Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-04-30@13:11:10 GMT

کودتا در کودتای سودان

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۵۰۸۷

کودتا در کودتای سودان

کودتای نظامی اخیر سودان علیه دولت نظامی غیر منتخب و دو قطبی شدن نیروهای مسلح و جامعه سودانی، فضای سیاسی این کشور را که مهد کودتاهای نظامی تلقی می شود وارد چالش جدی کرد.

 سودان که یک کشور تاثیرگذار عربی است در سال ۱۹۵۶ استقلال خود را از انگلیس بدست آورد اما در طول ۶۵ سال گذشته حداقل شاهد ۱۴ کودتای موفق و نافرجام بوده و از این رو این کشور به خاستگاه کودتاهای نظامی معروف شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سودان در طول ۶ دهه گذشته همواره درگیر مشکلات داخلی و جنگ های مذهبی بوده و این بحران ها سر انجام منجر به تجزیه این کشور پهناور  به دو بخش شمالی و جنوبی شد.

زمانی که عمر البشیر رئیس جمهوری مخلوع سودان به قدرت رسید دادگاه بین المللی جنایات جنگی به دلیل مواضع ضدصهیونیستی وی و مخالفت با تجزیه سودان، به بهانه کشتار اهالی منطقه دارفور سودان او را تحت تعقیب قرار داد.

حکم دستگیری عمر البشیر از سوی دادگاه جنایات جنگی به پلیس بین الملل ابلاغ شد اما سرانجام عمر البشیر به دلیل فشارهای بین المللی و منطقه ای با دو شرط آمریکا و برخی کشورهای عربی برای تعلیق حکم دستگیری خود موافقت کرد.

شرط اول این بود که عمر البشیر با تجزیه سودان موافقت کند که این امر اتفاق افتاد و سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ در اوج خیزش های عربی از پیکره سودان جدا شد.

ظاهرا سازمان ملل از قبل بیانیه پذیرش سودان جنوبی به این نهاد را آماده کرده بود زیرا بلافاصله پس از جدایی سودان جنوبی این کشور فقیر تازه تاسیس با اکثریت مطلق اعضاء سازمان ملل به عضویت این نهاد بین المللی درآمد.

شرط دیگر تعلیق حکم دستگیری رئیس جمهوری سابق سودان که خود در سال ۱۹۸۹ با یک کودتا علیه دولت دموکراتیک و غیر نظامی صادق المهدی به قدرت رسیده بود دوری از محور مقاومت و سازش با رژیم صهیونیستی بود.

عمر البشیر نیز این شرط را پذیرفت اما از بد حادثه وی نیز در آوریل ۲۰۱۹ با یک کودتای نظامی از قدرت بر کنار و زندانی شد.

عمر البشیر در یک سحرگاه خونین که با شورش های خیابانی همراه بود در حالی که در کاخ خود استراحت می کرد با ورود مسلحانه چند ژنرال نظامی مواجه شد. نظامیان وارد اتاق خواب عمر البشیر شدند و به او گفتند که کودتا شده و از قدرت خلع شده و باید همراه آنان به بازداشتگاه برود.

عمر البشیر که خواب آلود بود بدون هیچگونه مقاومتی دستان خود را به علامت تسلیم بالا برد و با گفتن جمله" علی برکت الله " همراه کودتاچیان به یک بازداشتگاه در پادگانی در اطراف خارطوم عزیمت کرد.

کودتاچیان قول داده بودند که در یک فرآیند زمانی یکساله قدرت را به غیر نظامیان واگذار کنند اما عبدالفتاح البرهان رئیس شورای حکومتی به وعده خود وفا نکرد.

کودتاچیان در مقابل وعده دریافت کمک یک میلیارد دلاری از آمریکا و برخی رژیم های مرتجع عرب حوزه خلیج فارس با رژیم صهیونیستی رابطه برقرار کردند که این امر خشم ملت و رهبران احزاب سیاسی سودان را بر انگیخت.

لذا طی روزهای اخیر با گسترش تظاهرات و افزایش مخالفت با سیاست های عبدالفتاح البرهان، شکاف در جامعه و حتی در میان نیروهای مسلح و دولت تشدید شد و رئیس شورای حکومتی علیه دولتی که خود تشکیل داده کودتا کرد.

