Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

سایت تحلیلی "میدل ایست ای" در گزارشی درباره او و وابستگی‌هایش به قدرت‌های خارجی می‌نویسد: "عبدالفتاح البرهان" خود گفته که یکی از سه شخصیت نظامی سودان بود که به "عمر البشیر" رهبر اسبق آن کشور گفت که زمان پایان دادن به سه دهه زمامداری اش فرا رسیده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ برهان مدت کوتاهی پس از انتصاب‌اش به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان در آوریل ۲۰۱۹ به "بی بی سی" گفت:"به دیدن عمر البشیر رفتم و به او گفتم رهبری نیرو‌های مسلح تصمیم گرفته اوضاع از کنترل خارج نشود در نتیجه او باید از قدرت کناره گیری کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می‌گوید "عمر البشیر" به سادگی با این خواسته موافقت کرد و گفت که جان شهروندان باید حفظ شود. برهان مدت‌ها یکی از نظامیان مورد اعتماد بشیر بود. اندکی پس از آن گفتگو در ۱۲ آوریل ۲۰۱۹ میلادی، او رئیس شورای نظامی شد که بشیر را خلع ید کرده بود. اکنون با اعلام خبر وقوع کودتا در سودان او که رئیس شورای حاکمیت انتقالی سودان بود انحلال دولت و وضعیت اضطراری را اعلام کرد. برهان در سال ۱۹۶۰ میلادی در خانواده‌ای صوفی در روستایی در شمال خارطوم تولد شد و در یک کالج نظامی ارتش سودان تحصیل کرد و سپس در اردن و هم چنین در آکادمی نظامی مصر در قاهره جایی که "عبدالفتاح السیسی" و فارغ التحصیلان مشابه دیگر از آنجا برآمده بودند تحصیل کرد. او متاهل است و سه فرزند دارد.

برهان و سیسی دوستان دیرینه‌ای هستند اگرچه این ژنرال سودانی با انواع جنبش‌های اسلام گرایی که سیسی آنان را غیر قانونی اعلام کرده در ارتباط بوده است. به نظر می‌رسد این دو رهبر نظامی با هدف متوقف ساختن روند دموکراسی در دو کشور مصر و سودان با یکدیگر متحد شده اند. اولین سفر خارجی برهان در ماه مه ۲۰۱۹ پس از تصدی سمت ریاست دولت سودان به مصر بود و پس از آن به امارات و عربستان سعودی سفر کرد. برهان ریاض را "متحد ابدی" سودان توصیف کرده و روابط دیرینه‌ای با فرماندهان نظامی اماراتی و سعودی دارد. گفته می‌شود برهان در نابود سازی دارفور در جریان کارزار نظامی ارتش سودان در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ میلادی نقشی مستقیم داشته است. رهبران دارفور سربازان سودانی را به ارتکاب "جنایت جنگی" متهم کرده اند ادعایی که دولت سودان آن را رد می‌کند. اهالی دارفور، اما می‌گویند برهان دست اش به خون غیر نظامیان آلوده است و در اجرای نسل زدایی و سوزاندن روستا‌ها و آواره کردن ساکنان غیر نظامی آن منطقه نقش داشته است".

چرایی وقوع کودتا در سودان

شبکه خبری آلمانی "دویچه وله" در گزارشی با اشاره به چرایی وقوع کودتا در سودان و این که آن کشور به کدامین سو خواهد رفت می‌نویسد:"ارتش سودان اقدام به کودتا علیه دولت آن کشور کرده دولتی که مقام‌های نظامی، خود پیش‌تر بخشی از آن بودند. اکنون سودان در معرض خطر از دست دادن حمایت‌های بین المللی و منطقه‌ای است. گفته شده "عبدالله حمدوک" نخست وزیر سودان و همسرش بازداشت شده و به مکان نامعلومی انتقال یافته اند. اعضای کابینه دولت انتقالی سودان نیز بازداشت شده اند. اینترنت در سراسر سودان قطع شده و پرواز‌های بین المللی به مقصد خارطوم به حالت تعلیق درآمده اند".

"دویچه وله" در ادامه می‌نویسد:"چه عاملی باعث وقوع کودتا در سودان شد؟ یک هفته پیش، سودان شاهد بزرگترین اعتراضات در دو سال اخیر بود و هزاران نفر از مردم محلی در شهر‌های سراسر سودان به خیابان آمدند. اکثر معترضان مخالفت شان را با ایده بازگشت حکومت نظامی به سودان اعلام کردند. در اوایل آن هفته، اما گروه دیگری دقیقا تظاهراتی برعکس را انجام دادند. آنان خواستار در دست گیری قدرت توسط ارتش سودان بودند. طرفداران حکومت نظامی در مقابل ساختمان‌های دولتی در خارطوم تحصن کردند اکنون به نظر می‌رسد آنان به خواسته شان رسیده اند. برخی تحلیلگران باور دارند نظامیان سودان از سوی برخی از کشور‌های منطقه برای کودتا تشویق شده اند.

"دویچه وله" در ادامه می‌نویسد:"عرصه سیاسی سودان بسیار پیچیده است. علیرغم ایجاد دولت انتقالی پس از برکناری "عمر البشیر" از قدرت در سال ۲۰۱۹ میلادی، ارتش سودان شامل بسیاری از همدستان سابق دیکتاتوری "بشیر" بود که کماکان بیش‌ترین قدرت را در حوزه میدانی در اختیار دارند. رهبران نظامی سودان عمیقا در حیات سیاسی و اقتصادی آن کشور درگیر هستند. ارتش به دنبال یافتن بهانه‌ای برای گذاشتن غیر نظامیان در دولت انتقالی بود و رهبران غیر نظامی را به بی کفایتی و فساد متهم می‌کرد. طبق برنامه قرار بود دولت انتقالی تا برگزاری انتخابات دموکراتیک در سال ۲۰۲۳ میلادی قدرت را در دست داشته باشد که کودتای اخیر این برنامه را برهم زد".

