای حمایت فنی، مالی و ظرفیت‌سازی برای برنامه‌ریزی توسعه اقتصاد محلی، توانمندسازی باهدف کاهش فقر و بهبود کارآفرینی در حوزه سیستان، تقویت مشارکت زنان و جوانان در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای راهبردهای توسعه اقتصاد محلی صورت خواهد گرفت.

(مولفه چهارم: طرح‌های کوچک زود بازده) به طور ویژه برای جلب مشارکت کنشگرانی است که دارای دیدگاهی ویژه یا متمایز به موضوع توسعه باشند، یا نماینده مردمی بوده که از فرآیند توسعه محرومند و توانایی ارایه راهکارهایی تجربی یا نوآورانه برای برون‌‎رفت از محرومیت یا مواجه شدن با چالش‌های توسعه را داشته باشند این مولفه با محوریت «گردشگری، صنایع دستی و توسعه فرهنگی»، «توانمند­سازی اقتصادی بانوان»، «کشاورزی و دامداری»، «شیلات و آبزی‎پروری»، «کارآفرینی و توسعه شرکت­های کوچک و متوسط مقیاس»، «مدیریت خاک، آب و تالاب» و «تجارت و بازرگانی» اجرایی می‌شوند.

مزایای پروژه سیستان:

الف)پروژه سیستان یکی از بزرگترین پروژه‌های UNDP

به نقل از اخباری که در سایت پروژه سیستان(sistanproject.ir) گفته شده کلودیو پرویداس، نماینده  مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران ۲۳ شهریور در یک گفت‌‎وگوی مجازی که با احمدرضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌ها و مجری ملی پروژه سیستان داشت این پروژه را یکی از بزرگترین پروژه‌های UNDP و از بزرگترین پروژه‌های توسعه در ایران خواند و ضمن اشاره به حمایت مالی سخاوتمندانه اتحادیه اروپا برای این پروژه، طرح‌های کوچک زودبازده را حائز اهمیت بسیار دانست و گفت «این طرح‌ها ارتباطات با سایر سازمان‌ها از جمله سمن‌ها و سازمان‌های جامعه مدنی را تقویت کرده، مبنایی برای فعالیت‌های بیشتر و اعتمادسازی ایجاد می‌کنند و درها را برای فعالیت‌های درازمدت و تأثیرگذاری بیشتر باز می‌کنند»

او از استقبال خوب گروه‌های محلی در ارائه طرح ابراز خوشحالی کرد و این مهم را نشانگر توجه مثبت مردم به سازمان حفاظت محیط زیست و استانداری سیستان و بلوچستان دانست و  تاکید کرد: این استقبال نشان‌دهنده علاقه و تمایل مردم به بهبود شرایط است؛ شرایطی که با توجه به تغییرات اقلیمی و خشکسالی در منطقه سیستان به‌وجود آمده است.

نماینده مقیم برنامه توسعه سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه توجه به حفاظت محیط زیست نباید در خلاء اتفاق بیافتد ادامه داده بود که باید در بستر توسعه اقتصادی فراگیر به آن توجه شود و ما تا دستیابی به نتایج مورد انتظار متعهد باقی خواهیم ماند.

مازن قرض الدین، معاون نماینده مقیم برنامه توسعه ملل متحد در ایران نیز ۶ مرداد امسال در آیینی که برای امضای تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه به منظور ایجاد سکوی نوآورانه و جامع برای توسعه پایدار سیستان برگزار شده بود با بیان اهمیت همکاری و حمایت از اجرای پروژه سیستان گفته بود که هر چه احساس مسوولیت و مالکیت مردم نسبت به منابع آب و خاک و سرزمین خود بیشتر باشد امید بیشتری برای موفقیت اجرای چنین پروژه‌هایی به وجود خواهد آمد.

ب) تقویت ظرفیت‌های بومی منطقه

سرپرست پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه اقتصادی- اجتماعی سیستان گفت: یکی از اهداف مهم پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی سیستان در پنج سال تقویت ظرفیت‌های بومی شهرستان‌های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز است.

ندا فلسفی با بیان اینکه پروژه مدیریت یکپارچه منابع طبیعی و توسعه اقتصادی- اجتماعی سیستان براساس سند اتحادیه اروپا، بین دفتر برنامه توسعه ملل متحد و سازمان حفاظت محیط زیست امضا شده است  افزود: شعار این پروژه اقتصاد سبز، جوامع تاب‌آور بر مبنای اهداف پروژه نامگذاری شده است.

