Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید فرخ میرشاهزاده، کارشناس گردشگری در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری ایسکانیوز در خصوص وضعیت حوزه گردشگری در ایام کرونا اظهار کرد: متاسفانه عواقب برنامه‌ریزی‌های ضعیف همواره مشهود می‌شود و یکی از مواردی که ما با این عواقب مواجه شدیم حوزه گردشگری است زیرا در حالی به پیک ششم می‌رسیم که همچنان برنامه‌ای برای گردشگری نداریم و مشاهده می‌کنیم کرونا صنعت گردشگری ایران را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ضریب اشغال هتل‌های ما به زیر 30 درصد رسیده و عملا صنعت گردشگری یک صنعت ورشکسته به حساب می‌آید.

کارشناس گردشگری تشریح کرد: کلیه آژانس‌های مسافرتی تعطیل شده و خدمات گردشگری نیز از بین رفته است، چرا که دو معضل اصلی داشتیم، ابتدا اینکه ورود به ایران واقعا کار سخت و دشواری است و کمتر کسی ریسک ورود به ایران را می‌پذیرد و مایل به سفر به ایران است، علی رغم اینکه سفر به ایران به خاطر بی ارزش بودن پول ملی ما، سفر ارزانی برای اتباع خارجی به حساب می‌آید.

میرشاهزاده ادامه داد: از طرفی هم این بی ارزشی سبب شده گردشگر داخلی ما هم توان سفر نداشته باشد، زیرا قیمت گذاری‌هایی که در خدمات گردشگری انجام شده بیشتر با دید خدمت رسانی به اتباع خارجی یا به نوعی با نرخ دلاری در نظر گرفته شده، به عنوان مثال هتل چهار ستاره ما که کیفیت هتل دو ستاره را هم ندارد با قیمت حدود شبی 800 هزار تومان به طور حتم ار سبد خانوار حذف خواهد شد، زیرا عملا مبلغ سنگینی را به سبد مصرفی خانواره تحمیل خواهد کرد.

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما هیچ گاه اعتقادی به توسعه حوزه گردشگری نداشته‌ایم و هیچ‌وقت فکر نمی‌کردیم که داستان‌هایی که در کتاب‌ها نوشته که گردشگری صنعت حساس و متزلزلی است و زود تحت تاثیر قرار می‌گیرد، واقعیت داشته باشد، تا زمانی که کرونا وارد کشور شد و دیدیم که این حساسیت بسیار شدید است.

کارشناس صنعت گردشگری با بیان این مطلب که سعی زیادی شد که گردشگری پا برجا بماند، اما در عوض از طرفی هم سعی شد از سفر کردن مردم ممانعت شود، ادامه داد: در حال حاضر شما به محض اینکه رادیو و تلویزیون را روشن می‌کنید اولین موضوعی که مطرح می‌شود این است که در خانه بمانید و سفر نروید و این موارد تهدیداتی است که صنعت سفر را مورد هجمه قرار داده است.

وی افزود: از همه بدتر این است که صنعت سفر هنگامی که تحت فشار قرار می‌گیرید برای کنترل هزینه‌های خود دست به راهکارهای غلطی می‎زند و بدترین راهکاری که انتخاب شد هم حذف نیروهای انسانی در این مسیر بود که عملا برای کاهش هزینه‌ها، تمام نیروهای انسانی اخراج شدند.

کارشناس گردشگری تشریح کرد: در حال حاضر اگر قرار باشد بازگشتی دوباره به صنعت گردشگری داشته باشیم در درجه اول نیروی انسانی که گردشگری را یک صنعت متزلزل ارزیابی کرده و از آن منفک شده دیگر حاضر به بازگشت به اشتغال در حوزه گردشگری نیست و در درجه دوم اگر نیروی جدیدی هم جذب شود توان کیفی لازم برای ارائه خدمات به گردشگران ندارد و عملا تا چند دهه آینده نمیتوان آینده روشنی را برای گردشگری متصور بود.

میرشاهزاده در پایان تاکید کرد: سیاستگذاری‌های غلط، مشکل آفرین خواهد بود زیرا ما رویکردهای غیر متعارفی را گاهی اوقات اتخاذ می‌کنیم که موجب خسارت است و باید در آن تجدید نظر شود.

انتهای پیام/

سیده سمیه حسینی کد خبر: 1116297 برچسب‌ها گردشگری

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: گردشگری حوزه گردشگری صنعت گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۴۹۷۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی

فرشاد جامع با اشاره به تسهیل مشارکت صنایع و بخش خصوصی در توسعه میادین مشترک اظهار کرد:با تکیه بر ماده 15 برنامه هفتم توسعه، از این پس، فرصت توسعه میادین مشترک نفتی به صنایع بزرگ برای هدایت منابع و توانمندی خود در این حوزه امکان پذیر خواهد شد و مجوز توسعه میادین مشترک در بستری رقابتی و با شفافیت کامل و رابطه مالی جذاب بین دولت و بخش غیردولتی اقتصاد فراهم خواهد شد. همچنین توسعه میادین مشترک نفت و گاز نیز می تواند منجر به افزایش سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) در کشور شود. با جذب شرکت‌های بین‌المللی نفت و گاز برای مشارکت در این پروژه‌ها، کشور می‌تواند از تخصص، فناوری و سرمایه آنها بهره‌مند شود و رشد و توسعه این بخش را بیش از پیش افزایش دهد.

