Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه برای نخستین بار درخت‌واره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی تدوین شد گفت: این مهم توسط بیش از ۸۰۰ استاد و محقق در مدت چهار سال تدوین‌ شده است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه دوشنبه در مراسم گشایش نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این دهه‌های اخیر مقوله رشته‌های تخصصی در حوزه علوم و معارف اسلامی در حوزه علمیه و نهادهای حوزوی مورد اهتمام بوده است اظهار داشت: در حقیقت یکی از تحولات حوزه در این سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه مرزهای علوم اسلامی و پایه‌ریزی دانش‌های تخصصی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: اتفاق جدیدی که در سال‌های اخیر رقم خورده این است که برای نخستین بار درخت‌واره و نظام‌واره جامع رشته‌های حوزوی توسط بیش از 800  استاد و محقق در مدت چهار سال تدوین شد و در روزهای اخیر در قالب 16 حوزه دانشی بیش از 400 رشته، گرایش و مقطع ابلاغ شد.

آیت‌الله اعرافی: 100 طرح تحولی در حوزه‌های علمیه اجرا می‌شودآیت‌الله اعرافی: برنامه حوزه علمیه برای سال 1401 تدوین می‌شود

امام‌ جمعه قم بیان کرد: در این نظام واره  رشته‌های کهن و سنتی تخصص‌هایی متناظر و بر اساس نیاز امروز پایه‌ریزی شده است به‌طوری‌که  در فقه و حقوق بیش از 40 رشته و گرایش با توجه به نیازهای جامعه امروز آمده است.

عضو فقهای شورای نگهبان گفت: غیر از فقه و اصول امروز، قلمروهای دیگر دانش‌های سنتی مانند تفسیر، حدیث توسعه‌یافته و حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی با رویکرد علوم اسلامی برای نخستین بار است که در قلب حوزه و متن حوزه در حوزه‌های اقتصاد، علوم اجتماعی و سایر علوم انسانی موردتوجه و آموزش قرار می‌گیرد.

استاد حوزه علمیه به برگزاری نمایشگاه دستاوردهای علمی مراکز آموزش حوزوی اشاره کرد و افزود: این نمایشگاه می‌خواهد نگاهی به دوره گذشته رشته‌های تخصصی و دستاوردهای آن داشته باشد و هم اینکه یک دورنمای آینده را ترسیم کند.

اعرافی بابیان اینکه برای پیاده‌سازی بیش از 400 رشته و برای تمام مراکز حوزوی، محققان و اساتید را به کمک می‌طلبیم گفت: در حال حاضر  با سرعت در حال سرفصل نویسی بوده و نقشه اجرا نیز تهیه‌شده و با این برنامه‌ریزی‌ها، در آینده شاهد درخشانی در توسعه علوم اسلامی و بارورتر شدن دانش‌های  اسلامی و پاسخگوتر شدن حوزه و جامعه هستیم.

بر اساس این گزارش، در این نمایشگاه بیش از 50 مرکز تخصصی حوزه‌های علمیه، دستاورد‌های علمی خود در سه دهه اخیر را در قالب نرم‌افزار، کتاب، مجله و پوستر در شاخه‌های مختلف علمی حوزوی ازجمله فقه، تفسیر، حدیث، کلام، ادیان، فرق، مذاهب، مباحث تبلیغ، فرهنگ، هنر و تمدن اسلامی، اقتصاد اسلامی و مدیریت اسلامی به نمایش گذاشته‌اند..

نمایشگاه دستاورد‌های علمی واحد‌های آموزشی - تخصصی حوزوی تا دهم آبان هرروز از 8 صبح تا 18 در شبستان امام حسن عسکری مسجد مقدس جمکران برپا است.