ج) تغییر رویکرد معیشتی مردم

سه گروه کشاورزان، صیادان و دامداران جزو ذینفعان تالاب بین‌المللی هامون هستند که با کمبود آب و خشکسالی‌های پی در پی معیشتشان را از دست داده‌اند اما همچنان راه معیشت خود را پیشینه پدرانشان و آنچه که بلد هستند می‌دانند. مدیر کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان با تاکید این موضوع به پروژه سیستان و نقشش در شرایط حاضر اشاره کرد و گفت که این طرح می‌تواند بر تغییر رویکرد مردم نسبت به درآمد و معیشتشان تاثیر مثبت و مشخصی داشته باشد.

وحید پورمردان با بیان اینکه مردم باید فعالیت‌ها به سمتی بروند که هیچ پروژه آب محوری در منطقه انجام نشود و مدیریت منابع آبی برای حفظ تالاب هامون و فقط برای حفاظت پوشش گیاهی و تنفس باشد توضیح داد که آگاه‌سازی مردم در اجرای طرح‌ها  ضروری است برخی مردم نسبت به پروژه‌هایی که اجرا می‌شود شناخت کلی ندارند شاید هم خوشبین نباشند بنابراین باید در بحث فرهنگ‌سازی نهایت تلاش را کرد تا مردم بدانند چه برنامه‌هایی برای منطقه آن‌ها در نظر داریم.

به گفته این مسوول محیط زیستی در سیستان و بلوچستان، این پروژه علاوه بر تمرکز بر حفاظت از منابع طبیعی و تنوع زیستی تالاب‌های هامون، بر طراحی یک مدل توسعه یکپارچه در راستای دستیابی به شرایط بهتر زندگی و رفاه ساکنان منطقه نیز متمرکز شده و ادامه داد که در این پروژه جوامع محلی نیز در تلاش‌های توسعه‌ای نظیر حمایت از شرکت‌های کوچک برای افزایش تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری مشارکت خواهند کرد.

او با اشاره به اینکه اعتبارات این پروژه از محل صندوق توسعه بین المللی برنامه عمران سازمان ملل متحد(UNDP) بوده گفت که مردم با مشارکت و ارائه راهکارهای تجربی، نوآورانه و خلاق در عملیاتی شدن حداکثری طرح‌های کوچک زودبازده در جهت بهبود معیشت و درآمدزایی پایدار مشارکت کنند.

مواردی از اقدامات انجام شده در پروژه سیستان

سایت sistanproject.ir به چند مورد از اقدامات انجام شده در پروژه سیستان اشاره و به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی در مورد این پروژه، از اعلام فراخوان و دریافت۷۰ طرح زود بازده به عنوان نخستین اقدامات خبر داد.

تفاهم‌نامه همکاری چهارجانبه به منظور ایجاد سکوی نوآورانه و جامع برای توسعه پایدار سیستان میان معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، استانداری سیستان و بلوچستان، معاونت محیط‌زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست و برنامه توسعه ملل متحد (UNDP) از دیگر اقدامات اجرایی در راستای پروژه سیستان بود که طبق برداشت اجمالی از این تفاهم‌نامه هدف ازآن ارتقای مشارکت و همکاری سازمان‌ها و نهادهای نامبرده برای ایجاد سکوی نوآورانه و جامع در توسعه پایدار سیستان و توسعه فعالیت‌های معیشتی کم آب‌بر در منطقه سیستان به‌ منظور سازگاری با تغییر اقلیم و خشکسالی است و احمدرضا لاهیجان‌زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با آن گفته بود که پروژه سیستان تلاش می‌کند تا همکاری‌های بین‌بخشی و همچنین تعاملات میان دست‌اندرکاران کلیدی پروژه را از طریق اقدامات مختلفی نظیر تدوین و امضای تفاهم‌نامه‌های موثر و عملیاتی، حمایت از طرح‌های کوچک زود بازده و به‌کارگیری فرصت‌ها و پتانسیل‌های موجود در منطقه تضمین کرده و تغییراتی مثبت در منطقه سیستان ایجاد کند.

