Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک نویسنده کتاب گفت: اگر امروز شاهد هستیم که برخی نویسندگان با دستمزد‌های پایین حاضر به امضای قرارداد می‌شوند صرفاً از روی ناچاری است از بین بردن این چالش نیازمند یک سیاست کلان از سوی متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دست اندرکاران و افرادی است

یحیی نیازی در گفت‌وگو با میزان پیرامون چالش‌های نویسندگان گفت: به رغم اهمیت و جایگاه هنر و نویسندگی در جامعه؛ شاهد نا مهربانی‌های بسیار با نویسندگان هستیم این امر به دلیل عدم وجود سازمانی حمایتگر و مشخص از این صنف شکل گرفته به نحوی که باعث دلزدگی برخی از پتانسیل‌ها و نیرو‌های جوان در حوزه ادبیات و نویسندگی شده از سوی دیگر جامعه نویسندگان نیازمند ساختار‌های صنفی غیر دولتی است تا بتواند در قالب و چارچوب خاص چتری حمایتی برای قشر نویسنده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

***چالش‌های پیش روی اهالی قلم

وی در همین راستا ادامه داد: اگر چه بخش‌هایی با عنوان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا انجمن قلم به عنوان حامیان حوزه قلم در حال فعالیت هستند، اما این بخش‌ها نتوانسته اند انتظارات نویسندگان را برآورده کنند به طوری که بسیاری از این فرهیختگان نتوانسته اند از مزایای بیمه و یا امکانات متعدد استفاده کنند لذا ضرورت یک ساختار صنفی به صورت هدف‌مند کاملا احساس می‌شود تا نویسندگان بتوانند رسالت اصلی خود که همان آگاهی بخشی به جامعه است را به خوبی انتقال دهند و در شکوفایی کشور سهمی عمده داشته باشند.

نیازی چالش‌های موجود بر سر راه نویسندگان را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: پراکندگی قابل ملاحظه‌ای در ساماندهی و حمایت از نویسندگی دیده می‌شود همین امر بسیط بودن فعالیت‌های اهالی قلم را در بر دارد به عبارت دیگر میزان هم افزایی نویسندگان به خاطر نبود تشکل‌های ساختارمند محدود و نا کارآمده شده است، نویسندگان در حقیتت ترسیم کنندگان آینده جوامع هستند و هرگونه بی مهری با آنان به کاهش بهره وری این قشر فرهیخته می‌انجامد و تاثیر فراوانی بر فرهنگ و عملکرد نسل آینده خواهد داشت، لذا می‌طلبد با تشکیل ساختار‌های غیر دولتی صنفی و با کمک انتقال تجربه همواره به دانش و توسعه اطلاعات برای این صنف همت گمارده شود، البته پیشنهاد‌های متعدد مطرح شده که از جمله آن‌ها شکل گیری صنف‌های همگون مانند تاریخ نگاران و یا شاعران. را بیان می‌کند که در فواصل مختلف کنار هم و به تبادل اطلاعات و تجربه بپردازند.

بیشتر بخوانید: برای مطالعه معرفى آخرین كتب منتشر شده اینجا کلیک کنید

نیازی ابراز کرد: یکی از اموری که در بخش قلم فرسایان مقفول مانده ثبت تاریخ شفاهی در معرفی چهره‌های این صنف است امری که در حوزه‌های متعدد حتی صنعت و تولید نیز کابردی شده بدین ترتیب می‌توان ضمن گفتگو با افراد با تجربه و توانمند آنان را به تشریح عملکرد افراد با تجربه و ارزشمند پرداخت لذا خوب است تا با نویسندگان بنام ایرانی نیز گفت‌وگو‌هایی ویژه شکل بگیرد تا تجربیات این افراد احصاء شود.

***ساختار‌های بی کفایت

نویسنده کتاب «جاده استراتژی فاو تا بصره» پیرامون عملکرد برخی از انجمن‌ها همچون انجمن قلم بیان کرد: تابحال اقدامات حمایتی متعدد و خوبی برای حمایت از نویسندگان شکل گرفته که هر کدام هزینه‌ها و آیین نامه‌هایی برای خود دارد، اما کفایت لازم را نداشته است به عنوان مثال انجمن اهل قلم تسهیلاتی را ارائه می‌کند، اما این تسهیلات تنها معدود به برخی از نویسندگان است و تنها آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد و یا وام‌هایی که نویسندگان فعال درشهرستان‌ها نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

***ضرورت شکل گیری یک ساختار حمایتی

وی تاکید کرد: ساختار‌های حمایتی برای اهل قلم نیازمند حمایت قدرتمند و سیاستگذاری‌های کارشناسی و نظارتی است تا اجرای آن‌ها در حوزه‌های صنفی به اجرا گذاشته شود لذا باید در این مورد توجه بیشتری انجام شود ما به نوعی نیازمند کادر سازی هستیم ما همیشه نیازمند افراد خوش فکر و خوش قلم هستیم همچنین آموزش‌های کوتاه مدت و حرکت بر بستر آموزش مجازی از جمله امور مهم در حمایت از نویسندگان محسوب می‌شود.

نیازی در همین راستا ادامه داد: پتانسیل‌های خوب و جوان بسیاری وجود دارند که در مواجه با شرایط نامناسب حوزه نویسندگان و تحمل دشواری و مرارت بسیار ترجیح‌شان به فاصله گرفتن از این حرفه گرایش پیدا کرده لذا شکل گیری ساختار صنف نویسندگی می‌تواند برای این گروه نیز زمینه شکوفایی را فراهم کند.

***قرار داد‌های آمرانه

نویسنده کتاب «احمد کاظمی» به قرار‌های نویسندگان با ناشران اشاره و ابراز کرد: حوزه قلم، حوزه هنر و اندیشه است نه حوزه دستورات آمرانه لذا باید با تعامل به سوی حل مشکلات و چالش‌ها حرکت کنیم حقیقت موجود در مورد دستمزد نویسندگان اموری را نشان می‌دهد که باید بخش‌های نظارتی و اهالی صنف تصمیمات اساسی برای آن اتخاذ کنند این امر در مورد نویسندگان نوقلم بیشتر وجود دارد.

این نویسنده کتاب در همین راستا ابراز کرد: متاسفانه ناشران اهداف خودشان را دنبال می‌کنند و برخی مدیران نیز به دنبال گزارش دهی و ارائه بیلان کاری هستند پس حقوق اولیه و مهم نویسنده زیر پا گذاشته می‌شود به بیان دیگر در این میان اندیشه است که به فراموشی سپرده شده و به آن توجهی نمی‌شود. از سوی دیگر باید توجه داشت که ارزش و جایگاه قلم به حدی است که خداوند متعال در قرآن کریم به آن قسم یاد کرده؛ درک مشترک از این مهم تنها نیاز به تایید ندارد بلکه به عملکرد مسئولین حوزه فرهنگی و متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باز می‌گردد، اگر امروز شاهد هستیم که برخی نویسندگان با دستمزد‌های پایین حاضر به امضای قرارداد می‌شوند صرفاً از روی ناچاری است از بین بردن این چالش نیازمند یک سیاست کلان از سوی متولیان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر دست اندرکاران و افرادی است که خود را به عنوان پشتیبان نویسندگان معرفی می‌کنند تا از حقوق اهالی قلم حمایت شود.

وی اشاره‌ای نیز به نادیده گرفتن حقوق اولیه نویسندگان کرد و افزود: متاسفانه عدم وجود قانون کپی رایت در کشور سبب شده است که اتفاقات ناگواری برای برخی از نویسندگان رخ دهد در این میان نویسندگانی که اندیشه ورز بوده و خالق اثر‌های ارزشمندی هستند بیشترین ضربه‌ها را متحمل می‌شوند در واقع باید تاکید کرد که نوشتن قرارداد بین ناشر و نویسنده تبدیل به یک عمل سلیقه‌ای شده است و هر کس بر اساس چارچوب‌های خاص خود اقدام به نوشتن قرارداد می‌کند این داستان غم انگیز از رویداد‌ها و اتفاقات این روز‌های صنف نویسندگان خبر می‌دهد.

***کتاب سازی

نیازی کتاب‌سازی را یکی دیگر از چالش‌های پیش روی نویسندگان دانست و افزود: متاسفانه برخی افراد دست به کتاب‌سازی می‌زنند، آن‌ها متن‌ها و محتوا‌های جذاب و قابل استفاده را از کتاب‌ها و یا محتوا‌های مختلف جمع آوری کرده و آن را در قالب یک کتاب جدید منتشر می‌کنند این افراد اندیشه و تفکری از آن خود ندارند و به نوعی به نویسندگان حقیقی ضربه وارد می‌کنند و آن‌ها را در حاشیه قرار می‌دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار ادبیات عرصه چاپ و نشر

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار ادبیات عرصه چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نویسنده کتاب چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند

یک فعال حوزه کار با بیان اینکه امروز رشد اقتصادی، بهبود فضای کسب و کار و درآمد نفتی داریم و نباید در حق کارگران اجحاف شود،‌گفت: بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند، در حالی که باید در کارهای با ماهیت مستمر قرارداد دائم بسته شود.

فتح الله بیات ـ در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه طبق آمارها بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند،‌ اظهار کرد: در دوران جنگ تحمیلی با بحران اقتصادی رو به رو بودیم و بسیاری از کارخانه‌ها به دلیل شرایط آن زمان دچار رکود و تعطیلی شدند تا بحث سازندگی پیش آمد. آن زمان کارفرمایان به سمت بستن قرارداد موقت در کارهای با ماهیت دائم و مستمر رفتند و دادنامه ۱۷۹ دیوان عدالت صادر شد چون وضعیت اشتغال و اقتصاد مطلوب نبود، به همین دلیل کارگران ۸ سال دوران جنگ افزایش حقوق و دستمزد نداشتند و مدتی بعد رشد شرکتهای پیمانکاری و گسترش قراردادهای موقت کار را شاهد بودیم.

انعطاف در بحث حقوق و دستمزد و تقویت معیشت کارگران

وی افزود: خوشبختانه امروز شرایط اقتصاد کشور شرایط جنگی نیست و ما در بسیاری از حوزه‌ها پیشرفتهای چشمگیری داشتیم. رشد اقتصادی داریم، درآمد نفتی داریم، تحریم‌ها تا حدودی کاهش یافته و فضای کسب و کار بهبود پیدا کرده است بنابراین نباید در حق کارگران اجحاف شود. در بحث حقوق و دستمزد باید بیش از پیش انعطاف داشته باشیم و در جهت تقویت معیشت آنها گام برداریم.

این فعال حوزه کار در ادامه با بیان اینکه کارگرانی که بیش از ۲۰ سال سابقه کار دارند، نباید همچنان با قرارداد موقت مشغول کار باشند، به لایحه تعیین سقف قراردادهای موقت کار اشاره کرد و گفت: این لایحه در دولت قبل به تصویب هیات وزیران رسید و مصوبه ۴ سال بازه داشت؛ یعنی در پایان بهمن ۱۴۰۲ باید به اجرا درمی آمد ولی متاسفانه مصوبه هیات وزیران نادیده گرفته شده و به جای اجرا، پیشنهاد سقف ۵ سال مطرح شده تا به مجلس ببرند و روی آن نظر بدهند.

اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت 

بیات افزود: اخیرا لایحه‌ای تحت عنوان ارتقای امنیت شغلی در دستور کار قرار گرفته و ظاهرا در آن سقف قراردادهای موقت ۵ سال پیشنهاد شده است، در حالی که ما مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت کار را از قبل داشتیم. جلسات و کار کارشناسی بسیاری میان کارگران و کارفرمایان و وزارت کار در این خصوص برگزار شد و ساعت ها وقت و زمان صرف شده بود تا در نهایت به تصویب هیات وزیران رسید.

این فعال حوزه کار تصریح کرد: این سوال وجود دارد وقتی مصوبه قانونی هیات وزیران را داریم، چرا باید آن را کنار بگذاریم و یک طرح جدید را مطرح کنیم؟ معتقدم این رویه باعث می‌شود در حوزه کارگری و قوانین مرتبط با آن دچار عقبگرد شویم. از متولیان انتظار داریم در حوزه کار و روابط کار، تشکل‌یابی و حقوق و دستمزد جامعه کارگری را به پیشرفت برسانند و روحیه کار و تلاش را در میان کارگران تزریق کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ادعای دختر پوراحمد درباره مرگ پدرش: نرفته بود که خودکشی کند | می‌دانست چه بلایی می‌خواهد سرش بیاید
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • بیش از ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • جمع‌آوری «نامزد گلوله‌ها» سال گذشته از نمایشگاه کتاب به شدت غیرفرهنگی بود!
  • ادعای دختر کیومرث پوراحمد: پدرم نرفته بود شمال که خودکشی کند
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات
  • آمادگی هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی
  • صنعت نشر هند برای تولید کتاب‌های صوتی با هوش مصنوعی آماده می‌شود
  • عرضه چهار نمایشنامه «تیرنگ» در نمایشگاه کتاب