Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی رئیس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت‌های موزه بزرگ خراسان گفت: نمایشگاه عکس‌های قدیمی مشهد با هدف نمایش بافت پیرامون حرم و به مدت یک هفته آغاز به کار کرد.

محمدرضا پهلوان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برگزاری نمایشگاه عکس‌های قدیمی مشهد اظهار کرد: از آنجایی که عکس‌های نمایشگاه قدیمی است، عکاس آن‌ نیز مشخص نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع آثار به نمایش گذاشته ‌شده در این نمایشگاه مربوط به مجموعه محمود ضیائیان، مجموعه‌دار و عکاس علاقه‌مند به این حوزه، است. عکس‌های به نمایش درآمده تصویری از اطراف حرم، مسجد گوهرشاد از نماهای مختلف و ایوان‌های حرم مطهر رضوی است. 

وی بیان کرد: این نمایشگاه از شنبه، یکم آبان‌ ماه و به مدت یک هفته از ساعت ۹ تا ۱۷ برگزار می‌شود. این نمایشگاه مجموعه‌ای بسیار ارزشمند را در معرض دید عموم قرار می‌دهد. در مجموع حدود ۷۰ عکس در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌دکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: علاوه بر این که آثار در طبقه منهای ۲ موزه قرار گرفته‌، این آثار در سالن همایش افتتاحیه این نمایشگاه به صورت اسلاید نمایش داده شد. تعداد اسلایدها بیشتر از عکس‌های به نمایش گذاشته ‌شده در نمایشگاه است. بر این اساس می‌توان این آثار را برای گروه‌های علاقه‌مند در فضایی مناسب و با رعایت موازین بهداشتی بازنمایی کرد.

پهلوان خاطرنشان کرد: با توجه به ظرفیت بسیار خوب موزه بزرگ خراسان نمایشگاه‌های موضوعی متنوعی در این موزه برگزار می‌شود تا از این طریق ارتباطی میان بخشی از تاریخ مشهد و حرم مطهر رضوی ایجاد شود. به این ترتیب موضوعات خوب و مناسب مرتبط با تاریخ خراسان، موضوعات گردشگری و صنایع‌ دستی مورد بررسی قرار می‌گیرد و به صورت نمایشگاه‌های مختلف مانند نقاشی، عکس، صنایع‌دستی و... متناسب با درخواست‌ها برنامه‌ریزی می‌شود. از این رو آمادگی لازم جهت برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی وجود دارد. در واقع علاوه بر فعالیت موزه‌ای، راه ارتباطی میان مردم، هنرمندان و علاقه‌مندان نیز در این حوزه وجود دارد و چنین برنامه‌هایی به صورت مناسبتی ادامه خواهد داشت.

موزه بزرگ خراسان ظرفیت خوبی در نمایش آثار و برگزاری نمایشگاه دارد

وی اضافه کرد: خوشبختانه موزه بزرگ خراسان ظرفیت بسیار خوبی در زمینه نمایش آثار و برگزاری نمایشگاه‌ها و... دارد. به طور کلی سه موزه منطقه‌ای در ایران وجود دارد که موزه منطقه‌ای شمال‌ شرق و مشهد و موزه منطقه‌ای زاهدان از جمله این موزه‌ها به شمار می‌رود. سومین موزه منطقه‌ای نیز قرار بود در شیراز ایجاد شود اما هنوز فعالیتی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی با اشاره به برگزاری گردهمایی روسای ادارات و مدیران نمایندگی‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، عنوان کرد: در این گردهمایی وضعیت موزه‌ها و مجموعه‌داران استان مورد بررسی قرار گرفته است. در حال حاضر ۹۸ موزه فعال وجود دارد که از این تعداد ۲۴ موزه به طور مستقیم زیرمجموعه اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرد و سایر موزه‌ها نیز زیرمجموعه دستگاه‌های دیگر مانند آستان قدس رضوی و... قرار دارد.

هر شهر باید دارای حداقل یک موزه باشد

رئیس گروه موزه‌های اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی افزود: در این جلسه وضعیت شهرهایی که فاقد موزه است نیز مورد بررسی قرار گرفت زیرا بر اساس سیاست کاری در نظر گرفته ‌شده لازم است هر شهر حداقل دارای یک موزه باشد. البته ایجاد موزه به عوامل زیادی بستگی دارد. برخی شهرها مانند نیشابور، سبزوار، گناباد و... نیز ظرفیت بیشتری دارد؛ لذا تعداد موزه‌های این شهرها بیشتر خواهد بود.

پهلوان ادامه داد: وضعیت مجموعه‌داران از دیگر موارد بررسی شده در این جلسه بود که می‌توان گفت در این زمینه نیز اقدامات خوبی انجام شده است. بر اساس اطلاعاتی که در اختیار دارم، در کشور حدود ۱۳۰ مجموعه‌دار با دریافت مجوز فعالیت دارند که ۱۷ مجموعه از این تعداد در خراسان رضوی مجوز دریافت کرده‌اند؛ لذا از نظر کمی و کیفی آمار قابل توجهی در استان وجود دارد.