این گزارش، پروژه سیستان و مواردی از اقدامات انجام شده را معرفی کرد اما به هیچ وجه حق مطلب به طور کامل ادا نشده بلک نقطه‌ای است بر آغاز یک مسیر از بررسی جزییات این پروژه در فواصل زمانی متعدد به صورت جداگانه  تا در نهایت اثربخشی مولفه‌های پروژه در آبادنی هامون و معیشت ساکنان منطقه مشخص شود.

تالاب بین المللی هامون 

دریاچه و تالاب بین‌المللی هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه های مازندران و ارومیه، هفتمین تالاب بین‌المللی جهان و یکی از ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران است. دریاچه و تالاب هامون واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان از سه دریاچه کوچک به نام‌های هامون پوزک، هامون صابری و هامون هیرمند تشکیل شده‌است که در زمان فراوانی آب به هم می‌پیوندند و دریاچهٔ مشترک هامون، میان افغانستان و ایران را تشکیل می‌دهند. رودخانهٔ هیرمند شریان اصلی ورود به هامون و رودخانه‌های خاش‌رود، فراه ، هاروت‌رود ، شوررود، حسین‌آباد و نهبندان به هامون می‌ریزند.

وسعت دریاچهٔ هامون در زمان پرآبی پنج هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع است که از این سطح سه هزار و ۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران و بقیه متعلق به افغانستان است. با این اوصاف، دریاچهٔ هامون وابسته به رودخانهٔ هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا هرگونه نوسانات در میزان آب آن، مشکلاتی را برای همه‌ی سامانه به وجود آورد.

تالاب هامون در چهارمین کنگرهٔ جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره که روزهای پایانی سال ۱۳۹۴ در لیما پایتخت پرو برگزار شد، از سوی سازمان یونسکو به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد و بدین ترتیب تعداد ذخیره‌گاه‌های زیست‌کره در ایران به ۱۲ مورد افزایش یافت.

رود هیرمند که از رودهای پرآب فلات ایران و اصلی‌ترین رود در حوضه آبریز دریاچه هامون محسوب می شد از بلندیهای کوه‌های بابا در ۴۰ کیلومتری غرب کابل از رشته کوههای هندوکش در  افغانستان سرچشمه می‌گیرد و پس از طی مسافت ۱۱۰۰ کیلومتر وارد دریاچه هامون می‌شود.

حقابه ایران (هامون) از هیرمند

حقابه ایران از هیرمند، به دادخواست حقوقی ایران از آب رودخانه هیرمند در منطقه سیستان اشاره دارد که با رأی کمیسیون بررسی حقآبه هیرمند به نام کمیسیون دلتا، قراردادی در سال ۱۳۵۱ توسط هویدا نخست‌وزیر وقت ایران و موسی شفیق، نخست‌وزیر وقت افغانستان در کابل به امضاء رسید و مقرر شد در هر ثانیه ۲۶ مترمکعب آب (معادل ۸۵۰ میلیون مترمکعب در سال) سهم سیستان و دریاچه هامون باشد.

با وجود انعقاد این قرارداد، از سال‌های پایانی دهه ۱۳۷۰ و هم‌زمان با کاهش بارش‌ها و خشکسالی، میزان ورودی آب رودخانه هیرمند به دریاچه هامون مرتباً کاهش یافت و در نهایت منجر به خشک شدن این تالاب شد، نبود دولتی مقتدر در افغانستان، ساخت سد کجکی بر روی هیرمند، نصب و به‌کارگیری انواع پمپ در مسیر رودخانه هیرمند برای کشاورزی توسط کشاورزان افغان، خشک شدن دریاچه هامون را در پی داشته‌است که این مساله موجب قطع شدن منبع معاش ۴۰۰ هزار سیستانی، کاهش قابل ملاحظه پرندگان بومی سیستان، رو به انقراض نهادن گاو سیستانی، بروز فقر و نا امنی‌های پیامد آن، مهاجرت گسترده سیستانیان به مناطق شمالی کشور و زوال روزافزون صنایع دستی سیستان شده‌است.