به این ترتیب سودان اکنون وارد یک روند تقابل مردم و جریان های سیاسی اسلامی و ملی با شورای حکومتی شده که ممکن است این کشور را درگیر یک جنگ داخلی خونینی سازد.

لذا تنها راه برون رفت سودان از بحران سیاسی فعلی برگزاری انتخابات آزاد و تشکیل یک دولت غیر نظامی و برخاسته از اراده ملت سودان است.

در غیر این صورت اگر نظامیان همچنان اصرار دارند که در قدرت باقی بمانند و راه را برای تشکیل یک نظام پارلمانی هموار نکنند ممکن است این کشور به سر نوشت لیبی دچار شود و جنگ بین نظامیان و هواداران احزاب اسلامگرا شدت گیرد.

311311

کد خبر 1567096

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: سودان عمرالبشیر حسن هانی زاده عمر البشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۰۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!

تعلیق‌های سنگین رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی کشتی علیه داوران باسابقه، برخی کشورهای مدعی را به سمت تشکیل کمپین و احتمال کودتا علیه آنتونیو پیش برده است. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، در روزهای اخیر چند داور سرشناس کشتی جهان از جمله ابراهیم چی‌چی اوغلو، کمال بوعزیز، کیسی گوسل و محمد مصلایی‌پور با استناد به قضاوت‌شان در مسابقات گزینشی المپیک، از سوی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی تعلیق شدند.

واکنش مصلایی‌پور به تعلیقش: آن فن پیچیدگی نداشت،اشتباه نکردم

رومن پاولوف، علی سایوان، الکسی بازولین هم دیگر داورانی بودند که به دلیل اشتباه در داوری مبارزه فرانک چامیزوی ایتالیایی و توران بایراموف آذربایجانی تعلیق شده و همه آنها به دلیل آنکه در لیست دعوتی‌ها به مسابقات گزینشی جهانی در استانبول نیستند، عملاً شانس قضاوت در المپیک را از دست خواهند داد.

جالب اینکه چی‌چی اوغلو، کمال بوعزیز و کیسی گوسل از جمله اعضای اصلی کمیسیون داوران اتحادیه جهانی هستند و محمد مصلایی‌پور نیز دیگر عضو این کمیسیون، در جمع مدرسان حضور دارد.

محروم کردن این تعداد داور برجسته در آستانه آخرین گزینشی المپیک، جای تعجب و تأمل دارد و خبرها حاکی از تشکیل کمپین ضد آنتونیو، رئیس کمیسیون داوران اتحادیه جهانی از سوی کشورهایی چون روسیه، آمریکا، ترکیه و چند کشور دیگر است. گفته شده این نفرات قرار است در استانبول حضور پیدا کرده و مراتب اعتراض خود را به اتحادیه جهانی اعلام کنند.

مسابقات گزینشی استانبول 20 تا 23 اردیبهشت در ترکیه برگزار می‌شود که آخرین مسابقه گزینشی المپیک خواهد بود که در آن سه کشتی‌گیر صاحب سهمیه خواهند شد و در خصوص داوران نیز تصمیمات نهایی صورت می‌گیرد.

باید دید اتحاد کشورهای صاحب کشتی علیه آنتونیو و پیگیری حذف داوران که به باور آنها نوعی قلع و قمع داوران سرشناس اتحادیه جهانی از سوی آنتونیو با اهدافی خاص است، به چه نتیجه‌ای منجر خواهد شد و آیا بازگشت چی‌چی‌ اوغلو، بوعزیز، مصلایی‌پور و ... به لیست داوران قضاوت کننده در المپیک را در پی خواهد داشت؟

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشدید اختلاف میان انگلیس و امارات بر سر سودان
  • مستند «کابوس ژنرال» به آنتن شبکه سه رسید/ قدرت نظامی ایران معاصر
  • نبرد دیپلماتیک میان سودان و امارات
  • تشکیل کمپین علیه آنتونیو؛ احتمال کودتا در استانبول!
  • وزیری‌تبار، قره‌نی‌نواز سال کودتا: قمرالملوک پیر دیر است و برایم ارشدیت دارد/ از مردها بنان و بنان و بنان
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • افزایش قدرت در حوزه نظامی عملیات «وعده صادق» را رقم زد
  • سفر فرستاده ویژه پوتین به سودان
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • رسانه‌های جبهه مقاومت روز به روز قدرت بیشتری می‌گیرند