وی در خصوص برگزاری چنین همایش‌ها و گردهمایی تصریح کرد: برگزاری چنین گردهمایی‌ قطعا تأثیرگذار خواهد بود. با توجه به این که در دوران شیوع ویروس کرونا هیچ‌گونه گردهمایی برگزار نشده، به نظر من لازم است مدیران و رؤسای ادارات مختلف به صورت حضوری و چهره به چهره با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازند تا از این طریق نظرات و راهکارهای مختلف شنیده شود.

رئیس گروه موزه‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر با توجه به سیاستی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پیش گرفته، ابتدای امسال پنج مجموعه‌دار وام بلاعوض دریافت کرده‌اند تا آثار خود را مرمت، بازسازی، قفسه‌بندی و ساماندهی کنند. در تلاش هستیم از این طریق اعتماد مجموعه‌داران را جهت اخذ مجوز فعالیت جلب کنیم. همچنین در سامانه سراسری جام کد مشخصی همانند کد ملی افراد به آثار داده می‌شود که در کنار اثر ثبت می‌شود و نشان‌دهنده این است که این اثر متعلق به کدام مجموعه‌دار است تا در صورت سرقت و یا مفقودی شناسایی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موزه نمايشگاه موزه بزرگ خراسان اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی مجموعه داران آثار تاریخی عکس موزه های خراسان رضوی گردشگری و صنایع دستی موزه بزرگ خراسان دستی خراسان رضوی کل میراث فرهنگی موزه منطقه ای نمایشگاه ها مجموعه دار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد

ایسنا/خراسان رضوی رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی اعلام کرد که این شورا برای حمایت از یکی از دو نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد به اجماع رسیده است.

حمیدرضا ترقی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامه‎‌ شورای وحدت خراسان رضوی برای حمایت از یکی از دو نامزد مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد، اظهار کرد: در جلسه‌ای که دو روز پیش با حضور آقایان اخلاقی و معتمدی‌فر (دو نامزد مرحله دوم انتخابات در مشهد) برگزار شد، ما برنامه‌های هر دو را بررسی کردیم و برای حمایت از یک کدام به جمع‌بندی رسیدیم و پس از آغاز مهلت قانونی تبلیغات، طی اطلاعیه‌ای اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص احتمال اجماع تمام تشکل‌های اصولگرای مشهد بر سر یک نامزد، عنوان کرد: تشکل‌هایی که زیرمجموعه شورای وحدت هستند، برای حمایت از یک نامزد خاص به اجماع رسیده‌اند، اما در مورد سایر تشکل‌ها تا جایی که اطلاع دارم هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نکرده‌اند و هنوز حتی معلوم نیست که آیا می‌خواهند مجددا از نامزد دور نخست خود حمایت کنند یا خیر.

رئیس شورای وحدت در خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت حضور گسترده مردم در دور دوم انتخابات مجلس، بیان کرد: در چند وقت اخیر ما یک نمایش بی‌نظیر از اقتدار کشورمان در سطح بین‌الملل را دیدیم. در چنین شرایطی تقویت اقتدار سیاسی در داخل از اهمیت مضاعفی برخوردار می‌شود که در گرو حضور گسترده مردم در انتخابات است.

ترقی ادامه داد: مردمی که به اقتدار خارجی کشور ایمان دارند و عملیات چندی قبل نیروهای مسلح در حمله به رژیم صهیونیستی برایشان غرور آفریده، باید در عرصه داخلی هم برای تقویت اقتدار کشور تلاش کنند. در شرایط فعلی و پس از اتفاقات اخیر، مردم امیدوارتر شده‌اند و همین زمینه خوبی خواهد بود برای مشارکت گسترده در انتخابات ۲۱ اردیبهشت تا حداقل همان میزان مشارکت انتخابات اسفندماه مجدداً حاصل شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • برپایی نمایشگاه و کارگاه رودوزی‌های سنتی در موزه بزرگ خراسان
  • اهدای خون در خراسان رضوی هفت درصد رشد کرد
  • برنامه ریزی نمایشگاه آثار موزه ایران در آذربایجان شرقی
  • اجماع شورای وحدت برای حمایت از یک نامزد دور دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • آغاز به کار ستاد برگزاری نخستین المپیاد هنر در مشهد
  • ضبط مناظرات دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات مجلس در مشهد
  • یک قرن سنندج در قاب تصویر
  • دومین نمایشگاه عکس‌های قدیمی شهر سنندج برپا می‌شود
  • ۲۵ میلیمتر باران در مشهد بارید