انتهای پیام/459/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: حوزه های علمیه نظام واره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند

آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

به گزارش روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار رهبر شیعیان کشور آفریقایی مالی، ضمن ابراز خرسندی از ترویج مکتب اسلام و اهل بیت (ع) در دیگر کشور‌ها ابراز داشت: حقیقتاً زمانی که عزیزانی مانند شما را می‌بینیم که به سبب ارتباطی که با حوزه علمیه قم داشته‌اند، امروز در کشور خود مورد اعتماد مردم‌اند و عَلَم اسلام و مکتب اهل بیت را در دست گرفته‌اند، برای ما مایه مباهات است.

وی با اشاره به نقش اخلاق در تبلیغ دین اظهار داشت: پیامبر با رفتار و اخلاق پیروز شد «وَلَو کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ ٱلقَلبِ لَٱنفَضُّواْ مِن حَولِکَ.» بنابراین شما نیز باید با اخلاق، تفکر اهل بیتی را در کشور خود گسترش دهید.

وی ادامه داد: امام رضا – علیه السلام – می‌فرماید «فَإِنَّ اَلنَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلاَمِنَا لاَتَّبَعُونَا.» یعنی اگر مردم زیبایی‌های کلام ما را بدانند، از ما پیروی خواهند کرد؛ بنابراین باید قبل از گفتار، با رفتار دین را به مردم معرفی کنیم «کُونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیْرِ أَلْسِنَتِکُمْ.»

نایب رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: مردم رفتار ما را نگاه کرده و ارزیابی می‌کنند و در نتیجه همین رفتار است که اگر گفته‌های ما منطقی باشد به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند.

وی تأکید کرد: آنگونه مکتب اهل بیت – علیهم السلام – را به مردم معرفی کنید که دل‌های آماده به شما گرایش پیدا کنند، زیرا شما نماینده مکتبی هستید که می‌تواند ایجاد جاذبه نماید.

استاد حوزه علمیه قم ابراز امیدواری کرد: امیدواریم حضورتان در ایران و خصوصاً شهر مقدس قم، عزم و اراده شما را برای تلاش بیشتر فراهم سازد که خداوند متعال می‌فرماید «وَ الَّذینَ جاهَدوا فینا لَنَهدِیَنَّهُم سُبُلَنا.»

حسینی بوشهری با اشاره به تأثیر انقلاب اسلامی در جهان خاطر نشان کرد: کی باور می‌کردیم که عزیزان ما در کشور‌های آفریقایی – به برکت این انقلاب و نظام جمهوری اسلامی – مدافع انقلاب بشوند و حتی هدایت گری مردم را بر عهده بگیرند.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران نه تنها مدافع شیعه و مسلمانان، بلکه مدافع تمامی مظلومان جهان است. ما قدر تک تک شما را می‌‎دانیم و در مشکلات در کنار شما خواهیم بود، زیرا جمهوری اسلامی مسلمانان را عنصر پیکر واحد می‌داند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، رهبر شیعیان مالی ایران را پشتیبان انسانیت و کشوری عنوان کرد که اسلام را سر پا نگاه داشته است و گفت: همگان می‌دانند که ایران از مظلومان دفاع می‌کند.

همچنین گزارشی از وضعیت شیعیان کشور مالی و انعکاس خوب حمله ایران به رژیم صهیونیستی در کشور‌های آفریقایی ارائه شد.

دیگر خبرها

  • سفر رهبر شیعیان کشور مالی به قم (+ عکس)
  • عضو خبرگان رهبری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • شیب داوطلبان ورود به دانشگاه در رشته‌های علوم انسانی بالاست/ کشور با خطر کمبود تکنسین مواجه است
  • آیت‌الله حسینی بوشهری: اگر گفته‌های ما منطقی باشد مردم به سمت دین گرایش پیدا می‌کنند
  • تحصیل پنجاه هزار طلبه خواهر در مدارس علمیه کشور
  • امام خمینی(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه قم رقم زد
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • امام(ره) فصل جدیدی در تاریخ را از فیضیه رقم زدند / امام صادق(ع) منظومه جامع فکر تمدنی اسلامی را ارائه کردند
  • مدل دانشگاه آزاد برای رسیدن به توانایی گروهی، شبکه سرای نوآوری است
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد