Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@07:01:14 GMT

سرج ارستر(SPD) یا برق گیر

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۶۴۳۵

سرج ارستر(SPD) یا برق گیر

رعد و برق قادر است صدماتی جدی وارد آورد، می‎تواند به راحتی انسان و یا حیوان را از پای درآورد، زیرا از جریان الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است که مدت آن کم بوده ولی قدرت آن زیاد است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام EKF، براساس مطالعات و بررسی‎های به عمل آمده توسط متخصصین امر تعداد رعد و برق در هر لحظه در سراسر دنیا بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ بار می‎باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عبارت دیگر حدود ۶۰۰۰ جرقه الکتریکی در هر دقیقه در دنیا زده می‎شود. شدت جریان الکتریکی در رعد و برق ممکن است بین ۱۰۰۰۰ تا ۴۰۰۰۰ آمپر باشد (درحالی که حداکثر شدت جریان قابل تحمل معمولاً از چند صد آمپر تجاوز نمی‎کند).
صاعقه زمانی رخ می‌دهد که تخلیه بار الکتریکی، از یک ابر به ابر دیگر و یا به زمین بوجود می ‎آید، می‎تواند قلب انسان را از کار بیاندازد، شش‎ها را پاره کند و یا سبب سوختگی‎های جدی در بدن شود. هوایی که نور برق از میان آن می‎گذرد به شدت گرم می‎شود. جریان الکتریکی شدید میزان حرارت هوا را در کانالی که برق از آن عبور می‎کند برای مدت یک میلی‌ثانیه از ۳۰۰۰۰ درجه سانتیگراد بالاتر می‎برد.

سه خطر اصلی صاعقه در خانه‌ها

۱- خطر آتش‌سوزی

بزرگترین خطری که صاعقه برای یک خانه به همراه دارد، آتش‌سوزی خواهد بود.
چوب و دیگر مواد قابل اشتعال ساختمانی هنگامی که در تماس با کانال صاعقه بدون پوشش (و یا هنگام عبوراین کانال از آن ها) باشند، می توانند به راحتی شعله ور شوند . وقوع آتش سوزی در اطاقک زیر شیروانی و یا سقف منازل بسیار متداول است . به طوری که کانال صاعقه قبل از رسیدن به یک مسیردارای رسانای بیشتر مانند: لوله‌ها و کابل‌ها، باید از بعضی مواد سازنده ساختمان که روی سقف قرار دارند عبور کند . هنگامی که جریان صاعقه از طریق کابل‌ها عبور می‌کند، معمولا باعث سوختن آن‌ها شده و خطرشعله‌ورشدن آتش در بین مدارات آسیب‌دیده را ایجاد می‌کند.

۲- آسیب حاصل از افزایش ولتاژ برق

اگر صاعقه، هر کدام از کابل‌های الکتریکی را به عنوان مسیر اولیه و یا دوم خود برای عبور انتخاب نماید، افزایش ناگهانی ولتاژ می‌تواند باعث آسیب رساندن به لوازم غیربرقی متصل به آن شود.
حتی اگر اکثر جریان‌های حاصل از صاعقه مسیرهای دیگری را برای ورود به زمین انتخاب کنند، سیستم الکتریکی خانه دچار افزایش ولتاژ منجربه آسیب رساندن به وسایلی که به آن متصل هستند (به خصوص در لوازم الکترونیکی)، خواهد شد.

۳- آسیب حاصل از موج ضربه‌ای

موج ضربه ای ناگهانی، یکی از دیگر عوامل اصلی آسیب حاصل از صاعقه به حساب می آید.
موج های ضربه ای که توسط صاعقه به وجود می آیند، همان صدای رعدی را ایجاد می کنند که برای ما قابل شنیدن است. این موج‌ها در فواصل نزدیک می‌توانند اثرات مخربی داشته باشند و باعث بروز شکستگی و ترک خوردگی در بتون، آجر، بلوک‌های بتونی و سنگ‌ها شوند. دودکش‌های آجری و سنگی معمولا دچار آسیب های شدید حاصل از صاعقه می‌شوند. موج‌های ضربه‌ای حاصل از صاعقه می‌توانند باعث تخریب دیوارهای گچی، خرد شدن شیشه‌ها، ایجاد حفره در خاک و شکافته‌شدن فونداسیون‌ها شوند. یکی دیگر از آسیب‌های ثانویه متداول که در اثر صاعقه ایجاد می‌شود، ترکش‌های انفجاری حاصل از آن است که گاها با پیداشدن اشیاء مدفون در دیوارها قابل مشاهده است. 

برقگیر حفاظتی یا  SPD 

به تجهیزاتی که برای حفاظت در مقابل اضافه ولتاژ و ایجاد محدودیت در اثرات اضافه ولتاژ ناشی از صاعقه روی تجهیزات برقی و حفاظت از آنها استفاده می‌شود، برقگیر حفاظتی یا SPD می‌گویند.
 امروزه برای حفاظت تجهیزات قدرت در برابر اضافه ولتاژهای گذرا، اغلب از برقگیر استفاده می‌شود. برقگیرها نسبت به سایر وسایل حفاظتی، بهترین حفاظت و بیشترین مقدار حذف امواج گذرا را فراهم می‌کنند. این وسیله به صورت موازی با وسیلۀ تحت حفاظت و یا بین فاز و زمین قرار می‌گیرد. انرژی موج اضافه ولتاژ توسط برقگیر به زمین منتقل شده و افت ولتاژ ناشی از جریان تخلیۀ برقگیر نیز به یک مقدار معینی (در حد سطح حفاظتی برقگیر) محدود می‌شود.

