Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-04@04:48:00 GMT

لزوم تشخیص و درمان کم‌کاری تیروئید در زنان باردار

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۵۸۷۰

لزوم تشخیص و درمان کم‌کاری تیروئید در زنان باردار

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انجام یک مطالعه مروری متاآنالیز شیوع اختلالات عملکرد تیروئید را در زنان باردار ایرانی بررسی کردند.

به گزارش ایمنا، بارداری اثرات فیزیولوژیکی عمیقی بر عملکرد غده تیروئید دارد. در دوران بارداری، اندازه غده تیروئید افزایش می‌یابد. علاوه بر این بارداری یک وضعیت استرس‌زا برای غده تیروئید است که در زنان با ذخیره محدود تیروئید یا کمبود ید، کم‌کاری تیروئید ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان باردار مبتلا به کم کاری تیروئید در معرض خطر افزایش عوارضی مانند سقط مکرر بارداری، مرگ نوزاد، پره اکلامپسی، جدا شدن جفت، فشار خون بارداری، دیابت بارداری، وزن کم نوزاد هنگام تولد، زایمان زودرس، مرگ جنین داخل رحم و … هستند. کم‌کاری تیروئید در دوران بارداری، اثرات منفی بر مادر و جنین دارد و درمان یا عدم درمان مادران می‌تواند بر رشد ذهنی آینده فرزندان آن‌ها تأثیر بسزایی داشته باشد.

با توجه به وفور مشکلات کم‌کاری تیروئید در زنان باردار و تأثیر آن در جنین و نوزادان و اهمیت پایش آن در زمان بارداری، لازم است که تشخیص زودهنگام و شیوع آن بررسی شود.

بر همین اساس پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با انجام یک مطالعه متاآنالیز، شیوع اختلالات عملکرد تیروئید را در زنان باردار ایرانی بررسی کردند. در این مطالعه ۱۹ مقاله که دارای معیارهای مشخصی بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. در این مقالات ۱۷ هزار و ۶۷۰ زن باردار ارزیابی شده بودند.

نتایج این متاآنالیز شیوع بالای اختلالات تیروئید، به‌ویژه کم‌کاری تیروئید را نشان داد. تصمیم در مورد توصیه برای غربالگری تیروئید در دوران بارداری برای همه زنان هنوز مورد بحث است، زیرا باید اثرات مثبت درمان بر نتایج حاملگی را تضمین کرد. از سوی دیگر، شواهد در مورد تأثیر غربالگری تیروئید و درمان اختلالات تیروئید بر پیامدهای بارداری هنوز کافی نیست. با این وجود، درصد زیادی از پزشکان عمومی، متخصصین زنان و زایمان در ایران، روش‌های غربالگری را انجام می‌دهند.

پژوهشگران با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه، بررسی و سیاست‌گذاری بهداشت برای پایش و درمان زود هنگام اختلالات تیروئیدی را پیشنهاد می‌کنند.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان «اختلال عملکرد تیروئید در زنان باردار ایرانی: مرور سیستماتیک و متاآنالیز» در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و فرناز سپاسی، طیبه رشیدیان، مهدی شکری، غلامرضا بادفر، فاطمه کاظمی و میلاد اعظمی؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در انجام آن مشارکت داشتند. این یافته‌ها به صورت مقاله علمی منتشر شده است.

منبع: ایسنا

کد خبر 531266

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بارداری کم کاری تیروئید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تازه های پزشکی تازه های پزشکی 2021 شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق کم کاری تیروئید زنان باردار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟

یکی از دغدغه های مادران باردار نوع تغذیه است که هم برای خود و هم برای فرزندشان مفید باشد.

در همین خصوص علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی با حضور در یک برنامه تلویزیونی گیاهانی که برای مادران باردار مفید هستند را معرفی و تاکید کرد: اسفناج سطح آهن بالایی دارد ولی در بدن انسان جذب نمی‌شود.

این متخصص طب سنتی نحوه ساخت قوتو که برای مادران باردار مفید است را تشریح کرد و البته یک فرمول معجزه آسا برای تقویت جنین آموزش داد.

او همچنین گفت: هیچ نوزادی رفلکس ندارد. این یک شیوه برای فروش دارو است!

مشروح این گفت و گو را در ویدیوی زیر تماشا کنید:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • بررسی‌ و مطالعه تقسیم استانهای غربی و شرقی تهران/ لزوم تطبیق طرح با شرایط امروز جمعیتی
  • نتایج جالب یک پژوهش علمی درباره زنان
  • لزوم تلاش جدی مسئولان برای جهش تولید و اشتغالزایی با مشارکت مردم
  • کدام گیاهان برای مادران باردار مفید هستند؟
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • علائم شایع کم کاری تیروئید را بشناسید
  • چرا برخی مادران باردار مُهر می‌خورند؟
  • لزوم بررسی قیمت گوشی های نوکیا در بازار از سوی وزارت صمت
  • بیماری که با افسردگی مرتبط است