اصلاحات مالی دولت انتقالی سودان به افزایش فشار اقتصادی و افزایش نرخ تورم دامن زد. هم چنین، در خارج از مراکز شهری رهبران قبایل در روستا‌ها که پیش‌تر بخشی از سیستم حامی "بشیر" بودند تمایل تظاهرکنندگان طرفدار دموکراسی برای تغییر این نظام را تهاجمی علیه منافع خود قلمداد می‌کردند. ارتش سودان می‌خواهد این پیام را به مردم انتقال دهد که این یک کودتا نیست بلکه اصلاحی برای گذار سودان به دموکراسی است.

در همین حال، دو روزنامه اسرائیلی "جروزالم پست" نزدیک به جناح راست اسرائیل و "یودیعوت آحرونوت" نزدیک به جناح میانه در دو مقاله متفاوت این موضوع را بررسی کرده اند که کودتای اخیر سودان چه تاثیری بر روابط به تازگی عادی شده اسرائیل و سودان خواهد گذاشت.

روزنامه "جروزالم پست" می‌نویسد:"اسرائیل در مورد سودان اکنون هیچ گزینه خوبی پیش روی خود ندارد جز آن که منتظر بماند و ببیند چه رخ خواهد داد".

روزنامه "یودیعوت آحرونوت" با اشاره به این که کودتای اخیر به احتمال زیاد بر عادی سازی رابطه سودان و اسرائیل تاثیر خواهد گذاشت می‌نویسد:"احتمالا شاهد بازگشت تحریم‌ها علیه سودان و به تعویق افتادن یا لغو کامل توافق عادی سازی میان اسرائیل و سودان خواهیم بود. در زمان طرح موضوع توافق عادی سازی رابطه سودان و اسرائیل ارتش آن کشور که خواستار لغو تحریم‌های امریکا بود و توافق با اسرائیل را هموار کننده آن می‌دانست از این موضوع استقبال کرد، اما حمدوک نخست وزیر سودان در ابتدا با این موضوع مخالف بود و سپس مجبور به تبعیت از آن شد. طبق قانون ۱۹۵۸ میلادی، دولت سودان از هرگونه رابطه دیپلماتیک با اسرائیل منع شده بود. در صورت عدم پذیرش حکومت نظامیان از سوی غرب و امریکا که امری متحمل به نظر می‌رسد احتمالا تحریم‌ها دوباره علیه سودان اعمال خواهند شد و سودان از معامله با امریکا عقب نشینی خواهد کرد و این موضوع به ضرر رابطه اسرائیل و سودان خواهد بود".

منبع: آفتاب

کلیدواژه: عبدالفتاح البرهان سودان کودتا وقوع کودتا در سودان انتقالی سودان دولت انتقالی ارتش سودان عمر البشیر غیر نظامی آن کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد

رسانه‌های انگلیسی گزارش دادند که حمزه یوسف، نخست‌وزیر اسکاتلند چند روز پس از پایان دادن به توافقنامه ائتلاف دولتی بین حزب ملی اسکاتلند که او رهبری می‌کند و حزب سبزها، قصد استعفا از سمت خود را در سایه رای عدم اعتماد احتمالی دارد. 

براساس گزارش النشره، فروپاشی این توافق پس از آن صورت گرفت که دولت اسکاتلند در ۱۸ آوریل اعلام کرد که هدف خود را برای کاهش ۷۵ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ لغو می‌کند. پس از پایان ائتلاف، هر دو حزب مخالف محافظه کار و  حزب کارگر به یوسف پیشنهاد عدم اعتماد دادند و قرار است رای گیری برای این هفته برگزار شود.

حزب سبزها روز پنجشنبه تایید کردند که با احزاب اصلی اپوزیسیون از جمله حزب محافظه‌کاران و حزب کارگر همراه خواهند شد و علیه حمزه یوسف رای خواهند داد. لورنا اسلیتر از حزب سبز و قائم مقام وزیر اول گفت: «ما دیگر به دولت مترقی اسکاتلند که کار صحیح را برای تغییرات اقلیمی و طبیعت انجام دهد، اعتماد نداریم.»

شایان ذکر است که یوسف (۳۹ ساله) که در مارس ۲۰۲۳ پس از نیکولا استورجن به قدرت رسید، اولین رهبر مسلمان یک دولت در اروپای غربی است.  در صورت استعفا، پارلمان ۲۸ روز فرصت دارد تا نخست وزیر جدید را تعیین کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • کشته شدن 2 فرمانده ارتش اسرائیل در مرکز نوار غزه
  • حمله توپخانه‌ای حزب‌الله به پایگاه نظامیان صهیونیست در «کفرشوبا»
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • شکست یک جنبش بزرگ با توطئه‌های رنگارنگ داخلی و خارجی
  • تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه
  • زلزله در اسرائیل در آستانه صدور حکم بازداشت نتانیاهو و مقامات ارشد اسرائیل/ افشای طرح ارتش اسرائیل برای حمله به رفح
  • کودتا در کاخ سفید/ تلاش‌های نافرجام برای برکناری سخنگوی دولت بایدن
  • اسرای اسرائیلی خطاب به نتانیاهو: هر چه زودتر برای آزادی ما توافق کن!
  • دولت آمریکا قصد اعمال تحریم‌هایی علیه یگان‌های نظامی اشغالگران را ندارد