وی ادامه داد: یکی از فرصت‌های مهم برای سرمایه‌گذاری عمومی در صنعت نفت، شرکت در استخراج منابع نفتی و گازی مشترک است. بهره‌برداری بهینه از این منابع بسیار حیاتی است، چرا که در صورت عدم فعالیت کافی از سوی یک کشور، کشورهای همسایه قادر به استخراج این منابع خواهند بود، که این مسئله می‌تواند به ضرر منافع ملی باشد.

وی ادامه داد: بنابراین، فعالیت پویا در این حوزه نه تنها به حفظ سهم کشور از این منابع کمک می‌کند، بلکه فرصت‌هایی برای ایجاد ارزش افزوده و رشد اقتصادی را نیز فراهم می‌آورد. توجه و سرمایه‌گذاری در استفاده از این منابع، زمینه‌ساز کسب درآمدهای پایدار و تقویت جایگاه رقابتی کشور در سطح بین‌المللی خواهد بود.

این کارشناس انرژی در رابطه با زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی گفت: راهبردهای توسعه‌یافته‌ای مانند «شرکت سهام پروژه» و استفاده از «سهام ممتاز» با دقت و نکته‌بینی طراحی شده‌اند تا فرصت‌های جدید و قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاری مستقیم شهروندان در پروژه‌های عظیم نفتی فراهم آورند.

وی گفت: این استراتژی، نه تنها به افزایش مشارکت عمومی منجر می‌شود بلکه در راستای توزیع عادلانه‌تر ثروت نیز نقش مؤثری ایفا می‌کند. در این چارچوب، مدل «شرکت سهام پروژه با تضمین کف سود»، امنیت و اطمینان سرمایه‌گذاران را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: این مدل تضمین می‌کند که سرمایه‌گذاران، حداقل سود مورد انتظار خود را دریافت دارند، که این امر به کاهش ریسک و جذب سرمایه‌های بیشتر کمک می‌کند. از طرفی، استفاده از «سهام ممتاز» امکانات ویژه‌ای به سرمایه‌گذاران می‌دهد که فراتر از سود معمول است؛ به این صورت که سهامداران ممتاز، نقش مهمی در تصمیم‌گیری‌های کلیدی پروژه داشته و از مزایای اداری و مالی خاصی برخوردار می‌شوند، که این خود بستری را برای تعامل پویا و مؤثر بین مدیریت شرکت و سهامداران فراهم می‌آورد.

جامع ادامه داد: با تکیه بر مدل جدید عقد قراردادهای توسعه میادین مشترک با استفاده از توان بخش خصوصی در کنار مدل شرکت سهام عام پروژه که زیرساخت و بستر اصلی مشارکت سرمایه های خرد مردمی در مدل جدید قراردادی بین دولت و بخش خصوصی است؛ این امکان را خواهیم یافت که به طور مشخص در توسعه بالادست صنعت نفت و گاز از مشارکت مردم و حضور توان بخش خصوصی بهره ببریم و مردمی‌سازی توسعه صنعت نفت و گاز به وقوع بپیوندد.

وی در پایان گفت: توسعه میادین مشترک نفت و گاز پتانسیل بسیار زیادی برای تحقق رشد اقتصادی پایدار در کشور دارد. با استفاده از قدرت سرمایه های کوچک مردم و بخش خصوصی، کشور می تواند فرصت های جدیدی را برای رشد، ایجاد شغل، نوآوری و توسعه باز کند. کشور با رویکرد استراتژیک و فراگیر می تواند اطمینان حاصل کند که این پروژه ها نه تنها به نفع اقتصاد است بلکه به رفاه مردم و حفاظت از محیط زیست نیز کمک می کند. از طریق همکاری و تعهد، کشور می تواند راه را برای آینده ای روشن تر و مرفه تر برای همه شهروندانش هموار کند.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • جایزه ملی تعالی گردشگری برگزار می‌شود
  • چگونگی مردمی‌سازی توسعه بالادست صنعت نفت و گاز با توان بخش خصوصی و سرمایه‌های خرد مردمی
  • میمند شهر ملی شیشه گری
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • عزم کشت و صنعت مغان برای تبدیل شدن به مرکز تولید بذر صیفی‌جات
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • تبدیل منطقه حفاظت شده به گردشگری/ واگذاری بهشت گمشده در فارس
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
  • اینفوگرافیک/ ابرپروژه سد و نیروگاه اومااویا نمونه توان صنعت فنی و مهندسی کشور