Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-03@04:30:56 GMT

علت آلودتر شدن تهران در ۳ سال اخیر

تاریخ انتشار: ۴ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۴۹۶۸۹۵

عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها گفت: علت افزایش غلظت آلاینده‌ها طی ۳ سال اخیر را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا است.

خبرگزاری میزان - ایسنا نوشت: بهزاد اشجعی ضمن اشاره به اینکه آلودگی هوای شهر تهران طی سه سال اخیر روندی صعودی پیدا کرده است، اظهارکرد: بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، نمودارمیانگین غلظت سالانه آلاینده‌های هوای شهر تهران طی ۱۰ سال گذشته، نشان می‌دهد که غلظت آلاینده‌های مختلف تا سال ۹۷ تقریبا رو به کاهش بوده، اما پس از آن روندی صعودی پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این عضو سابق کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کلانشهر‌ها علت افزایش غلظت آلاینده‌ها طی سه سال اخیر را رها کردن اقدامات موثر بر کاهش آلودگی هوا دانست و گفت: تا سال ۹۷ که راهکار‌های کاهش آلودگی هوا از جمله نوسازی اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها، ارتقای استاندارد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها و اصلاح کیفیت سوخت کمابیش اجرا و اقداماتی نظیر ممنوعیت تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری از سال ۹۵ و الزام انجام معاینه فنی انجام می‌شد، شاهد کاهش غلظت آلاینده‌ها بودیم، اما پس از سال ۹۷ که این اقدامات و راهکار‌ها رها شد و دیگر به‌درستی اجرایی نشدند سال به سال شاهد آلوده‌تر شدن هوای تهران بوده‌ایم.

اشجعی تصریح کرد: روند کاهش و افزایش غلظت آلاینده‌های شهر تهران برخلاف اظهارات برخی که عقیده دارند راهکار‌های پیش‌بینی شده در قانون ایراد دارد و تاثیری بر آلودگی هوا ندارد، در واقع نشان می‌دهد که راهکار‌ها ایراد ندارد و تا زمانی‌که اجرا می‌شدند بر کاهش آلودگی هوا موثر بودند و می‌توان نتیجه اثرات اجرای این راهکار‌ها را در وضعیت کیفیت هوا طی ۱۰ سال اخیر مشاهده کرد.

به گفته این کارشناس، متاسفانه از سال ۹۷ که مشکلات اقتصادی کشور افزایش یافت موضوعاتی مانند آلودگی هوا دیگر جزو اولویت‌های اصلی در طرح‌های دولت یا در بررسی بودجه توسط مجلس نبود و به همین دلیل اعتبارات و منابع در این زمینه اختصاص نیافت و اجرای احکام نیز به تعویق افتاد که نتیجه آن هم افزایش آلودگی هوا شد.

اشجعی با اشاره به اینکه کلانشهری مانند تهران دهه‌ها است که با معضل آلودگی هوا درگیر است، اظهار کرد: ما همچنان با معضل آلودگی هوا درگیر هستیم چراکه راهکار‌های ارائه شده برای کاهش آلودگی هوا تاکنون به‌درستی و کامل اجرا نشده است. اگر این راهکار‌ها که در قالب قوانین مصوب و ابلاغ شده‌اند اجرا می‌شد اکنون به‌طور قطع به‌لحاظ آلودگی هوا شرایط بهتری داشتیم و تعداد روز‌های آلوده سال به مراتب کمتر بود. تا زمانی‌که راهکار‌ها و اقدامات لازم جهت کاهش آلودگی هوا توسط دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی‌ربط رعایت و اجرا نشوند نمی‌توانیم به بهبود کیفیت هوا امیدوار باشیم.

براساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوا تهران نیز تعداد روز‌های آلوده شهر تهران از سال ۹۰ تا ۹۷ تقریبا به‌طور پیوسته روند کاهشی داشته، اما از سال ۹۷ تا ۹۹ هرساله بر تعداد روز‌های آلوده افزوده شده است.

بیشتر بخوانید: ارتباط آلودگی هوا با پوکی استخوان

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: آلودگی هوا اخبارسلامت

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آلودگی هوا کاهش آلودگی هوا غلظت آلاینده ها راهکار ها شهر تهران کیفیت هوا سال اخیر سال ۹۷

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۶۸۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در عرصه خودروسازی با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

سیدمحمد روح‌الامین در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: اولین شهرک تخصصی خودروهای برقی با هدف سرمایه‌گذاری در خودروهای هوشمند، سواری، اسجیلی، سدان و تجمیع توانمندی‌های علمی و دانشگاهی تشکیل شده است.

وی افزود: این مجتمع شامل چند بخش می‌شود که بخش اول آن مرتبط با پلتفرم‌هایی است که در حالت اولیه به صورت CBU و در مراحل بعدی به ترتیب به صورت SKV و CKV خواهد آمد؛ توانمندی‌هایی که در ایران وجود دارد، موجب شده است انگیزه فراوانی برای تأسیس اولین مرکز تحقیقات و نوآوری را از طریق برنامه‌ریزی‌های بلند مدت داشته باشیم تا بتوانیم از توانمندی مجموعه‌های دانشگاهی و انتقال تکنولوژی که از طریق قراردادهای بین‌المللی بسته شده است، در شهرک مورد استفاده قرار دهیم.

مدیرعامل مجتمع خودروسازی آرین با بیان اینکه امروزه تمام جهان به سمت استفاده از خودروهای برقی و هوشمند سوق داده شده است، گفت: آلودگی‌هوا، آلودگی صوتی، مسائل زیست‌محیطی و صرفه‌جویی در سوخت از عمده‌ترین دلایل ما برای تولید و بهره‌برداری خودروهای برقی است.

وی ادامه داد: محصولات ما به‌صورت اقتصادی و بهینه عرضه می‌شود و از سوی دیگر در حمل‌ونقل عمومی همچون شرکت‌های تاکسیرانی قابل استفاده است تا در واقع از یارانه دولت نیز در این بخش بهره برده باشیم؛ قصد داریم جامعه را به سمت خودروهای برقی سوق دهیم تا مردم، دولت و حاکمیت درک جامعی از آینده کشور و خودروها داشته باشند.

روح‌الامین خاطر نشان کرد: چالشی که در زمینه تغییر اکوسیستم خودروی کشور وجود دارد، نظر جمعی و حمایتی نیست و سازوکارها موجب می‌شود بخش‌های مختلف با همکاری یکدیگر این چالش‌ها را برطرف کنند.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این نوع خودرو از این جهت که تکنولوژی جدید به شمار می‌رود و سرمایه بسیاری را می‌طلبد، کمتر فردی را ترغیب می‌کند، بنابراین از طریق سرمایه‌گذاری خارجی و جذب جوانان با انگیزه سعی داریم خروجی دانشگاهی را متمرکز کنیم تا فاصله خود را با سایر کشورها کاهش دهیم.

کد خبر 750066

دیگر خبرها

  • تولید خودروهای برقی گامی برای کاهش آلودگی‌هوا است
  • طرح ویژه پلیس برای کاهش مرگ موتورسواران و عابران پیاده
  • اگر خونتان غلیظ شده این راهکار‌ها را به کار بندید
  • اعلام هشدار نارنجی بارندگی در استان سمنان
  • هوای تهران «پاک» است
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهر مشهد
  • نقش حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک کلان‌شهرها
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • تداوم تنفس هوای مطلوب در تهران