SPDها با عنوان سرج ارستر نیز شناخته می‌شوند و بر دو نوع هستند:

ارستری که در حالت عادی دارای امپدانس زیاد بوده ولی در هنگام وجود شوک ولتاژ (Surge)، به طور ناگهانی امپدانس آن کاهش می‌یابد. ارستری که در حالت عادی دارای امپدانس زیاد بوده ولی در هنگام وجود شوک ولتاژ (Surge)، به طور پیوسته امپدانس آن کاهش می‌یابد.

برقگیر حفاظتی (SPD) در صورت عدم وجود ترانس در اولین تابلو برق در نقطه ورودی به ساختمان، و در صورت وجود ترانس در اولین تابلوی برق فشار ضعیف در سیستم توزیع نیرو نصب می‌شود.
SPD علاوه بر این که در تابلو ورودی نصب می‌شود باید برای تابلو تغذیه کننده دستگاه‌های حساس نصب شود.

برای دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد سرج ارستر EKF می‌تواند به سایت شرکت EKF به آدرس WWW.EKFGROUP.IR مراجعه نمایید.
شرکت EKF  روسیه تامین کننده انواع مختلف تجهیزات برقی و اتوماسیون از جمله مینیاتوری، محافظ جان، کنتاکتور، کلید اتوماتیک، لنت برق، بست کمربندی، تایمر، رله و سایر تجهیزات مورد استفاده در تابلوهای برق می‌باشد.
۰۲۱-۸۸۸۵۷۲۶۹_۰۲۱-۸۸۶۵۲۸۸۶
تهران، میدان ونک، خیابان ونک، برج آسمان ونک طبقه ۲ واحد ۲۰۳
info@ekfgroup.ir

انتهای رپرتاژ آگهی

منبع: ایسنا

کلیدواژه: برق برق گیر صنعت برق اضافه ولتاژ ضربه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۴۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ شرکت توزیع برق گیلان اعلام کرد: به دلیل تعمیر خطوط انتقال انرژی با هدف پایداری شبکه و ارتقا خدمات رسانی به مشترکان ، جریان برق در برخی مناطق شهرستان‌های رشت، رودسر و املش، یکشنبه، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ حداکثر به مدت ۲ ساعت قطع خواهد شد. یرنامه قطعی‌ها به شرح زیر است: 

شهرستان رشت:

رشت: جریان برق بلوارخرمشهر در مناطق کوی امام رضا، جنب خانه بهداشت، تراشکاری اقای خانعلی یوسف زاده، تراشکاری جهان صنعت، کارگاه شیرینی پزی یحیی جدی و کوی طالقانی از ساعت ۹ تا ۱۰، یکشنبه ۹ اردیهشت قطع خواهد شد.
همچنین برق روستا‌های رشت ۱ و رشت ۳، میدان جانبازان، بلوارخرمشهر، هنرستان فنی و حرفه‌ای دکتر آذر اندامی، خیابان شهدا، روبروی تازه آباد، پشت مجنمع ابریشم، شرکت فراورده‌های بتونی برج ارمه گیلان و کمربندی خرمشهر یکشنبه ۹ اردیبهشت، از ساعت ۱۰:۱۵ تا ۱۱:۱۵ قطع خواهد شد.

قطعی برق دبیرستان شاهد ایت اله بهجت، صفاری دبیرستان بهجت فومنی، خیابان طالقانی، روبروی سه راه معلم (بانک پاسارگاد) در شهر رشت هم در برنامه قطعی برق این شرکت فردا ۹ اردیبهشت قرار دارد.

همچنین جریان برق تامین اجتماعی شماره ۴ در خیـابان آیت الله طـالقــانی، ابتدای کوچه ابراهیم نژاد و محله نیکمرام شهر رشت، فردا یکشنبه از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع می‌شود.

شهرستان رودسر: 

چابکسر: جریان برق چاه آب شرب و اردوگاه صابرین در روستای اوشیان، پارک شهید انصاری، مهمانسرای شهید مطهری، کمیته امداد و تولید نخ قرقره گیلان در شهر چابکسر، بلوارسرولات، اردوگاه شهید آیت الله مطهری، روبروی گلخانه از ساعت ۱۰ تا ۱۱، یکشنیه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ قطع خواهد شد.

شهرستان املش:

برق روستای گرکرود شهرستان املش، فردا ۹ اردیبهشت، از ساعت ۹ تا ۱۱ قطع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • آذرخش جان یک نفر را در مردهک عنبرآباد گرفت
  • مرگ یک زن بر اثر برخورد صاعقه در عنبرآباد 
  • مرگ یک زن بر اثر برخورد صاعقه در عنبرآباد 
  • فوت یک نفر در کرمان بر اثر صاعقه
  • ۶ کشته براثر ریزش کوه و صاعقه در افغانستان
  • قطعی موقت جریان برق در ۳ شهرستان گیلان
  • بهسازی و رفع افت ولتاژ پست برق مالکریم در مسجدسلیمان
  • افزایش پایداری برق مسجدسلیمان با نوسازی پست «مالکریم»
  • عکس | جریان زندگی پس از سیل در دشتیاری !
  • ‌فارس از امروز بارانی می‌شود/ تگرگ و صاعقه در راه است