برچسب‌ها سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون هامون رودخانه هیرمند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون سیستان و بلوچستان زابل تالاب هامون هامون رودخانه هیرمند سازمان حفاظت محیط زیست تالاب بین المللی هامون برنامه توسعه ملل متحد سیستان و بلوچستان توسعه اقتصاد محلی منطقه سیستان رودخانه هیرمند دریاچه هامون پروژه سیستان محیط زیست برنامه ریزی منابع طبیعی تالاب هامون تفاهم نامه تالاب ها زود بازده فعالیت ها ذخیره گاه ظرفیت ها منابع آب زیست کره ی سیستان طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۰۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان

همشهری آنلاین - مجید جباری: هفته گذشته بود که با استناد به انتشار تصاویر ماهواره ای، روزنامه همشهری به انحراف آب رودخانه مرزی هیرمند به سمت شوره زار گودزره اشاره و آرزو اشرفی زاده،مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌ زیست کشور نیز در گفت و گو با همشهری آنلاین ضمن تائید این موضوع، از رها نکردن حقابه هامون از هیرمند و هدر دادن آب با انحراف به شوره زارهای آن کشور انتقاد کرد.

حالا علی سلاجقه، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم انحراف آب سیلاب از حوضه آبریز هیرمند از سوی افغانستان به سمت گودزره را تائید و اعلام کرد:« با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیرهایی برای انحراف به بیابان گودزره شدیم و امیدواریم انحراف گودزره را باتوافق هیأت حاکمه افعانستان مسدود کنیم؛ چرا که با این کار وضعیت تالاب‌ها و اکوسیستم های پایین دست در ایران بهتر خواهد شد.»

در همین زمینه بخوانید طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور هفته گذشته به همشهری گفته بود:« متأسفانه با وجود بارش‌های خوبی که در حوضه هیرمند و کل کشور افغانستان اتفاق افتاده است و رودخانه‌های ورودی تالاب هامون، وضعیت مناسب و سیلابی دارند، اما دستکاری‌هایی که در بالادست اتفاق افتاده و انحراف آبی که به وسیله بندهای انحرافی ایجاد شده، باعث شده است که آب از مسیر طبیعی خود منحرف شده و مسیر طبیعی را طی نکند.»

تصویر ماهواره ای از انحراف آب به بیابان های گودزره در افغانستان

در گفت‌وگوی همشهری آنلاین با اشرفی‌زاده اعلام شد: «مسیر طبیعی آب در این حوضه آبریز به این صورت است که آب باید از رودخانه هیرمند وارد ایران شده و تالاب هامون را سیراب کند. در ادامه از طریق رودخانه شیرین به افغانستان برگردد و وارد گودزره شود. اما متأسفانه دستکاری در مسیر طبیعی و ‌تامین نشدن حقابه پایین‌دست، این مسیرطبیعی را منحرف کرده است.»

مدیرکل دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، این اقدام افغانستان را نظر حقوق عرف بین‌الملل محکوم دانست و اعلام کرد:«در این زمینه اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم.»

این مدیر سازمان حفاظت محیط زیست همچنین از مکاتبه برای پیگیری‌ سازمان محیط زیست از مراجع ذی‌ربط (وزارت امور خارجه) برای پیگیری انحراف آب هیرمند به شوره‌زار گودزره خبر داد.

گودزره یک شوره‌زار است و از نظر اکولوژیکی هیچ ارزشی ندارد. این پهنه آبی به‌دلیل واقع شدن در انتهای حوضه آبریز، ارزش اکولوژیکی ندارد و معیشت مردم منطقه هم هیچ‌وقت وابسته به آن نبوده است. درمقابل، اما تالاب بین‌المللی هامون به‌ عنوان ذخیره زیست کره که در کنوانسیون رامسر ثبت شده، ارزش اکولوژیکی بسیار بالایی دارد و به لحاظ عرفی و قوانین بین‌الملل، انحراف مسیر طبیعی هیرمند محکوم شده است.

کد خبر 849162 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها ایران و افغانستان تالاب خبر ویژه افغانستان طالبان سازمان حفاظت محیط زیست محیط زیست ایران رود هيرمند

دیگر خبرها

  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • خوشحالی وصف‌ناپذیر مردم سیستان و بلوچستان از پر آبی هامون + تصاویر
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • قایق هایی که پس از سالها در کنار کوه خواجه سیستان به آب افتاد
  • آخرین وضعیت تالاب بندعلیخان
  • هوای سیستان بارانی شد + فیلم
  • سیستان بارانی شد